1935

PREZES

URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI

OPO-820/3706-A/2/2003/I/ED

Poznań, dnia 25 czerwca 2003 r.

DECYZJA

Na podstawie art. 47 ust. 1 i 2 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. b i c, w związku z art. 30 ust. 1 i art. 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i poz. 1802, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 129, poz. 1102 i Nr 135, poz. 1144 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424 i Nr 80, poz. 718) oraz w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387)

na wniosek

Sydkraft Term sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, zawarty w piśmie z dnia 10 czerwca 2003 r., posiadającej statystyczny numer identyfikacyjny REGON: 630968283, zwanej w dalszej części decyzji "Przedsiębiorstwem"

postanawiam

zmienić moją decyzję nr OPO-820/3706-A/6/2002/I/ED z dnia 16 maja 2002 r. zatwierdzającą taryfę dla ciepła ustaloną przez SYDKRAFT POLSKA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (aktualnie zwanej Sydkraft Term sp. z o.o.) i ustalić okres obowiązywania współczynników korekcyjnych Xw dla działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła do dnia 31 października 2003 r.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, na wniosek Przedsiębiorstwa posiadającego koncesję na wytwarzanie ciepła z dnia 6 lutego 2002 r. na wytwarzanie ciepła nr WCC/1030/3706/W/3/2002/MJ sprostowaną postanowieniem z dnia 26 lutego 2002 r. nr WCC/1030/1030A/3706/W/3/2002/MJ i zmienioną decyzją nr WCC/1030B/3706/W/OPO/2003/AJ z dnia 6 marca 2003 r. oraz koncesję z dnia 6 lutego 2002 r. na przesyłanie i dystrybucję ciepła nr PCC/1014A/3706/W/3/2002/MJ sprostowaną postanowieniem z dnia 26 lutego 2002 r. nr PCC/1014A/3706/W/3/2002/MJ i zmienioną decyzją nr PCC/1014B/ /3706/W/OPO/2003/AJ z dnia 6 marca 2003 r., w dniu 12 czerwca 2003 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie przedłużenia stosowania taryfy dla ciepła, ustalonej przez Przedsiębiorstwo.

Stosownie do treści art. 47 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne, Przedsiębiorstwo ustaliło taryfę dla ciepła, która została zatwierdzona decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 16 maja 2002 r. nr OPO-820/3706-A/6/2002/I/ED i ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z dnia 24 maja 2002 r. Nr 70, poz. 1853, w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z dnia 20 maja 2002 r. Nr 53, poz. 658 i w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z 29 maja 2002 r. Nr 114, poz. 1674.

Okres obowiązywania współczynników korekcyjnych Xw, określających projektowaną poprawę efektywności funkcjonowania Przedsiębiorstwa oraz zmianę warunków prowadzenia przez Przedsiębiorstwo działalności gospodarczej w pierwszym roku stosowania taryfy, ustalono do dnia 30 czerwca 2003 r., co zgodnie z § 28 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 12 października 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem (Dz. U. z 2000 r. Nr 96, poz.1053), zwanego w dalszej części "rozporządzeniem taryfowym" - jest równoznaczne z okresem stosowania (terminem obowiązywania) taryfy.

Przedsiębiorstwo uzasadniło wniosek brakiem możliwości prawidłowego oszacowania kosztów paliwa, z uwagi na brak ustalenia w 2003 r. nowej taryfy dla gazu. Jest to paliwo stosowane w źródłach ciepła należących do przedsiębiorstwa, stanowiące główny element kosztów. Równocześnie przedsiębiorstwo oświadczyło, że uzyskane przychody ze sprzedaży ciepła w wydłużonym okresie obowiązywania taryfy nie przysporzą Przedsiębiorstwu nieuzasadnionych korzyści. Przedsiębiorstwo wskazało także na zapisy art. 45b ustawy - Prawo energetyczne, stanowiące iż zmiany cen i stawek opłat stosowanych w rozliczeniach z odbiorcami nie mogą następować częściej niż raz na 12 m-cy. Zatem przedsiębiorstwo nie mogłoby dokonać w tym okresie zmiany taryfy, nawet w przypadku znaczącej zmiany kosztów paliwa.

Zgodnie z treścią art. 155 Kpa decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji państwowej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.

Okres stosowania taryfy jest krótszy niż dwa lata, więc w przedmiotowej decyzji nie ustalono współczynnika korekcyjnego Xr. Przedsiębiorstwo nie może zatem zastosować po 12 miesiącach od jej wprowadzenia, zapisów § 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia taryfowego. Przedłużony na wniosek przedsiębiorstwa termin obowiązywania taryfy, nie skutkuje koniecznością określenia Xr.

Za uwzględnieniem wniosku Przedsiębiorstwa przemawia interes społeczny (dłuższe utrzymanie cen i stawek opłat służy interesom odbiorców) jak i interes strony (zmniejszenie ryzyka decyzji gospodarczej), a zmianie decyzji nr OPO-820/3706-A/ /6/2002/I/ED z dnia 16 maja 2002 r. nie sprzeciwiają się żadne przepisy szczególne.

Przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję ma obowiązek stosowania cen i stawek opłat zawartych w taryfie zatwierdzonej przez Prezesa URE przez okres wskazany w decyzji. Przedłużenie terminu jej obowiązywania skutkować będzie utrzymaniem cen i stawek opłat na dotychczasowym poziomie przez okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zatem zgodnie z intencją ustawodawcy zostanie ograniczona ilość zmian cen i stawek opłat dla odbiorców ciepła.

W tym stanie rzeczy orzekłem jak w sentencji.

POUCZENIE

1. Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za moim pośrednictwem, w terminie dwutygodniowym od dnia jej doręczenia (art. 30 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz art. 479 46 pkt 1 i art. 479 47 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).

2. Odwołanie od decyzji powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartości przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo o zmianę decyzji - w całości lub części (art. 47949 Kodeksu postępowania cywilnego). Odwołanie należy przesłać na adres Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki, 60-780 Poznań, ul. Grunwaldzka 1.

3. Stosownie do art. 47 ust. 3 pkt 2, w związku z art. 31 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 ustawy - Prawo energetyczne, zmiana decyzji zostanie skierowana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, Województwa Lubuskiego i Województwa Dolnośląskiego.

Z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

DYREKTOR

Zachodniego Oddziału Terenowego

Urzędu Regulacji Energetyki

z siedzibą w Poznaniu

Henryk Kanoniczak