STATUT MIASTA I GMINY ŚCINAWA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:

1) gmina – Miasto i Gmina Ścinawa,

2) rada – Rada Miejska w Ścinawie,

3) burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Ścinawa,

4) przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej w Ścinawie,

5) statut – Statut Miasta i Gminy Ścinawa.

§ 2

1. Gmina Ścinawa jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie gminy.

2. Ścinawa obejmuje obszar o powierzchni 164,5 km2, w tym gmina 151 km2, miasto 13,5 km2. Granice gminy określone są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Herbem gminy jest znak dwupolowy, na którym z lewej strony umieszczona jest połowa orła piastowskiego, z prawej strony element architektoniczny składający się z baszty i muru blankowego. Tło herbu jest żółte. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2. Herb podlega ochronie prawnej.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu wymaga zgody burmistrza.

§ 4

1. Gmina posługuje się flagą, której wzór, zasady i tryb używania określa odrębna uchwała.

2. Wykorzystywanie flagi w celach komercyjnych wymaga zgody burmistrza.

§ 5

1. Gmina posługuje się pieczęcią metalową tłoczoną, okrągłą zawierającą pośrodku herb gminy, a w otoku napis: “Miasto i Gmina Ścinawa”, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

2. Odcisk pieczęci nie może być używany na dokumentach urzędowych z zakresu administracji rządowej.

§ 6

1. W celu wykonania zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne wykaz tych jednostek stanowi załącznik nr 3 do statutu.

2. Wykaz jednostek dla których Miasto i Gmina jest organem założycielskim stanowi załącznik nr 4 do statutu.

R o z d z i a ł II

Władze Gminy

§ 7

1. Organami gminy są:

a) Rada Miejska w Ścinawie,

b) Burmistrz Miasta i Gminy Ścinawa.

2. Siedzibą organów gminy jest miasto Ścinawa.

§ 8

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przysługuje co najmniej trzem radnym. Na obsadzenie każdego ze stanowisk przeprowadza się odrębne głosowanie.

§ 9

Przewodniczący rady kieruje pracami rady, a w szczególności:

1) stoi na straży praw i godności rady,

2) czuwa nad tokiem i terminowością prac rady i jej komisji,

3) koordynuje pracami komisji,

4) reprezentuje radę,

5) przewodniczy obradom rady,

6) nadaje bieg inicjatywom uchwałodawczym oraz wnioskom innych organów i instytucji skierowanych do rady,

7) zwołuje sesje rady, ustala ich porządek dzienny,

8) podpisuje uchwały rady,

9) sprawuje policję sesyjną,

10) prowadzi sprawy z zakresu stosunków rady z radami innych gmin,

11) udziela radnym pomocy w ich pracy oraz czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych mandatu,

12) ustala projekt budżetu rady oraz przedstawia go burmistrzowi do wykorzystania w projekcie budżetu gminy,

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-9/32/03 z dnia 2 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 9 pkt 12)

13) prowadzi rejestr klubów radnych,

14) podejmuje inne czynności wynikające ze statutu oraz ustaw.

§ 10

1. Rada na sesji podejmuje uchwały, w tym: rezolucje, apele i oświadczenia oraz uchwały porządkowe.

2. W sprawach ogólnospołecznych rada podejmuje rezolucje, apele oraz oświadczenia.

3. W sprawach porządkowych rada podejmuje uchwały porządkowe zapisane w protokole z sesji rady.

§ 11

1. Uchwały rady muszą zawierać:

1) numer kolejnej uchwały oraz datę jej podjęcia,

2) określenie przedmiotu uchwały,

3) wskazanie podstawy prawnej uchwały,

4) merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

5) ewentualne określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały,

7) ewentualną formę ogłoszenia uchwały.

2. Uchwały rady podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom rady.

3. Zbiór obowiązujących uchwał prowadzi się na stanowisku ds. obsługi rady.

§ 12

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) burmistrzowi,

2) przewodniczącemu rady,

3) komisjom rady,

4) radnym w ilości co najmniej trzech.

