STATUT GMINY MIRSK
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Gmina Mirsk jest wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na terenie miasta Mirska i 17 sołectw: Brzeziniec, Gajówka, Giebułtów, Gierczyn, Grudza, Karłowiec, Kamień, Kotlina, Krobica, Kłopotnica, Kwieciszowice, Mlądz, Mroczkowice, Orłowice, Proszowa, Przecznica, Rębiszów.
§ 2
Gmina obejmuje obszar o powierzchni 180 km2
. Granice gminy i sołectw określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.§ 3
Siedzibą organów gminy jest miasto Mirsk.
§ 4
1. Herb gminy przedstawia złotego jastrzębia z białym gołąbkiem w dziobie, siedzącego na zielonym ukwieconym lnem pagórku na którym stoi złoty krzyż. Tło herbu jest błękitne. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
2. Barwami gminy są kolory: niebieski, biały, zielony, a flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny podzielony na trzy równe poziome części o barwach gminy. Wzór flagi stanowi załącznik nr 3 do Statutu.
§ 5
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie prawnej.
§ 6
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a w szczególności:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożaro
wej i przeciwpowodziowej,15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspieranie i upowszec
hnianie idei samorządowych,18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§ 7
Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej, powiatowej i wojewódzkiej w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
§ 8
1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Organami gminy są:
a) Rada Miejska Gminy Mirsk, zwana dalej “Radą”,
b) Burmistrz Miasta i Gminy Mirsk zwany dalej “Burmistrzem”.
3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw.
4. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń Rady i jej komisji.
5. Szczegółowe zasady dostępu i korzystania z dokumentów Rady, komisji i Burmistrza określa rozdział XVI.
R o z d z i a ł II
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rad
y§ 9
Z zastrzeżeniem § 10 Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. Jej kadencja trwa 4 lata licząc od dnia wyboru. Radę stanowią radni wybrani w wyborach samorządowych w liczbie przewidzianej przez ustawę.
§ 10
W sprawach odwołania Rady przed upływem kadencji, samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz w innych ważnych dla gminy sprawach, mieszkańcy gminy mogą podejmować rozstrzygnięcia w drodze referendum. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
§ 11
1. Rada wybiera ze
2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.
3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
4. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia jej złożenia.
5. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 12
1. W obradach Rady obowiązany jest uczestniczyć: Burmistrz, zastępca Burmistrza, skarbnik gminy, sekretarz.
2. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gmin
nych jednostek organizacyjnych.§ 13
1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalenie Statutu gminy,
2)
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek Burmistrza.
4) uchw
alenie budżetu gminy oraz rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu, oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium, z tego tytułu,5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych gminy i zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nab
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spół- dzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burm
istrza,h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
16) nadawanie medalu “Zasłużony dla Miasta i Gminy Mirsk”, zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik nr 4 do Statutu,
17) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 14
Rada realizuje swoje
zadania na sesjach oraz przez Komisję Rewizyjną, stałe i doraźne komisje problemowe, powoływane odrębną uchwałą Rady.R o z d z i a ł III
Sesje Rady
§ 15
Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach.
§ 16
1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania zadań Rady nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy Rady.
3.
Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nie- ujęte w planie pracy, a wynikające ze szczególnie ważnych i pilnych potrzeb.§ 17
O terminie sesji zwyczajnej zwoływanej w trybie nadzwyczajnym powiadamia się radnych na 3 dni przed terminem obrad.
§ 18
1. W o
2. Na ostatniej sesji w roku, Rada na wniosek przewodniczącego uchwala ramowy plan pracy i sposoby jego realizacji w następnym roku.
3. Rada w każdym czasie może dokonać zmian i uzupełnień planów pracy wskazanych w ust. 1 i 2.
1. Przygotowanie sesji
§ 19
1. Sesje przygotowuje przewodniczący Rady, proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. Przewodniczący Rady zwołuje sesje zgodnie z przyjętym planem pracy Rady lub na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
3. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się jej członków najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad z wyjątkiem ust. 4.
