D z i a ł III

Jednostki pomocnicze – sołectwa

Przepisy ogólne

§ 82

1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.

2. Sołectwa tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Projekt podziału terytorium Gminy na sołectwa przedstawia Rada do publicznej konsultacji.

W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych i sąsiednich jednostek (w tym mieszkańcy sąsiednich Gmin) oraz podmioty prowadzące działalność na tym terenie.

4. Okres konsultacji trwa sześć tygodni od chwili rozplakatowania obwieszczeń Rady podpisanych przez Przewodniczącego Rady o przystąpieniu do tworzenia jednostek pomocniczych i wyłożeniu projektu w siedzibie Rady.

5. W okresie, o którym mowa w ust. 4, zainteresowani mogą składać zastrzeżenia i opinie do zeszytu uwag wyłożonego w Urzędzie u pracownika obsługującego Radę.

6. Zgłoszone w toku konsultacji zastrzeżenia i opinie są przedmiotem debaty Rady przed podjęciem uchwały w sprawie utworzenia sołectwa.

7. W protokole sesji podaje się przyczyny, z powodu których Rada nie uwzględniła zgłoszonych uwag.

§ 83

W sprawie tworzenia sołectw może być przeprowadzone referendum lokalne.

§ 84

1. Do łączenia, podziału oraz znoszenia sołectw stosuje się odpowiednio przepisy § 82 i § 83 niniejszego Statutu.

2. Przy tworzeniu, łączeniu, podziale oraz znoszeniu sołectw Rada ma na względzie przede wszystkim to, aby sołectwa obejmowały obszar jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, więzi społeczne, kulturowe i gospodarcze, zapewniające integrację społeczności wiejskiej dla wykonywania zadań na rzecz tych społeczności

3. Sołectwa mogą tworzyć podsołectwa na zasadach określonych w statutach ustanowionych przez Radę, w drodze odrębnych uchwał.

§ 85

1. Rada określa organizację i zakres działania sołectw, uchwalając odrębne statuty dla poszczególnych jednostek pomocniczych, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie a wykonawczym sołtys. Działalność sołtysa wspomagana jest przez radę sołecką.

3. Sołtysom na zasadach określonych w odrębnych uchwałach, w ramach stosunku administracyjno- -prawnego, Rada powierza inkaso podatków stanowiących dochody Gminy.

Mienie komunalne oraz gospodarka finansowa

§ 86

1. Sołectwa zarządzają i korzystają z mienia komunalnego oraz rozporządzają dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statutach nadanych im przez Radę.

2. Statuty sołectw ustalają jakie czynności sołectwa mogą dokonywać samodzielnie w ramach zwykłego zarządu w zakresie przysługującego im mienia.

§ 87

1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy Nowa Ruda.

2. Sołectwa przedkładają Radzie propozycje do budżetu Gminy do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Sołectwa uchwalają w terminie do 31 maja każdego roku własne roczne plany finansowo-rzeczowe.

4. Dochodami sołectw mogą być:

1) dotacje ogólne oraz dotacje celowe z budżetu Gminy,

2) dochody z mienia komunalnego,

3) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

4) inne dochody.

§ 88

1. Prowadzenie gospodarki finansowej sołectwa należy do sołtysa i rady sołeckiej, podlega kontroli wewnętrznej sołectwa przez powołaną w tym celu przez zebranie wiejskie komisję rewizyjną oraz Komisję Rewizyjną Rady.

2. Sołtys składa zebraniu wiejskiemu sprawozdanie z wykonania planu finansowo-rzeczowego.

Do dnia 31 maja roku następnego po roku budżetowym zebranie wiejskie rozpatruje sprawozdanie z wykonania tego planu oraz po uzyskaniu opinii komisji rewizyjnej sołectwa (w przypadku jej powołania) podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium sołtysowi i radzie sołeckiej z tego tytułu.

3. Nieudzielenie absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa i rady sołeckiej.

Uchwałę w sprawie odwołania sołtysa i rady sołeckiej podejmuje się na tym samym zebraniu wiejskim.

Nadzór nad sołectwem

§ 89

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada i Wójt.

2. Do 15 czerwca sołtys przedkłada Radzie sprawozdanie z działalności sołectwa za poprzedni rok. Sprawozdanie zawiera informacje o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje sołectwo oraz o kosztach jego eksploatacji.

3. Przewodniczący Rady, Wójt i wyznaczeni przez niego pracownicy samorządowi mają prawo żądania niezbędnych informacji dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz mogą uczestniczyć w posiedzeniach zebrania wiejskiego i rady sołeckiej.

4. Działalność sołectwa podlega kontroli przez Komisję Rewizyjną Rady co najmniej raz w okresie kadencji sołtysa.

§ 90

1. Sołtys przedkłada Radzie Gminy uchwały zebrania wiejskiego w terminie czternastu dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. Nieważność uchwały zebrania wiejskiego stwierdza Rada w drodze uchwały.

D z i a ł IV

Jawność działania organów Gminy

§ 91

Z wyłączeniem przypadków określonych w ustawach, działalność organów Gminy jest jawna.

§ 92

1. W związku z zasadą jawności działania organów Gminy obywatelom, prasie i innym mediom mogą być udostępniane dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności protokoły sesji Rady oraz komisji Rady, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz z niniejszego Statutu.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępniane do wglądu na wniosek. Wniosek o udostępnienie dokumentu do wglądu rozpatruje niezwłocznie Przewodniczący Rady, jeżeli wniosek dotyczy działania Rady albo jej komisji lub Wójt w pozostałych sprawach, tak aby udostępnienie nastąpiło nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku do Urzędu.

Dokumenty udostępnia i umożliwia sporządzanie z nich notatek osoba upoważniona przez Przewodniczącego Rady lub Wójta w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu. Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentu w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku do Urzędu, Przewodniczący Rady lub Wójt powiadamia w tym terminie wnioskodawcę o powodach opóźnienia oraz o terminie udostępnienia dokumentu, który nie może być dłuższy niż dwa miesiące.

3. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom (w tym radnym), prasie i innym mediom, dokumenty które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, a w szczególności zawierające informacje niejawne, dane osobowe, tajemnicę skarbową, tajemnicę przedsiębiorcy lub inne informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.

4. Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 4 nie mogą zostać udostępnione dokumenty w całości, obywatelowi, w tym radnemu, prasie lub innym mediom może zostać udostępniony uwierzytelniony przez Przewodniczącego Rady lub Komisji albo Sekretarza Gminy wyciąg z dokumentu, zawierający informacje wynikające z wniosku o udostępnienie dokumentu.

5. Wnioski o udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie podlegają opłacie skarbowej.

Za udostępnienie kserokopii dokumentu lub udostępnienie informacji na elektronicznym nośniku pobiera się opłaty w wysokości określonej przez organ wykonawczy za udostępnianie informacji publicznej.