REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej zwanej dalej radą oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

II. Sesje rady

§ 2

Porządek obrad pierwszej sesji rady powinien, w szczególności obejmować następujące sprawy:

a) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

b) wybór przewodniczącego rady i jego zastępców.

§ 3

1. Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

3. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin. Radny może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i przeniesienie dalszego ciągu sesji na inny termin.

III. Przygotowanie sesji

§ 4

Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno – techniczną zapewnia urząd.

§ 5

1. O terminie sesji rady zawiadamia się radnych i burmistrza pisemnie co najmniej na 7 dni przed sesją.

2. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę oraz porządek obrad. Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

3. W przypadku niecierpiącym zwłoki sesje zwołuje przewodniczący rady bez zachowania wymogów określonych w ust. 1 i w § 8 ust. 1 niniejszego Regulaminu oraz §12 ust. 5 Statutu.

§ 6

Przewodniczący rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 7

Porządek obrad sesji rady winien zawierać w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji rady,

2) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał,

3) interpelacje i zapytania radnych,

4) wolne wnioski,

5) sprawozdanie burmistrza z jego prac w okresie międzysesyjnym,

6) sprawozdanie z wykonania uchwał rady – w okresach kwartalnych,

7) odpowiedzi na zapytania i interpelacje,

8) informacje i komunikaty przewodniczącego rady.

§ 8

1. Obrady rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją, na tablicy ogłoszeń urzędu.

2. Publiczność oraz zaproszone osoby mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

3. Rada ma prawo wyłączyć jawność obrad tylko w przypadkach określonych w ustawach.

4. Obrady rady mogą być rejestrowane technikami elektronicznymi. Zarejestrowany materiał z utrwalonym przebiegiem obrad przechowywany jest przez inspektora ds. obsługi rady i służy głównie sporządzaniu protokołu z obrad rady oraz może być udostępniany do innych celów za zgodą przewodniczącego rady wyłącznie w miejscu jego przechowywania.

5. Dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń rady gminy i jej komisji, jest realizowany poprzez:

a) umożliwienie mieszkańcom gminy oraz innym zainteresowanym osobom zapoznanie się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Ścinawa z ich treścią, z wyjątkiem informacji prawnie chronionych,

b) publikowanie uchwał rady oraz zarządzeń burmistrza na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Ścinawa oraz w biuletynach informacyjnych wydawanych przez gminę, głównie w zakresie dotyczącym realizacji budżetu gminy oraz gospodarki nieruchomościami,

c) udzielania zainteresowanym osobom informacji, z wyjątkiem objętych ochroną prawną.

6. Odmowę udostępnienia dokumentów lub udzielenia informacji należy uzasadnić poprzez wskazanie przepisu prawnego, na podstawie którego dana kategoria informacji jest objęta ochroną prawną.

§ 9

1. Przed przystąpieniem do obrad przewodniczący stwierdza quorum na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku quorum wyznacza nowy termin posiedzenia.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “otwieram sesję Rady Miejskiej w Ścinawie”.

3. Po otwarciu obrad przewodniczący przedstawia porządek obrad.

4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz burmistrz.

5. W przypadku stwierdzenia podczas obrad braku quorum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin posiedzenia. Nazwiska radnych, którzy opuścili salę obrad wpisuje się do protokołu.

§ 10

1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Radny może tylko raz zabrać głos w danym punkcie obrad. Radnemu przysługuje prawo do jednej repliki w danym punkcie obrad. Czas repliki nie może przekroczyć 2 min.

3. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym.

4. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:

1) przerwanie lub zamknięcie sesji,

2) zamknięcie listy mówców,

3) zakończenie dyskusji,

4) przekazanie projektu uchwały do merytorycznej komisji lub burmistrzowi,

5) zmianę porządku obrad,

6) ograniczenie czasu wystąpień,

7) stwierdzenie quorum,

8) przeliczenie głosów,

9) zarządzenie przerwy,

10) przeprowadzenie imiennego głosowania.

5. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie niezwłocznie po ich zgłoszeniu.

6. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący może udzielić głosu:

a) burmistrzowi lub osobie wyznaczonej przez burmistrza,

b) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

c) radcy prawnemu lub innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wątpliwości w ważnej sprawie.

7. Poza kolejnością przewodniczący Rady udziela głosu w celu zgłoszenia autopoprawek.

8. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spoza rady.

