1813

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA

z dnia 30 kwietnia 2003 r.

w sprawie zmiany uchwały nr LV/136/2002 Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 20 września 2002 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych (z późniejszymi
zmianami)

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia
21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) i art. 40
ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) Rada Miejska Wałbrzycha uchwala,
co następuje:

§ 1

W uchwale nr LV/136/2002 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 20 września 2002 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 4 ust. 3 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

6) inne osoby niewymienione w pkt 1–5, które ze względu na bardzo trudną sytuację życiową ubiegają się o pierwszeństwo najmu lokalu i których wnioski pozytywnie zaopiniowała Komisja Mieszkaniowa; o przyznaniu prawa do pierwszeństwa decyduje Prezydent po uzyskaniu opinii Komisji Mieszkaniowej.

2. W § 4 dodaje się ust. 31 w brzmieniu:

31. Komisja Mieszkaniowa jest organem doradczym i opiniodawczym powoływanym przez Prezydenta w trybie ustalonym w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta Wałbrzycha.

(Skarga Wojewoda Dolnośląskiego PN.II.0914-10/ /7/03 z dnia 23 czerwca 2003 r. na § 1 ust. 1 we fragmencie “pozytywnie” oraz § 1 ust. 2 we fragmencie “w trybie ustalonym w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta Wałbrzycha”).

3. W § 5 w ust. 2 wyraz “rodziny” zastępuje się wyrażeniem “gospodarstwa domowego”.

4. W § 5 w ust. 4 po wyrazie “inwalidzką” stawia się kropkę, a wyrażenie “alimentów świadczonych na rzecz osób nieobjętych wnioskiem o przydział lokalu” skreśla się.

5. W § 5 w ust. 3 po kropce dodaje się zdanie: “Obliczony dochód zaokrągla się w dół do pełnych złotych.”

6. W § 6 dodaje się zdanie w brzmieniu: “O najem lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych nie mogą ubiegać się osoby, które samowolnie zajęły lokal, do czasu opuszczenia tego lokalu, z zastrzeżeniem § 7 ust. 1 pkt 2 i 3.”.

7. W § 7 ust.1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

2) legalizacji prawa zamieszkania w lokalu osób pozostałych po zgonie najemcy, które nie wstąpiły w najem z mocy ustawy z zastrzeżeniem ust. 2 (na warunkach jak w § 17 uchwały).

8. W § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. Osoby zamieszkujące w lokalu opuszczonym przez najemcę lub osoby pozostające w lokalu po zgonie najemcy, które nie wstąpiły w najem z mocy ustaw, posiadające dotychczas zadłużenie czynszowe mogą ubiegać się o przyznanie lokalu socjalnego pod warunkiem spełnienia kryterium dochodowego określonego w § 5 ust. 2.

9. W § 7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

3. Kryterium kolejności według listy osób zakwalifikowanych do ubiegania się o najem nie stosuje się w przypadku wymiany lokalu większego na mniejszy, jeżeli wymiana ta ma na celu zapobieganie powstawaniu czy narastaniu zaległości czynszowych, o ile spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wnioskodawca nie ma zaległości czynszowych lub zawarł ugodę w sprawie zapłaty zaległych i bieżących należności,

2) przekazywany Gminie lokal jest w dobrym stanie technicznym i nadaje się do natychmiastowego zasiedlenia.

10. W § 9 w ust. 3 słowo “Zarząd” zastępuje się słowem “Prezydent”.

11. W § 9 dodaje się ust. 41 w brzmieniu:

41. Na wniosek najemcy, umowa zawarta na podstawie ust. 4 może zostać zmieniona na czas nieoznaczony z chwilą uzyskania przez osobę określoną w ust. 2 świadczeń emerytalnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje Prezydent po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady Miejskiej Wałbrzycha.

12. W § 11 ust. 1 wykreśla się pkt 4.

13. W § 13 w ust. 3 słowo “Zarząd” zastępuje się słowem “Prezydent”.

14. W § 15 w ust. 5 słowo “Zarząd” zastępuje się słowem “Prezydenta”.

15. W § 17 ust. 8 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

7) jeżeli zwolniony lokal nie może stanowić odrębnej jednostki mieszkaniowej nie stosuje się kryteriów powierzchniowych określonych w pkt 2.

