REGULAMIN

UTRZYMANIA PORZĄDKU I CZYSTOŚCI

NA TERENIE MIASTA SZKLARSKA PORĘBA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie miasta Szklarska Poręba, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania, częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy ich przeprowadzania.

2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

3. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, osoby czasowo zameldowane na terenie miasta Szklarska Poręba, zarządzających obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności, zarządców nieruchomości wspólnych, jednostek wywozowych, administratora punktu zlewnego ciekłych odpadów komunalnych, wszystkich korzystających z terenów będących własnością Gminy oraz jednostek i organów miasta Szklarska Poręba w zakresie zapewnienia należytego stanu czystości i porządku oraz wymagań ochrony środowiska na terenie miasta Szklarska Poręba.

4. Jako cel nadrzędny przyjmuje się wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta Szklarska Poręba oraz zapewnienie niezbędnych warunków do ekologicznego usuwania, unieszkodliwiania i wykorzystania odpadów komunalnych zgodnie z zasadami polityki ekologicznej kraju.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,

2) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,

3) odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,

4) zakładach utylizacji odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,

5) firmie wywozowej – należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez Burmistrza Szklarskiej Poręby zezwolenie na wykonywanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi,

6) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

7) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,

8) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania porządku

i czystości na nieruchomościach

§ 3

Właściciel nieruchomości jest obowiązany do utrzymania terenu posesji w należytym stanie sanitarnym oraz utrzymania porządku i czystości przez wykonywanie czynności zapobiegających:

1) nagromadzeniu się odpadów komunalnych poza miejscem do tego przeznaczonym,

2) powstaniu źródeł zagrożenia epidemiologicznego spowodowanych w szczególności niewłaściwym kompostowaniem i przechowywaniem nawozów naturalnych oraz odpadów komunalnych w urządzeniach do tego nieprzystosowanych,

3) mieszaniu się odpadów komunalnych przeznaczonych do selekcji z odpadami gnijącymi,

4) dewastacji urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych,

5) rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów.

§ 4

W szczególności wypełnienie obowiązków określonych w § 3 polega na:

1. wyposażeniu nieruchomości w miejsca i urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych,

których liczba i wielkość musi być adekwatna do liczby stałych mieszkańców, liczby osób przebywających czasowo oraz odpadów powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej,

2. zawarcia umowy z jednostką wywozową na usuwanie odpadów komunalnych z nieruchomości,

3. prowadzeniu segregacji odpadów w zakresie uzgodnionym z jednostką wywozową i według zasad określonych niniejszym regulaminem,

4. utrzymywaniu urządzeń i miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w należytym stanie porządkowym,

5. utrzymywaniu terenu nieruchomości w czystości i porządku, a w szczególności usuwaniu zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzeniu ich w urządzeniach do tego przeznaczonych,

6. usuwaniu zanieczyszczeń z chodnika na odcinku przylegającym do nieruchomości do krawężnika włącznie; zanieczyszczenia z chodnika winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 5 ust. 5,

7. oczyszczaniu ze śniegu i błota chodnika na odcinku przylegającym do nieruchomości w okresie zimowym, po każdym opadzie śniegu i w miarę potrzeby,

8. usuwaniu na bieżąco sopli i nawisów śniegu z dachu, a w szczególności stwarzających zagrożenie dla przechodniów,

9. pryzmowaniu śniegu z chodnika przy krawężniku, tak aby nie utrudniało to poruszania się pieszych i pojazdów mechanicznych oraz z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających; zakazuje się zgarniania śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię,

10. stosowaniu na chodniku, władnych lub użytkowanych drogach i dojazdach, środków neutralnych dla środowiska do usuwania śliskości i gołoledzi oraz środków chemicznych na zasadach określonych przepisami prawa (piasek użyty do posypywania chodnika należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania),

11. zgrabiania i usuwania liści; co najmniej na początku i na końcu sezonu wegetacyjnego oraz w miarę bieżących potrzeb,

12. niszczeniu uciążliwych chwastów, a w szczególności niedopuszczanie do rozsiewania rośliny pn. “barszcz Sosnowskiego”,

13. dopuszcza się mycie karoserii pojazdów samochodowych na terenie własnej posesji, pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi; zakazuje się mycia pojazdów na brzegach rzek i innych cieków wodnych,

14. dopuszcza się doraźne naprawy i regulacje własnych pojazdów samochodowych na terenie własnej posesji, pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych; zabrania się prowadzenia napraw blacharsko-lakierniczych,

15. zabrania się wypalania traw na łąkach,

16. zabrania się wrzucania do rzek i innych cieków wodnych jakichkolwiek odpadów,

17. zabrania się pozbywania odpadów nieprzeznaczonych do selekcji w sposób inny niż zgodnie z zawartą umową z jednostką wywozową.

R o z d z i a ł III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania

Stałe odpady komunalne

§ 5

1. Do czasowego gromadzenia odpadów stałych na posesjach dopuszcza się ogólnie dostępne w handlu, homologowane pojemniki o pojemnościach od 0,1 do 2,2 m3 i kontenery od 5,0 do 36,0 m3, przystosowane do załadunku tak ręcznego jak i automatycznego.

2. Pojemniki muszą spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny, ochrony środowiska, sanitarne, a w szczególności być wyposażone w szczelną pokrywę zabezpieczającą gromadzone odpady przed robactwem i zwierzętami domowymi oraz deszczem i śniegiem.

3. Dla wszystkich zabudowanych nieruchomości, z wyłączeniem zabudowanych budynkami wielolokalowymi przeznaczonymi na czasowy lub stały pobyt ludzi, wymagane jest wyposażenie każdej z nich w co najmniej jeden pojemnik o pojemności co najmniej 110 litrów, o ile postanowienia niniejszego Regulaminu nie stanowią inaczej.