4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad, przy czym zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdaniu z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3 i 4, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób określ
ony w § 22 ust. 1.§ 20
Przed każdą sesją przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych którzy są zobowiązani w niej uczestniczyć.
§ 21
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy prawnej, technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
2. Obrady
§ 22
1. Sesje Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców na 7 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty, z wyjątkiem § 19 ust. 3.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
§ 23
Wyłączenie jawności sesji Rady może nastąpić jedynie w przypadku przewidzianym przez ustawę.
§ 24
Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 25
1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego obrad Rady bądź radnych można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.
§ 26
W
przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.§ 27
Sesję prowadzi przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.
§ 28
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Gminy Mirsk”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 26.
§ 29
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady przedstawia pod dyskusję porządek obrad Rady.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, Burmistrz lub jego zastępca. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 30
Porządek obrad Rady winien zawierać:
1) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,
2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady,
3) interpelacje i zapytania,
4) uchwały,
5) informację Burmistrza o działalności między sesjami – w formie pisemnej,
6) informacje i komunikaty przewodniczącego Rady.
§ 31
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, w uzasadnionych wypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
§ 32
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w ses
ji.2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi, dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia lub zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje si
ę odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.5. Czas wystąpienia projektodawcy uchwały jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej. Czas wystąpienia w dyskusji nie powinien przekraczać 7 minut. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący obrad może przedłużyć czas wystąpienia.
6. Radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.
7. Po wyczerpaniu głosów na dany temat przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
§ 33
1. Na wniosek radnego, prz
2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:
a) stwierdzenia quorum,
b) przeliczenia głosów,
c) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia (sesji),
d) zamknięcia listy mówców,
e) odroczenia lub zamknięcia dyskusji,
f) przejścia do porządku dziennego,
g) odesłania do komisj
i,i) przekazania Burmistrzowi lub komisji,
j) zmiany porządku obrad,
k) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji lub głosowania,
l) ograniczenia czasu wystąpień.
3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłoszeniu, po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów “za” i dwóch “przeciwko” wnioskowi, po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów. Nie dotyczy to zmian porządku obrad.
§ 34
1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek powinien być przedłożony prowadzącemu obrady na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) lub w formie ustnej i krótko uzasadniony.
2. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu według kolejności zgłoszenia, z wyjątkiem wniosku najdalej idącego.
3. Radny wnioskodawca ma prawo przed przystąpieniem do głosowania wycofać wniosek.
§ 35
1. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spośród publiczności po uprzednim wyczerpaniu głosó
w radnych.2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 36
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Gminy Mirsk”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posie
dzenie.§ 37
1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego Rady Rada jest związana uchwałami podjętymi w tej sesji.
2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnych uchwał.
§ 38
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
§ 39
1. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się w biurze Rady przez 2 lata.
2. Pracownik Urzędu Gminy z każdej sesji Rady sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.
3. Do protokołu dołącza się listę obecnych radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.
4. Odpis protokołu z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji Burmistrzowi, a wyciąg z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.
5. Protokół z sesji przechowuje się w biurze Rady.
6. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.
7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może odwołać się do Rady, a ta zajmie stanowisko po wysłuchaniu taśmy magnetofonowej.
8. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robien
ia notatek i odpisów.§ 40
1. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) uchwalony porządek obrad,
f) pr
zebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,
h) podpis przewodniczącego i protokolanta obrad.
2. Protokoły numeruje się kolejno cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym się odbyły.
3. Po zakończeniu kadencji ułożone chronologicznie protokoły oprawia się w formie książkowej, kolejno latami i zaopatruje spisem treści (data sesji, numer protokołu, tematyka obrad, numer strony zbioru) oraz podpisem “Protokoły sesji Rady Miejskiej Gminy Mirsk Nr... woj. dol
nośląskie, za rok...”.3. Uchwały
§ 41
Sprawy rozpatrywane na sesjach Rady rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanym w protokole sesji.
