REGULAMIN

KOMISJI BUDŻETU

I MIENIA GMINNEGO

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin określa tryb działania Komisji Budżetu i Mienia Gminnego, sposób obradowania na posiedzeniach i podejmowania decyzji przez Komisję.

§ 2

1. Komisja działa na posiedzeniach.

2. Komisja działa pod kontrolą Rady, której składa sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 3

1. Komisja działa zgodnie z półrocznym planem pracy uchwalanym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od daty jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – w styczniu i czerwcu roku objętego planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy Komisji.

R o z d z i a ł II

Posiedzenie Komisji

§ 4

1. Komisja obraduje na posiedzeniach, rozpatruje wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Komisja zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją budżetu i gospodarowaniem mieniem gminnym.

§ 5

Komisja może odbywać posiedzenia nadzwyczajne zwoływane bez wzglźdu na plan pracy Komisji na wniosek Burmistrza lub Ľ ustawowego składu Rady lub Przewodniczącego Rady.

§ 6

1. Przewodniczący Komisji – a w przypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia Komisji,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Komisji,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał.

2. Przygotowanie posiedzenia Komisji obejmuje ustalenie projektu porządku obrad oraz czasu i miejsca obrad.

3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Komisji powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad w skuteczny sposób.

4. W zawiadomieniu posiedzeniu Komisji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, Komisja może podjąć decyzję o odroczeniu posiedzenie i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie posiedzenia Komisji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalania porządku obrad.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Komisji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 7

Przed każdym posiedzeniem Przewodniczący Komisji w uzgodnieniu z Burmistrzem, ustala listę osób zaproszonych na posiedzenie.

R o z d z i a ł III

Obrady

§ 8

1. Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Komisji formuły: “Otwieram ....... posiedzenie Komisji Budżetu i Mienia Gminnego.

2. Po otwarciu komisji Przewodniczący Komisji stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 9

Po otwarciu posiedzenia Przewodniczący Komisji stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 10

1. Przewodniczący Komisji prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Komisji udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Komisji.

4. Przewodniczący Komisji może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Komisji może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 11

1. Przewodniczący Komisji czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniach Komisji.

2. Przewodniczący Komisji może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze posiedzenia Przewodniczący Komisji przywołuje radnego “do porządku” a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia z ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na posiedzenie i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Komisji może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę posiedzenia Komisji.

§ 12

Na wniosek radnego, Przewodniczący Komisji przyjmuje do protokołu wystąpienia radnego zgłoszonego na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad informując o tym Komisję.

§ 13

1. Przewodniczący Komisji udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

– stwierdzenia quorum,

– zmiany porządku obrad,

– ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

– zakończenia dyskusji,

– zarządzenia przerwy,

– odesłania projektu uchwały do komisji,

– przeliczenia głosów,

– przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący Komisji poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 14

Sprawy osobowe Komisja rozpatruje w obecności zainteresowanego. Komisja może jednak postanowić inaczej.

§ 15

1. Po wyczerpaniu dyskusji przewodniczący Komisji zamyka ją. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Komisji rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Komisji może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 16

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji kończy posiedzenie wypowiadając formułę “Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Mienia Gminnego”.

2. Czas od otwarcia posiedzenia do jego zakończenia uważa się za czas trwania posiedzenia Komisji.

§ 17

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym posiedzenie się odbywa.

§ 18

Pracownik Biura Rady Miejskiej, wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji, sporządza z każdego posiedzenia Komisji protokół.

§ 19

1. Protokół z posiedzenia komisji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół z posiedzenia komisji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania posiedzenia, godzinę jego rozpoczęcia i zakończenia oraz imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) ustalony porządek obrad,

4) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

5) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

6) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

7) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

§ 20

W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Komisji po wysłuchaniu protokolanta.

§ 21

Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez komisję decyzji, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Komisji.

R o z d z i a ł IV

Procedura głosowania

§ 22

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie członkowie Komisji.

§ 23

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 24

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie osób Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 25

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” i “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.