16. W § 17 ust. 10 otrzymuje brzmienie:

10. Do umów zawieranych w zakresie łączenia lokali stosuje się kryteria dochodowe określone w uchwale, chyba że scalenie jest uzasadnione występującymi okolicznościami wymienionymi w ust. 9.

17. W § 17 ust. 15 otrzymuje brzmienie:

15. Do umów zawieranych z osobami wymienionymi w ust. 14 nie stosuje się kryteriów dochodowych ani kryteriów realizacji wg list oczekujących.

18. W § 18 dodaje się ust. 81 w brzmieniu:

81. Listy osób zakwalifikowanych i oczekujących na przydział mieszkania są opiniowane przez Komisję Mieszkaniową.

19. W § 18 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

9. Osoby umieszczone na listach mają obowiązek aktualizować informacje zawarte we wnioskach bez wezwania, w terminie do 30 listopada każdego roku kalendarzowego, dotyczące w szczególności:

1) zmiany struktury rodziny (np. rozwód, zawarcie związku małżeńskiego, urodzenie dziecka, zgon itp.)

2) zmiany adresu zamieszkania

3) zmiany sytuacji mieszkaniowej

4) aktualnych dochodów gospodarstwa domowego (z okresu 6 miesięcy).

Informacje zawarte w punktach 1–3 składa wnioskodawca w formie oświadczenia.

Informacje zawarte w punkcie 4 zgodnie z zasadami obowiązującymi przy składaniu wniosku.

Osoby, które w określonym terminie nie dostarczą wymaganych informacji tracą prawo do ubiegania się o najem lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

20. W § 18 dodaje się ust. 111 w brzmieniu:

111. Uwagi i zastrzeżenia złożone w terminie określonym w ust. 11 opiniuje Komisja Mieszkaniowa.

21. W § 18 dodaje się ust. 161 w brzmieniu:

161. Trzykrotna odmowa przyjęcia zaproponowanego lokalu powoduje, że kolejna propozycja może zostać złożona dopiero po upływie 1 roku licząc od dnia trzeciej odmowy.

22. Dodaje się Rozdział VIa Pustostany, w brzmieniu:

R o z d z i a ł VIa

Pustostany

§ 19

Niniejszy rozdział opisuje zasady, na podstawie których można ubiegać się o prawo do zawarcia umowy najmu lokalu zwanego dalej pustostanem. Definiuje się pojęcie pustostanu w rozumieniu uchwały:

Pustostan jest to niezamieszkany lokal mieszkalny znajdujący się w zasobach mieszkaniowych Gminy Wałbrzych, spełniający łącznie następujące warunki:

1. Spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w zakresie pomieszczeń przeznaczonych na pobył stały ludzi lub będzie je spełniał po wykonaniu remontu określonego w § 20 ust. 7.

2. Nie jest zgłoszony do zasiedlenia w Urzędzie Miasta zgodnie z obowiązującą procedurą.

3. Ma uregulowany stan prawny – nie ma osoby, która może mieć prawo do lokalu.

4. Nie znajduje się w budynku przewidzianym do rozbiórki lub remontu kapitalnego, z którego celowo przesiedlono mieszkańców.

5. Nie został wycofany z eksploatacji z uwagi na zły stan techniczny.

6. Stan techniczny lokalu pozwala na jego natychmiastowe zasiedlenie lub zakres remontu może być wykonany siłami własnymi najemcy.

7. Nie został zgłoszony jako pustostan przez inną osobę.

§ 20

Zasady nabywania uprawnień do zawarcia umowy najmu pustostanu.

1. O prawo do najmu pustostanu może ubiegać się tylko osoba, której wniosek został zakwalifikowany zgodnie z zasadami obowiązującymi w uchwale oraz znajdująca się na liście osób oczekujących na przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy.

