2014

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PIŁAWIE GÓRNEJ

z dnia 25 czerwca 2003 r.

w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu oraz wskazania organów uprawnionych do umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych jednostek organizacyjnych Gminy Piławy Górnej, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, a także do udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 roku ze zmianami) oraz art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. Nr 15, poz. 148 z 2003 r.) Rada Miejska w Piławie Górnej uchwala, co następuje:

§ 1

1. Wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy, z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, mogą zostać umorzone w całości lub części, rozłożone na raty albo też termin ich spłaty może zostać odroczony.

2. Do umorzenia w całości lub części, rozłożenia na raty albo odroczenia terminu spłaty wierzytelności wynikających ze stosunku cywilno-prawnego stosuje się także odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) wierzytelności – rozumie się przez to pieniężną należność główną, do której nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz należności uboczne, tj. odsetki ustawowe i koszty dochodzenia należności głównej;

2) dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

3) wierzycielu – rozumie się przez to Gminę i jej jednostki organizacyjne, tj. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i środki specjalne.

§ 3

Wierzytelności mogą zostać w całości lub w części umorzone w przypadku ich całkowitej lub częściowej nieściągalności, a w szczególności jeżeli:

1) nie można ustalić dłużnika,

2) dłużnik będący osoba fizyczną, zmarł nie pozostawiając spadkobierców, pozostawił nieruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo nie pozostawił żadnego majątku,

3) dłużnik będący osobą prawną, został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych, przy jednoczesnym braku majątku z którego można przeprowadzić egzekucję a odpowiedzialność z tytułu wierzytelności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

4) sąd umorzył postępowanie upadłościowe lub oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika, wierzytelności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania upadłościowego lub kwalifikacyjnego,

5) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w toku postępowania egzekucyjnego nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji wierzytelności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,

6) zaspokojenie wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a zwłaszcza jego egzystencji,

7) należność główna jest mniejsza lub równa dwu- krotności wpisu sądowego od pozwu,

8) odrębny przepisy prawa tak stanowi.

§ 4

1. Umorzenie należności głównej skutkuje umorzeniem należności ubocznych.

2. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności głównej, to w takim samym stopniu podlegają umorzeniu należności uboczne.

3. Organ właściwy do umorzenia należności głównej jest również właściwy do umorzenia należności ubocznych.

4. Należność główna z tytułu odszkodowania za zagarnięcie mienia nie może być umorzona przed upływem 10 lat od popełnienia przestępstwa, chyba że zachodzą okoliczności określone w § 3 pkt 1, 2, 3.

5. Umorzenie należności pieniężnych, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą do wszystkich dłużników.

§ 5

1. Umorzenie wierzytelności w przypadku określonym w § 3 pkt 4, 5, 6, 7 i 8, następuje na pisemny wniosek dłużnika, a w przypadku określonych w § 3 pkt 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8 – także z urzędu.

2. Umorzenie wierzytelności z urzędu następuje z inicjatywy kierownika jednostki organizacyjnej gminy, będącej wierzycielem. Odpowiednio stosuje się tryb postępowania określony § 8 ust. 2 pkt 1 lub 2.

3. W przypadku, gdy wierzycielem jest Gmina, zaś dłużnikiem – jednostka organizacyjna gminy, umorzenie wierzytelności następuje wyłącznie na pisemny wniosek dłużnika.

§ 6

1. W przypadku uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, wierzytelność może zostać – wyłącznie na pisemny wniosek dłużnika – rozłożona na raty lub termin jej spłaty może zostać odroczony. Pod uwagę bierze się możliwości płatnicze dłużnika oraz interes wierzyciela.

2. Odroczenie terminu zapłaty wierzytelności nie może być dłuższy niż 6 miesięcy zaś okres spłaty wierzytelności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.

§ 7

1. Umorzenia wierzytelności o charakterze administracyjno-prawnym w całości lub w części, rozłożenia jej na raty, albo odroczenia terminu spłaty dokonuje:

1) kierownik jednostki organizacyjnej, będącej wierzycielem, w formie decyzji – do kwoty nieprzekraczającej kwoty 2.000 zł (słownie: dwa tysiące złotych).

2) Burmistrz w formie zarządzenia od kwoty powyżej 2.000 zł do kwoty 10.000 zł.

