R o z d z i a ł 4
Zasady kształtowania układu komunikacyjnego
§ 7
1. Przebieg oraz klasyfikację dróg i ulic określają rysunki planu oraz uchwała.
2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:
1) drogi krajowe o klasie technicznej głównej ruchu przyspieszonego “GP”:
a) nr 5 relacji Bolków – Strzegom,
2) drogi powiatowe o klasie technicznej zbiorczej “Z”:
a) nr 45 263 relacji Świebodzice – Dobromierz – Jugowa,
b) nr 45 266 relacji Modlęcin – Szymanów – droga krajowa nr 34.
3. Obsługujący układ komunikacji drogowej tworzą:
1) drogi i ulice o klasie technicznej dojazdowej “D”, w tym drogi gminne nr:
2) drogi i ulice pieszo-jezdne “KJ”.
4. W obrębie przekroju ulicznego należy lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:
1) jezdnie,
2) chodniki,
3) ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb),
4) pasy zieleni z zadrzewieniami (szpalery),
5) miejsca postojowe,
6) sieci infrastruktury technicznej.
5. Minimalna szerokość jezdni winna wynosić:
1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 7,0 m,
2) ulica zbiorcza: 6,0 m,
3) ulica dojazdowa: 3,0 m na terenie zabudowy i 5,0 m poza terenem zabudowy,
4) ulica pieszo-jezdna: 4,5 m.
6. Minimalna szerokość linii rozgraniczających winna wynosić:
1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 30 m na terenie zabudowy i 25 m poza terenem zabudowy,
2) ulica zbiorcza: 20 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,
3) ulica dojazdowa: 10 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy.
7. Dla nowych terenów zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej, oznaczonych symbolem “MN 2”, wyznaczanych wzdłuż drogi klasy GP dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych w oparciu o mapy akustyczne przy spełnieniu wymogów określonych w przepisach szczególnych.
8. Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni dla nowo projektowanej zabudowy winna wynosić:
1) ulica zbiorcza: 8 m na terenie zabudowy, 20 m poza terenem zabudowy,
2) ulica dojazdowa: 6 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,
3) ulica pieszo-jezdna: 6 m.
9. Zaleca się budowę i modernizację ulic dojazdowych oraz ciągów pieszo-jezdnych zgodnie z zasadami ruchu uspokojonego.
10. Ustala się następujące tereny do wytyczenia ścieżek rowerowych:
1) ciąg drogi “Z” na odcinku Serwinów – Szymanów,
2) ciąg drogi “Z” w Szymanowie do drogi oznaczonej symbolem “GP”,
3) tereny poza pasem drogowym wschodniej strony drogi oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od Siodłkowic do Dobromierza.
11. W obrębie linii rozgraniczających dróg należy zachować następujące zasady kształtowania zieleni:
1) przy modernizacji dróg istniejącą zieleń należy zachować w maksymalnym stopniu,
2) w ciągach dróg klasy “GP” i “Z” lokalizować, za zgodą zarządcy drogi, pasy zieleni izolacyjnej.
12. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.
13. Wprowadza się zakaz lokalizowania nowych wjazdów bramowych bezpośrednio z drogi klasy “GP”.
§ 8
1. Dla realizacji w przyszłości rozbudowy i podnoszenia standardu dróg wyznacza się rezerwę terenu:
1) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni po wschodniej stronie odcinka Dobromierz – Szymanów i po zachodniej stronie odcinka Szymanów – granica gminy.
2. Rezerwowane tereny pozostają w użytkowaniu zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem, z wykluczeniem wprowadzania nowych obiektów budowlanych mogących kolidować z przyszłym zagospodarowaniem.
§ 9
1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:
1) na terenach zabudowy mieszkaniowej
– 1 m.p. / 1 mieszkanie,
2) na terenach usług publicznych:
a) kościoły,
– 1 m.p. / 20 miejsc,
b) biblioteki, domy kultury
– 1 m.p. / 20 użytkowników,
c) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
d) obiekty sportowo-rekreacyjne
– 1 m.p. / 10 użytkowników,
e) szkoły – 1 m.p. / 10 pracowników,
f) przychodnie zdrowia
– 1 m.p. / 100 m˛ p.u.,
3) na terenach usług komercyjnych:
a) obiekty handlowe
– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
b) bary, restauracje
– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,
c) obiekty rzemieślnicze
– 1 m.p. / 20 użytkowników
d) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.
3. Dopuszcza się, za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.