§ 42
1. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Na wniosek radnego Rada większością głosów może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania imiennego.
3. Głosowanie imienne odbywa się także w przypadkach przewidzianych w ustawi
e.§ 43
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, komisje stałe Rady, kluby radnych, Burmistrz.
§ 44
1. Projekty uchwały Rady powinny być redagowane w sposób czytelny, powinny odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
a) da
tę i tytuł,b) podstawę prawną lub faktyczną,
c) dokładną merytoryczną treść uchwały,
d) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
e) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.
2. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu Miasta i Gminy.
§ 45
1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.
2. Ustęp 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.
§ 46
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
§ 47
1. Oryginały uchwał biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji lub wiadomości zależnie od ich treści.
4. Tryb głosowania
§ 48
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
§ 49
1. Głosowanie jawne odbywa się:
a) poprzez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez prowadzącego obrady bądź wyznaczoną przez niego osobę,
b) przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego (głosowanie imienne) w trybie określonym w § 50.
2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw”, można zarządzić powtórne głosowanie, a w przypadku powtórnego braku rozstrzygnięcia przesunięcie głosowania na następne posiedzenie.
3. W przypadkach gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Rada może dokonać reasumpcji głosowania.
4. Wniosek w przedmiocie reasumpcji może być zgłoszony wyłącznie na sesji Rady, na której odbyło się głosowanie.
5. Reasumpcji nie podlegają wyniki głosowania imiennego.
§ 50
1. W głosowaniu tajnym, i imiennym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej Gminy Mirsk, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym Komisji.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy podchodzą kolejno i wrzucają karty do głosowania do przygotowanej w tym celu urny.
3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytując protokół podaje wynik głosowania.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnyc
h obecnych na sesji.5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
§ 51
1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W prz
ypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.4. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek, który uzyskał największą ilość głosów “za” o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 52
1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodni
czący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 53
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 54
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rad
y.3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych co najmniej 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Wyniki głosowania są ostateczne i nie podlegają dyskusji, z zastrzeżeniem postanowień § 49 ust. 2–5.
5. Wspólne sesje Rad Gmin
§ 55
1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych Rad.
3.
Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich Rad.§ 56
1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej Rady.
2. Przewodniczący Rad uczestniczących we wspólnej sesji, wybierają przewodniczącego sesji.
3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie Rady, biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej sesji.
R o z d z i a ł IV
Radni
§ 57
1. Radni są obowiązani brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.
2. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej.
3. Radny ma obowiązek utrzymania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłoszone przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§ 58
1. Radni wnoszą pod obrady sesji lub posiedzenia komisji Rady sprawy, które uważają za społecznie pilne
i uzasadnione.2. Radni mają prawo podejmować interwencje i składać wnioski w instytucjach, których wnioski dotyczą.
3. Radni mają prawo kierować do Burmistrza zapytania we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.
§ 59
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 60
1. Spotkania ze swoimi wyborcami Radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
2. Nie rzadziej niż raz w kwartale, Radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców, osoby które chciałyby złożyć skargi i wnioski.
3. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli gminy w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w sprawach dotyczących gminy i mieszkańców
.§ 61
1. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego, o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję lub zespół do szczegółowego zbadania wszelkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.
4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.
§ 62
Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierających określenie terminu i charakteru zajęć p
odpisane przez przewodniczącego Rady.§ 63
1. Burmistrz wystawia radnym dokument podpisany przez przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Burmistrz udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
R o z d z i a ł V
Komisje Rady
§ 64
1. Rada Miejska Gminy Mirsk ze swojego grona powołuje następujące komisje stałe
:a) Komisję Rozwoju,
b) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych,
c) Komisja Rolnictwa, Leśnictwa oraz Ochrony Środowiska.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród członków Rady. Zastępcę przewodniczącego komisji wybiera komisja ze swego grona.