2. Projekt uchwały musi spełniać odpowiednio warunki określone w § 11 ust. 1 pkt 2-7 oraz określać inicjatorów projektu uchwały. Inicjatorzy podjęcia uchwały, określeni w ust. 1 pkt 4 upoważniają spośród siebie osobę do ich reprezentowania.

3. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne i finansowe oraz źródła pokrycia, jeśli powodują obciążenia dla budżetu.

4. Projekt uchwały przedstawia się radzie po zaopiniowaniu przez właściwą merytorycznie komisję rady.

5. Projekt uchwały, który powstał w wyniku inicjatywy uchwałodawczej, o której mowa w ust. 1 pkt. 2-4 wraz z opiniami właściwych komisji, o których mowa w ust. 4 przekazuje się do wiadomości burmistrzowi na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem sesji.

6. Inicjatorzy projektu uchwały, o których mowa w ust. 1 mogą do zgłoszonych przez siebie projektów uchwał wnosić autopoprawki. Autopoprawki nie podlegają głosowaniu.

7. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach burmistrzowi przysługuje możliwość wniesienia pod obrady rady projektu uchwały w trybie pilnym.

8. Projekt, o którym mowa w ust. 7 może być wniesiony również podczas posiedzenia rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-9/32/03 z dnia 2 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 12 pkt 7 i 8).

9. Radni mogą wnioskować o wprowadzenie poprawek do projektów uchwał.

10. W pierwszej kolejności głosuje się wniosek najdalej idący. O uznaniu wniosku za najdalej idący decyduje przewodniczący obradom.

11. W przypadku niemożności ustalenia kolejności głosowania w oparciu o kryterium, o którym mowa w ust. 10 głosowanie przeprowadza się w kolejności zgłaszania wniosków.

12. W przypadku nieprzyjęcia żadnego z wniosków wzajemnie wykluczających się pozostaje stan sprzed głosowania.

13. Jeżeli zgłaszane wnioski są sprzeczne z już głosowanymi, o czym decyduje przewodniczący obradom, nie poddaje się ich pod głosowanie.

§ 13

Tryb przygotowania sesji oraz sposób jej prowadzenia został szczegółowo określony w regulaminie rady stanowiącym załącznik nr 5 do statutu.

§ 14

Wewnętrznymi kolegialnymi organami rady są komisje rady.

§ 15

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja Gospodarki, Mienia i Bezpieczeństwa Publicznego,

3) Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

4) Komisja Budżetu, Finansów i Strategii Gospodarczej,

5) Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty, Kultury i Sportu.

2. Liczbę członków komisji i ich skład osobowy określa rada w odrębnej uchwale.

3. Składy osobowe komisji, o których mowa w ust. 1 powołuje rada najpóźniej na trzeciej sesji kadencji.

4. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji na pierwszym posiedzeniu komisji w głosowaniu jawnym.

5. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji odwołują członkowie komisji w głosowaniu jawnym.

6. Komisja pracuje w oparciu o niniejszy statut, a w sprawach w nim nieuregulowanych, w oparciu o ustalony przez siebie regulamin.

§ 16

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie projektów uchwał rady oraz sprawowanie kontroli w zakresie kompetencji komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji, przewodniczącego rady i burmistrza.

§ 17

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin tej komisji stanowiący załącznik nr 6 do statutu gminy.

§ 18

Do zakresu działania Komisji Gospodarki, Mienia i Bezpieczeństwa Publicznego należą sprawy związane z koordynowaniem, wydawaniem opinii i wyznaczeniem kierunków, w zakresie prawidłowego funkcjonowania gospodarki komunalnej na terenie gminy oraz sprawy związane w szczególności z:

1) ładem przestrzennym i gospodarką terenami,

2) drogami, ulicami, mostami i placami,

3) zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków,

4) gminnym budownictwem mieszkaniowym i gospodarką zasobami lokalowymi,

5) zielenią gminną i zadrzewieniami,

6) utrzymaniem miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz budynków administracyjnych,

7) prywatyzacją i przekształceniami własnościowymi,

8) zaopatrzeniem w energię elektryczną, cieplną i gaz,

9) utrzymaniem porządku publicznego, ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową oraz reagowaniem kryzysowym,

