REGULAMIN

RADY GMINY W GRĘBOCICACH

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Gminy w Grębocicach działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), zwanej dalej ustawą, Statutu Gminy Grębocice oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

1. Rada Gminy w Grębocicach, zwana dalej radą jest organem wspólnoty samorządowej realizującym funkcje stanowiące i kontrolne.

2. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz wójta jako organu wykonawczego.

3. Rada rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych aktach prawnych.

II. Sesje rady

§ 3

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania jej zadań, nie rzadziej jednak, jak raz na kwartał. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 3 ust. 1).

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planach pracy rady, jeżeli zostały zwołane w zwykłym trybie określonym w § 4 niniejszego Regulaminu.

3. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne, nieprzewidziane w planach pracy rady, na wniosek wójta lub co najmniej Ľ ustawowego składu rady.

4. Skreślony.

§ 4

1. Sesje przygotowuje przewodniczący rady i wójt.

2. Sesje zwołuje przewodniczący rady podając porządek obrad, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

3. O terminie i miejscu obrad rady powiadamia się radnych listami poleconymi lub w inny skuteczny sposób, najpóźniej 3 dni przed terminem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał, które mają być podjęte na sesji, a także inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. Materiały dotyczące uchwalenia budżetu lub sprawozdania z jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej 7 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. W takim przypadku radnych obecnych na sesji uznaje się za zawiadomionych o nowym terminie.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

7. W przypadkach niecierpiących zwłoki sesja może być zwołana bez zachowania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4.

§ 5

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyborów do rady gminy.

1a. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi, do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady, najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

a) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,

b) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady,

c) skreślony,

d) poinformowanie rady o stanie budżetu i innych ważnych sprawach dla gminy,

e) skreślony.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 ust. 1 i 3).

§ 6

Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 7

Wójt jest obowiązany udzielić radzie wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej niezbędnej dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia sesji.

III. Obrady

§ 8

1. Sesje rady są jawne, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 6, mogą być obecne na sesji.

4. Poza przypadkiem określonym w ust. 3 na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, rada może postanowić, iż ze względu na tajemnicę służbową, ważny interes społeczności gminy lub poszczególnych obywateli, cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911- -13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 4).

§ 9

1. Rada może obradować na właściwie zwołanej sesji i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (quorum) chyba, że ustawa stanowi inaczej.

2. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego rady, lub co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, traktowanym jak drugie posiedzenie tej samej sesji.

3. Przerwanie sesji, o którym mowa w ust. 2, może nastąpić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów niezbędnych radnym, lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

4. Przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji także w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez należytego usprawiedliwienia opuścili obrady, przez co doprowadzili do braku quorum, odnotowuje się w protokole.

5. Przerwanie sesji, bez względu na przyczynę, nie ma wpływu na moc uchwał podjętych do tego momentu.

§ 10

1. Posiedzenia sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, wiceprzewodniczący. Jeżeli sesji nie może prowadzić przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady, rada może postanowić, że obradom lub ich części przewodniczy radny wybrany przez radę w głosowaniu jawnym.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu for- muły “Otwieram sesję Rady Gminy w Gręboci- cach”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum. W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio § 9 regulaminu.

4. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia porządek sesji.

5. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

6. (skreślono).

§ 11

W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady przewiduje się:

1) sprawozdanie wójta z wykonania uchwał rady i działalności między sesjami rady,

2) sprawozdanie lub informację z działalności Związku Gmin Zagłębia Miedziowego,

3) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

4) interpelacje i wnioski radnych.

§ 12

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach gminy, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle. Odpowiedzi na interpelację lub wniosek zgłoszone na sesji udziela się najpóźniej na następnej sesji.

2. Interpelacje i wnioski mogą być zgłaszane również na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub do wójta między sesjami. W tym przypadku odpowiedź powinna być udzielona na piśmie, najpóźniej do 30 dni od ich zgłoszenia.

3. Odpowiedzi na interpelację lub wniosek udziela: przewodniczący rady, wójt lub upoważnione przez nich osoby.

4. Na wniosek radnego, rada może włączyć do porządku sesji sprawę odpowiedzi na interpelację lub wniosek.

§ 13

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonywać, za zgodą rady, zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 14

1. Przewodniczący sesji czuwa nad jej sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesje oraz do publiczności.

§ 15

1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, dotyczących w szczególności:

a) stwierdzenia quorum,

b) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

c) zamknięcia listy mówców lub przy wyborach listy kandydatów,

d) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

e) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

f) przeliczenia głosów,

g) sposobu głosowania,

h) zgłoszenia dokonania wpisu do protokołu,

i) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

k) przestrzegania regulaminu obrad.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący poddaje pod głosowanie – z wyjątkiem wniosków wymienionych w ust. 2 lit. a, h, i – po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów “za” i dwóch głosów “przeciwko” wnioskowi, przy czym sprawę rozstrzyga się w głosowaniu zwykłą większością głosów.