§ 11

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienie ust. 2 stosuje się także do wystąpienia osób spoza rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 12

1. Interpelacje składają wyłącznie radni w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla gminy. Adresatem interpelacji w zależności od tematyki jest burmistrz lub przewodniczący rady.

2. Interpelacje składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego zgodnie z ust.1 adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.

5. Jeśli radny uznaje odpowiedź na interpelację za niewystarczającą może wnioskować o udzielenie dodatkowych ustnych wyjaśnień na najbliższej sesji rady.

§ 13

1. Zapytanie składa się w celu uzyskania informacji o sposobie załatwienia konkretnej sprawy. Adresatem zapytania w zależności od tematyki jest burmistrz bądź przewodniczący rady.

2. Zapytania przedstawiane są na piśmie lub ustnie, podczas sesji rady.

3. Odpowiedzi na zapytania skierowane do burmistrza udziela burmistrz lub upoważniony przez burmistrza pracownik.

4. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się na piśmie, w terminie 14 dni.

§ 14

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków rady i burmistrza (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków oraz wyniki głosowań nad wnioskami i uchwałami z wyszczególnieniem głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujący się”,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Numer uchwały zawiera cyfrę rzymską oznaczającą numer sesji, na której uchwała została podjęta, łamaną przez cyfrę arabską, określającą kolejny w danej kadencji numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji rady.

5. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych, uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu zawierających sprostowanie bądź uzupełnienie.

6. Wymóg przyjęcia protokołu nie dotyczy protokołu z ostatniej sesji kadencji rady.

§ 15

1. Kopie protokołu powinny być w ciągu 10 dni od odbycia posiedzenia rady, przekazane burmistrzowi.

2. Wyciągi z protokołu burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się na stanowisku ds. obsługi rady, gdzie najpóźniej 14 dni po sesji, na okres miesiąca wykładane są do wglądu.

§ 16

Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “zamykam sesję Rady Miejskiej w Ścinawie”.

IV. Tryb głosowania

§ 17

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 18

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Pod głosowanie poddaje się następujące możliwości: "za", "przeciw", "wstrzymanie się od głosu", a przy głosowaniu nad osobami stosuje się odpowiednio §19 ust.2 pkt a.

§ 19

1. Głosowanie tajne przeprowadza 3-osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią rady i zawierają:

a) w przypadku dokonywania głosowania nad osobami: imiona i nazwiska osób, “wstrzymanie się od głosu” oraz miejsca po prawej stronie każdej pozycji na postawienie znaku "x", a gdy głosowanie przeprowadza się tylko nad jedną osobą wówczas na karcie do głosowania umieszcza się możliwości: "za", "przeciw", "wstrzymanie się od głosu", a po ich prawej stronie miejsce na postawienie znaku "x", natomiast w tytule karty do głosowania umieszcza się imię i nazwisko osoby, której dotyczy głosowanie,

b) w innych przypadkach na karcie do głosowania umieszcza się: “za”, “przeciw”, “wstrzymanie się od głosu”, a po prawej stronie tych możliwości miejsce na postawienie znaku “x”.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy wrzucają karty do urny.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

6. W przypadku, gdy rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się dodatkowo nazwisko i imię radnego.

§ 20

Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nie- uzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej, równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.

§ 21

1. Ilekroć mowa jest o zwykłej większości głosów należy przez to rozumieć wymóg uzyskania większej ilości głosów “za” niż “przeciw”.

2. W głosowaniu, w którym dokonuje się wyboru osoby (osób), przez zwykłą większość głosów rozumie się wymóg uzyskania przez odpowiednią osobę (osoby) większej liczby głosów “za” niż każda inna osoba uzyskała osobno.

3. Ilekroć mowa jest o bezwzględnej większości głosów oznacza to uzyskanie co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden ważnie oddany głos. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połową ważnie oddanych głosów.

4. Ilekroć mowa jest o bezwzględnej większości ustawowego składu rady należy przez to rozumieć wymóg uzyskania co najmniej 8 głosów “za”.

V. Uchwały Rady

§ 22

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze porządkowym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 23

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.

