R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

Sesje Rady

§ 25

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawa wydawanych na podstawie ustaw.

§ 26

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Plan pracy Rady opracowuje i przedkłada Radzie do 25 lutego każdego roku, Przewodniczący Rady.

§ 27

1. Sesje nadzwyczajne zwołuje się w przypadkach szczególnych poza planem pracy Rady, z pominięciem trybu określonego w § 28 ust. 3 do 8.

2. W przypadku sesji nadzwyczajnej zawiadomienie radnych o miejscu, terminie i porządku obrad może nastąpić w każdy skuteczny sposób.

Przygotowanie sesji

§ 28

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie czasu i miejsca obrad,

2) ustalenie porządku obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych radnych powiadamia się najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób, z zastrzeżeniem ust. 5.

4. Wraz z zawiadomieniem o terminie radni otrzymują projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały dotyczące sesji.

5. W przypadku sesji poświęconej uchwaleniu budżetu oraz sprawozdaniu z jego wykonania zawiadomienie przesyła się wraz z materiałami dotyczącymi sesji co najmniej na 14 dni przed sesją.

6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

8. Terminy o jakich mowa w ust. 3 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

§ 29

1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą: Burmistrz, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.

3. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy mogą uczestniczyć w sesjach Rady na zaproszenie Przewodniczącego.

4. W przypadku gdy przedmiotem obrad są sprawy dotyczące jednostki pomocniczej gminy, do zaproszenia dołącza się odpowiednie projekty uchwał wraz z materiałami.

5. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa udziału w głosowaniu.

Przebieg sesji

§ 30

Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 31

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 32

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

§ 33

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2. Na wniosek Przewodniczącego bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów i informacji lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 34

1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 35

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady, może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum przed każdym głosowaniem oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 36

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram …… sesję Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 37

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku.

§ 38

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji,

3) sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami,

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie między sesjami,

6) interpelacje i zapytania radnych,

7) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

8) wolne wnioski i informacje.

§ 39

1. Sprawozdanie o którym mowa w § 38 pkt 3, składa Burmistrz lub jego zastępca.

2. Sprawozdania z wykonania uchwał Rady może składać, w imieniu Burmistrza, wyznaczony przez niego pracownik.

§ 40

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym w każdym przypadku gdy jest to niezbędne do wyjaśnienia sprawy lub na wniosek radnego.

§ 41

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub forma wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”.

4. Po dwukrotnym przywołaniu radnego “do rzeczy” lub “do porządku” Przewodniczący Rady może odebrać radnemu głos.

5. Postanowienia ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

6. Po uprzednim ostrzeżeniu, Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 42

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 43

1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków formalnych. Wnioskami formalnymi są wnioski dotyczące:

1) stwierdzenia quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) sposobu lub porządku głosowania,

9) przeliczenia głosów,

10) reasumpcji głosowania,

11) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 44

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.

2. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji ust 1 nie ma zastosowania

§ 45

1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 46

W przypadku wątpliwości co do liczby oddanych głosów, Przewodniczący Rady może zarządzić reasumpcję głosowania wyłącznie po zgłoszeniu wniosku formalnego niezwłocznie po przeprowadzeniu głosowania, którego reasumpcja dotyczy.

§ 47

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam ……… sesję Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 48

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3. W przypadku oczywistej omyłki Przewodniczącemu Rady przysługuje prawo dokonania sprostowania tekstu uchwały. W takim przypadku przepis ust. 2 nie ma zastosowania.

§ 49

Sesje Rady są protokołowane. Przebieg obrad może być rejestrowany za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk.

§ 50

1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

8) podpis Przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

§ 51

1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji, radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2.

§ 52

1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

2. Przewodniczący Rady doręcza uchwały Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia odbycia sesji.

3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów.

Uchwały

§ 53

Uchwały Rady są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

§ 54

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje radnemu, stałej komisji Rady oraz Burmistrzowi.

2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 55

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W uchwałach należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 56

Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg zaopiniowania uchwały Rady lub podjęcia jej w uzgodnieniu albo w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały.