4. Wniosek o ponowne przeliczenie głosów (ust. 2 lit. f) również nie podlega głosowaniu. Wniosek ten może być zgłoszony tylko raz dla stwierdzenia wyników danego głosowania.

§ 16

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 17

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję słowami “Zamykam sesję Rady Gminy w Grębocicach”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmowała więcej niż jedno posiedzenie.

§ 18

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 19

1. Z każdej sesji pracownik urzędu sporządza protokół, w którym musi być odnotowany przebieg obrad i podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Protokół sesji powinien zawierać w szczególności:

– numer, datę i miejsce posiedzenia,

– nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

– stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

– stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

– zatwierdzony porządek obrad,

– przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz fakt zgłoszenia pisemnych wystąpień,

– przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymuję się”,

– podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

– listę obecności radnych,

– listę gości zaproszonych,

– teksty przyjętych przez radę uchwał,

– pisemne usprawiedliwienie radnych nieobecnych na sesji,

– oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokół oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom kolejnych sesji w danej kadencji i rokiem kalendarzowym.

§ 20

1. Protokół sesji wraz z załącznikami jest dostępny do publicznego wglądu w biurze rady oraz na następnej sesji.

2. Kopię uchwał, wniosków i interpelacji doręcza się wójtowi w terminie 7 dni od zakończenia sesji oraz innym jednostkom, których dotyczą.

3. Nie później jak na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, a o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący sesji, której dotyczy protokół, po wysłuchaniu protokolanta.

4. Od decyzji przewodniczącego, o której mowa w ust. 3, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do rady.

5. Protokół z sesji przesyła się radnym wraz z zaproszeniem na następną sesję.

§ 21

Obsługę sesji (wysyłanie zaproszeń wraz z materiałami, protokołowanie, doręczanie kopii uchwał, wniosków i interpelacji, udostępnianie protokołu i inne czynności związane z sesją) wykonuje upoważniony pracownik urzędu.

IV. Tryb głosowania

§ 22

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu na sesji mogą brać udział tylko wyłącznie radni.

3. Głosowanie może być jawne, tajne lub imienne.

§ 23

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumując je i porównując z listą obecności na sesji oraz nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

5. Skreślony.

§ 24

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie wniosku precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się do każdej z nich z pytaniem, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 25

1. Głosowanie tajne należy przeprowadzić w przypadkach określonych w ustawach.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana z radnych w składzie co najmniej 3 osobowym. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych na sesji.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji rady.

§ 26

W przypadku, gdy rada, na wniosek co najmniej 6 radnych, postanowi głosowanie imienne stosuje się odpowiednio § 25, z tym że na karcie do głosowania umieszcza się imię i nazwisko radnego.

§ 27

1. Uchwały rady oraz wnioski podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, chyba że inny tryb ich podejmowania przewidują ustawy.

2. Głosowanie zwykłą większością oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów.

3. Głosowanie bezwzględną większością oznacza, że wniosek lub kandydatura przechodzą tylko wtedy, gdy otrzymują co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (przeciw i wstrzymujących się).

V. Uchwały

§ 28

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowywane w protokole z sesji.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje rady oraz wójt.

2. Projekty uchwał opiniują komisje stałe rady. Opinie komisji są przedstawiane na sesji przez przewodniczącego lub przedstawiciela komisji.

3. Projekty uchwał pochodzące od radnych i komisji są dodatkowo opiniowane przez wójta, który przedstawia swoją opinię na sesji.

§ 30

1. Uchwały rady powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a) datę i tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną lub faktyczną,

c) postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Uchwałę rady podpisuje przewodniczący obrad.

4. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji w biurze rady.

§ 31

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla wójta oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/28/03 z dnia 4 czerwca 2003 r. stwierdzono nieważność § 31).

VI. Komisje rady

§ 32

Przedmiotem działania stałych Komisji Rady Gminy, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, której zasady i tryb działania określa regulamin, są w szczególności sprawy:

1) Komisja Budżetowa

a) opiniowanie projektu budżetu,

b) gospodarka finansowa gminy,

c) podatki i opłaty,

d) realizacja planów inwestycyjnych,

e) opiniowanie uchwal okołobudżetowych.

