STATUT GMINY I MIASTA ŚRODA ŚLĄSKA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina i Miasto Środa Śląska, zwana dalej w niniejszym statucie “Gminą”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez:

– udział w referendach gminnych organizowanych w sytuacjach określonych w niniejszym statucie,

– wybraną przez siebie Radę Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej, zwaną w dalszej części niniejszego statutu “Radą”, będącą organem stanowiącym i kontrolnym Gminy,

– wybranego przez siebie Burmistrza Gminy i Miasta Środa Śląska, zwanego dalej “Burmistrzem”, będącego organem wykonawczym Gminy,

– wybrane przez Radę organy wewnętrzne, zwane dalej “organami Rady”, będące pomocniczymi ciałami kolegialnymi Rady o charakterze opiniodawczym, wnioskodawczym i kontrolnym,

– uczestnictwo w przeprowadzanych przez Radę konsultacjach z mieszkańcami Gminy.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 214,9 km2,

2. Granice terytorialne gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.

§ 3

1. Gmina posiada herb, który składa się:

1) z części prawej – w której połowa krzewu winorośli jest zarysowana od korzenia trzema gronami fioletowymi oraz czterema liśćmi w kolorze zielonym na srebrnym tle. Ostatni liść zamyka wierzchołek głównego pędu tworzącego podział pola na dwie części.

2) z części lewej – połowa orła piastowskiego w kolorze czarnym ze srebrną sierpową przepaską na złotym polu; zwany dalej “herbem”.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Rozpowszechnianie herbu wymaga zgody Burmistrza.

4. Wzór herbu, określa załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 4

Siedzibą organów gminy jest miasto Środa Śląska.

R o z d z i a ł II

Zakres działania, zadania gminy oraz zasady ich realizacji

§ 5

Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,

3) umowy zawarte z innymi podmiotami.

§ 6

1. Gmina wykonuje swoje zadania:

1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

2) poprzez gminne jednostki organizacyjne, wymienione w rejestrze, o którym mowa w ust. 2,

3) poprzez działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 7

1. Mieszkańcy gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów, referendum, a także za pośrednictwem organów gminy.

2. Organami Gminy są:

1) Rada,

2) Burmistrz.

§ 8

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz Urzędu udostępniane są w Wydziale Organizacyjnym Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

2. Z dokumentów mogą być sporządzone notatki, wydruki lub kserokopie. Wymienionych czynności dokonuje się wyłącznie w Urzędzie w asyście pracownika Urzędu odpowiedzialnego za określony zbiór dokumentów.

3. Udostępnienie dokumentów jest nieodpłatne.

4. Czynności polegające na uwierzytelnianiu sporządzonych notatek z dokumentów, wydruk, kopiowanie kserograficzne jest odpłatne.

5. Za uwierzytelnienie notatki pobiera się opłatę skarbową wg przepisów odrębnych. Wysokość opłaty za sporządzenie odbitki kserograficznej oraz wydruku jednej strony określa Burmistrz w drodze zarządzenia.

§ 9

1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określa odrębna ustawa.

§ 10

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 11

1. Rada wybiera Przewodniczącego Rady oraz dwóch Wiceprzewodniczących na pierwszej sesji Rady nowej kadencji.

2. Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji zwołując pierwszą sesję nowo wybranej Rady dokonuje następujących czynności:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.

3. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie gminy.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, obejmuje między innymi informacje o:

1) stanie mienia komunalnego i jego zmianach w okresie kadencji Burmistrza,

2) gminnych inwestycjach realizowanych w okresie kadencji Burmistrza,

3) środkach zewnętrznych pozyskanych na realizację inwestycji, o których mowa w pkt 2 oraz innych środkach zewnętrznych pozyskanych w związku z wykonywaniem zadań Gminy

4) stanie należności i zobowiązań budżetu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku nr 4 do niniejszego Statutu,

5) sytuacji społeczno-gospodarczej na terenie gminy i jej zmianach w okresie kadencji Burmistrza.

5. W przypadku, gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 5, dokonuje je I Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

6. Jeśli I Wiceprzewodniczący nie może wykonać czynności określonych w ust. 2, wykonuje je II Wiceprzewodniczący

§ 12

Przewodniczący Rady, w ramach organizowania prac rady i prowadzenia jej obrad, w szczególności:

– zwołuje sesje Rady,

– przewodniczy obradom,

– pilnuje porządku na sesji,

– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

– podpisuje uchwały Rady,

– reprezentuje Radę na zewnątrz,

– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 13

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 14

1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Gminy i Miasta, stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.

2. Odrębny regulamin, stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.

§ 15

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Komisję Spraw Gospodarczych, Budżetu i Finansów,

2) Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego,

3) Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

4) Komisję Rewizyjną.

Rada może w każdym czasie zmienić nazwy stałych komisji, z wyjątkiem komisji rewizyjnej.

2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 16

W skład Komisji Rady wchodzą wyłącznie radni.

§ 17

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Burmistrz.

§ 18

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.

§ 19

Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego oraz w umowach zawartych z innymi podmiotami.

R o z d z i a ł IV

Jednostki pomocnicze gminy

§ 20

1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i stosownie do potrzeb inne jednostki pomocnicze. Wykaz sołectw zawiera załącznik nr 2.

2. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:

a) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,

b) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada Gminy odrębną uchwałą,

c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały.

4. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 3.

§ 21

Uchwały, o jakich mowa w § 20 ust. 1, powinny określać w szczególności:

– obszar,

– granicę,

– siedzibę władz,

– nazwę jednostki pomocniczej,

– statut jednostki pomocniczej.

§ 22

Jednostki pomocnicze gminy nie prowadzą samodzielnie gospodarki finansowej.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 23

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady, prawo występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.

3. W celu usprawnienia swojej pracy radni, których łączą wspólne cele działania, mogą tworzyć kluby według następujących zasad:

1) klub powinien liczyć co najmniej czterech radnych,

2) można należeć tylko do jednego klubu,

3) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu oraz uchwały o wyborze przewodniczącego klubu,

4) Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,

5) kluby działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami,

6) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym Statucie.

R o z d z i a ł VI

Pracownicy samorządowi

§ 24

1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy i Miasta jest stosowana wobec kierowników i zastępców kierowników wydziałów oraz radcy prawnego.

2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, przeniesienia do pracy w innej niż wskazana w akcie mianowania miejscowości oraz przenoszenia tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Burmistrza.

§ 25

1. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza i Skarbnika Gminy i Miasta nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.

2. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Rada jest obowiązana wysłuchać wyjaśnień osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.

3. Postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.

R o z d z i a ł VII

Postanowienia końcowe

§ 26

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

§ 27

Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.