Regulamin

utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Leśna

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Regulamin określa szczegółowe zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Leśna.

§ 2

Ilekroć w uchwale mowa jest o:

1. podmiotach uprawnionych – rozumie się przez to gminne jednostki organizacyjne lub inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności w gminie Leśna na podstawie ustawy o czystości i porządku w gminach,

2. surowcach wtórnych – rozumie się przez to części wyselekcjonowane z odpadów komunalnych nadające się do gospodarczego wykorzystania materiałowego lub energetycznego, a w szczególności papier, tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady organiczne,

3. odpadach komunalnych drobnych – rozumie się przez to odpady komunalne drobnej frakcji mieszczące się nawet w niewielkich pojemnikach, np.: w 110 litrowych,

4. odpadach wielkogabarytowych – rozumie się przez to odpady komunalne, które nawet po rozłożeniu na części nie mogą być swobodnie umieszczone w typowych pojemnikach ze względu na swoje rozmiary lub masę, np.: stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego i inne,

5. odpadach roślinnych – rozumie się przez to odpady komunalne powstające na prywatnych lub publicznych terenach zieleni wskutek ich pielęgnacji lub uprawniania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,

6. zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta poddawane ocenie wartości użytkowej lub hodowlanej, w tym m.in. konie, bydło, świnie, owce, kozy, drób (w tym gołębie), zwierzęta futerkowe (hodowane w celu pozyskania futra lub mięsa) i pszczoły,

7. zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane przez właścicieli nieruchomości, np.: psy, koty, ptaki egzotyczne z wyłączeniem rodzajów zwierząt ujętych w pkt 6,

8. właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,

9. jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388), lub właścicieli lokali jeżeli zarząd nie został wybrany.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać na nich porządek i właściwy stan sanitarno- -epidemiologiczny, dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, uprzątać teren nieruchomości i pomieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów, powodujących nieporządek na nieruchomości.

§ 4

Właściciele nieruchomości powinni podnosić ład estetyczny nieruchomości, np.: poprzez urządzanie na nich zieleni przydomowej. Zagospodarowanie zieleni, w tym upraw ogrodowych winno być adekwatne do pory roku.

§ 5

Odpady komunalne drobne należy gromadzić na terenie nieruchomości w szczelnych i zamkniętych urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w kontenerach. Dopuszcza się składowanie odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, pod warunkiem nie powodowania utrudnień w korzystaniu z nieruchomości, pod warunkiem nie powodowania utrudnień w korzystaniu z nieruchomości i zanieczyszczenia środowiska, a zgromadzone odpady muszą być usunięte nie później niż w ciągu 48 godzin od ich zgromadzenia.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub w obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, nie dopuszczając do ich przepełnienia.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną na obszarze zabudowanym, a także odnosi się do przystanków komunikacji publicznej i przedsiębiorców korzystających z tych przystanków.

§ 7

Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym, targowiska lub giełdy, zobowiązany jest do wyposażenia miejsca, w którym się one odbywają w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe i nieczystości ciekłe oraz do uprzątnięcia terenu i wywiezienia odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy, jednak nie później niż w ciągu 12 godzin. Powyższe dotyczy także usunięcia skutków działalności z terenów przyległych jeżeli takie występują.

§ 8

Na terenach zieleni miejskiej, w miejscach takich jak: parki, trawniki, skwery, tereny zabaw i rekreacji, zabrania się:

1. Wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego celu pojemniki.

2. Palenia ognisk poza miejscami do tego wyznaczonymi przez zarządcę terenu.

3. Zatrzymywania lub parkowania pojazdów mechanicznych.

4. Suszenia prania.

5. Odkładania ziemi, gruzu, asfaltu itp. z wykopów ziemnych, remontów chodników i nawierzchni ulic, remontów budynków.

§ 9

Na terenach publicznych takich jak: drogi, ulice, place, chodniki, przejścia zabrania się:

1. Wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego celu urządzenia.

2. Mycia i sprzątania samochodów, jeśli powodują zanieczyszczenie terenu.

3. Prowadzenia napraw i remontów pojazdów mogących spowodować zanieczyszczenie terenu, zwłaszcza olejami, smarami czy paliwem, a także prowadzenia napraw blacharsko-lakierniczych.

§ 10

Mycie pojazdów na terenie nieruchomości nie może powodować zanieczyszczenia ulicy lub chodnika publicznie dostępnych poprzez spływ na nie zanieczyszczonej wody.