5. Przewodniczący Rady nie może pełnić funkcji przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji.
§ 65
1. Komisje przedkładają Radzie plan pracy oraz sprawozdania ze swojej działalności.
2. Przy opracowywaniu planu pracy komisje uwzględniają zadania wynikające z planu pracy Rady.
3. Plany pracy komis
je przedkładają Radzie do zatwierdzenia nie później niż na 30 dni od daty uchwalenia planu pracy Rady.§ 66
Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw dla których zostały powołane, należą w szczególności:
1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna,
2) ocena
działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy,3) opiniowanie projektów uchwał Rady i rozpatrywanie innych spraw,
4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
5) badanie terminowości załatwiania przez Burmistrza i administrację samorządową postulatów, wniosków, skarg i spraw indywidualnych mieszkańców,
6) badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Burmistrza i administrację samorządową.
§ 67
1. Komisje powinny informować się oraz koordynować działania w zakresie spraw będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji poprzez:
a) wspólne posiedzenia komisji,
b) udostępnianie własnych opracowań i analiz,
c) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
3. Jeżeli załatwienie sprawy wymaga współdziałania dwóch lub więcej komisji, przewodniczący tych komisji uzgadniają sposób wykonania zadania i ustalają, która z komisji będzie pełnić funkcję koordynacyjną niezbędną do załatwienia sprawy (komisja wiodąca).
4. Sprawy dotyczące sporów o właściwość między przewodniczącymi komisji rozstrzyga Rada.
§ 68
1. Komisja opiniuje i podejmuje wnioski zwykłą większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków komisji.
2. Głosowanie na posiedzeniach odbywa się jawnie.
3. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu, w uzasadnionych przypadkach zastępcy przewodniczącego komisji lub przewodniczącemu Rady.
4. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków, lecz nie mniej niż dwóch.
§ 69
Rada może zobowiązać Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych do:
1) przedłożenia w określonym terminie niezbędnych materiałów na posiedzenie komisji,
2) udzielenia w określonym terminie odpowiedzi na wnioski i zapytania komisji.
§ 70
1. Z każdego posiedzenia komisji biuro Rady sporządza pismem maszynowym protokół zawierający:
a) numer i datę,
b) imiona i nazwiska obecnych członków komisji i osób zaproszonych,
c) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
d) porządek posiedzenia,
e) przebieg posiedzenia i przyjęte wnioski,
f) czas trwania posiedzenia,
g)
podpis prowadzącego posiedzenie,h) podpis sporządzającego protokół.
2. Protokoły numeruje się:
a) liczbą rzymską – numer komisji, łamaną przez liczbę arabską – kolejny numer posiedzenia komisji, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.
R o z d z i a ł VI
Komisja Rewizyjna
1. Postanowienia ogólne
§ 71
l. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia n
a polecenie Rady materiały z kontroli działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w
ustawach i niniejszym Statucie.§ 72
Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.
§ 73
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na zlecenie Rady.
2. Skład Komisji Rewizyjnej
§ 74
1. Komisję powołuje Rada uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów.
2. W skład Komisji wchodzą wyłączni radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczącego Rady.
3. Przewodniczącego Komisji powołuje Rada Gminy w drodze odrębnej uchwały.
4. Zastępcę przewodniczącego wybiera Komisja ze swego grona.
5. Odwołanie członka Komisji następuje na zasadach określonych ust. 1.
§ 75
Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący, organizuje pracę Komisji, zwołuje posiedzenia, prowadzi obrady, zleca członkom określone zadania oraz składa Radzie sprawozdania z działalności Komisji.
§ 76
1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działalności Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, decyduje Rada.
3. Zadania kontrolne
§ 77
Przedmiotem kontroli podejmowanych przez Komisję jest działalność
Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:1) gospodarki finansowo-ekonomicznej, w tym wykonania budżetu gminy,
2) gospodarowania mieniem komunalnym,
3) przestrzegania i realizacji postanowień Statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,
4) realizacji bieżących zadań gminy,
5) wykonywania przez Burmistrza uchwał Rady w sprawie skarg składanych na Burmistrza do Rady,
6) rozpatrywania i załatwiania skarg na Burmistrza oraz wnios
ków w tej sprawie,7) rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez Burmistrza,
8) realizacji interpelacji i wniosków radnych.