2. Projekty uchwał rady przygotowane przez burmistrza opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji rady przez przewodniczącego danej komisji.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych i przewodniczącego rady, burmistrz wyraża swoją opinię do projektu uchwały. Opinię do projektu uchwały przedstawia na sesji burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

4. Każdy projekt uchwały przed przedłożeniem go radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego urzędu.

§ 24

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane są wraz z protokołami na stanowisku ds. obsługi rady.

2. Odpisy uchwał (kopie) przekazywane są burmistrzowi do realizacji.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał przedkłada burmistrz radzie raz na kwartał.

VI. Komisje Rady

§ 25

1. Komisja może obradować, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej połowa jej członków.

2. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.

3. W przypadku, gdy w wyniku głosowania liczba głosów “za” i “przeciw” jest równa, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

4. Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.

5. Przewodniczący Komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na wniosek przewodniczącego rady, 1/3 jej członków, a także na wniosek burmistrza.

§ 26

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany.

2. Każdy radny ma obowiązek być członkiem jednej stałej komisji.

3. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 stałych komisji.

4. Radny, niebędący członkiem komisji i burmistrz może brać udział w posiedzeniu każdej komisji, z głosem doradczym bez prawa głosowania.

§ 27

1. Komisje mogą dokonywać kontroli w pełnym składzie lub w zespole kontrolnym. Kontrolę przeprowadza komisja w zakresie swej działalności merytorycznej.

2. Przewodniczący komisji, zespołu na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.

3. Członkowie komisji, zespołu kontrolnego przed przystąpieniem do czynności kontrolnych są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie wystawione przez przewodniczącego komisji, a w przypadku przewodniczącego komisji przez wiceprzewodniczącego komisji określające przedmiot kontroli jej zakres i planowany czas kontroli.

4. W trakcie dokonywania kontroli członkowie komisji, zespołu kontrolnego obowiązani są przestrzegać przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy, przeciwpożarowych oraz tajemnicy służbowej i innych chronionych ustawowo tajemnic, a także przestrzegać obowiązującego w kontrolowanej jednostce porządku pracy.

5. Członek komisji, zespołu kontrolnego podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego, albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

6. Członek komisji, zespołu kontrolnego może być również wyłączony z udziału w kontroli jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności. O wyłączeniu członka komisji, zespołu kontrolnego z udziału w kontroli rozstrzyga komisja.

7. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki. Z wyników kontroli sporządza się protokół, podpisywany przez członków kontrolującej komisji/zespołu oraz kierownika kontrolowanej jednostki, w przypadku przeprowadzenia kontroli finansowej także przez głównego księgowego jednostki.

8. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek, w celu umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

9. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały oraz wyjaśnienia niezbędne do przeprowadzenia kontroli.

10. Kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz członkom komisji/zespołu kontrolującego przysługuje prawo złożenia dodatkowych wyjaśnień lub zgłoszenia uwag bądź zastrzeżeń oraz prawo odmowy podpisania protokołu wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy dołączonym do protokołu. Wyjaśnienia składa się w terminie 5 dni od daty odmowy, na ręce przewodniczącego komisji/zespołu.

11. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół. Po jednym egzemplarzu protokołu otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, burmistrz, komisja dokonująca kontroli.

§ 28

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

3. Członkami zespołów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 mogą być wyłącznie radni.

4. Komisje pracują na posiedzeniach oraz przez swych członków działających z upoważnienia komisji, badających na miejscu poszczególne sprawy.

5. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady. Na posiedzeniu tym komisja proponuje ze swego grona kandydata na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji.

VII. Radni

§ 29

1. W celu utrzymania stałej więzi radnych z mieszkańcami gminy radni pełnią dyżury.

2. Dyżury pełnione są w terminie i miejscu podawanym do wiadomości publicznej.

3. Przewodniczący rady ustala harmonogram dyżurów radnych.

§ 30

Do obowiązków radnego należy w szczególności:

1) potwierdzanie swojej obecności na sesji rady i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności,

2) w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji, powiadomienie odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji (o ile jest to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności,

3) usprawiedliwienie swojej nieobecności w ciągu siedmiu dni od daty odbycia się sesji rady lub posiedzenia komisji, składając stosowne wyjaśnienie odpowiednio przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.

VII. Wspólne sesje Rad Gminy

§ 31

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o sesji podpisują przewodniczący rady.

§ 32

1. Wspólna sesja jest prowadzona gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnych obrad może być regulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

§ 33

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.