R o z d z i a ł 4

Zasady kształtowania układu komunikacyjnego

§ 7

1. Przebieg oraz klasyfikację dróg i ulic określają rysunki planu oraz uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) drogi krajowe o klasie technicznej głównej ruchu przyspieszonego “GP”:

a) nr 5 relacji Bolków – Strzegom,

b) nr 34 relacji Dobromierz – Świebodzice,

2) droga wojewódzka o klasie technicznej głównej “G”:

a) nr 375 relacji Dobromierz – Wałbrzych,

3) drogi powiatowe o klasie technicznej zbiorczej “Z”:

a) nr 45 217 relacji Sokola - Dobromierz,

b) nr 45 218 relacji Jawor – Roztoka – Dobromierz,

c) nr 45 225 relacji Strzegom – Godzieszówek – Bolków,

d) nr 45 263 relacji Świebodzice – Dobromierz – Jugowa,

e) nr 45 265 relacji droga wojewódzka nr 375 – Pietrzyków – droga krajowa nr 5,

f) nr 45 266 relacji Modlęcin – Szymanów – droga krajowa nr 34,

g) nr 45 268 relacji Strzegom – Jugowa – Kłaczyna,

h) nr 45 270 relacji Roztoka – Kostrza,

i) nr 45 271 relacji Roztoka – Borów – Kostrza,

j) nr 45 297 relacji Bolkowice – Gniewków.

3. Obsługujący układ komunikacji drogowej tworzą:

1) drogi i ulice o klasie technicznej lokalnej “L”, w tym drogi gminne nr:

a) nr 15 we wsi Jaskulin,

b) nr 18 relacji Paszowice – Zimnik,

c) nr 20 we wsi Dobromierz,

2) drogi i ulice o klasie technicznej dojazdowej “D”, w tym drogi gminne nr:

a) nr 16 relacji Roztoka – Bolkowice,

b) nr 17 relacji Gniewków – Czernica,

c) nr 19 we wsi Dobromierz,

3) drogi i ulice pieszo-jezdne “KJ”.

4. Układ komunikacji drogowej uzupełniają wydzielone ciągi piesze “KP”.

5. W obrębie przekroju ulicznego należy lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) jezdnie,

2) chodniki,

3) ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb),

4) pasy zieleni z zadrzewieniami (szpalery),

5) miejsca postojowe,

6) sieci infrastruktury technicznej.

6. Minimalna szerokość jezdni winna wynosić:

1) ulica główna ruchu przyspieszonego, główna: 7,0 m,

2) ulica zbiorcza: 6,0 m,

3) ulica lokalna: 5,5 m na terenie zabudowy i 6,0 m poza terenem zabudowy,

4) ulica dojazdowa: 3,0 m na terenie zabudowy i 5,0 m poza terenem zabudowy,

5) ulica pieszo-jezdna: 4,5 m.

7. Minimalna szerokość linii rozgraniczających winna wynosić:

1) ulica główna ruchu przyspieszonego: 30 m na terenie zabudowy i 25 m poza terenem zabudowy,

2) ulica główna: 25 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,

3) ulica zbiorcza: 20 m na terenie zabudowy i poza terenem zabudowy,

4) ulica lokalna: 12 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,

5) ulica dojazdowa: 10 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy.

8. Dla nowych terenów zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej, oznaczonych symbolem “MN 2”, wyznaczanych wzdłuż dróg klasy GP i G dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych w oparciu o mapy akustyczne przy spełnieniu wymogów określonych w przepisach szczególnych.

9. Minimalna odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni dla nowo projektowanej zabudowy winna wynosić:

1) ulica zbiorcza: 8 m na terenie zabudowy, 20 m poza terenem zabudowy,

2) ulica lokalna i dojazdowa: 6 m na terenie zabudowy i 15 m poza terenem zabudowy,

3) ulica pieszo-jezdna: 6 m.