§ 78
Komisja dokonuje kontroli Burmistrza, jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w oparciu o następujące kryteria
:1) legalności (zgodności z przepisami prawa),
2) celowości,
3) gospodarności,
4) rzetelności,
5) sprawności organizacyjnej,
6) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 79
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady – w zakresie i forma
ch wskazanych w uchwałach Rady.§ 80
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli.
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 81
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję.
4. Tryb kontroli
§ 82
1. Zespół kontrolujący składa się z członków Komisji Rewizyjnej w liczbie ustalonej przez Komisję.
2. Poza członkami Komisji Rewizyjnej do składu zespołu kontrolującego mogą być powołani przez Komisję Rewizyjną – przedstawiciele komisji Rady właściwych ze względu na przedmiot kontroli.
3. W uzasadnionych przypadkach zespół kontrolujący może zasięgać opinii biegłych i korzystać z pomocy ekspertów z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.
4. W przypadku, gdy powołanie biegłego lub pomoc eksperta wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia, przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia decyzji i przeznaczenia odpowiednich środków finansowych.
§ 83
1. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez przewodniczącego Rady.
2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione: termin, przedmiot i zakres przeprowadzanej kontroli.
§ 84
Przewodniczący Komisji zawiadamia Burmistrza, kierownika jednostki organizacyjnej lub sołtysa o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na pięć dni przed terminem
kontroli.§ 85
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontrolujący obowiązany jest okazać kierownikowi tej jednostki upoważnienie, o których mowa w § 83.
§ 86
1. Zespół kontrolny uprawniony jest do:
a) wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki k
b) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
c) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli,
d) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:
a) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,
b) przepisów
o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.3. Działalność zespołu kontrolnego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
4. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, w tym wskazanie występujących nieprawidłowości i uchybień.
a) stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego,
b) jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oświadczenia osób kontrolowanych.
§ 87
Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 88
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Burmistrza lub sołtysa wskazując dowody uzasadniające to podejrzenie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.
5. Protok
ół kontroli§ 89
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4)
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania, z
podaniem przyczyn odmowy,9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 90
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontro
li i jej wyników.2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 91
Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki lub sołtys, przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Burmistrz.
§ 92
Protokół, o którym mowa w § 89, przedkłada się Radzie do zatwierdzenia i po zatwierdzeniu protokołu przewodniczący Rady kieruje do jednostek skontrolowanych oraz Burmistrza wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowoś
ci.§ 93
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić Komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycję co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 94
Odstąpienie od wykonania wniosków Komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą Komisji.
6. Zadania opiniodawcze
§ 95
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub
nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie do dnia 10 kwietnia roku następującego po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdan
ie Burmistrza.3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie ustalonym w ust. 2.
§ 96
1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielanie absolutorium.
2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie 10 dni od daty otrzymania wniosku w tej sprawie.
§ 97
Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
7. Plan pracy i sprawozdania Komisji
§ 98
1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia Radzie do akceptacji w terminie określonym w Statucie gminy.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
a)
terminy odbywania posiedzeń,b) terminy oraz wykazy jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie cześć planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 99
1. Komisja składa Radzie na koniec ostatniej sesji w danym roku kalendarzowym sprawozdanie ze swojej działalności za dany rok.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) liczbę i przedmiot posiedzeń,
b) liczbę, przedmiot, miejsca, rodza
c) wykaz ważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
8. Posiedzenia Komisji
§ 100
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać
posiedzenie Komisji na uzasadniony pisemny wniosek:a) przewodniczącego Rady,
b) co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady,
c) nie mniej niż 3 członków Komisji,
d) Burmistrza.
3. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone
osoby.§ 101
1. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:
a) numer, datę i miejsce posiedzenia,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) zatwierdzony porządek obrad,
d) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków,
e) podpis przewodniczącego posiedzenia oraz osoby sporządzającej protokół.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków Komisji, osobną listę zaproszonych gości, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego Komisji.
§ 102
1. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.
R o z d z i a
ł VIIKluby radnych
§ 103
1. Klub radnych składa się z co najmniej 3 radnych.
2. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po potwierdzeniu przez przewodniczącego Rady faktu rejestracji.
3. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący Rady na wniosek grupy radnych najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia.
4. W zgłoszeniu podaje się:
a) nazwę klubu,
b) listę członków,
c) imię i nazwisko przewodniczącego.
5. Po zarejestrowaniu klub zostaje wpisany do rejestru klubów radnych.
6. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
7. Radni zrzeszeni w klubie działają w oparciu o wewnętrzny regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.
8. W razie zmiany w składzie klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia przewodniczącego Rady.
R o z d z i a ł VIII
Burmistrz
§ 104
1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
a) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
b) określanie sposobu wykonywania uchwał,
c) gospodarowanie mieniem komunalnym,
d) wykonywanie budżetu,
e) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 105
W realizacji zadań własnych gminy Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
§ 106
1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
2. Burmistrz, w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
§ 107
1. Burmistrz wykonuje zadania
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
4. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu swojemu zastępcy lub sekretarzowi.
5. Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 108
1. Decyzj
2. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej Rada może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organy jednostek i podmiotów, z którymi zawiera umowy.
3. Od decyzji wydawanych przez Burmistrza, a także przez organy, o których mowa w pkt 2, służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
4. O rozpoczęciu kontroli przez organ nadzoru Burmistrz zobowiązany jest w terminie 3 dni powiadomić przewodniczącego Rady oraz przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Protokoły z kontroli są udostępniane do wglądu radnym.
§ 109
1. Burmistrz zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od
ich ustanowienia.2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w pkt 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
R o z d z i a ł IX
Akty prawa miejscowego stanowi
one przez gminę§ 110
1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
a) wewnętrznego ustroju gminy oraz j
b) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
c) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
d) zasad zarządu mieniem gminy.
§ 111
1. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych lub innych powszechnie obowiązujących przepisach Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli, oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
2. Przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
§ 112
1. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać Burmistrz w formie zarządzenia.
2. Zarządzenie, o którym mowa w pkt 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.
3. Zarządzenie, o którym mowa w pkt 1, traci moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady. W takim przypadku Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
4. Burmistrz
przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom, burmistrzom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.§ 113
1. Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. A
kty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że przewidują termin dłuższy.3. Urząd Miasta i Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
§ 114
1. Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu.
2. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.
3. Ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w pkt 1 nie zwalnia od ogłoszenia ich w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
R o z d z i a ł X
Jednostki pomocnicze
§ 115
1. W gminie tworzy się sołectwa, jako samorządowe jednostki pomocnicze.
2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym sołtys.
3. Rada może upoważnić sołtysa do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
§ 116
1. Zakres działania sołectwa, jego organizację, jak również zakres i tryb funkcjonowania w jego ramach jednostki niższego rzędu oraz kompetencje organów sołectwa określa statut sołectwa uchwalony przez Radę po konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut sołectwa określa także zasady i tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej.
3. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów, prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 117
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może brać udział w pracach Rady oraz jej komisjach z głosem doradczym lub opiniodawczym bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Za udział w pracach Rady i jej komisjach przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje ryczałt stały obejmujący udział i zwrot kosztów podróży określony odrębną uchwałą Rady.
§ 118
Jednostka pomocnicza może mieć wyodrębnione środki finansowe do realizacji przyjętych zadań, ale wyodrębnienie to może nastąpić jedynie w ramach jednego budżetu gminy w części dotyczącej wydatków.
