REGULAMIN
KOMISJI BUDŻETU
I MIENIA GMINNEGO
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy regulamin określa tryb działania Komisji Budżetu i Mienia Gminnego, sposób obradowania na posiedzeniach i podejmowania decyzji przez Komisję.
§ 2
1. Komisja działa na posiedzeniach.
2. Komisja działa pod kontrolą Rady, której składa sprawozdanie ze swojej działalności.
§ 3
1. Komisja działa zgodnie z pół
rocznym planem pracy uchwalanym:1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od daty jej rozpoczęcia,
2) w latach następnych – w styczniu i czerwcu roku objętego planem.
2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy Komisj
i.R o z d z i a ł II
Posiedzenie Komisji
§ 4
1. Komisja obraduje na posiedzeniach, rozpatruje wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
2. Komisja zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją budżetu i gospodarowaniem mieniem gmi
nnym.§ 5
Komisja może odbywać posiedzenia nadzwyczajne zwoływane bez wzglźdu na plan pracy Komisji na wniosek Burmistrza lub Ľ ustawowego składu Rady lub Przewodniczącego Rady.
§ 6
1. Przewodniczący Komisji – a w przypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia Komisji,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Komisji,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał.
2. Przygotowanie posiedzenia Ko
misji obejmuje ustalenie projektu porządku obrad oraz czasu i miejsca obrad.3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Komisji powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad w skuteczny sposób.
4. W zawiadomieniu posiedzeniu Kom
isji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.5. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, Komisja może podjąć decyzję o odroczeniu posiedzenie i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie posiedzenia Komisji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalania porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Komisji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 7
Przed każdym posiedzeniem Przewodniczący Komisji w uzgodnieniu z Burmistrzem, ustala listę osób zaproszonych na posiedzenie.
R o z d z i a ł III
Obrady
§ 8
1. Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Komisji formuły: “Otwieram ....... posiedzenie Komisji Budżetu i Mienia Gminnego.
2. Po otwarciu komisji Przewodniczący Komisji stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 9
Po otwarciu posiedz
enia Przewodniczący Komisji stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.§ 10
1. Przewodniczący Komisji prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Komisji udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Komisji.
4. Przewodniczący Komisji może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Komisji może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.
§ 11
1. Przewodniczący Komisji czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniach Komisji.
2. Przewo
dniczący Komisji może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze posiedzenia Przewodniczący Komisji przywołuje radnego “do porządku” a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia z ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na posiedzenie i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Komisji może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę posiedzenia Komisji.
§ 12
Na wniosek radnego, Przewodniczący Komisji przyjmuje do protokołu wystąpienia radnego zgłoszonego na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad informując o tym Komisję.
§ 13
1. Przewodniczący Komisji udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
– stwierdzenia quorum,
– zmiany porządku obrad,
– ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
– zakończenia dyskusji,
– zarzą
dzenia przerwy,– odesłania projektu uchwały do komisji,
– przeliczenia głosów,
– przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Komisji poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 14
Sprawy osobowe Komisja rozpatruje w obecności zainteresowanego. Komisja może jednak postanowić inaczej.
§ 15
1. Po wyczerpaniu dyskusji przewodniczący Komisji zamyka ją. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Komisji rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Komisji może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 16
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji kończy posiedzenie wypowiadając formułę “Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Mienia Gminnego”.
2. Czas od otwarcia posiedzenia do jego zakończenia uważa się za czas trwania posiedzenia Komisji.
§ 17
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym posiedzenie się odbywa.
§ 18
Pracownik Biura Rady Miejskiej, wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnie
niu z Przewodniczącym Komisji, sporządza z każdego posiedzenia Komisji protokół.§ 19
1. Protokół z posiedzenia komisji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z posiedzenia komisji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania posiedzenia, godzinę jego rozpoczęcia i zakończenia oraz imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) ustalony porządek obrad,
4) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
5) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
6) wskazanie
wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,7) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 20
W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Komisji po wysłuchaniu protokolanta.
§ 21
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez komisję decyzji, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Komisji.
R o z d z i a ł IV
Procedura głosowania
§ 22
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie członkowie Komisji.
§ 23
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 24
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie osób Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
§ 25
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” i “przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.