1774

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W TWARDOGÓRZE

z dnia 29 kwietnia 2003 r.

w sprawie zwolnień w podatku od nieruhcomości

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 9, poz. 84 ze zmianami) Rada Miejska w Twardogórze uchwala, co następuje:

§ 1

Określa się wysokość zwolnień w podatku od nieruchomości związanych z działalnością gospodarczą, inną niż rolna lub leśna.

§ 2

1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości na zasadach określonych niniejszą uchwałą tych podatników, którzy wykonali inwestycję w zakresie zwiększenia powierzchni produkcyjnej i utrzymali bądź powiększyli zatrudnienie, lub nowo zarejestrowane podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą i nieprowadzące tej działalności w okresie ostatnich 3 lat przed dniem nabycia prawa do obiektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie miasta i gminy Twardogóra.

2. Pod pojęciem “wykonali inwestycję w zakresie powiększenia powierzchni produkcyjnej” rozumie się:

– budowę nowych obiektów,

– kupno obiektów,

– zmiana sposobu użytkowania obiektów już istniejących.

3.1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości powierzchnię nieruchomości właścicieli prawnych obiektów, z wyjątkiem wyodrębnionych lokali użytkowych będących własnością gminy, którzy wynajmą lub wydzierżawią swoje obiekty podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą gwarantującemu zatrudnienie docelowo 70 osób na przestrzeni jednego roku, na podstawie umowy o pracę zawartej z podmiotem wynajmującym lub wydzierżawiającym przedmiotową powierzchnię z terenu miasta i gminy Twardogóra.

3.2. Zwolnienie określone w § 2 pkt 3.1. uchwały może być udzielone od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, innej niż rolna lub leśna, na okres 5 lat, pod warunkiem że w okresie zwolnienia wystąpi zatrudnienie co najmniej 70 osób w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej i utrzymanie tego zatrudnienia w następnych latach zwolnienia.

3.3. Warunkiem korzystania ze zwolnienia określonego w § 2 pkt 3.1. przez właścicieli prawnych obiektów, z wyjątkiem wyodrębnionych lokali użytkowych będących własnością gminy, jest utrzymanie przez podmiot wynajmujący lub wydzierżawiający zatrudnienia na poziomie ilości pracowników zatrudnionych w 12 miesiącu pierwszego roku i nie mniej niż 70 osób, w którym nastąpiło zwolnienie.

4. Zwolnieniem są objęte inwestycje wykonane i oddane do użytkowania zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz zgłoszone do opodatkowania w roku poprzedzającym złożenie wniosku o zwolnienie.

5. Zwolnienia dotyczące nowo powstałych podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą nie dotyczą podmiotów powstałych na skutek połączenia, podziału lub zmiany nazwy podmiotów dotychczas prowadzących działalność gospodarczą.

6. Ze zwolnień wynikających z niniejszej uchwały, podatnik prowadzący działalność gospodarczą, inną niż rolna lub leśna, może skorzystać tylko jeden raz, w stosunku do tej samej powierzchni.

§ 3

Zwolnienie z podatku od nieruchomości związanej z działalnością inną niż rolna lub leśna wynosi:

1. 100% wymiaru podatku naliczonego od powierzchni powstałej w wyniku wykonanej inwestycji związanej z działalnością gospodarczą wynikającą z sytuacji określonej w § 2,

2. ze względu na każdą dodatkowo zatrudnioną jedną osobę:

a) 2% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających do 10 osób,

b) 0,75% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających od 11 do 50 osób,

c) 0,50% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających od 51 do 100 osób,

d) 0,25% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających od 101 do 300 osób,

e) 0,20% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających od 301 do 1000 osób,

f) 0,10% wymiaru podatku od nieruchomości związanej z działalnością gospodarczą dla podatników zatrudniających powyżej 1000 osób.

§ 4

1. Zwolnienie z tytułu oddanej powierzchni przysługuje od momentu powstania obowiązku podatkowego, tj. od 1 stycznia roku następnego po roku, w którym budowa została zakończona, i wynosi 5 lat, licząc od dnia wydania decyzji zwalnaijacej z podatku.

2. Warunkiem korzystania ze zwolnienia od dodatkowej powierzchni jest utrzymanie zatrudnienia na poziomie ilości pracowników zatrudnionych na dzień złożenia wniosku o udzielenie zwolnienia i składanie kwartalnie organowi podatkowemu kopii miesięcznych deklaracji PIT–4 złożonych do Urzędu Skarbowego i potwierdzających stan zatrudnienia. Termin złożenia deklaracji upływa 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składana jest deklaracja.

3. Niespełnienie któregokolwiek z wyżej wymienionych warunków skutkuje utratą zwolnienia w podatku począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po upływie kwartału, za który złożono deklarację.

§ 5

1. Zwolnienie z tytułu powiększenia zatrudnienia przysługuje podatnikowi w przypadku zatrudnienia osób, przez okres minimum 12 miesięcy, a podstawą do określenia wysokości są kopie deklaracji PIT–4 złożone do Urzędu Skarbowego potwierdzające stan zatrudnienia za okres 13 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku – z wyjątkiem podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą inną niż rolna lub leśna, określonych w § 2, którzy mogą złożyć stosowny wniosek w 13 miesiącu po spełnieniu warunku określonego w § 2 pkt 3.1.

2. Okres korzystania ze zwolnienia określonego w § 5 pkt 1 uchwały wynosi 3 lata, licząc od dnia wydania decyzji zwalniającej z podatku.

3. Podatnik korzystający ze zwolnienia określonego w § 5 pkt 1 uchwały zobowiązany jest do utrzymania zatrudnienia na poziomie nie niższym niż w 13 miesiącu poprzedzającym datę złożenia wniosku i potwierdzoną kwartalnie miesięcznymi deklaracjami PIT–4 złożony do Urzędu Skarbowego. Termin złożenia deklaracji upływa 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składana jest deklaracja.

4. Niespełnienie obowiązku składania kwartalnych deklaracji o stanie zatrudnienia, o którym mowa w § 5 pkt 3 uchwały lub zmniejszenie stanu zatrudnienia poniżej stanu określonego w § 5 pkt 1 uchwały, w trakcie kwartału danego roku podatkowego skutkuje utratą zwolnienia w podatku począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po upływie kwartału, za który złożono deklarację.

§ 6

O zwolnieniu decyduje organ podatkowy na wniosek podatnika. We wniosku należy udokumentować zakres i rodzaj inwestycji, oraz przedstawić dokumenty potwierdzające poziom zatrudnienia. Wnioski do korzystania ze zwolnienia w danym roku kalendarzowym winny być składane nie później niż do 15 stycznia tego roku.

§ 7

Podatnik, który utracił zwolnienie w związku z niespełnieniem któregokolwiek z warunków wymienionych w § 4 i § 5 uchwały nie może ponownie ubiegać się o przedmiotowe zwolnienie.

§ 8

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Twardogóra.

§ 9

1. Uchwała nr XXX/280/2000 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości traci moc z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały.

2. Zwolnienia udzielone na podstawie uchwały nr XXX/260/2000 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości obowiązują w okresie uzyskanego zwolnienia wynikającego z decyzji zwalniającej z podatku.

§ 10

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Uchwała obowiązuje do dnia 30 marca 2005 roku, przy czym prawa wynikające z niniejszej uchwały nabyte przez podatników na okres dłuższy niż do 30 marca 2005 r. nie ulegają zawieszeniu lecz obowiązują w okresie wynikającym z decyzji podatkowych zwalniających z podatku.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ANDRZEJ ZARÓWNY