D z i a ł III
Jednostki pomocnicze – sołectwa
Przepisy ogólne
§ 82
1. Jednostkami pomocnicz
2. Sołectwa tworzy Rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Projekt podziału terytorium Gminy na sołectwa przedstawia Rada do publicznej konsultacji.
W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych i sąsiednich jednostek (w tym mieszkańcy sąsiednich Gmin) oraz podmioty prowadzące działalność na tym terenie.
4. Okres konsultacji trwa sześć tygodni od chwili rozplakatowania obwieszczeń Rady podpisanych przez Przewodniczącego Rady o przystąpieniu do tworzenia jednostek pomocniczych i wyłożeniu projektu w siedzibie Rady.
5. W okresie, o którym mowa w ust. 4, zainteresowani mogą składać zastrzeżenia i opinie do zeszytu uwag wyłożonego w Urzędzie u pracownika obsługującego Radę.
6. Zgłoszone w toku konsultacji zastrzeżenia i opinie są przedmiotem debaty Rady przed podjęciem uchwały w sprawie utworzenia sołectwa.
7. W protokole sesji podaje się przyczyny, z powodu których Rada nie uwzględniła zgłoszonych uwag.
§ 83
W sprawie twor
zenia sołectw może być przeprowadzone referendum lokalne.§ 84
1. Do łączenia, podziału oraz znoszenia sołectw stosuje się odpowiednio przepisy § 82 i § 83 niniejszego Statutu.
2. Przy tworzeniu, łączeniu, podziale oraz znoszeniu sołectw Rada ma na względzie przede wszystkim to, aby sołectwa obejmowały obszar jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, więzi społeczne, kulturowe i gospodarcze, zapewniające integrację społeczności wiejskiej dla wykonywania zadań na rzecz tych społeczności
3. So
łectwa mogą tworzyć podsołectwa na zasadach określonych w statutach ustanowionych przez Radę, w drodze odrębnych uchwał.§ 85
1. Rada określa organizację i zakres działania sołectw, uchwalając odrębne statuty dla poszczególnych jednostek pomocniczych, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie a wykonawczym sołtys. Działalność sołtysa wspomagana jest przez radę sołecką.
3. Sołtysom na zasadach określonych w odrębnych uchwałach, w ramach stosu
nku administracyjno- -prawnego, Rada powierza inkaso podatków stanowiących dochody Gminy.Mienie komunalne oraz gospodarka finansowa
§ 86
1. Sołectwa zarządzają i korzystają z mienia komunalnego oraz rozporządzają dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statutach nadanych im przez Radę.
2. Statuty sołectw ustalają jakie czynności sołectwa mogą dokonywać samodzielnie w ramach zwykłego zarządu w zakresie przysługującego im mienia.
§ 87
1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy
Nowa Ruda.2. Sołectwa przedkładają Radzie propozycje do budżetu Gminy do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Sołectwa uchwalają w terminie do 31 maja każdego roku własne roczne plany finansowo-rzeczowe.
4. Dochodami sołectw mogą być:
1)
dotacje ogólne oraz dotacje celowe z budżetu Gminy,2) dochody z mienia komunalnego,
3) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
4) inne dochody.
§ 88
1. Prowadzenie gospodarki finansowej sołectwa należy do sołtysa i rady sołeckiej, podlega kontroli wewnętrznej sołectwa przez powołaną w tym celu przez zebranie wiejskie komisję rewizyjną oraz Komisję Rewizyjną Rady.
2. Sołtys składa zebraniu wiejskiemu sprawozdanie z wykonania planu finansowo-rzeczowego.
Do dnia 31 maja roku następnego po roku budżetowym zebranie wiejskie rozpatruje sprawozdanie z wykonania tego planu oraz po uzyskaniu opinii komisji rewizyjnej sołectwa (w przypadku jej powołania) podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium sołtysowi i radzie sołeckiej z tego tytuł
u.3. Nieudzielenie absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa i rady sołeckiej.
Uchwałę w sprawie odwołania sołtysa i rady sołeckiej podejmuje się na tym samym zebraniu wiejskim.
Nadzór nad sołectwem
§ 89
1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada i Wójt.
2. Do 15 czerwca sołtys przedkłada Radzie sprawozdanie z działalności sołectwa za poprzedni rok. Sprawozdanie zawiera informacje o wykorzystaniu mienia komunalnego, którym dysponuje sołectwo oraz o kosztach jego eksploatacji.
3. Przewodniczący Rady, Wójt i wyznaczeni przez niego pracownicy samorządowi mają prawo żądania niezbędnych informacji dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz mogą uczestniczyć w posiedzeniach zebrania wiejskiego i rady sołeckiej.
4. Działalność sołectwa podlega kontroli przez Komisję Rewizyjną Rady co najmniej raz w okresie kadencji sołtysa.
§ 90
1. Sołtys przedkłada Radzie Gminy uchwały zebrania wiejskiego w terminie czternastu dni od daty ich podjęcia.
2. Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. Nieważność uchwały zebrania wiejskiego stwierdza Rada w drodze uchwały.
D z i a ł IV
Jawność działania organów Gminy
§ 91
Z wyłączeniem przypadków określonych w ustawach, działalność organów Gminy jest jawna.
§ 92
1. W związku z zasadą jawności działania organów Gminy obywatelom, prasie i innym mediom mogą być udostępniane dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności protokoły sesji Rady oraz komisji Rady, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o dostępie do in
formacji publicznej oraz z niniejszego Statutu.2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępniane do wglądu na wniosek. Wniosek o udostępnienie dokumentu do wglądu rozpatruje niezwłocznie Przewodniczący Rady, jeżeli wniosek dotyczy działania Rady albo jej komisji lub Wójt w pozostałych sprawach, tak aby udostępnienie nastąpiło nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku do Urzędu.
Dokumenty udostępnia i umożliwia sporządzanie z nich notatek osoba upoważniona przez Przewodniczącego Rady lub Wójta w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu. Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentu w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku do Urzędu, Przewodniczący Rady lub Wójt powiadamia w tym terminie wnioskodawcę o powodach opóźnienia ora
z o terminie udostępnienia dokumentu, który nie może być dłuższy niż dwa miesiące.3. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom (w tym radnym), prasie i innym mediom, dokumenty które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, a w szczególności zawierające informacje niejawne, dane osobowe, tajemnicę skarbową, tajemnicę przedsiębiorcy lub inne informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.
4. Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 4 nie mogą zostać udostępnione dokumenty w całości, obywatelowi, w tym radnemu, prasie lub innym mediom może zostać udostępniony uwierzytelniony przez Przewodniczącego Rady lub Komisji albo Sekretarza Gminy wyciąg z dokumentu, zawierający informacje wynikające z wniosku o udostępnienie doku
mentu.5. Wnioski o udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie podlegają opłacie skarbowej.
Za udostępnienie kserokopii dokumentu lub udostępnienie informacji na elektronicznym nośniku pobiera się opłaty w wysokości określonej przez organ wykonawczy za udostępnianie informacji publicznej.