1822

UCHWAŁA RADY GMINY ŚWIDNICA

z dnia 29 kwietnia 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy Świdnica uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala Statut Gminy Świdnica stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świdnica.

§ 3

Tracą moc następujące uchwały:

1. Nr XXVII/233/2000 Rady Gminy Świdnica z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica.

2. Nr XXXXI/359/2001 Rady Gminy Świdnica z dnia 26 kwietnia 2001 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica.

3. Nr XXXXV/399/2001 Rady Gminy Świdnica z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXVII/233/2000 Rady Gminy Świdnica z dnia 16 kwietnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica.

4. Nr XLVII/423/2001 Rady Gminy Świdnica z dnia 18 października 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXVII/233/2000 Rady Gminy Świdnica z dnia 16 kwietnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Świdnica.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

WIESŁAW MALISZ

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Świdnica z dnia 29 kwietnia 2003 r. (poz. 1822)

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Gminy Świdnica,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Świdnica, komisji Rady Gminy Świdnica,

4) tryb pracy Wójta Gminy Świdnica

5) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Świdnica oraz korzystania z nich.

§ 2

Użyte w Statucie Gminy sformułowania oznaczają:

1) Gmina – Gmina Świdnica,

2) Rada – Rada Gminy Świdnica,

3) komisja – komisje Rady Gminy Świdnica,

4) Komisja Rewizyjna – Komisja Rewizyjna Rady Gminy Świdnica,

5) Wójt – Wójta Gminy Świdnica,

6) Statut – Statut Gminy Świdnica.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Gmina Świdnica jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina Świdnica położona jest w powiecie świdnickim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 208 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. Siedzibą organów Gminy jest miasto Świdnica.

§ 5

1. Herb i flaga Gminy Świdnica są utrwalone w załączniku nr 2 do Statutu.

2. Herb i flaga podlega ochronie prawnej.

3. Zasady używania herbu i flagi określa odrębna Uchwała.

Jednostki organizacyjne gminy

§ 6

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Jednostki organizacyjne Gminy Świdnica:

1) Urząd Gminy Świdnica – jednostka budżetowa,

2) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostka budżetowa,

3) Gminny Zespół Oświaty – jednostka budżetowa,

4) Gimnazjum w Lutomi Dolnej – jednostka budżetowa,

5) Gimnazjum w Pszennie – jednostka budżetowa,

6) Gimnazjum w Witoszowie Dolnym – jednostka budżetowa,

7) Szkoła Podstawowa w Bystrzycy Górnej – jednostka budżetowa,

8) Szkoła Podstawowa w Grodziszczu – jednostka budżetowa,

9) Szkoła Podstawowa w Lubachowie – jednostka budżetowa,

10) Szkoła Podstawowa w Lutomi Dolnej – jednostka budżetowa

11) Szkoła Podstawowa w Mokrzeszowie – jednostka budżetowa,

12) Szkoła Podstawowa w Pszennie – jednostka budżetowa,

13) Szkoła Podstawowa w Witoszowie Dolnym – jednostka budżetowa,

14) Przedszkole w Lutomi Górnej – jednostka budżetowa,

15) Przedszkole w Pszennie – jednostka budżetowa,

16) Przedszkole w Witoszowie Górnym – jednostka budżetowa,

17) Biblioteka Publiczna w Witoszowie Górnym – instytucja kultury.

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 7

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Gminy.

2. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa, wyłożonej przez 14 dni w siedzibie Rady.

§ 8

Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.

§ 9

Szczegółową organizację oraz zakres działania sołectwa określ odrębny statut ustanowiony przez Radę Gminy Świdnica.

§ 10

Rada Gminy Świdnica odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia należącego do Gminy.

§ 11

1. Rada w uchwale budżetowej określa wysokość środków przeznaczonych do dyspozycji jednostek pomocniczych.

2. Obsługę finansowo-księgową jednostek pomocniczych prowadzi Urząd Gminy Świdnica.

§ 12

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach Rady.

2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

R o z d z i a ł III

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta Gminy Świdnica w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2. Wójt Gminy Świdnica i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) dwóch Wiceprzewodniczących,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 16

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Finansów,

3) Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej i Budownictwa,

4) Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki,

5) Rolnictwa i Leśnictwa,

6) Zdrowia, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych.

2. Radny może być członkiem najwyżej trzech komisji stałych.

3. W czasie trwania kadencji Rada może powoływać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 17

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

§ 18

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

5) podpisuje uchwały Rady,

6) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 19

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w §§ 17 i 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

§ 20

Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

§ 21

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony do obsługi Rady.

R o z d z i a ł IV

R o z d z i a ł V

R o z d z i a ł VI

Zasady działania klubów radnych

§ 105

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 106

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania na piśmie o tym Przewodniczącego Rady.

§ 107

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 108

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.

4. Wykreślenia z rejestru klubu dokonuje Przewodniczący Rady. Zawiadamiając o powyższym radnych na najbliższej sesji Rady Gminy.

§ 109

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 110

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 111

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych upoważnionych przedstawicieli.

§ 112

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt Gminy Świdnica obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł VII

Tryb pracy Wójta Gminy Świdnica

§ 113

Wójt Gminy Świdnica wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 114

Wójt Gminy Świdnica uczestniczy w sesjach Rady.

§ 115

Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta Gminy Świdnica na ich posiedzenie.

§ 116

Zastępca Wójta Gminy Świdnica przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 114 – § 116 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta Gminy Świdnica.

R o z d z i a ł VIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów Rady, Komisji i Wójta

§ 117

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

§ 118

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 119

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty z zakresu działania Wójta Gminy Świdnica oraz Urzędu udostępniane są we właściwym Referacie Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

§ 120

Realizacja uprawnień określonych w § 118 i 119 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w obecności pracownika Urzędu Gminy.

§ 121

Uprawnienia określone w § 118 i 119 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności.

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 122

1. W referendum lokalnym, zwanym dalej “referendum”, mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego jako członkowie wspólnoty samorządowej wyrażają w drodze głosowania swoją wolę co do sposobu rozstrzygania sprawy dotyczącej tej wspólnoty, mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki lub w sprawie odwołania organu stanowiącego tej jednostki, a w przypadku gminy także wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

2. Referendum polega na udzieleniu na urzędowej karcie do głosowania pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie lub pytania w zakresie spraw określonych w ust. 1 albo na dokonaniu wyboru pomiędzy zaproponowanymi wariantami.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Świdnica (poz. 1822)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Świdnica (poz. 1822)