§ 11

Właściciele nieruchomości oraz inne podmioty wskazane ustawą o czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika.

§ 12

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a także poprzez podjęcie działań usuwających lub przynajmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników powinny być gromadzone w pojemnikach na odpady przeznaczonych na ten cel, ustawionych przez zarząd drogi, w miejscach przez niego wyznaczonych. Odpady zgromadzone poza pojemnikami muszą być usunięte przez zarząd drogi.

3. Obowiązek pielęgnacji terenów zielonych znajdujących się w pasie drogowym pomiędzy chodnikiem a nieruchomością spoczywa na właściwym zarządzie drogi. Pielęgnacja obejmuje m.in. koszenie traw co najmniej raz w miesiącu w okresie wegetacyjnym, przecinkę drzew i krzewów, usuwanie pozostałości roślinnych.

§ 13

Bezwzględnie zabrania się na terenie całego miasta spalania odpadów komunalnych, w tym odpadów roślinnych w celach energetycznych w urządzeniach do tego przystosowanych, a także spalanie poza tego typu urządzeniami jeżeli nie naruszone są odrębne przepisy, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa na drogach, a także niepowoduje uciążliwości dla ludzi.

§ 14

Właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachu i gzymsów, które znajdują się nad terenami publicznie dostępnymi i mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa dla ludzi oraz ich mienia. Czynność tą należy wykonać bezpośrednio po ich pojawieniu się.

§ 15

Właściciele nieruchomości mają obowiązek bezzwłocznego usunięcia opału złożonego na terenie przeznaczonym do publicznego użytku, nie później jednak niż w ciągu 12 godzin. Miejsce jego tymczasowego złożenia należy równocześnie oczyścić.

§ 16

Zabrania się umieszczania w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszeń, plakatów, afiszy, apeli, ulotek, napisów lub rysunków albo wystawiać je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem.

R o z d z i a ł III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczania

§ 17

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć je w odpowiednią liczbę urządzeń przenośnych do gromadzenia odpadów komunalnych, która zapewni zgromadzenie w nich wszystkich tych odpadów, tak aby nie dochodziło do ich wysypywania się lub gromadzenia poza tymi urządzeniami.

2. Na terenie Gminy Leśna minimalna wielkość urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych wynosi 110 l, z wyjątkiem koszy ulicznych ustawianych przy drogach i na przystankach komunikacji. Mniejszą pojemność mogą mieć również worki stosowane w sytuacjach krótkotrwałego zwiększenia odpadów komunalnych na nieruchomości oraz zbiórki surowców wtórnych udostępniane wyłącznie przez firmę uprawnioną do odbioru odpadów.

3. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne drobne, zwłaszcza powstające w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej lub świadczenia usług, to muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

4. W urządzenia do gromadzenia odpadów należy wyposażyć pracownicze ogrody działkowe, tereny budynków oraz kompleksy garażowe. Rodzaj i pojemność urządzeń do gromadzenia odpadów, a także częstotliwość usuwania odpadów z tych nieruchomości ustalana jest przez właścicieli tych nieruchomości z firmą uprawnioną do wywozu odpadów.

§ 18

1. Do gromadzenia odpadów komunalnych dopuszcza się stosowanie następujących urządzeń (pojemników) przenośnych:

– pojemniki metalowe lub z tworzyw sztucznych z szczelnym przykryciem,

– kontenery do gromadzenia odpadów wielkogabarytowych otwarte,

– kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych z szczelnym przykryciem,

– specjalne wieszaki z workami,

– specjalistyczne pojemniki i kontenery na surowce wtórne.

2. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju ww. urządzeń w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz odpadów albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w urządzenia na odpady.

3. W przypadku wyposażenia nieruchomości w pojemniki przez Zakład Usług Komunalnych zostanie naliczona opłata za dzierżawę pojemników w wysokości 3% wartości pojemnika na miesiąc.

