D z i a ł II

Organy Gminy

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 8

1. Rada Gminy rozstrzyga w sprawach, które z mocy ustawy należą do jej wyłącznej kompetencji.

2. Inne sprawy pozostające w zakresie działania Gminy należą do kompetencji Wójta.

§ 9

1. Działalność organów gminy jest jawna. Zasada ta może być ograniczona wyłącznie przez inne ustawy.

2. Ustala się następujące zasady dostępu do dokumentów organów Gminy i komisji Rady Gminy:

1) każdy ma prawo wglądu w dokumenty z prac organów Gminy i komisji Rady Gminy wynikających z wykonywania zadań publicznych oraz sporządzania z nich notatek i odpisów,

2) biuro Rady oraz sekretarz Urzędu Gminy są zobowiązani zapewnić warunki techniczne do wykonywania ww. czynności, w których przechowywane są dokumenty,

3) protokoły z sesji oraz posiedzeń Wójta i komisji udostępniane są do wglądu nieodpłatnie na pisemny wniosek zainteresowanego,

4) za sporządzenie kserokopii dokumentów ustala się opłatę w kwocie 1.00 zł za jedną stronę. Ww. kwotę należy wpłacić w kasie Urzędu Gminy w Kłodzku. (Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN.II.0911-23/84/03 z dnia 22 maja 2003 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność § 9 pkt 2 ppkt 4).

3. Mieszkańcy powiadamiani są o terminach posiedzeń komisji i przedmiocie ich obrad w formie ogłoszenia wywieszanego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy na 5 dni przed terminem posiedzenia.

R o z d z i a ł 2

Rada Gminy

§ 10

Organem stanowiącym Gminy jest Rada Gminy. Skład liczbowy Rady określa ustawa.

§ 11

Siedzibą Rady jest Kłodzko.

§ 12

1. Na czele Rady stoi Przewodniczący, który ma dwóch wiceprzewodniczących.

2. Przewodniczący organizuje pracę Rady, a w szczególności:

1) przedkłada Radzie informacje o pracach podejmowanych przez niego między sesjami,

2) odpowiada za terminowe przedkładanie interpelacji Radnych składanych w okresie między sesjami,

3) kieruje do komisji sprawy wynikłe w okresie między sesjami, jeżeli nie były one wcześniej ujęte w planach pracy komisji,

4) przyjmuje raz w tygodniu interesantów, a w przypadku nieobecności wyznacza wiceprzewodniczącego,

5) dba o autorytet Rady Gminy.

§ 13

Rada Gminy obraduje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał o wszystkich sprawach należących do jej właściwości.

§ 14

1. Obrady sesji są jawne.

2. Jawność sesji zapewnia się poprzez:

1) podawanie do publicznej wiadomości terminu i zaplanowanego porządku obrad, w sposób zwyczajowo przyjęty,

2) umożliwienie publiczności obserwacji obrad, udziału w dyskusji oraz składania interpelacji na zasadach ustalonych przez Przewodniczącego. Do wystąpień mieszkańców Gminy na sesjach stosuje się odpowiednio regulamin wystąpień Radnych.

§ 15

1. W obradach każdej sesji uczestniczy Wójt Gminy.

2. Listę osób zaproszonych ustala Przewodniczący Rady i wiceprzewodniczący.

§ 16

1. Przewodniczący zwołuje sesje Rady co najmniej jedną na kwartał.

2. Terminy i porządek dzienny obrad sesji ustala Przewodniczący Rady.

§ 17

1. O terminie i porządku dziennym sesji Przewodniczący powiadamia na piśmie Radnych, Wójta Gminy oraz Sołtysów najpóźniej na 7 dni przed sesją, licząc od daty stempla pocztowego. Radni wraz z zawiadomieniem winni otrzymać projekty uchwał i porządek obrad, a w przypadku sesji absolutoryjnej – sprawozdanie Komisji Rewizyjnej.

2. Sołtysi winni podać do wiadomości mieszkańców wsi informacje o sesji.

§ 18

1. Pierwsze w kadencji posiedzenie Rady do momentu wyboru Przewodniczącego Rady Gminy prowadzi najstarszy wiekiem Radny – obecny na sesji.

2. Każdą następną sesje otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.

3. Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad i otwiera dyskusję.

4. Z wnioskiem o zmianę projektu porządku obrad może wystąpić Radny, Komisja, Klub Radnych, Przewodniczący Rady lub Wójt.

§ 19

1. Przewodniczący czuwa nad przestrzeganiem powagi i porządku obrad, informuje o liczbie Radnych uczestniczących w sesji, stwierdza quorum, informuje o usprawiedliwieniu lub nieusprawiedliwieniu nieobecnych radnych na poprzedniej sesji.