10. Zaleca się budowę i modernizację ulic dojazdowych oraz ciągów pieszo-jezdnych zgodnie z zasadami ruchu uspokojonego.

11. Ustala się następujące tereny do wytyczenia ścieżek rowerowych:

1) ciąg drogi “G” na odcinku Dobromierz – Pietrzyków,

2) ciąg drogi “Z” w Pietrzykowie,

3) tereny poza pasem drogowym północnej strony drogi nr 5, oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od terenu oznaczonego symbolem KS 1 w Pietrzykowie do Bronówka,

4) tereny w Bronówku wzdłuż ulicy oznaczonej symbolem “D” do kładki,

5) tereny polnej drogi oznaczonego symbolem RP na odcinku od drogi nr 5 do Bronowa,

6) ciąg drogi “Z” na odcinku Bronów – Kłaczyna,

7) ciąg drogi “Z” na odcinku Kłaczyna – Roztoka,

8) ciąg drogi “Z” na odcinku Roztoka – Jugowa,

9) ciąg drogi “Z” na odcinku Jugowa – Serwinów,

10) ciąg drogi “Z” na odcinku Serwinów – Szymanów,

11) tereny poza pasem drogowym wschodniej strony drogi nr 34 oznaczonej symbolem “GP”, na odcinku od Siodłkowic do Dobromierza.

12. W obrębie linii rozgraniczających dróg należy zachować następujące zasady kształtowania zieleni:

1) przy modernizacji dróg istniejącą zieleń należy zachować w maksymalnym stopniu,

2) w ciągach dróg klasy “GP”, “G”, “Z” i “L” lokalizować, za zgodą zarządcy drogi, pasy zieleni izolacyjnej.

13. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

14. Wprowadza się zakaz lokalizowania nowych wjazdów bramowych bezpośrednio z drogi klasy “GP”, “G”.

15. Dla realizacji w przyszłości rozbudowy i podnoszenia standardu dróg wyznacza się rezerwę terenu:

1) na budowę drogi ekspresowej o klasie technicznej “S” – pas terenu o szerokości 300 m,

2) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni na północnej stronie obejścia Dobromierza,

3) na podniesienie klasy drogi krajowej nr 5 z “GP” do “GP 2/2” o szerokości linii rozgraniczających 40 m, poprzez dobudowę drugiej jezdni po wschodniej stronie odcinka Dobromierz – Szymanów.

Rezerwowane tereny pozostają w użytkowaniu zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem, z wykluczeniem wprowadzania nowych obiektów budowlanych mogących kolidować z przyszłym zagospodarowaniem.

§ 8

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej

– 1 m.p. / 1 mieszkanie,

2) na terenach usług publicznych:

a) kościoły, – 1 m.p. / 20 miejsc,

b) biblioteki, domy kultury

– 1 m.p. / 20 użytkowników,

c) biura, urzźdy – 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

d) obiekty sportowo- rekreacyjne

– 1 m.p. / 10 użytkowników,

e) szkoły

– 1 m.p. / 10 pracowników,

f) przychodnie zdrowia

– 1 m.p. / 100 m˛ p.u.,

3) na terenach usług komercyjnych:

a) obiekty handlowe

– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

b) bary, restauracje

– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,

c) obiekty rzemieślnicze

– 1 m.p. / 20 użytkowników

d) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m˛ p.u.,

e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.

3. Dopuszcza się, za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.

§ 9

W zakresie zasad obsługi komunikacyjnej terenów plan utrzymuje istniejący układ komunikacji kolejowej, na który składają się:

1. linia kolejowa nr 331 Jawor – Roztoka, znaczenia miejscowego, jednotorowa, z zawieszonym ruchem pociągów,

2. linia kolejowa nr 302 Malczyce – Marciszów (odcinek Strzegom – Marciszów) znaczenia miejscowego, jednotorowa, niezelektryfikowana, z zawieszonym ruchem pociągów pasażerskich.