§ 19

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek w jej obrębie lub w innym miejscu, do którego uzyskał tytuł prawny wyznaczyć utwardzone miejsce do ustawiania urządzeń do gromadzenia odpadów (pojemniki, kontenery, wieszaki z workami). Dokładne miejsce ustawienia tych urządzeń oraz ustalenie strony odpowiedzialnej za przygotowanie miejsca ich ustawienia następuje w drodze uzgodnienia (umowy) z podmiotem uprawnionym do świadczenia usługi wywozowej. Lokalizacja ustawienia pojemników nie może być przyczyną utrudnień i niedogodności dla sąsiadów, użytkowników dróg i chodników. Lokalizacja ustawienia pojemników musi być zgodna z obowiązującymi przepisami budowlanymi oraz sanitarnymi.

2. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom uprawnionego podmiotu do wywozu odpadów dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów. Obowiązek ten dotyczy także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 20

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest miejsca na terenie nieruchomości lub brak jest drogi dojazdowej, dopuszczalne jest ustawienie ww. urządzeń na chodniku lub poboczu drogi, z zachowaniem 1,5 metrowej szerokości wolnej dla pieszych. Ustawienie takie musi być uzgodnione w formie pisemnej z zarządcą drogi.

§ 21

Urządzenia do gromadzenia odpadów muszą być oznakowane znakiem podmiotu uprawnionego do świadczenia usług wywozowych, w tym także specjalne worki do gromadzenia odpadów.

§ 22

1. Stroną odpowiedzialną za utrzymywanie we właściwym stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym urządzeń do gromadzenia odpadów, a także za utrzymywanie w czystości miejsc do ustawienia tych urządzeń jest właściciel nieruchomości. Obowiązek ten może być przeniesiony na osoby trzecie na drodze umowy. Uszkodzenie pojemników przekraczające normalne zużycie, powstałe z winy użytkownika lub zaginięcie pojemnika obciąża jego użytkownika.

2. W przypadku, gdy wskutek niedotrzymania terminu wywozu przez wywożącego, nastąpi nagromadzenie się odpadów poza urządzeniem do gromadzenia odpadów, obowiązek przywrócenia porządku i czystości w tym miejscu spoczywa na podmiocie uprawnionym (wywożącym odpady lub surowce wtórne).

§ 23

Kosze na odpady uliczne zarządca drogi ma obowiązek rozmieścić w ilości i pojemności odpowiedniej do natężenia ruchu i potrzeby w tym zakresie. Każdy przystanek komunikacyjny musi być wyposażony w urządzenie do gromadzenia odpadów.

§ 24

Nieruchomości niepodłączone za pośrednictwem kanalizacji sanitarnej do oczyszczalni cieków muszą być wyposażone w zbiorniki do gromadzenia ciekłych odpadów komunalnych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków powstających na nieruchomości, odpowiadające wymogom określonym w aktualnych przepisach odrębnych.

§ 25

Właściciele nieruchomości, na których powstają nieczystości ciekłe, mają obowiązek podłączenia ich do kanalizacji sanitarnej w terminie 1 roku, licząc od dnia, w którym pojawiła się możliwość techniczna wykonania przykanalika sanitarnego i jest to uzasadnione ekonomicznie.

R o z d z i a ł IV

Zasady prowadzenia zbiórki surowców wtórnych

§ 26

Podmioty uprawnione mają obowiązek umożliwić właścicielom nieruchomości prowadzenie segregacji odpadów i odzysku surowców wtórnych poprzez zabezpieczenie odpowiednich urządzeń zbiórki surowców wtórnych, a następnie odbiór surowców, takich jak – papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne oraz odpady roślinne. Do ich gromadzenia mogą być stosowane zarówno urządzenia zbiorcze dla właścicieli okolicznych posesji lub budynków wielorodzinnych lub mniejsze urządzenia dla pojedynczych nieruchomości.

§ 27

Dla potrzeb selektywnej zbiórki surowców wtórnych na terenie całego miasta firmy uprawnione do ich odbioru mają obowiązek stosować pojemniki o ujednoliconej kolorystyce, tj.:

– niebieskie – do gromadzenie papieru i makulatury,

– białe – do gromadzenia szkła białego,

– zielone do gromadzenia szkła kolorowego,

– żółte – do gromadzenia tworzyw sztucznych,

– brązowe – do gromadzenia odpadów roślinnych,

– srebrzystoszare – do gromadzenia metali.

§ 28

Surowce wtórne mieszkańcy miasta i właściciele nieruchomości mogą samodzielnie i na własny koszt dostarczać do punktów skupu zorganizowanych przez różne podmioty gospodarcze lub do Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich w Lubaniu. Rodzaj bezpłatnie przyjmowanych surowców wtórnych do centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich oraz ewentualne opłaty za pozostałe surowce wtórne ustala jego zarządca.