2. Przewodniczący może przywołać “do porządku” Radnego, który zakłóca porządek obrad.

3. Przewodniczący może zarządzić wpisanie przywołania do protokołu.

§ 20

1. Przewodniczący udziela głosu w dyskusji w zakresie spraw objętych porządkiem dziennym obrad w kolejności zgłoszenia u Przewodniczącego.

2. Poza kolejnością mówców Przewodniczący udziela głosu Wójtowi Gminy.

§ 21

1. Wystąpienie Radnego trwa nie dłużej niż 10 minut, chyba że Przewodniczący przedłuży czas przemówienia.

2. Nie można zabierać głosu więcej niż dwa razy w tej samej sprawie.

§ 22

Poza porządkiem dziennym posiedzenia lub w związku z dyskusją Przewodniczący udziela głosu tylko dla zgłoszenia wniosku formalnego, oświadczenia osobistego lub sprostowania błędnie zrozumiałej wypowiedzi mówcy.

§ 23

Wnioski formalne dotyczą w szczególności:

1) przerwy, odroczenia, zamknięcia sesji,

2) zamknięcia dyskusji,

3) odesłania do Komisji,

4) głosowania bez dyskusji,

5) zmiany porządku dziennego,

6) ograniczenia czasu przemówienia,

7) stwierdzenia quorum,

8) przeliczenia głosów.

§ 24

Po zamknięciu dyskusji przez Przewodniczącego przemawiać może tylko sprawozdawca i wnioskodawca.

§ 25

Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący zarządza głosowanie.

§ 26

1. Głosowanie jest jawne, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Głosowanie jawne odbywa się:

1) poprzez podniesienie ręki,

2) przy użyciu kart do głosowania (głosowanie imienne).

Głosowanie imienne wymaga wniosku co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

3. Głosowanie imienne i głosowanie tajne prowadzi Komisja złożona z trzech Radnych. Przed głosowaniem Rada ustala zasady głosowania. Radny ma prawo do umieszczenia w protokole obrad swego stanowiska w głosowaniu projektu uchwały poprzez wpisanie tzw. “zdania odrębnego”, które wymaga uzasadnienia.

4. W celu zapewnienia zasady tajności głosowania Komisja przygotowuje niezbędne urządzenia, tj. urnę i miejsce do głosowania, np. kabinę, miejsce za zasłoną.

5. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący Komisji.

§ 27

1. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje co najmniej trzem Radnym, Komisjom Rady, Wójtowi Gminy i Klubom Radnych.

§ 28

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z tych grup głosujących.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 29

1. Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązania finansowego zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Ustawa reguluje tryb podejmowania uchwał w innych sprawach.

§ 30

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamyka posiedzenie.

§ 31

1. Z każdej sesji sporządza się protokół obrad.

2. Przebieg sesji utrwala się na taśmie magnetofonowej, którą przechowuje się do sesji absolutoryjnej.

§ 32

Każdy protokół winien zawierać krótki zapis przebiegu obrad, łącznie z pełnymi tekstami uchwał, sprawozdań, wniosków i innych załączników.

§ 33

1. Protokoły oznaczone są kolejnymi numerami arabskimi łamanymi przez rzymską cyfrę oznaczającą daną kadencję oraz przez dany rok.

2. Uchwały, z wyjątkiem uchwał proceduralnych, oznaczone są w każdym roku kolejnymi liczbami arabskimi z uwzględnieniem kadencyjności oznaczonej cyfrą rzymską i rokiem, w której została podjęta.

3. Uchwała merytoryczna ma uzasadnienie faktyczne i prawne.

§ 34

1. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady.

2. Zgodność z oryginałem odpisów uchwał, wyciągów z protokołów stwierdza Przewodniczący Rady lub upoważniona przez niego osoba.

3. Błędy pisarskie, rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w uchwałach mogą być sprostowane przez Przewodniczącego Rady. O fakcie tym Przewodniczący powiadamia Radę na najbliższej sesji.

§ 35

1. Radny, który brał udział w sesji może zgłosić zastrzeżenia do protokołu najpóźniej na godzinę przed otwarciem następnej sesji.

2. O sprostowaniu, uzupełnieniu lub odmowie decyduje Rada.

§ 36

Protokoły z posiedzenia Rady wyłożone są do wglądu w biurze Rady Gminy – w terminie 7 dni od sesji.