2. Umorzenia w całości lub w części, rozłożenia na raty albo odroczenia terminu spłaty wierzytelności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych dokonuje:

Do kwoty nieprzekraczającej:

1) kierownik jednostki organizacyjnej Gminy, będącej wierzycielem do kwoty 2.000 zł,

2) Burmistrz w przypadku gdy wierzycielem jest gmina, oraz od kwoty 2.000 zł, nie więcej jak do 10.000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych),

3) Rada Miejska w formie uchwały, powyżej kwoty 10.000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych).

§ 8

1. Wnioski, o których mowa w § 5 1 i w § 6 ust. 1 wraz z dowodami na ich poparcie należy składać do kierownika jednostki organizacyjnej Gminy będącej wierzycielem.

2. Kierownik w terminie 10 dni od założenia wniosku przez dłużnika, dokonuje wstępnej weryfikacji wniosku, a w szczególności bada, czy występują okoliczności wymienione w § 3 i w § 6 ust. 1.

3. Jeżeli nie występują okoliczności wymienione w § 3 i w § 6 ust.1 oddala wniosek jako nieuzasadniony.

§ 9

1. W przypadku, gdy wierzycielem jest gmina, a dłużnikiem jednostka organizacyjna gminy, wnioski o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty wierzytelności, wraz z dowodami na ich poparcie należy składać do Burmistrza.

§ 10

1. Rada Miejska podejmie uchwałę o umorzeniu, albo o odmowie umorzenia rozłożenia na raty lub odroczenia terminu zapłaty wierzytelności, po zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą wniosku nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku przez wnioskodawcę.

2. Burmistrz wydaje zarządzenie o umorzeniu, rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminu zapłaty wierzytelności, albo o odmowie umorzenia rozłożenia na raty lub odroczenia terminu zapłaty wierzytelności w ciągu 30 dni od złożonego kompletnego wniosku przez wnioskodawcę.

§ 11

1. Jeżeli uchwała Rady Miejskiej, zarządzenie Burmistrza lub decyzja kierownika jednostki organizacyjnej o umorzenie dotyczy części wierzytelności, należy w niej określić termin zapłaty pozostałej części.

2. W uchwale Rady Miejskiej, zarządzeniu Burmistrza lub decyzji kierownika jednostki organizacyjnej o odroczeniu terminu zapłaty wierzytelności lub rozłożeniu jej na raty należy określić ilość rat, termin spłaty oraz inne niezbędne postanowienia.

§ 12

1. Od wierzytelności, której termin płatności odroczono lub rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę, za okres od wydania decyzji, zarządzenia lub podjęcia uchwały przez Radę Miejską do dnia zapłaty wyznaczonego w decyzji, zarządzeniu lub uchwale.

2. Jeżeli dłużnik nie spełni w ustalonym terminie albo w pełnej wysokości wierzytelności, której termin płatności został odroczony lub która została rozłożona na raty, kwoty pozostałe stają się natychmiast wymagalne wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.

§ 13

Decyzja kierownika jednostki organizacyjnej, zarządzenie Burmistrza, uchwała Rady Miejskiej o umorzeniu, rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminu zapłaty wierzytelności może zostać uchylona jeżeli:

1) dowody, na podstawie których wierzytelność umorzono, rozłożono na raty bądź odroczono termin jej spłaty, okażą się fałszywe;

2) wyjdzie na jaw, że dłużnik wprowadził organ w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę decyzji, zarządzenia lub uchwały.

§ 14

W przypadku umorzenia lub udzielenia ulgi w trybie umownym okoliczności wymienione w § 13 będą stanowić podstawę rozwiązania takiej umowy w trybie jednostronnego oświadczenia woli, ze skutkiem natychmiastowym.

§ 15

Kierownicy jednostek organizacyjnych składają do Burmistrza informację dokonanych umorzeń i innych ulg w spłacie wierzytelności według stanu na dzień 30 czerwca oraz 31 grudnia nie później niż w ciągu 14 dni po upływie tych terminów, zgodnie z załącznikiem nr 1.

§ 16

Burmistrz dwa razy do roku przekazuje informacje Radzie Miejskiej z dokonanych umorzeń i innych ulg w spłacie wierzytelności gminy w terminach przekazywania informacji z wykonania budżetu za okres pierwszego półrocza i całego roku.

§ 17

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 18

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

HALINA PRZEPIÓRKA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 25 czerwca 2003 r. (poz. 2014)