Statut

Miasta Oleśnicy

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Miasto Oleśnica zwane dalej “Miastem” jest gminą o statusie miasta, która obejmuje wszystkich mieszkańców zamieszkałych w jego granicach administracyjnych.

§ 2

1. Miasto posiada obszar o powierzchni 21 km2 i obejmuje terytorium miasta Oleśnicy.

2. Granice miasta określone są na mapie, stanowiącej załącznik do Statutu.

3. Siedzibą władz Miasta jest miasto Oleśnica.

§ 3

1. Miasto posiada osobowość prawną, a samodzielność Miasta podlega ochronie sądowej.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów Miasto wykonuje we własnym imieniu.

§ 4

1. Herbem Miasta jest orzeł biały będący symbolem św. Jana Ewangelisty, barwami Miasta są: żółta, biała i czerwona. Herb i barwy Miasta ustalone są odrębną uchwałą Rady Miasta Oleśnicy, zwanej dalej Radą.

2. Miasto posiada flagę ustaloną odrębną uchwałą Rady.

3. Miasto posługuje się pieczęcią urzędową z wizerunkiem herbu Miasta, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 5

Zasady oraz warunki używania herbu i barw Miasta określa Rada.

§ 6

1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Miasta mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami Miasta.

2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Miasta określa uchwała Rady.

R o z d z i a ł II

Cele i zadania Miasta oraz ich realizacja

§ 7

Celem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Miasta oraz pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

§ 8

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta należy do zadań własnych Miasta.

2. Zadania własne Miasta obejmują w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, a także zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7) polityki prorodzinnej, w tym zapewniania kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

8) komunalnego miejskiego budownictwa mieszkaniowego;

9) edukacji publicznej;

10) kultury, w tym bibliotek miejskich i innych placówek upowszechniania kultury;

11) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

12) targowisk i hal targowych;

13) zieleni miejskiej i zadrzewień;

14) cmentarzy miejskich;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;

16) utrzymania miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

18) promocji Miasta;

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi;

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3. Ustawy określają, które zadania własne Miasta mają charakter obowiązkowy.

4. Przekazanie Miastu w drodze ustawy nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Miasta lub subwencji. Przepis § 9 ust. 4 i 5 Statutu stosuje się odpowiednio.

5. Rada na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta mającej charakter konsultacyjny.

6. Rada, powołując Młodzieżową Radę Miasta, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 9

1. Miasto wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z mocy ustaw, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej Miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Miasto może wykonywać również zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

4. Miasto otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, według zasad i w terminach ustalonych w ustawach nakładających na Miasto obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawartych w porozumieniach.

5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, Miastu przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

§ 10

1. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne Miasta, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Miasto oraz inna miejska osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 11

1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane przez Miasto w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

2. W celu wspólnego wykonania zadań publicznych Miasto może tworzyć związki międzygminne.

3. Utworzenie związku wymaga uchwały Rady.

4. Miasto może tworzyć stowarzyszenia i być członkiem stowarzyszeń, wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w celu wspierania idei samorządu oraz obrony wspólnych interesów.

R o z d z i a ł III

Władze Miasta

§ 12

Mieszkańcy Miasta mogą wyrażać swoją wolę co do sposobu rozstrzygania spraw dotyczących Miasta, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji organów Miasta, lub w sprawie odwołania Rady lub burmistrza w drodze referendum lokalnego przeprowadzonego w trybie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

§ 13

1. Miasto działa poprzez swoje organy.

2. Organami Miasta są: Rada i burmistrz Miasta Oleśnicy, zwany dalej burmistrzem.

3. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

A. Rada Miasta Oleśnicy

§ 14

1. Rada, z zastrzeżeniem § 12, jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. W skład Rady wchodzą radni w liczbie dwudziestu jeden.

§ 15

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu Miasta;

2) ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności w okresach półrocznych;

3) powoływanie i odwoływanie sekretarza Miasta oraz skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek burmistrza;

4) uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi z tego tytułu;

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6) uchwalanie programów gospodarczych;

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady;

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza;

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów;

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym;

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę;

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich;

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza;

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych Miasta oraz wyposażania ich w majątek;

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym.

10) określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości województwa lub powiatu;

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

14) nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta;

15) upoważnianie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej organów jednostek organizacyjnych Miasta i innych podmiotów;

16) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji;

17) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

19) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 16

Rada kontroluje działalność burmistrza, jednostek organizacyjnych Miasta oraz jednostek pomocniczych Miasta, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

§ 17

1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

3. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

4. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwala.

§ 18

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady, pierwszą sesję zwołuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji organów Miasta, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady .

4. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad dla całego kraju, lub w przypadku wyborów przedterminowych, w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

5. Na wniosek burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku, który powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał.

6. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 5 stosuje się przepis ust. 1 zdanie trzecie, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

7. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

§ 19

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

2. Na pierwszej sesji Rada w szczególności:

1) wybiera przewodniczącego Rady,

2) wybiera 2 wiceprzewodniczących Rady.

§ 20

1. Sesje są jawne.

2. W lokalu, w którym odbywa się sesja lub posiedzenie komisji Rady, należy zapewnić miejsca dla radnych, a także osobne miejsca dla publiczności, przedstawicieli prasy, radia i telewizji.

3. Ograniczenie jawności może nastąpić wyłącznie ze względu na określoną w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.

4. Terminy i tematykę sesji lub posiedzenia komisji Rady podaje się do publicznej wiadomości.

§ 21

W sesjach Rady uczestniczą sekretarz Miasta i skarbnik Miasta oraz osoby wyznaczone przez burmistrza do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

W obradach mogą także brać udział zaproszeni przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy będące przedmiotem obrad Rady.

§ 22

1. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady przewodniczący Rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak podejmowanie uchwał.

3. Działalność Rady jest jawna. O wyłączeniu jawności sesji Rady, lub jej części decyduje Rada w drodze głosowania, po zasięgnięciu opinii pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i radcy prawnego Urzędu Miasta.

4. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

§ 23

Tryb pracy Rady określa Regulamin Rady, przyjęty odrębną uchwałą.

§ 24

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół.

2. Protokoły sesji Rady przechowuje zgodnie z rzeczowym wykazem akt stanowisko ds. obsługi Rady.

3. Każdy obywatel ma prawo wglądu do protokołu sesji Rady, robienia notatek i odpisów.

4. W przypadku wyłączenia jawności sesji Rady lub jej części, odpowiednio wyłącza się jawność protokołu.

§ 25

1. Rada może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. W skład komisji nie mogą wchodzić osoby spoza Rady.

3. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej półroczny plan pracy oraz sprawozdania z działalności, z zastrzeżeniem § 30 ust. 2 i 3 oraz § 35 ust. 6.

4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 26

1. Do zadań komisji Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, burmistrza oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji;

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady w zakresie kompetencji komisji, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;

3) przygotowywanie bądź opiniowanie projektów stanowisk Rady w sprawie wniosków dotyczących działalności burmistrza oraz w sprawie skarg na działalność burmistrza, kierowników jednostek organizacyjnych Miasta;

4) przeprowadzanie kontroli z upoważnienia Rady.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa uchwała Rady o ich powołaniu.

§ 27

1. Komisje obradują na posiedzeniach. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Terminy i tematykę posiedzeń komisji podaje się do publicznej wiadomości.

2. Posiedzenia komisji są jawne. O wyłączeniu jawności posiedzenia komisji Rady lub jego części decyduje komisja w drodze głosowania, po zasięgnięciu opinii pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i radcy prawnego Urzędu Miasta.

3. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

4. Z każdego posiedzenia sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na posiedzeniu komisji.

5. Protokoły przechowuje zgodnie z rzeczowym wykazem akt stanowisko ds. obsługi Rady.

6. Każdy obywatel ma prawo wglądu do protokołu komisji, robienia notatek i odpisów.

7. W przypadku wyłączenia jawności posiedzenia komisji lub jego części odpowiednio wyłącza się jawność protokołu.

§ 28

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Ekonomiczno-Prawną,

3) Komisję Ładu Przestrzennego i Urządzeń Komunalnych,

4) Komisję Oświaty, Kultury i Sportu,

5) Komisję Zdrowia i Opieki Społecznej.

2. Przedmiot działania komisji oraz ich skład osobowy określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Przewodniczących komisji stałych wybiera Rada.

§ 29

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 radnych oraz po jednym przedstawicielu klubów, o ile takie istnieją lub zostaną utworzone, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących Rady.

