1982

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W TWARDOGÓRZE

z dnia 18 czerwca 2003 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Twardogóra

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 7 i art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 ze zmianami) Rada Miejska w Twardogórze uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Twardogóra w latach 2003–2007.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 ze zmianami),

2) zasobie – należy przez to rozumieć mieszkaniowy zasób Gminy Twardogóra,

3) lokalu – należy przez to rozumieć lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki,

4) lokalu socjalnym – należy przez to rozumieć lokal nadający się do zamieszkania ze względu na wyposażenie i stan techniczny, którego powierzchnia pokoi przypadająca na członka gospodarstwa domowego najemcy nie może być mniejsza niż 5 m2, a w wypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego 10 m2, przy czym lokal ten może być o obniżonym standardzie,

5) lokalu zamiennym – należy przez to rozumieć lokal znajdujący się w tej samej miejscowości, w której położony jest lokal dotychczasowy, wyposażony w co najmniej takie urządzenia techniczne, w jakie był wyposażony lokal używany dotychczas, o powierzchni pokoi takiej jak w lokalu dotychczas używanym; warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli na członka gospodarstwa domowego przypada 10 m2 powierzchni łącznej pokoi, a w wypadku gospodarstwa jednoosobowego – 20 m2 tej powierzchni,

6) kosztach bieżącej eksploatacji – należy przez nie rozumieć koszty drobnych remontów i konserwacji, koszty energii elektrycznej i cieplnej na częściach wspólnych budynków, koszty usług kominiarskich, przeglądów technicznych budynków, deratyzacji, dezynfekcji i dezynsekcji, oczyszczania chodników, podatku od nieruchomości itp.,

7) kosztach zarządu – należy przez nie rozumieć koszty związane z administrowaniem zasobu, tj. płace pracowników administracyjnych i konserwatorów wraz z pochodnymi, materiały biurowe, czasopisma, szkolenia, ogłoszenia przetargowe, delegacje, koszty wydziałowe (zakup sprzętu i narzędzi), koszty ogólnozakładowe itp.,

8) powierzchni użytkowej lokalu – należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i logii, antresol, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.

R o z d z i a ł II

PROGNOZA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY

§ 3

1. W zasobie mieszkaniowym Gminy wydziela się lokale socjalne (wykaz lokali socjalnych stanowi załącznik nr 1 do uchwały-tabela nr 1).

2. Prognozowany stan wielkości zasobu z uwzględnieniem wydzielonych lokali socjalnych przedstawia tabela nr 2 (załącznik nr 2 do uchwały).

Z istniejących lokali mieszkalnych wydziela się lokale socjalne i zamienne.

Wydzielone lokale socjalne są lokalami o obniżonym standardzie technicznym (brak łazienki, brak w.c. brak urządzeń wod.-kan. itp.) i małej powierzchni użytkowej. Zamieszkują je najemcy o bardzo niskich dochodach, bądź utrzymujący się jedynie z pracy dorywczej – sezonowej, których nie stać na opłaty czynszu.

Zwiększając rokrocznie ilość tych lokali o 2–3 stwarzamy dla grupy najemców minimalnych dochodach warunki pozwalające na opłaty czynszu socjalnego (50% stawki najniższego czynszu). Z uwagi na ciągłe ubożenie społeczeństwa (brak pracy) zwiększanie liczby lokali socjalnych jest uzasadnione.

Wydziela się również lokale zamienne, które służyć będą do przekwaterowania rodzin zamieszkujących lokale przeznaczone w planach do remontu bądź służące do zasiedlenia dla rodzin zamieszkujących lokale uszkodzone na skutek klęsk żywiołowych bądź zdarzeń losowych.

3. Stan techniczny zasobu uzależniony jest od wieku budynków, jego utrzymania i przeprowadzanych w przeszłości remontów.

Zasób znajduje się zarówno w budynkach, w których wyodrębniono własność lokali (wspólnoty mieszkaniowe), jak i w budynkach, w których nie wyodrębniono własności lokali, stanowiących własność Gminy Twardogóra.

Aktualną strukturę budynku pod względem wieku przedstawia tabela nr 3 (załącznik nr 3 do uchwały).

4. Ocenę stanu technicznego zasobu mieszkaniowego przedstawia tabela nr 4 (załącznik nr 4 do uchwały).

Zakłada się, że w przeciągu 5-letniego okresu wykupom będą podlegały mieszkania o dobrym i zadawalającym stanie technicznym. W latach 2003–2005 planuje się sprzedaż 64 lokali mieszkalnych w budynku przy ul. Paderewskiego (mieszkania o wysokim standardzie z centralnym ogrzewaniem, ciepłą wodą i wyposażone w instalację gazową).

Zakłada się stopniowe uregulowanie stawki czynszu, dążąc do wysokości 3% wartości odtworzeniowej lokalu. Wpływy z opłat czynszu pozwolą zatrzymać zjawisko pogarszania się substancji mieszkaniowej, a z czasem na poprawę stanu technicznego lokalu.