2) Komisja Społeczno-Samorządowa

a) sprawowanie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową,

b) porządku publicznego,

c) ustalenia zasad usytuowania punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,

d) realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

e) sprawowania nadzoru nad Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie realizacji świadczeń,

f) utrzymania czystości i porządku,

g) gospodarowania mieniem komunalnym,

h) współpraca z sołtysami.

3) Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

a) opiniowanie uchwał w sprawie ustalenia podatku rolnego,

b) melioracja wodna,

c) zmiany przeznaczenia gruntów,

d) realizacja dróg polnych,

e) kanalizacja i oczyszczanie ścieków,

f) zaopatrzenie wsi w wodę,

g) zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska.

4) Komisja Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu

a) sprawowanie nadzoru nad działalnością gimnazjum, szkół podstawowych i przedszkoli, w tym:

– realizacja przyznanych środków finansowych,

– działalność inwestycyjno-remontowa,

b) sprawowanie nadzoru nad działalnością gminnych ośrodków kultury i bibliotek,

c) upowszechniania kultury i sportu na terenie gminy,

d) funkcjonowania służby zdrowia.

§ 33

1. Komisje rady odbywają posiedzenia odrębnie lub wspólnie w dni robocze.

2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, organizacjami społecznymi lub zawodowymi.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają radzie lub wójtowi do rozpatrzenia.

§ 34

1. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub wskazana przez niego osoba.

2. Przewodniczącego komisji wybiera ze swego grona lub odwołuje go komisja zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 statutowego składu komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach. W posiedzeniach komisji, dla ich ważności, wymagana jest obecność co najmniej połowy składu komisji.

4. Szczegółowe zasady działania komisji, zwoływania, odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje określają we własnym zakresie. Przewodniczący komisji informuje przewodniczącego rady o tematyce i terminie posiedzeń komisji.

§ 35

1. Protokół z posiedzenia komisji sporządza pracownik biura rady lub członek komisji wyznaczony przez przewodniczącego komisji.

2. Przewodniczący komisji podpisuje protokół z obrad w terminie 7 dni od posiedzenia.

3. Komisja zapoznaje się z protokołem i przyjmuje go w głosowaniu na następnym posiedzeniu. W przypadku odmiennego zdania co do niektórych treści przyjętego protokołu, członkowie komisji mogą wnieść pisemne uwagi, które załącza się do protokołu.

§ 36

1. Opinie i wnioski komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2. W przypadku równej ilości głosów oddanych “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 37

Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

VII. Radni

§ 38

Radny po złożeniu ślubowania otrzymuje legitymację radnego podpisaną przez przewodniczącego rady.

§ 39

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady i jej organów oraz instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, w szczególności:

– informowania mieszkańców o stanie gminy,

– konsultowania spraw wnoszonych pod obrady rady,

– propagowania zamierzeń i dokonań rady,

– informowania mieszkańców o swej działalności w radzie,

– przyjmowania postulatów, wniosków i skarg mieszkańców gminy oraz nadzoru nad ich realizacją,

– przyjmowania mieszkańców w siedzibie urzędu w terminach, które winny być podane do publicznej wiadomości.

3. Sposób postępowania i zachowania radnego powinny być zgodne z przyjętymi normami etycznymi.

4. Radny powinien podać przyczynę, dla której odmawia przyjęcia funkcji proponowanej przez radę.

§ 40

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu komisji, powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady, przewodniczącego komisji lub biuro rady.

3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbywania się sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

§ 41

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej radnemu w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego rady, a w przypadku prac komisji przez przewodniczącego komisji.

§ 42

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Decyzja w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapada w formie uchwały.

§ 43

Radnemu przysługuje dieta na zasadach określonych odrębną uchwałą rady.

§ 44

1. Radni ponoszą przed wyborcami oraz radą odpowiedzialność za udział w pracy rady i jej organów.

2. Przewodniczący rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach rady, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnemu na niedociągnięcia lub uchybienia w jego pracy.

VIII. Wspólne sesje rady

§ 45

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad.

§ 46

1. Wspólna sesja jest prowadzona gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokół wspólnej sesji podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnej sesji może być uregulowany wspólnym regulaminem przyjętym przez wszystkie rady przed przystąpieniem do obrad a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

6. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że w regulaminie, o którym mowa w ust. 5, przyjęto inne zasady ponoszenia kosztów wspólnej sesji.