3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. W czynnościach kontrolnych Komisji Rewizyjnej, do czasu sporządzenia i podpisania protokołu kontroli, mogą brać udział tylko członkowie komisji przeprowadzający kontrolę.

5. Komisja Rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli, zlecone przez Radę.

6. Przepis ust. 5 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez Radę.

§ 30

1. Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.

2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie półrocznego planu pracy, zatwierdzonego przez Radę.

3. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 2, do dnia 31 grudnia i 30 czerwca.

§ 31

1. Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

W przypadku równej ilości głosów, decyduje głos przewodniczącego Komisji.

2. Komisja Rewizyjna, w uzgodnieniu z burmistrzem, może wzywać na swoje posiedzenia kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

3. Komisja Rewizyjna może korzystać z usług rzeczoznawców, ekspertów i biegłych, po uprzednim uzgodnieniu kosztów opinii z burmistrzem.

§ 32

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta zwanych dalej kontrolowanymi jednostkami, biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej może wyznaczyć zespoły kontrolne składające się z dwóch do trzech członków Komisji. Przewodniczący Komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze, zakresie i terminie przeprowadzenia kontroli. W przypadku kontroli miejskiej jednostki organizacyjnej lub jednostki pomocniczej Miasta zawiadomienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przewodniczący przesyła do wiadomości także burmistrzowi.

4. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.

§ 33

1. Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

2. Członek Komisji może być również wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

3. O wyłączeniu członka Komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.

§ 34

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępniania potrzebnych dokumentów oraz udzielania informacji i wyjaśnień.

2. Czynności kontrolne powinny być wykonywane w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 35

1. Zespół kontrolny w terminie 14 dni od zakończenia czynności kontrolnych sporządza protokół kontroli oraz projekt wystąpienia pokontrolnego. Zespół na najbliższym posiedzeniu Komisji przedstawia projekt wystąpienia pokontrolnego.

2. Kierownik kontrolowanej jednostki może wnieść zastrzeżenia do protokołu, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

3. Komisja Rewizyjna na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia. W przypadku miejskiej jednostki organizacyjnej oraz jednostki pomocniczej Miasta wystąpienie pokontrolne przesyłane jest także do wiadomości burmistrza.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany udzielić odpowiedzi o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych w wyznaczonym przez Komisję terminie.

5. W przypadku powzięcia przez Komisje wątpliwości co do rzetelności udzielonej odpowiedzi, Komisja ma prawo dokonać rekontroli w tym zakresie. Przepis § 32 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

6. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, z wykonania budżetu Miasta oraz z realizacji półrocznego planu pracy.

7. Sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, z wykonania budżetu przed udzieleniem absolutorium burmistrzowi, a z realizacji planu po jego zakończeniu.

§ 36

1. W czasie przeprowadzanych kontroli członkowie Komisji Rewizyjnej są szczególnie zobowiązani do zachowania tajemnic chronionych ustawowo.

2. W przypadku ujawnienia lub wykorzystania informacji objętej tajemnicą chronioną ustawowo, członkowie Komisji podlegają odpowiedzialności na zasadach uregulowanych w odrębnych przepisach.

§ 37

Przedmiot kontroli każdorazowo określany jest w upoważnieniu, w tym zakresie Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu oraz dostęp do wszystkich dokumentów i pomieszczeń związanych z przeprowadzaną kontrolą, z zastrzeżeniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych.

§ 38

Inne komisje mogą przeprowadzać kontrole tylko za zgodą Rady, po zatwierdzeniu przez Radę zakresu kontroli na podstawie pisemnych upoważnień. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podpisuje przewodniczący Rady. Przepis § 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

B. Burmistrz

§ 39

1. Organem wykonawczym Miasta jest burmistrz.

2. Burmistrz powołuje w drodze zarządzenia jednego lub dwóch swoich zastępców.

3. Funkcji burmistrza oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

1) funkcją burmistrza lub jego zastępcy w innej gminie;

2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w Mieście;

3) zatrudnieniem w administracji rządowej;

4) mandatem posła lub senatora.

§ 40

Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków burmistrz składa przed Radą ślubowanie, o następującej treści:

“Obejmując urząd burmistrza Miasta Oleśnicy, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Miasta Oleśnicy”.