10) organizowaniem ruchu drogowego, lokalnym transportem,

11) współpracą z organami policji i jednostkami straży pożarnej oraz z innymi instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

§ 19

Do zakresu działania Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska należą wszystkie sprawy związane z rolnictwem i jego rozwojem, ochroną środowiska naturalnego, a w szczególności:

1) gospodarka gruntami,

2) współdziałanie z organizacjami oraz instytucjami pracującymi na rzecz rolnictwa, w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć zmierzających do pobudzenia i rozwoju rolnictwa oraz udzielenia daleko idącej pomocy na rzecz aktywizacji obszarów wiejskich,

3) gospodarki wodno– ściekowej, melioracji,

4) ochrony i kształtowania środowiska naturalnego,

5) czystości i porządku na terenie gminy oraz gospodarki odpadami.

§ 20

Do zakresu działalności Komisji Budżetu, Finansów i Strategii Gospodarczej należą w szczególności sprawy:

1) budżetu gminy,

2) podatków i opłat,

3) handlu i usług,

4) majątkowe gminy przekraczające zakres działania zwykłego zarządu, poręczeń kredytowych,

5) przejmowania zadań z zakresu administracji rządowej w aspekcie finansowym,

6) kreowania polityki finansowej gminy, strategii gospodarczo-finansowej, w tym programów społeczno-gospodarczych i promocji gminy,

7) podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę, w tym tworzenia i przystępowania do spółek oraz form świadczenia usług użyteczności publicznej.

§ 21

Do zakresu działania Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty, Kultury i Sportu należą w szczególności sprawy:

1) ochrony zdrowia, w tym funkcjonowania i działalności prowadzonej przez MGZZOP w Ścinawie,

2) pomocy społecznej, w tym problemy społeczne takie jak: bezrobocie, bezdomność oraz współpracy z organizacjami i stowarzyszeniami, a także instytucjami na rzecz ich rozwiązywania,

3) profilaktyki uzależnień, w tym głównie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii, współpracy z organizacjami społecznymi w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz profilaktyki innych uzależnień,

4) oświaty i kultury, a przede wszystkim edukacji publicznej prowadzonej w ramach szkół i przedszkoli, bibliotek i placówek upowszechniania kultury,

5) terenów rekreacyjnych i obiektów sportowych, w tym współpracy z organizacjami, stowarzyszeniami i klubami sportowymi działającymi na rzecz rozwoju idei zdrowego stylu życia,

6) turystyki.

§ 22

1. Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2. Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa rada w uchwale o ich powołaniu.

3. Tryb pracy komisji doraźnej jest analogiczny jak komisji stałych rady.

4. Po wykonaniu zadania komisja ulega rozwiązaniu.

§ 23

1. Na wspólny wniosek przewodniczących komisji lub przewodniczącego rady komisje odbywają posiedzenia wspólne.

2. W trakcie wspólnych posiedzeń komisji, każda komisja przeprowadza głosowanie osobno.

§ 24

Komisje podlegają radzie, której przedstawiają na początku roku kalendarzowego plan pracy. Przynajmniej raz w roku komisje przedstawiają sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 25

Podstawowym obowiązkiem radnego jest kierowanie się dobrem wspólnoty samorządowej, utrzymanie stałej łączności z mieszkańcami, przekazywanie informacji mieszkańcom o działaniach organów gminy oraz współdziałanie z jednostkami pomocniczymi gminy.

§ 26

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Kluby radnych tworzone są na okres jednej kadencji.

2. Klub radnych składa się co najmniej z 3 radnych.

3. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

4. Radni powołując klub wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu.

5. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po zarejestrowaniu klubu przez przewodniczącego rady.

6. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący rady na wniosek radnych tworzących klub najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego.

7. Przewodniczący klubu zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić przewodniczącego rady o zmianach składu osobowego klubu lub jego rozwiązaniu.

8. Przewodniczący rady na najbliższej sesji informuje radę o:

1) utworzeniu lub rozwiązaniu klubu radnych,

2) składzie osobowym i jego zmianach,

3) nazwisku przewodniczącego klubu.

9. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy.

10. Klub może ustalić regulamin wewnętrzny określający jego strukturę i zasady działania, które nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem.

11. Nazwa klubu musi różnić się od nazw przyjętych przez inne kluby.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze gminy

§ 27

1. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały rady podjętej:

1) z inicjatywy rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w następujących formach:

a) zebrań,

b) przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii do projektu uchwały wywieszonego przez 14 dni na tablicy ogłoszeń w urzędzie,

2) z inicjatywy mieszkańców.

2. Przy łączeniu, podziale i znoszeniu jednostek pomocniczych stosuje się ust.1.

§ 28

Jednostkami pomocniczymi są sołectwa i osiedla.

§ 29

W gminie utworzono następujące sołectwa i osiedla:

1) sołectwo Buszkowice obejmujące wieś Buszkowice,

2) sołectwo Chełmek Wołowski obejmujące wieś Chełmek Wołowski,

3) sołectwo Dąbrowa Środkowa i Dolna obejmujące wsie Dąbrowa Środkowa i Dąbrowa Dolna,

4) sołectwo Dębiec obejmujące wieś Dębiec,

5) sołectwo Dłużyce obejmujące wieś Dłużyce,

6) sołectwo Dziesław obejmujące wieś Dziesław,

7) sołectwo Dziewin obejmujące wieś Dziewin,

8) sołectwo Jurcz obejmujące wieś Jurcz,

9) sołectwo Krzyżowa obejmujące wieś Krzyżowa,

10) sołectwo Lasowice obejmujące wieś Lasowice,

11) sołectwo Parszowice obejmujące wieś Parszowice,

12) sołectwo Przychowa obejmujące wieś Przychowa,

13) sołectwo Redlice obejmujące wieś Redlice,

14) sołectwo Ręszów obejmujące wieś Ręszów,

15) sołectwo Sitno obejmujące wieś Sitno,

16) sołectwo Turów obejmujące wieś Turów,

17) sołectwo Tymowa obejmujące wieś Tymowa,

18) sołectwo Wielowieś obejmujące wieś Wielowieś,

19) sołectwo Zaborów obejmujące wieś Zaborów i wieś Grzybów,

20) osiedle Nr 1 w Ścinawie obejmuje tereny położone na wschód od rzeki Zimnicy wraz z ulicami: Jagiełły, Świerczewskiego i Mickiewicza, z wyłączeniem ulicy Witosa, obszar osiedla przedstawia załącznik graficzny nr 7 do niniejszego statutu,

21) osiedle Nr 2 w Ścinawie obejmuje tereny położone na zachód od rzeki Zimnicy wraz z ulicą Witosa, z wyłączeniem ulic: Jagiełły, Świerczewskiego, Mickiewicza; obszar osiedla przedstawia załącznik graficzny nr 7 do niniejszego statutu.

§ 30

Rada odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej wyodrębnioną część mienia gminnego, którym jednostka pomocnicza zarządza, korzysta z niego oraz rozporządza pochodzącymi z niego określonymi dochodami w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie jednostki pomocniczej.

§ 31

1. Dochody jednostki pomocniczej tworzą:

a) dochody z mienia komunalnego wydzielonego dla sołectwa, w tym pochodzące z najmu i dzierżawy lokali, imprez, itp.

b) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.

2. Jednostka pomocnicza prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowo- rzeczowego w zakresie dochodów, o których mowa w ust. 1 zatwierdzonego przez organ uchwałodawczy tj. odpowiednio zebranie wiejskie lub ogólne zebranie mieszkańców.

3. Zgromadzone dochody jednostka pomocnicza przekazuje na rachunek bankowy budżetu gminy oraz przedkłada burmistrzowi plan finansowo- rzeczowy wraz z harmonogramem realizacji, podlegający weryfikacji przez burmistrza, a następnie będący podstawą do wydatkowania środków.