5. Stan techniczny budynków lub ich poszczególnych elementów wskazują na konieczność systematycznego przeprowadzania remontów i modernizacji w zakresie remontów dachów, elewacji, instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej i centralnego ogrzewania.

W lokalach wykonywane będą: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowa pieców oraz inne remonty obciążające wynajmującego – ZGKiM Twardogóra.

Planuje się podłączenie instalacji gazowej do budynków, jeżeli pozwolą na to warunki techniczne.

Stan techniczny kilku budynków wymaga podjęcia natychmiastowych działań zabezpieczających elementy konstrukcyjne budynku (wykaz tych budynków przedstawia tabela nr 5 stanowiąca załącznik nr 5 do uchwały).

R o z d z i a ł III

ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW

I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCY ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW I LOKALI

§ 4

1. Analiza struktury wieku budynków, w których znajduje się zasób, wskazuje, iż 17% budynków użytkowanych jest powyżej 100 lat, a aż 69% to budynki użytkowane w przedziale od 50 do 100 lat. Te budynki wymagają znacznych nakładów na ich utrzymanie w należytym stanie technicznym. Tylko 14% budynków jest młodszych niż 50 lat, ale stosowane w okresie ich budowy technologie i materiały powodują, iż także w tych budynkach należy przewidzieć nakłady na ich remonty i modernizacje.

2. Jako priorytetowe uznaje się remonty przeprowadzane na podstawie art. 70 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, tj. wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, w szczególności zaś w zakresie instalacji elektrycznej, dymowo-wentylacyjnej.

3. Jako standard docelowy uznaje się przeprowadzenie remontów zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu, a nie przeprowadzanie remontów o charakterze zachowawczym.

4. Sposób wykorzystania planowanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb w kolejnych latach obrazuje tabela nr 6 (załącznik nr 6 do uchwały).

W załączonej tabeli obrazującej potrzeby remontowe planuje się znaczne zwiększenie nakładów na budynki zagrożone katastrofą budowlaną tj. budynki w których następuje zużycie elementów konstrukcyjnych (głównie drewniane stropu, elementy więźby dachowej) oraz planuje się nakłady na roboty remontowe zabudowy kompleksu pałacowego w Goszczu (budynki skomunalizowane i przekazane w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w końcu 2001 roku). W głównej mierze uwzględniono koszty związane z remontem pokryć dachowych i głowic kominowych, które aktualnie przedstawiają zły stan techniczny.

Planuje się również zwiększenie nakładów na remonty ogrodzeń posesji, głównie bram i furtek.

Umiarkowany wzrost kosztów planuje się przy realizacji robót dekarskich, malarskich (malowanie klatek schodowych), remontach instalacji elektrycznej, wod.-kan. i c.o. oraz przy remontach wykonanych systemem własnym.

Planuje się również przeprowadzić remonty dotyczące osuszania budynków. Wiele budynków nie posiada izolacji poziomej murów, bądź jest ona zniszczona. Powoduje to znaczne zawilgocenia lokali mieszkalnych, a także destruktywny wpływ na elementy budynku.

Po zakończeniu remontu elewacji kamieniczek Rynku planuje się w kolejnych latach rewaloryzację fasad budynków ulicy Ratuszowej.

5. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie zasobu w stanie co najmniej niepogorszonym, a nawet przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

R o z d z i a ł IV

PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI

§ 5

1. Planowaną sprzedaż lokali z zasobu w poszczególnych latach przedstawia tabela nr 7 (załącznik nr 7 do uchwały).

Prognoza sprzedaży oparta jest na danych dotyczących sprzedaży lokali mieszkalnych w latach 1991–2002 r.

§ 6

1. Zasady sprzedaży lokali z zasobu Gminy określają odrębne przepisy.

2. W celu osiągnięcia prognozowanej wielkości sprzedaży lokali określonej w § 5 stosowany jest system bonifikat.

R o z d z i a ł V

ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ

§ 7

1. Ustala się następujące rodzaje czynszów:

a) za lokale mieszkalne

b) za lokale socjalne

§ 8

1. Czynsz obejmuje: koszty administrowania, koszty konserwacji, utrzymania technicznego budynku, koszty utrzymania zieleni oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię elektryczną i cieplną.

2. Najemca oprócz czynszu jest zobowiązany do uiszczania związanych z eksploatacją mieszkania opłat, tj. opłat za dostawę do lokalu energii, wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, za antenę zbiorczą, za komórki.

§ 9

1. Ustala się czynniki obniżające i podwyższające stawki czynszu według załącznika nr 8 do niniejszej uchwały.

2. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.

10

Stawki czynszu miesięcznego za 1 m2 powierzchni użytkowej ustala z uwzględnieniem zasad zawartych w niniejszej uchwale Burmistrz Miasta i Gminy.

