R o z d z i a ł 4
Zasady kształtowania układu komunikacyjnego
§ 7
1. Przebieg oraz klasyfikację dróg i ulic określają rysunki planu oraz uchwała.
2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:
1) drogi krajowe o klasie technicznej głównej ruchu przyspieszonego “GP”:
a) nr 5 relacji Bolków – Strzegom,
b) nr 34 relacji Dobromierz – Świebodzice,
2) droga wojewódzka o klasie technicznej głównej “G”:
a) nr 375 relacji Dobromierz – Wałbrzych,
3) drogi powiatowe o klasie technicznej zbiorczej “Z”:
a) nr 45 217 relacji Sokola - Dobromierz,
b) nr 45 218 relacji Jawor – Roztoka – Dobromierz,
c) nr 45 225 relacji Strzegom – Godzieszówek – Bolków,
d) nr 45 263 relacji Świebodzice – Dobromierz – Jugowa,
e) nr 45 265 relacji droga wojewódzka nr 375 – Pietrzyków – droga krajowa nr 5,
f) nr 45 266 relacji Modlęcin – Szymanów – droga krajowa nr 34,
g) nr 45 268 relacji Strzegom – Jugowa – Kłaczyna,
h) nr 45 270 relacji Roztoka – Kostrza,
i) nr 45 271 relacji Roztoka – Borów – Kostrza,
j) nr 45 297 relacji Bolkowice – Gniewków.
3. Obsługujący układ komunikacji drogowej tworzą:
1) drogi i ulice o klasie technicznej lokalnej “L”, w tym drogi gminne nr:
a) nr 15 we wsi Jaskulin,
b) nr 18 relacji Paszowice – Zimnik,
c) nr 20 we wsi Dobromierz,
2) drogi i ulice o klasie technicznej dojazdowej “D”, w tym drogi gminne nr:
a) nr 16 relacji Roztoka – Bolkowice,
b) nr 17 relacji Gniewków – Czernica,
c) nr 19 we wsi Dobromierz,
3) drogi i ulice pieszo-jezdne “KJ”.
4. Układ komunikacji drogowej uzupełniają wydzielone ciągi piesze “KP”.
5. W obrębie przekroju ulicznego należy lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:
1) jezdnie,
2) chodniki,
3) ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb),
4) pasy zieleni z zadrzewieniami (szpalery),
5) miejsca postojowe,
6) sieci infrastruktury technicznej.
6. Minimalna szerokość jezdni winna wynosić:
1) ulica główna ruchu przyspieszonego, główna: 7,0 m,
2) ulica zbiorcza: 6,0 m,
3) ulica lokalna: 5,5 m na terenie zabudowy i 6,0 m poza terenem zabudowy,
4) ulica dojazdowa: 3,0 m na terenie zabudowy i 5,0 m poza terenem zabudowy,
5) ulica pieszo-jezdna: 4,5 m.
7. Minimalna szerokość linii rozgraniczających winna wynosić:
1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 30 m na terenie zabudowy i 25 m poza terenem zabudowy,
2) ulica główna: 25 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,
3) ulica zbiorcza: 20 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,
4) ulica lokalna: 12 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,
5) ulica dojazdowa: 10 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy.
8. Dla nowych terenów zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej, oznaczonych symbolem “MN 2”, wyznaczanych wzdłuż dróg klasy GP i G dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych w oparciu o mapy akustyczne przy spełnieniu wymogów określonych w przepisach szczególnych.
9. Minimalna odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni dla nowo projektowanej zabudowy winna wynosić:
1) ulica zbiorcza: 8 m na terenie zabudowy, 20 m poza terenem zabudowy,
2) ulica lokalna i dojazdowa: 6 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,
3) ulica pieszo-jezdna: 6 m.
10. Zaleca się budowę i modernizację ulic dojazdowych oraz ciągów pieszo-jezdnych zgodnie z zasadami ruchu uspokojonego.
11. Ustala się następujące tereny do wytyczenia ścieżek rowerowych:
1) ciąg drogi “G” na odcinku Dobromierz – Pietrzyków,
2) ciąg drogi “Z” w Pietrzykowie,
3) tereny poza pasem drogowym północnej strony drogi nr 5, oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od terenu oznaczonego symbolem KS 1 w Pietrzykowie do Bronówka,
4) tereny w Bronówku wzdłuż ulicy oznaczonej symbolem “D” do kładki,
5) tereny polnej drogi oznaczonego symbolem RP na odcinku od drogi nr 5 do Bronowa,
6) ciąg drogi “Z” na odcinku Bronów – Kłaczyna,
7) ciąg drogi “Z” na odcinku Kłaczyna – Roztoka,
8) ciąg drogi “Z” na odcinku Roztoka – Jugowa,
9) ciąg drogi “Z” na odcinku Jugowa – Serwinów,
10) ciąg drogi “Z” na odcinku Serwinów – Szymanów,
11) tereny poza pasem drogowym wschodniej strony drogi nr 34 oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od Siodłkowic do Dobromierza.
12. W obrębie linii rozgraniczających dróg należy zachować następujące zasady kształtowania zieleni:
1) przy modernizacji dróg istniejącą zieleń należy zachować w maksymalnym stopniu,
2) w ciągach dróg klasy “GP”, “G”, “Z” i “L” lokalizować, za zgodą zarządcy drogi, pasy zieleni izolacyjnej.
13. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.
14. Wprowadza się zakaz lokalizowania nowych wjazdów bramowych bezpośrednio z drogi klasy “GP”, “G”.
15. Dla realizacji w przyszłości rozbudowy i podnoszenia standardu dróg wyznacza się rezerwę terenu:
1) na budowę drogi ekspresowej o klasie technicznej “S” – pas terenu o szerokości 300 m,
2) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni na północnej stronie obejścia Dobromierza,
3) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni po wschodniej stronie odcinka Dobromierz – Szymanów.
Rezerwowane tereny pozostają w użytkowaniu zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem, z wykluczeniem wprowadzania nowych obiektów budowlanych mogących kolidować z przyszłym zagospodarowaniem.
§ 8
1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:
1) na terenach zabudowy mieszkaniowej
– 1 m.p. / 1 mieszkanie,
2) na terenach usług publicznych:
a) kościoły, – 1 m.p. / 20 miejsc,
b) biblioteki, domy kultury
– 1 m.p. / 20 użytkowników,
c) biura, urzźdy – 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
d) obiekty sportowo- rekreacyjne
– 1 m.p. / 10 użytkowników,
e) szkoły
– 1 m.p. / 10 pracowników,
f) przychodnie zdrowia
– 1 m.p. / 100 m˛ p.u.,
3) na terenach usług komercyjnych:
a) obiekty handlowe
– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
b) bary, restauracje
– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,
c) obiekty rzemieślnicze
– 1 m.p. / 20 użytkowników
d) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,
e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.
3. Dopuszcza się, za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.
§ 9
W zakresie zasad obsługi komunikacyjnej terenów plan utrzymuje istniejący układ komunikacji kolejowej, na który składają się:
1. linia kolejowa nr 331 Jawor – Roztoka, znaczenia miejscowego, jednotorowa, z zawieszonym ruchem pociągów,
2. linia kolejowa nr 302 Malczyce – Marciszów (odcinek Strzegom – Marciszów) znaczenia miejscowego, jednotorowa, niezelektryfikowana, z zawieszonym ruchem pociągów pasażerskich.