4. Organ wykonawczy jednostki pomocniczej przedstawia odpowiednio zebraniu wiejskiemu lub ogólnemu zebraniu mieszkańców do zatwierdzenia roczne sprawozdanie finansowe, które następnie przedkładane jest burmistrzowi.

5. W celu wydzielenia w budżecie gminy środków niezbędnych na realizację zadań na terenie jednostki pomocniczej sołtys lub odpowiednio przewodniczący zarządu osiedla w terminie do 25 września każdego roku przedkłada burmistrzowi zatwierdzony przez organ uchwałodawczy wykaz zadań planowanych do realizacji w roku następnym.

6. Zadania przyjęte do wykonania ujmowane są w projekcie budżetu gminy i przedkładane Radzie Miejskiej. Realizacja zadań odbywa się na podstawie uchwalonego na dany rok budżetu gminy.

§ 32

Sołtys i przewodniczący zarządu osiedla ma prawo zgłaszania podczas sesji wniosków w zakresie przedmiotu obrad w sprawach związanych odpowiednio z sołectwem lub osiedlem.

R o z d z i a ł IV

Honorowe Obywatelstwo Miasta i Gminy Ścinawa

§ 33

Honorowe obywatelstwo gminy ma charakter wyłącznie honorowy.

§ 34

Nazwiska Honorowych Obywateli Miasta i Gminy Ścinawa umieszcza się w Księdze Honorowej Miasta i Gminy Ścinawa.

R o z d z i a ł V

Nagroda Miasta i Gminy Ścinawa

§ 35

1. Ustanawia się Nagrodę Miasta i Gminy Ścinawa. Nagroda stanowi wyróżnienie osób i instytucji za całokształt pracy na rzecz Miasta i Gminy Ścinawa.

2. Nagrodę przyznaje Rada Miejska na wniosek Rady Nominacyjnej, uprawnionymi do składania wniosków o przyznanie Nagrody Miasta i Gminy są;

1) Przewodniczący Rady Miejskiej,

2) Komisje Rady Miejskiej,

3) Burmistrz Miasta i Gminy,

4) Organizacje i zakłady pracy działające na terenie Miasta i Gminy.

3. Wnioski muszą zawierać uzasadnienie.

§ 36

Nagroda Miasta i Gminy Ścinawa przyznawana jest corocznie w okresie Dni Ścinawy, w wyjątkowych sytuacjach przewiduje się możliwość przyznania Nagrody w innym terminie.

§ 37

1. Rada Nominacyjna wybierana jest każdorazowo przez Radę Miejską i składa się z 7 osób.

2. Rada Nominacyjna określa termin składania wniosków o przyznanie Nagrody.

3. Rada Nominacyjna opiniuje kandydatury do Nagrody i przedstawia wnioski Radzie Miejskiej.

§ 38

Rada Miejska określa liczbę przyznawanych Nagród.

§ 39

Laureat Nagrody Miasta i Gminy Ścinawa otrzymuje dyplom potwierdzający przyznanie Nagrody wraz z pamiątkową odznaką z herbem Miasta i Gminy Ścinawa i z umieszczonym napisem: Nagroda Miasta i Gminy Ścinawa oraz wpisywany jest do Księgi Nagrodzonych Miasta i Gminy Ścinawa.

R o z d z i a ł VI

Dni Ścinawy

§ 40

1. Świętem Miasta i Gminy Ścinawa są Dni Ścinawy.

2. Dni Ścinawy obchodzone są corocznie w pierwszą sobotę i niedzielę miesiąca czerwca.

R o z d z i a ł VII

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 41

W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się przepisy ustaw.

§ 42

Komisje Rady Miejskiej: Komisja Gospodarki i Mienia, Komisja Porządku i Bezpieczeństwa oraz Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej wybrane na podstawie Statutu Miasta i Gminy Ścinawa uchwalonego uchwałą nr XXVI/167/2000 Rady Miejskiej w Ścinawie z dnia 12 października 2000r. w sprawie uchwalenia tekstu jednolitego Statutu Miasta i Gminy w Ścinawie, zmienionego uchwałą nr XXXIV/227/2001 z dnia 2 lipca 2001r. działają do dnia wejścia w życie niniejszego Statutu.