R o z d z i a ł 4

Zasady kształtowania układu komunikacyjnego

§ 7

1. Przebieg oraz klasyfikację dróg i ulic określają rysunki planu oraz uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) drogi krajowe o klasie technicznej głównej ruchu przyspieszonego “GP”:

a) nr 5 relacji Bolków – Strzegom,

2) drogi powiatowe o klasie technicznej zbiorczej “Z”:

a) nr 45 263 relacji Świebodzice – Dobromierz – Jugowa,

b) nr 45 266 relacji Modlęcin – Szymanów – droga krajowa nr 34.

3. Obsługujący układ komunikacji drogowej tworzą:

1) drogi i ulice o klasie technicznej dojazdowej “D”, w tym drogi gminne nr:

2) drogi i ulice pieszo-jezdne “KJ”.

4. W obrębie przekroju ulicznego należy lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) jezdnie,

2) chodniki,

3) ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb),

4) pasy zieleni z zadrzewieniami (szpalery),

5) miejsca postojowe,

6) sieci infrastruktury technicznej.

5. Minimalna szerokość jezdni winna wynosić:

1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 7,0 m,

2) ulica zbiorcza: 6,0 m,

3) ulica dojazdowa: 3,0 m na terenie zabudowy i 5,0 m poza terenem zabudowy,

4) ulica pieszo-jezdna: 4,5 m.

6. Minimalna szerokość linii rozgraniczających winna wynosić:

1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 30 m na terenie zabudowy i 25 m poza terenem zabudowy,

2) ulica zbiorcza: 20 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,

3) ulica dojazdowa: 10 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy.

7. Dla nowych terenów zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej, oznaczonych symbolem “MN 2”, wyznaczanych wzdłuż drogi klasy GP dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych w oparciu o mapy akustyczne przy spełnieniu wymogów określonych w przepisach szczególnych.

8. Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni dla nowo projektowanej zabudowy winna wynosić:

1) ulica zbiorcza: 8 m na terenie zabudowy, 20 m poza terenem zabudowy,

2) ulica dojazdowa: 6 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,

3) ulica pieszo-jezdna: 6 m.

9. Zaleca się budowę i modernizację ulic dojazdowych oraz ciągów pieszo-jezdnych zgodnie z zasadami ruchu uspokojonego.

10. Ustala się następujące tereny do wytyczenia ścieżek rowerowych:

1) ciąg drogi “Z” na odcinku Serwinów – Szymanów,

2) ciąg drogi “Z” w Szymanowie do drogi oznaczonej symbolem “GP”,

3) tereny poza pasem drogowym wschodniej strony drogi oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od Siodłkowic do Dobromierza.

11. W obrębie linii rozgraniczających dróg należy zachować następujące zasady kształtowania zieleni:

1) przy modernizacji dróg istniejącą zieleń należy zachować w maksymalnym stopniu,

2) w ciągach dróg klasy “GP” i “Z” lokalizować, za zgodą zarządcy drogi, pasy zieleni izolacyjnej.

12. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

13. Wprowadza się zakaz lokalizowania nowych wjazdów bramowych bezpośrednio z drogi klasy “GP”.

§ 8

1. Dla realizacji w przyszłości rozbudowy i podnoszenia standardu dróg wyznacza się rezerwę terenu:

1) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni po wschodniej stronie odcinka Dobromierz – Szymanów i po zachodniej stronie odcinka Szymanów – granica gminy.

2. Rezerwowane tereny pozostają w użytkowaniu zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem, z wykluczeniem wprowadzania nowych obiektów budowlanych mogących kolidować z przyszłym zagospodarowaniem.

§ 9

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej

– 1 m.p. / 1 mieszkanie,

2) na terenach usług publicznych:

a) kościoły,

– 1 m.p. / 20 miejsc,

b) biblioteki, domy kultury

– 1 m.p. / 20 użytkowników,

c) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

d) obiekty sportowo-rekreacyjne

– 1 m.p. / 10 użytkowników,

e) szkoły – 1 m.p. / 10 pracowników,

f) przychodnie zdrowia

– 1 m.p. / 100 m˛ p.u.,

3) na terenach usług komercyjnych:

a) obiekty handlowe

– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

b) bary, restauracje

– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,

c) obiekty rzemieślnicze

– 1 m.p. / 20 użytkowników

d) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.

3. Dopuszcza się, za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.