R o z d z i a ł V
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy
Budynkami i lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zarządza gmina.
W imieniu gminy obowiązki zarządzania zasobem powierzono:
– Referatowi Mienia Komunalnego, Mieszkalnictwa i Rolnictwa w zakresie administrowania lokalami mieszkalnymi,
– Referatowi Infrastruktury Społeczno-Gospodarczej w zakresie spraw związanych z remontami i modernizacją zasobów mieszkaniowych.
Nie przewiduje się zmiany sposobu zarządzania posiadanym zasobem mieszkaniowym.
Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wykonywane są następujące zadania:
1. Zawieranie umów o najem lokalu mieszkalnego.
2. Naliczanie czynszu i pozostałych opłat.
3. Analiza ściągalności należności wynikających z umów najmu lokali.
4. Wypowiadanie umów najmu z powodów wymienionych w art. 11 cytowanej ustawy dnia 21 czerwca 2001 r.
5. Prowadzenie rozliczeń zaliczek wnoszonych przez właścicieli na koszt zarządu nieruchomością wspólną.
6. Wyrażanie zgody na wykonanie ulepszeń przez najemców oraz sposobu rozliczenia z tego tytułu.
7. Protokolarne przekazywanie i przyjmowanie do zasiedlenia lokali mieszkalnych.
8. Sprawowanie nadzoru stanu technicznego budynków mieszkalnych oraz zakresu niezbędnych remontów i modernizacji lokali mieszkalnych.
9. Wykonanie bądź zlecenie do wykonania remontu w poszczególnych lokalach i budynkach lub napraw i wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążajacym najemcy.
10. Sprawowanie funkcji kontrolnych w zakresie utrzymania czystości i porządku w obrębie budynków komunalnych.