§ 11

Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

§ 12

1. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu, jeżeli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.

2. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, czynsz najmu zmniejsza się zgodnie z załącznikiem nr 8 do uchwały.

3. W przypadku podnajęcia całego lub części lokalu, dokonanego za pisemną zgodą wynajmującego wysokość czynszu podwyższa się o 30%.

§ 13

Czynsz najmu płacony jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca do rąk wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek, z wyjątkiem przypadków, gdy strony pisemnie ustaliły zmianę terminu i formy.

§ 14

1. Wynajmujący lokal może podwyższyć czynsz wypowiadając dotychczasową wysokość czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego.

2. Podwyższenie czynszu i innych opłat za używanie lokalu mieszkaniowego może być dokonywane nie częściej niż co 6 miesięcy.

R o z d z i a ł VI

SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI

§ 15

1. Zarządzanie budynkami, w których wyodrębniono własność lokali, oraz zarządzanie budynkami stanowiącymi własność Gminy Twardogóra wykonywane jest przez jednostkę organizacyjną Gminy – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Twardogórze.

R o z d z i a ł VII

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ I WYSOKOŚĆ WYDATKÓW

W KOLEJNYCH LATACH

§ 16

1. Jako źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przyjmuje się:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,

– wpływy z czynszów za garaże i komórki,

– wpływy z czynszów za lokale użytkowe,

– wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych.

2. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach przedstawia tabela nr 8 (załącznik nr 9 do uchwały).

Pomimo sprzedaży lokali mieszkalnych i wydzielenia lokali socjalnych, w których czynsz stanowi 50% wartości stawki najniższego czynszu w gminie, wpływy z czynszów za lokale mieszkalne wzrastają. W najbliższych latach planuje się dalsze stopniowe urealnienie wysokości stawek czynszu, które pozwolą zabezpieczyć dochody niezbędne do prawidłowej bieżącej konserwacji budynków zgodnie z oczekiwaniami najemców, jak również do przeprowadzania remontów budynków zagrożonych katastrofą budowlaną.

Zauważalny jest nieznaczny wzrost popytu na najem lokali użytkowych, a więc planuje się w kolejnych latach wzrost dochodów z wpływów z czynszu za lokale użytkowe.

Planuje się wzrost wpływów z opłat za garaże i komórki gospodarcze proporcjonalnie do zmiany czynszów mieszkaniowych.

Analizując zakres potrzeb remontowych budynków oraz dochody, zakłada się, że aby realizować zaplanowane prace, należy zaplanować w budżecie Gminy kwotę dopłaty utworzonej z dochodów ze sprzedaży lokali mieszkalnych dotychczasowym najemcom.

3. Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów związanych z utrzymaniem zasobu przedstawia tabela nr 9 (załącznik nr 10 do uchwały).

Z tabeli tej wynika, iż pomimo sprzedaży lokali mieszkalnych rosną nieznacznie koszty bieżącej eksploatacji i koszty zarządu. Spowodowane są one zwyżką cen w kolejnych latach o prognozowany stopień wzrostu cen towarów i usług.

R o z d z i a ł VIII

POPRAWA WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJA GOSPODAROWANIA ZASOBEM

§ 17

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem określa się poniższe zasady jako priorytetowe:

1. Gmina Twardogóra w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej wynajmuje lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy na warunkach określonych w odrębnych przepisach.

2. Gmina Twardogóra przeprowadziła remont i dokończenie budowy niewykończonego budynku przejętego od firmy FSM WWR usytuowanego w Twardogórze przy ul. Paderewskiego, uzyskując w tym przedsięwzięciu 64 lokale mieszkalne. Lokale te wystawione są do sprzedaży w ramach przetargu nieograniczonego.

3. Gmina Twardogóra oferuje do sprzedaży dotychczasowym najemcom, na warunkach preferencyjnych lokale mieszkalne w budynkach stanowiących komunalny zasób mieszkaniowy na terenie całej gminy.

4. Gmina Twardogóra podejmuje działania do pozyskiwania nieodpłatnie budynków stanowiących mienie innych podmiotów lub jednostek samorządu terytorialnego, nadających się do adaptacji na lokale.

5. Gmina Twardogóra wspomaga finansowo dotacją (tworzoną z czynszów za lokale użytkowe i ze sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych) działania których celem jest przeprowadzanie remontów istniejącego zasobu oraz sukcesywne odrestaurowanie kamieniczek zabytkowych – przeprowadzanych przez ZGKiM bądź UMiG.

R o z d z i a ł IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 18

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Twardogóra oraz Dyrektorowi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Twardogórze.

§ 19

Traci moc uchwała nr XL/369/2001 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 23 listopada 2001 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej dla gminnego zasobu mieszkaniowego

§ 20

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ANDRZEJ ZARÓWNY

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 4 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 5 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 6 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 7 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 8 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 9 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)

Załącznik nr 10 do uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 2003 r. (poz. 1982)