§ 29

Zbieranie oraz utrzymywanie urządzeń na surowce wtórne, a także miejsc ich ustawienia odbywa się na zasadach określonych dla odpadów komunalnych. Częstotliwość wywozu surowców wtórnych takich jak tworzywa sztuczne, szkło czy papier należy dostosować do tempa zapełniania się pojemników i nie dopuścić do ich przepełnienia. Surowce wtórne roślinne muszą być usuwane co najmniej raz w tygodniu.

§ 30

Podmioty uprawnione do odbioru odpadów komunalnych mają obowiązek podejmowania i włączania się do działań prowadzonych przez Urząd Miasta i Gminy Leśna oraz lokalne organizacje proekologiczne i przyrodnicze na rzecz odzysku i wykorzystania surowców wtórnych oraz propagowania zachowania czystości i porządku na nieruchomościach.

R o z d z i a ł V

Częstotliwość, zasady i sposób usuwania odpadów z nieruchomości oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 31

Wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości powinien odbywać się na bieżąco, nie rzadziej jednak niż raz w tygodniu.

§ 32

Ustala się normatywną ilość odpadów stałych komunalnych drobnych, produkowanych przez jednego mieszkańca Gminy Leśna lub przez inne jednostki mające obowiązek zawarcia umowy z firmą uprawnioną – 0,125 m3 na miesiąc.

§ 33

Wywóz odpadów roślinnych i spożywczych, pochodzących ze sklepów, restauracji i innych placówek tego typu musi odbywać się przynajmniej dwa razy w tygodniu, a dla placówek działających 7 dni w tygodniu, co najmniej 3 razy w tygodniu.

§ 34

Właściciel nieruchomości jest obowiązany do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych drobnych przez podmiot do tego uprawniony w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.

§ 35

1. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, iż nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia.

2. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 36

Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przez Burmistrza przedstawiciela Urzędu Miasta i Gminy Leśna zobowiązani są do okazania umowy na wywóz odpadów z nieruchomości oraz dowodów płacenia za tę usługę. Obowiązek ten dotyczy także opróżniania zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych. W stosunku do odpadów komunalnych drobnych właściciel nieruchomości musi rozliczyć się z usunięcia co najmniej takiej ilości odpadów, jaka wynika z normatywu określonego w niniejszym rozdziale. Powyższe dowody należy przechowywać przez okres roku od wywozu odpadów lub nieczystości ciekłych.

R o z d z i a ł VI

Wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych

§ 37

Zwierzęta domowe muszą być pilnowane tak, aby nie stwarzały zagrożenia dla osób trzecich, w szczególności:

1. Psa należy prowadzić na smyczy oraz w kagańcu.

2. Nie wolno psów wypuszczać wolno. Zwolnienie psów ze smyczy dopuszczalne jest jedynie w miejscach odosobnionych, mało uczęszczanych przez ludzi i inne zwierzęta (dzikie, gospodarcze), pod warunkiem że pilnujący znajduje się od psa w niedalekiej odległości, tak aby na zawołanie pies natychmiast powrócił.

§ 38

W zakresie spraw administracyjno-porządkowych:

1. Posiadacz psa jest zobowiązany do jego rejestracji w Urzędzie Miasta i Gminy Leśna.

2. Znaczek rejestracyjny otrzymany podczas rejestracji winien być zawieszony na obroży psa, aby umożliwić jego identyfikację.

3. Książeczka psa wydana przez Urząd Miasta i Gminy Leśna winna być starannie przechowywana i okazywana na żądanie odpowiednich służb, w tym osób i organów do tego upoważnionych przez Burmistrza Miasta i Gminy Leśna.

§ 39

W zakresie sanitarno-epidemiologicznym do podstawowych obowiązków posiadaczy psów lub kotów należy:

1. Poddawanie zwierząt okresowym szczepieniom ochronnym.

2. Zawiadamianie służ weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania na chorobę zakaźną.

3. Odosobnienie zwierzęcia podejrzanego o chorobę zakaźną.

4. Poddanie obserwacji zwierzęcia, które skaleczyło człowieka.

5. Oczyszczenie i odkażenie pomieszczeń, w którym znajdowało się chore lub podejrzane o chorobę zakaźną zwierzę.

Właściciele zwierząt mają obowiązek natychmiast zgłosić służbom weterynaryjnym zwierzę podejrzane o chorobę zakaźną, padnięte lub zabite oraz usunąć zabite lub padnięte zwierzę.