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.

§ 41

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania Miasta określone przepisami prawa.

2. Do zadań burmistrza należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Miasta.

3. W realizacji zadań własnych Miasta burmistrz podlega wyłącznie Radzie.

§ 42

1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium. Przed podjęciem uchwały, Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz wysłuchuje wyjaśnień burmistrza. Uchwałę Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

§ 43

1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie burmistrzowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.

4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

5. Jeżeli wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 44

Po upływie kadencji burmistrza pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego burmistrza.

§ 45

Czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza za Urząd Miasta dokonuje Rada lub w zakresie ustalonym w odrębnej uchwale jej przewodniczący.

§ 46

Burmistrz wykonuje także czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 47

1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta, którego organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny, nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.

2. Burmistrz jako kierownik Urzędu Miasta wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.

§ 48

1. Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca burmistrza sprawuje funkcję burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przezeń obowiązków.

2. W przypadku powołania dwóch zastępców, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że kolejność zastępowania burmistrza określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Oleśnicy, nadany zarządzeniem burmistrza.

§ 49

Burmistrz i jego zastępca lub zastępcy pełnią swoją funkcję za wynagrodzeniem.

§ 50

1. Sekretarz Miasta zapewnia skuteczne funkcjonowanie struktur miasta (urzędu, jednostek organizacyjnych Miasta i jego organów) oraz wykonywania przez nie zadań statutowych Miasta.

2. Sekretarz ponosi odpowiedzialność wobec burmistrza.

§ 51

Skarbnik Miasta opracowuje projekt budżetu Miasta, realizuje, kontroluje wykonanie budżetu oraz kontroluje miejskie finanse i nadzoruje gospodarkę finansową Miasta.

§ 52

1. W Mieście funkcjonują komisje dyscyplinarne I i II instancji.

2. Organizację i zasady postępowania przed komisjami dyscyplinarnymi określają przepisy szczególne.

R o z d z i a ł IV

Przewodniczący Rady Miasta Oleśnicy

§ 53

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

2. Przewodniczący do pomocy w wykonywaniu swoich zadań może wyznaczyć jednego z wiceprzewodniczących.

3. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.

§ 54

Przewodniczący Rady w szczególności:

1) przygotowuje i zwołuje sesje Rady;

2) przewodniczy obradom;

3) przeprowadza głosowania jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady;

4) reprezentuje Radę na zewnątrz;

5) koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji;

6) przekazuje sprawy pod obrady właściwej merytorycznie komisji;

7) podejmuje za Urząd Miasta Oleśnicy czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza, w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale;

8) podpisuje upoważnienia do kontroli przeprowadzanych przez komisje Rady, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, w zakresie kontroli objętych planem pracy;

9) prowadzi rejestr klubów radnych.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 55

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojego Miasta i jego mieszkańców”.

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania ”Tak mi dopomóż Bóg”.

3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 56

1. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami. Przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.

2. Radny zobowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.

4. Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

5. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 57

1. Radny zobowiązany jest do składnia oświadczeń o swoim stanie majątkowym, oświadczeń o działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby bliskie i umowach cywilnoprawnych osób bliskich oraz informacji o zatrudnieniu osób bliskich, przewodniczącemu Rady Miasta Oleśnicy na piśmie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Przewodniczący Rady i burmistrz składają oświadczenia, o których mowa w ust. 1, Wojewodzie Dolnośląskiemu.

3. Niezłożenie oświadczeń i informacji, o których mowa w ust. 1, powoduje utratę przez radnego diety do czasu złożenia oświadczenia lub informacji.

§ 58

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.

Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 59

1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Miasta Oleśnicy.

2. Radny nie może być kierownikiem lub zastępcą jednostek organizacyjnych Miasta.

§ 60

1. Osoba wybrana na radnego, będąca w stosunku pracy, o którym mowa w § 59, zobowiązana jest złożyć przed przystąpieniem do wykonywania mandatu wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej lub jego zastępcy, przejętej lub utworzonej przez Miasto w czasie trwania kadencji termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od daty utworzenia lub przejęcia tej jednostki.

3. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu w drodze uchwały Rady podjętej na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 61

1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu.

2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.

3. Burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

§ 62

Na zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

§ 63

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 4 radnych.