§ 37

Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada Gminy powołuje następujące stałe Komisje:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja Budżetu, Finansów i Działalności Gospodarczej,

3) Komisja Rolna i Ochrony Środowiska,

4) Komisja Gospodarki Komunalnej i Ładu Przestrzennego,

5) Komisja Oświaty, Kultury i Sportu,

6) Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Obywatelskich.

§ 38

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy na podstawie kryteriów legalności, rzetelności i gospodarności w zakresie wykonywania budżetu i zarządzania mieniem.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje także inne zadania zlecone przez Radę Gminy w zakresie kontroli.

3. Komisja działa na podstawie Regulaminu stanowiącego załącznik nr 4 do Statutu Gminy Kłodzko.

§ 39

Rada określa skład liczbowy i osobowy każdej Komisji oraz zatwierdza Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego Komisji.

§ 40

1. Propozycje składu osobowego Komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia Przewodniczący Rady na wniosek zainteresowanych Radnych, przewodniczących Komisji, Klubu Radnych.

2. Rada może zmienić skład osobowy Komisji na wniosek przewodniczącego Komisji.

§ 41

Rada może powoływać doraźne Komisje do określonych zadań, ustalając zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy.

§ 42

1. Komisje podlegają Radzie Gminy.

2. Do ich zadań należy m.in. przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał.

§ 43

Posiedzenia Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.

§ 44

Radni maja prawo i obowiązek czynnie uczestniczyć w sesjach Rady i pracy organów, do których zostali wybrani.

§ 45

Radni maja obowiązek utrzymywać stałą więź z wyborcami, których reprezentują w Radzie, a w szczególności:

1) informować wyborców o aktualnej sytuacji w Gminie i pracach Rady,

2) konsultować materiały i projekty uchwał Rady,

3) upowszechniać uchwały,

4) podejmować interwencje w sprawach indywidualnych.

§ 46

Każdy Radny ma prawo składać wnioski i zapytania (interpelacje) na sesji Rady i między sesjami do Przewodniczącego Rady Gminy.

§ 47

Radni mają obowiązek stwierdzić swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach Komisji, do których zostali wybrani, podpisem na liście obecności.

W razie niemożności uczestniczenia w sesji Rady lub posiedzeniu Komisji, Radny powinien przed ich terminem usprawiedliwić swoją nieobecność.

§ 48

W przypadku nienależytego wykonywania obowiązków Radnego, Przewodniczącego Rady może:

1) zwrócić Radnemu ustnie uwagę,

2) udzielić Radnemu pisemnego upomnienia.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN.II.0911-23/84/ /03 z dnia 22 maja 2003 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność § 48).

§ 49

Ochronę prawną Radnego reguluje ustawa.

§ 50

Radnemu przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży według zasad określonych przez Radę Gminy.

§ 51

Radni mogą tworzyć kluby radnych działając na niżej wymienionych zasadach:

1. Klub Radnych może być utworzony przez co najmniej 3 Radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.

2. Fakt powstania klubu radnych winien być zgłoszony Przewodniczącemu Rady, który prowadzi rejestr klubów. W zgłoszeniu podaje się: nazwę klubu, listę imienną członków, osoby upoważnione do reprezentowania klubu. O zmianach powyższych informacji należy powiadomić Przewodniczącego Rady Gminy.

3. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu, który nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy i przepisami prawa.

4. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

§ 52

1. Obsługę kancelaryjną Rady Gminy i jej organów prowadzi pracownik na samodzielnym stanowisku.

2. Merytorycznym zwierzchnikiem ww. pracownika jest Przewodniczący Rady Gminy.

3. Pracownika zatrudnia Wójt Gminy Kłodzko na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN.II.0911-23/84/ /03 z dnia 22 maja 2003 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność § 52).

R o z d z i a ł 3

Wójt

§ 53

Rada określa odrębną uchwałą warunki płacy Wójta Gminy Kłodzko.

§ 54

Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

§ 55

1. Wójt jest organem wykonawczym Gminy.

2. Kompetencje Wójta określają ustawy.

§ 56

O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Wójt, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania uchwały.

§ 57

Określenie przez Wójta sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wskazanie osób lub innej instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

§ 58

Wójt Gminy składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie ze swojej działalności w okresie między sesjami. Okresowo przynajmniej dwa razy w roku, Wójt przedkłada informację z realizacji uchwał Rady Gminy.

§ 59

1. Urząd Gminy to aparat pomocniczy Wójta.

2. Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu, łącznie z Zastępcą Wójta, Skarbnikiem Gminy i Sekretarzem Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Pracownikami mianowanymi są kierownicy referatów i ich zastępcy oraz osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy.

4. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.