§ 40

Zwierzęta muszą być tak pilnowane, aby nie powodowały głośnego lub uciążliwego dla ludzi zachowania.

§ 41

Osoba trzymająca lub prowadząca psa, kota lub inne zwierzęta domowe zobowiązana jest do uprzątnięcia zanieczyszczeń po nich z miejsc dostępnych publicznie lub przeznaczonych do wspólnego użytku zwłaszcza chodników, placów, skwerów zieleni, parków, placów zabaw.

§ 42

Zabrania się wyprowadzania zwierząt domowych (w tym psy, koty) i gospodarskich na place zabaw dla dzieci, piaskownice, boiska szkolne i sportowe, a także na inne nieruchomości o ile ich właściciel wprowadził taki zakaz i umieścił go w widocznym miejscu.

§ 43

1. Zabrania się pozostawienia zwierząt w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń (smycze, kagańce) oraz znaczka identyfikacyjnego.

2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

§ 44

Psy wolne od smyczy, bez kagańca lub znaczka identyfikacyjnego oraz psy pozostawione bez nadzoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i doprowadzone do schroniska lub azylu dla bezdomnych zwierząt. Zasady ich wyłapywania na terenie Gminy Leśna regulują odrębna uchwała oraz przepisy szczegółowe, zwłaszcza ustawa o ochronie zwierząt.

R o z d z i a ł VII

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 45

Zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej mogą być chowane tylko na potrzeby własnego gospodarstwa domowego.

§ 46

Zwierzęta gospodarskie (z wyłączeniem gołębi i pszczół) muszą być utrzymywane na nieruchomościach w warunkach uniemożliwiających ich wydostanie się na tereny publiczne dostępne, np. ulice wraz z chodnikami, place, zieleńce itp. W przypadku jednak ich wydostania się na te tereny lub przechodzenia przez nie w drodze, np. na pastwisko, właściciel zwierzęcia jest zobowiązany do natychmiastowego uprzątnięcia po nich zanieczyszczeń.

§ 47

Zwierzęta gospodarskie muszą być chowane tak, aby nie powodowały uciążliwości dla osób trzecich, a w szczególności hodowla nie była uciążliwa przez wytwarzane przez zwierzęta wyziewy i opary oraz odpady i odchody.

§ 48

Trzymanie gołębi w budynkach wielorodzinnych jest zabronione, chyba że właściciel nieruchomości wyrazi na to zgodę. W razie prowadzenia takiego chowu gołębi, ich liczba bez względu na rodzaj nieruchomości na terenach wyłączonych z produkcji rolnej nie może być większa niż 20 sztuk.

§ 49

Utrzymywanie uli pszczelich w terenach określonych w § 50 jest możliwe tylko w przypadku posiadania działki przyzagrodowej pod warunkiem, że zachowana jest 30 m odległość od najbliższego budynku mieszkalnego (sąsiada) drogi publicznie dostępnej oraz zapewnione jest od nich szczelne ogrodzenie w wysokości min. 3 m.

§ 50

Wyznacza się obszar na którym trzymanie zwierząt gospodarskich jest zabronione, z wyjątkiem zwierząt chowanych na potrzeby własne gospodarstwa domowego. Granice tych obszarów określają załączniki 1 i 2 do niniejszego Regulaminu.

R o z d z i a ł VIII

W sprawie przeprowadzenia deratyzacji

§ 51

1. Właściciele zabudowanych nieruchomości, a także urządzeń kanalizacyjnych mają obowiązek stałego tępienia szczurów i myszy w obrębie nieruchomości.

2. W przypadku masowego pojawienia się gryzoni Burmistrz Miasta i Gminy Leśna może wydać zarządzenie określające termin, zakres i obszar, na którym obowiązkowo należy przeprowadzić deratyzację. Obwieszczenie podaje się do wiadomości publicznej poprzez podanie jego treści w lokalnych środkach masowego przekazu, a także poprzez rozplakatowanie na danym obszarze.

R o z d z i a ł IX

Przepisy końcowe

§ 52

Osoby naruszające postanowienia uchwały ponoszą odpowiedzialność na warunkach odrębnych określonych w art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późniejszymi zmianami) oraz w Kodeksie wykroczeń.