STATUT GMINY GRĘBOCICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy gminy Grębocice tworzą wspólnotę samorządową. Ustrój tej wspólnoty określa niniejszy statut.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 1).

§ 2

1 Gmina Grębocice położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje terytorium o powierzchni 12183 ha. Granice gminy określa mapa stanowiąca załącznik Nr 1 do statutu.

2. Gmina używa herbu, który określa odrębna uchwała.

3. Siedzibą władz gminy jest wieś Grębocice.

4. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

– gminie należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Grębocice,

– radzie należy przez to rozumieć Radę Gminy w Grębocicach,

– skreślony,

– urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Grębocicach,

– wójcie należy przez to rozumieć Wójta Gminy Grębocice.

§ 3

Gmina posługuje się okrągłą metalową tłoczoną pieczęcią zawierającą w środku Godło Państwa Polskiego a w otoku napis “Urząd Gminy w Grębocicach”.

§ 4

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Gmina posiada osobowość prawną.

3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 4).

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, wyłączność przy rozstrzyganiu w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 5).

§ 6

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni komunalnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14/ porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają które zadania gminy mają charakter obowiązkowy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 6).

§ 7

1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, są wykonywane wyłącznie po otrzymaniu koniecznych środków finansowych. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, określają ustawy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 7).

§ 8

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.

3. Rada gminy ustala statut gminnej jednostki organizacyjnej. Statut gminnej jednostki organizacyjnej określa, między innymi nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.

4. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych należy do wójta gminy.

5. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 1 i 5).

§ 9

1. Dla wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne gminy, może ona przystąpić do związku gmin. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/ /28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 9 ust. 1).

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez radę.

3. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

4. Gmina może być członkiem stowarzyszeń oraz fundacji.

R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 10

1. Władza w gminie należy do jej mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio (w głosowaniu powszechnym) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym podejmowane są poprzez wybory radnych oraz referendum w sprawach o odwołanie rady przed upływem kadencji, samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.

3. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla gminy.

4. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne przepisy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 1, 3 i 4).

§ 11

1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2. Organami gminy są: rada i wójt.

3. Z zastrzeżeniem § 10 rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

4. Organy gminy wykonują swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 11).

§ 12

1. Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie Statutu Gminy oraz jego zmiana,

2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu gminy oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wójtowi absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, pomników, nazw ulic i placów publicznych,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

16) podejmowanie uchwał w sprawach przeprowadzania referendum,

17) kontrolowanie wójta i gminnych jednostek organizacyjnych,

18) uchwalanie przepisów gminnych,

19) uchwalanie diet za pracę w organach gminy i rady,

20) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

21) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 12).

§ 13

1. Organem wykonawczym gminy jest wójt.

2. skreślony.

3. skreślony.

4. skreślony.

5. skreślony.

6. skreślony.

7. skreślony.

8. skreślony.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 13).

§ 14

1. Wójt wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań wójta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych i powierzonych z zakresu administracji rządowej,

7) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

8) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

9) wydawanie zarządzeń porządkowych. Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,

10) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jego terenie.

3. W realizacji zadań własnych wójt podlega wyłącznie radzie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 14).

R o z d z i a ł IIIa

Jawność działalności organów gminy

§ 14a

1. Działalność organów gminy jest jawna.

2. Jawność działalności organów gminy obejmuje prawo obywateli do uzyskania informacji, w szczególności wstępu na sesję rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, z tym protokołów organów gminy i komisji rady gminy.

3. Jawność nie może naruszać przepisów określonych odrębnymi ustawami.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 14a ust. 1 i 2).

§ 14b

Określa się następujące zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich:

1) protokoły z sesji oraz posiedzeń komisji rady udostępniane są w biurze rady, w czasie pracy urzędu i w obecności pracownika,

2) skreślony,

3) inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych udostępniane są przez pracowników merytorycznie odpowiedzialnych za dany zakres w czasie pracy urzędu, z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i niejawnych,

4) z ww. dokumentów korzystający ma prawo do sporządzenia skrótów, odpisów i notatek w obecności pracownika urzędu,

5) w sytuacjach wymagających udostępnienia dokumentów z archiwum, korzystanie z nich możliwe będzie po uprzednim uzgodnieniu terminu,

6) udostępnienie dokumentów nie może naruszać przepisów określonych odrębnymi ustawami.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy rady

§ 15

1. Rada Gminy w Grębocicach składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów.

2. Organizację i tryb działania rady określa Regulamin Rady Gminy w Grębocicach stanowiący załącznik nr 3 do statutu.

§ 16

1. Rada może powoływać stałe i doraźne komisje.

2. Rada w drodze uchwały powołuje 5 stałych komisji.

3. Komisjami stałymi rady są:

1) Komisja Rewizyjna w składzie 5 osób,

2) Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w składzie co najmniej 4 osób,

3) Komisja Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu w składzie co najmniej 4 osób,

4) Komisja Społeczno-Samorządowa w składzie co najmniej 4 osób,

5) Komisja Budżetowa w składzie co najmniej 4 osób.