2. Prawo do ubiegania się o zawarcie umowy otrzymuje się po wskazaniu 2 lokali spełniających definicję pustostanu w rozumieniu uchwały, przy czym prawa tego nabywa się dopiero do drugiego ze wskazanych lokali z zastrzeżeniem ust. 6.

Pierwszy wskazany pustostan jest przekazywany z chwilą zgłoszenia do realizacji list oczekujących.

3. Zgłoszone lokale podlegają weryfikacji pod względem zgodności z uchwałą przez pracowników Zespołu Mieszkaniowego.

4. Zgłoszenia lokali według powyższych zasad będą zapisywane w rejestrze prowadzonym przez Zespół Mieszkaniowy. Zasady prowadzenia rejestru reguluje § 21 uchwały.

5. Po spełnieniu warunku określonego w ust. 2 przyszłemu najemcy przysługuje prawo wyboru lokalu spośród kolejnych wskazanych przez siebie pustostanów.

6. Wskazany pustostan musi odpowiadać pod względem wielkości, struktury i wyposażenia potrzebom mieszkaniowym wnioskodawcy oraz spełniać wymogi zawarte w uchwale.

7. Wszelkie prace remontowe we wskazanym lokalu wykonuje na swój koszt przyszły najemca z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa budowlanego oraz procedur obowiązujących w gminie na warunkach określonych w umowie z zarządcą o udostępnieniu lokalu z przeznaczeniem na remont.

8. Skierowanie do zawarcia umowy najmu otrzymuje osoba spełniająca zasady określone w niniejszym rozdziale oraz kryteria z § 5 i 6 po wykonaniu niezbędnych prac remontowych, komisyjnym odbiorze i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

9. Umowy najmu zawierane są na zasadach określonych w § 2 ust. 3 uchwały.

10. Osobom, które nabyły prawo do najmu lokalu na zasadach niniejszego rozdziału nie przysługuje prawo do wymiany lokalu przez okres 10 lat z zastrzeżeniem § 11 ust.1.

§ 21

Rejestr zgłaszanych pustostanów:

1. Rejestr zgłaszanych pustostanów jest prowadzony w formie elektronicznej i zawiera następujące dane:

– numer porządkowy,

– datę zgłoszenia pustostanu,

– dane osoby dokonującej zgłoszenia (nazwisko, imię, adres, nr wniosku),

– adresy zgłoszonych lokali (ulica, nr domu, nr mieszkania),

– informację o poprawności dokonanego zgłoszenia zgodnie z definicją pustostanu,

– uwagi.

2. Wzór rejestru zgłaszanych pustostanów określa załącznik nr 1 do uchwały.

3. Osoba dokonująca zgłoszenia otrzymuje pisemne potwierdzenie o wpisie do rejestru.

4. Potwierdzenie zawiera następujące dane:

– pozycję rejestru,

– datę zgłoszenia,

– dane osoby zgłaszającej,

– adresy zgłoszonych lokali,

– czytelny podpis osoby przyjmującej zgłoszenie.

5. Wzór potwierdzenia zgłoszenia pustostanów określa załącznik nr 2 do uchwały.

23. W § 22 słowo “Zarządowi” zastępuje się słowem “Prezydentowi”.

24. Zmienia się numerację w Rozdziale VII w następujący sposób: § od 19 do 23 otrzymują odpowiednio numery od 22 do 26.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wałbrzycha.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Wiceprzewodniczący

Rady Miejskiej

Marek Rząsowski

Załącznik nr 1

Wzór rejestru zgłaszanych pustostanów

Numer

porządkowy

Data
zgłoszenia

Dane osoby dokonującej zgłoszenia

Adres
zgłaszanego lokalu

Poprawność zgłoszenia (zgodność
z definicji pustostanu)

Uwagi

Nazwisko
i imię

Adres
zamieszkania

Nr wniosku

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

Wzór potwierdzenia zgłoszenia pustostanów

Pozycja
rejestru

Data
zgłoszenia

Dane osoby dokonującej zgłoszenia

Adres
zgłaszanego lokalu

Podpis osoby przyjmującej zgłoszenie

Nazwisko
i imię

Adres
zamieszkania

Nr wniosku