R o z d z i a ł XI
Jednostki organizacyjne
§ 119
1. W celu realizacji zadań gminy można tworzyć jednostki organizacyjne gminy w formie:
a) zakładów budżetowych,
b) jednostek budżetowych,
c) gospodarstw pomocniczych.
2. Jednostki organizacyjne tworzy Rada i uchwala ich statuty.
3. Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
4. Rejestr jednostek organizacyjnych gminy prowadzi Burmistrz.
R o z d z i a ł XII
Gospodarka finansowa gminy
§ 120
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę na rok kalendarzowy.
2. Zgodnie z ustawą budżetową oraz z procedurą wcześniej ustaloną uchwałą Rady Gminy projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła celem zaopiniowania właściwej miejscowo Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Budżet gminy uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.
5. W przypadku nieuchwaleni
a budżetu w terminie określonym w ust. 4, właściwa miejscowo Regionalna Izba Obrachunkowa ustala najpóźniej do 30 kwietnia budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych gminie. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 4.6. Bez zgody Burmistrza Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów”.
§ 121
1. Dochodami gminy są:
a) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,
b) dochody z majątku gminy,
c) subwencja ogólna z budżetu państwa
2. Dochodami gminy mogą być:
a) dotacje celowe na realizację zadań zleconych,
b) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,
c) spadki, zapisy i darowizny,
d) inne dochody.
§ 122
1. Uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu podejmującego uchwałę.
§ 123
1. Dyspozycja
2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych, w granicach uchwalonych przez Radę.
§ 124
1. Za prawidłową gospodarkę gminy odpowiada Burmistrz.
2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
3. Burmistrz ogłasza niezwłocznie uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
4. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy podlega ocenie komisji stałych Rady. Na podstawie ich opinii i własnej oceny Komisja Rewizyjna formułuje wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Burmistrzowi. Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
5. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
a) z
aciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,b) emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
c) dokonywania wydatków budżetowych,
d) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
e) dysponowanie rezerwami budżetu gminy,
f) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
R o z d z i a ł XIII
Związki i porozumienia międzygminne
§ 125
1. W celu wspólnego wykonywania z
2. W przypadku przystąpienia gminy do związków i porozumień międzygminnych obowiązują przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
R o z d z i a ł XIV
Stowarzyszenia gmin
§ 126
1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gmina może przystąpić do stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.
2. Decyzję o przystąpieniu do stowarzyszenia podejmuje Rada w drodze uchwały.
3. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
R o z d z i a ł XV
Nadzór nad działalnością gminną
§ 127
1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
2. Organami nadzo
ru są Prezes Rady Ministrów i Wojewoda Dolnośląski, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.R o z d z i a ł XVI
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów Rady, komisji i Burmistrza
§ 128
Osobom zainteresowanym udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 129
Protokoły z posiedzeń Rady i komisji oraz innych kolegialnych gremiów gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 130
1. Dokumenty z zakresu dz
2. Kserokopie uchwał stanowiących prawo miejscowe są wydawane zainteresowanym osobom na ich wniosek zgłoszony ustnie.
3.
Pozostałe dokumenty udostępniane są zainteresowanym osobom na ich pisemne wnioski, które w terminie 7-dniowym rozpatruje Burmistrz, który:a) wyraża zgodę na wydanie zainteresowanym osobom kserokopii uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza lub na sporządzenie
b) odmawia udostępnienia dokumentów objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej, handlowej, skarbowej i ochroną danych osobowych lub w innych przypadkach wynikających z ustaw, wskazując podstawę prawną odmowy.
§ 131
Realizacja uprawnie
ń określonych w § 129 i § 130 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i Gminy w asyście pracownika Urzędu.§ 132
Uprawnienia określone w § 129 i § 130 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia jawności – na podstawie ustaw,
2) gdy informac
je publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł XVII
Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 133
Przewodniczący czuwa nad zgodnością Statutu z obowiązującym aktualnie prawem i informuje Radę o konieczności wprowadzenia zmian.
§ 134
Uchwalenie oraz zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 135
Statut oraz zmiany w Statucie wchodzą w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.