§ 57

Burmistrz ewidencjonuje uchwały w rejestrze uchwał i przechowuje ich oryginały wraz z protokołami sesji Rady.

Procedura głosowania

§ 58

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 59

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące”, sumuje je porównując z liczbą radnych obecnych na sesji, względnie z liczbą ustawowego składu Rady i nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.

§ 60

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady na zasadach ustalonych przez Radę, a samo głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna.

2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do pracy ukonstytuowuje się dokonując wyboru Przewodniczącego Komisji.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania podaje do wiadomości ustalone przez Radę zasady głosowania i przeprowadza głosowanie, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów Komisja Skrutacyjna sporządza protokół z głosowania. Przewodniczący Komisji odczytuje protokół i podaje wyniki głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 61

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, tj. wniosek który wyklucza potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. W przypadku nieobecności kandydata zgoda na kandydowanie może być wyrażona na piśmie o czym Przewodniczący informuje Radę.

§ 62

1. Jeżeli, oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie, zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie uchwały, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według kolejności ich zgłoszenia, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5. Po przegłosowaniu poprawek poddaje się pod głosowanie projekt uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z wniesionych poprawek.

6. Przewodniczący może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 63

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do głosów “za” ani “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów “za”.

3. W przypadku uzyskania równej liczby głosów “za” przez co najmniej dwóch kandydatów lub dwa wnioski przeprowadza się drugie głosowanie, w którym głosuje się tylko na te kandydatury lub wnioski.

§ 64

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych “za” wnioskiem lub kandydaturę, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

2. Przy parzystej liczbie ustawowego składu Rady bezwzględna większość zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą oddanych zostało ważnych głosów 50% plus 1 głos.

3. Przy nieparzystej liczbie ustawowego składu Rady bezwzględna większość zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów “za” będąca pierwszą liczbą naturalną przewyższającą połowę ustawowego składu Rady a zarazem tej połowie najbliższa.

Interpelacje i zapytania

§ 65

1. Interpelacje i zapytania kierowane są do Burmistrza.

2. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady.

3. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

4. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni, na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 66

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania składane są pisemnie lub ustnie, do protokołu w trakcie sesji Rady.

3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, termin do jej udzielenia na piśmie wynosi 14 dni. Ust. 6 paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio.

Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 67

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Jeżeli podczas odbywania wspólnej Sesji zajdzie potrzeba podjęcia uchwały Rada podejmuje uchwałę, w odrębnym głosowaniu, choćby jej treść odpowiadała treści uchwały podejmowanej przez Radę innej jednostki.

§ 68

1. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

2. Koszty wspólnej sesji ponoszą zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

Komisje Rady

§ 69

1. W celu wykonywania zadań ustawowych Rada powołuje ze swego grona komisje stałe Rady.

2. Stałymi komisjami Rady są:

1) Komisja Rewizyjna

2) Komisja Budżetowa

3) Komisja Rozwoju Przestrzennego i Gospodarczego

4) Komisja Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich

5) Komisja Polityki Społecznej

§ 70

Rada może powołać ze swego grona komisje doraźne do wykonania zadania określonego w uchwale o powołaniu komisji.

§ 71

Powołując stałe i doraźne komisje Rada określa w uchwale ich skład liczbowy, osobowy oraz przedmiot działania.

§ 72

Do zadań stałych komisji Rady należy:

1) rozpatrywanie i opiniowanie projektu budżetu Gminy,

2) rozpatrzenie sprawozdania z jego wykonania,

3) opiniowanie projektów uchwał Rady,

4) rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę i Przewodniczącego Rady.

§ 73

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do 31 stycznia każdego roku.

2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 74

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 75

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. W pracach komisji mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez Przewodniczącego Komisji.

§ 76

1. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

2. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

3. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji.

§ 77

1. Komisje Rady składają Radzie sprawozdanie ze swojej działalności w następujących terminach:

1) Komisje stałe do 31 marca każdego roku – za rok poprzedni,

2) Komisje doraźne – po zakończeniu pracy.

2. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania i zapewnienia skuteczności działania.

§ 78

Radny może być członkiem najwyżej dwóch stałych komisji, w tym przewodniczącym jednej stałej komisji Rady.