§ 64

1. Utworzenie klubu radnych lub jego rozwiązanie należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 30 dni od dnia zebrania założycielskiego lub rozwiązującego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu, jeśli klub ją posiada.

3. Działalność klubu radnych nie może być finansowana z budżetu Miasta.

4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami.

Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Miasta.

5. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

6. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i Statucie Miasta.

7. Klub może korzystać z pomieszczeń Urzędu Miasta w analogicznym zakresie jak komisje Rady.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa

§ 65

Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta; budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 66

1. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji burmistrza.

2. Projekt budżetu w raz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przygotowuje burmistrz, uwzględniając zasady określone w ustawie o finansach publicznych.

3. Bez zgody burmistrza Rada Miasta nie może wprowadzić w projekcie budżetu Miasta zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów, bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielanych przez Radę,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Miasta,

5) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawami,

6) dysponowania rezerwami budżetu Miasta.

§ 67

1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych określa Rada.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie.

3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.

§ 68

1. Dochodami Miasta są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Miasta,

2) dochody z majątku Miasta,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami Miasta mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 69

Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

§ 70

Dyspozycja środkami pieniężnymi Miasta jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

§ 71

1. Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada burmistrz.

2. Bankową obsługę budżetu Miasta wykonuje bank wybrany przez Radę w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych.

3. Zasady wykonywania obsługi bankowej określa umowa zawarta między burmistrzem a bankiem.

4. Rada może upoważnić burmistrza do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.

5. Burmistrz może w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej zaciągać kredyty bankowe w wybranych przez siebie bankach.

§ 72

1. Mienie komunalne i inne prawa majątkowe są własnością Miasta i innych miejskich osób prawnych.

2. Zasady nabywania i zbywania mienia gminnego regulują ustawy.

3. Oświadczenia woli w imieniu Miasta, w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą.

4. W zakresie zbycia nieruchomości gminnych oświadczenia woli w imieniu Miasta składają osoby upełnomocnione przez burmistrza.

5. Do reprezentowania Miasta i składania w jego imieniu oświadczeń woli w sprawach wspólnot mieszkaniowych upoważnione są osoby upełnomocnione przez burmistrza.

6. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.

7. Skarbnik Miasta, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie burmistrza, powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 73

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

R o z d z i a ł VII

Przepisy końcowe

§ 74

1. Utworzenie osiedli w ramach podziału administracyjnego miasta Oleśnicy oraz powołanie ich organów i ustalenie ich działania może nastąpić uchwałą Rady, po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Konsultacje, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu osiedli, wyłożonego przez 30 dni w Urzędzie Miasta Oleśnicy.

3. Szczegółową organizację i zakres działania osiedla i jego organów określa odrębny statut, ustanowiony w drodze uchwały Rady zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

§ 75

1. W skład Miasta wchodzi Urząd Miasta Oleśnicy jako jednostka budżetowa oraz następujące miejskie jednostki organizacyjne:

1) Zakład Budynków Komunalnych – zakład budżetowy,

2) Sekcja Dróg Miejskich – zakład budżetowy,

3) Miejski Ośrodek Kultury i Sportu – instytucja kultury,

4) Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna – instytucja kultury,

5) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostka budżetowa,

6) Zespół Oświaty Samorządowej – jednostka budżetowa,

7) Gimnazja nr 1, 2, 3 – jednostki budżetowe,

8) Szkoły Podstawowe nr 2, 4, 6, 7, 8, 9 – jednostki budżetowe,

9) Przedszkola nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 – jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem, że Przedszkole nr 5 tylko do dnia 31 sierpnia 2003 r.

10) Miejska Gospodarka Komunalna sp. z o.o. – osoba prawna,

11) Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej – osoba prawna.

2. Miasto jest współfundatorem Fundacji na Rzecz Profilaktyki i Rehabilitacji Dzieci z Wadami Postawy i Uszkodzeniami Narządów Ruchu.

§ 76

1. Obieg i przechowywanie dokumentów dotyczących pracy organów Miasta prowadzony jest zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną.

2. Czynności kancelaryjne dla organów Miasta prowadzi kancelaria główna Urzędu Miasta Oleśnicy.

§ 77

1. Zmiany w Statucie uchwala Rada w trybie właściwym do jego uchwalenia.

2. W sprawach nieuregulowanych w Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.