4. Rada może powoływać doraźne komisje do określonych zadań ustalając ich przedmiot działania i skład osobowy.

5. Skreślony.

6. Członkami komisji mogą być wyłącznie radni.

7. Każdy radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych rady. Radny ma prawo uczestniczyć w pracach innych komisji bez prawa głosowania oraz pobierania diet.

8. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 16 ust. 1, 4 i 5).

§ 17

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. W skład klubu wchodzi przynajmniej 5 radnych.

3. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

4. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu rady zawiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu.

5. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.

6. Ustanie klubu następuje w sytuacji, gdy liczba jego członków będzie mniejsza niż 5 albo, gdy klub postanowi o swoim rozwiązaniu.

7. Zasady działania klubów określi odrębny regulamin.

§ 18

1. Rada Gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.

3. Wniosek o odwołanie przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego złożony na sesji rady podlega rozpoznaniu na następnej sesji, która nie może odbyć się wcześniej niż po upływie 14 dni od sesji, na której wniosek został złożony.

§ 19

Skreślony.

§ 20

1. Wójt gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2. Zasady działania Urzędu Gminy określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Grębocicach.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 20).

R o z d z i a ł V

Pracownicy samorządowi

§ 21

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie gminy są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

a) wyboru – wójt,

b) powołania – sekretarz i skarbnik,

c) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

2. Nawiązania stosunku pracy z wójtem dokonuje Przewodniczący Rady a z sekretarzem i skarbnikiem wójt.

3. Warunki pracy i płacy dla wójta określa rada w drodze odrębnej uchwały a dla sekretarza i skarbnika wójt gminy w ramach obowiązujących przepisów i zatwierdzonego przez radę funduszu płac.

4. Rada w drodze odrębnej uchwały może określić tryb i warunki zatrudniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

5. Akt nawiązania stosunku pracy i akt mianowania powinny określać:

a) stanowisko służbowe i miejsce pracy,

b) składniki i wysokość wynagrodzenia,

c) datę nawiązania stosunku pracy.

6. Wójt gminy może zlecić pracownikowi samorządowemu mianowanemu czasowe wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku – przenieść go na inne stanowisko.

7. Pracownik samorządowy mianowany podlega ocenie. Zasady oceny oraz skład komisji dokonującej oceny określa uchwała rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911- -13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność rozdziału V – prawnicy samorządowi).

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa gminy

§ 22

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Projekt budżetu przygotowuje wójt uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych.

3. Szczegółową procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada w drodze uchwały.

4. Wójt gminy niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

5. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 22).

§ 23

1. Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu Państwa.

2. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

3) spadki zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 23).

R o z d z i a ł VII

Mienie komunalne

§ 24

1. Mieniem komunalnym gminy jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 24 ust. 1).

2. Nabycie mienia komunalnego następuje w przypadkach i w trybie, określonym w ustawie o samorządzie gminnym.

3. Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach.

§ 25

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt, albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie lub wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.

2. Skreślony.

3. Czynności prawne, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymagają kontrasygnaty skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy może odmówić wystawienia kontrasygnaty na polecenie ustne, ale jest zobowiązany do jej wystawienia na pisemne polecenie wójta z równoczesnym powiadomieniem o tym fakcie rady i regionalnej izby obrachunkowej.

4. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta. Czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa wymagają zgody wójta.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 25).

R o z d z i a ł VIII

Jednostki pomocnicze

§ 26

1. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały rady podjętej z inicjatywy rady lub mieszkańców, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Przy podziale gminy na jednostki pomocnicze uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące więzy między mieszkańcami.

3. Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa, osady i przysiółki wymienione w załączniku nr 6 do statutu.

4. Granice jednostek pomocniczych, ich organizację i zasady działania określają odrębne statuty.

5. Rada odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą jednostka ta zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej określonymi dochodami w zakresie i na zasadach określonych w statucie jednostki pomocniczej.

6. Sołectwa mogą prowadzić swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

7. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy realizowanych przez sołectwa, jak i ogół wydatków poszczególnych sołectw.

8. W ramach dochodów sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy obowiązujących jednostki budżetowe gminy.

9. W ramach wydatków sołectwa uprawnione są do określenia celowości wydatków środków oraz ustalania wysokości środków na realizację zadań w sołectwach.

10. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje rada gminy przy pomocy wójta gminy.

R o z d z i a ł IX

Przepisy końcowe

§ 27

1 Uchwalenie i zmiana Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Wniosek o zmianę statutu może być złożony tylko na sesji. Wniosek podlega rozpoznaniu nie wcześniej, jak na następnej sesji.

§ 28

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustaw:

– z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami),

– z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zmianami),

– z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zmianami),

– z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 ze zmianami),

– z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984 ze zmianami),

– oraz innych aktów prawnych powszechnie obowiązujących.