4. Dla wszystkich nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi przeznaczonymi na czasowy lub stały pobyt ludzi wymagane jest wyposażenia każdej z nich w co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1100 litrów, o ile postanowienia niniejszego Regulaminu nie stanowią inaczej.

5. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, odpadów medycznych i przemysłowych.

6. Zabrania się ugniatania i spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych.

7. Zabrania się spalania odpadów komunalnych innych niż odpady papierowe i odpady z drewna w instalacjach domowych (piece centralnego ogrzewania itp.) i na wolnym powietrzu.

8. Dopuszcza się spalanie liści i drobnych gałęzi na wolnym powietrzu w taki sposób, aby nie powodowało to uciążliwości dla innych.

9. Zabrania się stosowania płynnych opadów komunalnych do wykorzystania w rolnictwie, o ile szczegółowe przepisy prawa nie stanowią inaczej.

10. Obowiązki określone w ust. 4–6 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

11. Wyposażenie nieruchomości w pojemniki, dostarczanie bądź wymiana pojemnika następuje na podstawie umowy właściciela nieruchomości z jednostką wywozową.

12. Za zaginięcie pojemnika odpowiada jego użytkownik.

§ 6

1. W przypadku wystąpienia jednorazowej ponadnormatywnej ilości odpadów komunalnych dopuszcza się stosowanie opisanych nazwą jednostki wywozowej worków plastikowych, jeśli zostanie z wyprzedzeniem co najmniej dwudniowym, uzgodniona z jednostką wywozową ilość i sposób ich odbioru oraz będą składowane w sposób zapobiegający ich zniszczeniu w miejscach przeznaczonych do gromadzenia stałych odpadów komunalnych spełniających wymogi określone w § 8 oraz wystawiane do wywozu w uzgodnionym dniu.

2. Gromadzenia stałych odpadów komunalnych w workach nieoznakowanych poza pojemnikami oraz wystawianie ich do wywozu jest naruszeniem postanowień niniejszego Regulaminu, z wyjątkiem organizowanych przez gminę jednorazowych zbiórek odpadów.

3. Gromadzenie nieczystości stałych w workach firmy wywozowej dopuszczalne jest również w nieruchomościach niedostępnych dla pojazdów firm wywozowych. W takich przypadkach worki winny być zawiązane w celu uniknięcia rozsypywania się nieczystości i dostarczone do punktu uzgodnionego z firmą wywozową.

§ 7

1. Do gromadzenia odpadów komunalnych w rejonach intensywnego ruchu pieszego oraz na przystankach komunikacyjnych służą kosze uliczne.

2. Za opróżnianie koszy ulicznych i czystość wokół miejsc ich ustawienia odpowiada jednostka wywozowa, na podstawie zawartej umowy.

3. Za opróżnianie koszy na przystankach komunikacyjnych oraz czystość wokół miejsc ich ustawienia i terenu przystanku odpowiadają podmioty wykonujące usługi komunikacyjne.

§ 8

Miejsca do gromadzenia stałych odpadów komunalnych muszą dopowiadać przepisom budowlanym, a w szczególności muszą spełniać następujące przesłanki:

1) jest to ich jedynym przeznaczeniem,

2) miejscami tymi mogą być zadaszone osłony, pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi, utwardzone place do ustawiania kontenerów lub wyodrębnione pomieszczenie w przyziemiu budynku z bezpośrednim wyjściem na zewnątrz zaopatrzonym w daszek o wysięgu co najmniej 1 m, mające ściany i podłogi zmywalne, punkt czerpania wody i kratkę ściekową.

§ 9

1. Zasady rozmieszczania koszy ulicznych na terenach miejskich i w miejscach publicznych określa Burmistrz Miasta Szklarska Poręba.

2. Zasady rozmieszczania koszy ulicznych na przystankach określają podmioty wykonujące usługi komunikacyjne.

3. Zasady rozmieszczania koszy na terenach nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na cele rekreacji, wypoczynku, sportu, handlowe, gastronomiczne i imprez kulturalnych określają ich właściciele i zarządcy.

4. Podmioty wymienione w ust. 1–3 są zobowiązane do ustawienia takiej ilości koszy na odpady i zapewnienia ich opróżniania do urządzeń stałych lub usuwania przez jednostkę wywozową, aby nie dopuścić do gromadzenia się odpadów poza nimi.

§ 10

1. Do selektywnej zbiórki odpadów służą zbiorniki kolorystycznie wskazujące na rodzaj gromadzonych w nich odpadów, dodatkowo pojemniki powinny posiadać napis i oznakowanie określające ich zawartość:

Właściciel nieruchomości może prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych w szczelnych, odpowiednio oznaczonych workach z tworzywa.

2. Odpady selektywnie zbierane należy umieszczać w pojemnikach zbiorczych ustawionych w oznaczonych punktach miasta.

Ciekłe odpady komunalne

§ 11

Do czasowego gromadzenia ciekłych odpadów komunalnych na terenach nieskanalizowanych i gospodarstw rolnych mogą służyć zbiorniki spełniające przepisy budowlane, a w szczególności powinny posiadać nieprzepuszczalne ściany i dno.

Zbiorniki na ciekłe odpady komunalne i wydaliny pochodzenia zwierzęcego nie mogą spełniać obu funkcji jednocześnie.

§ 12

Dopuszcza się stosowanie przydomowych oczyszczalni ścieków, jeśli zastosowane w nich technologie są zgodne z przepisami z zakresu prawa budowlanego, ochrony środowiska i prawa wodnego.

§ 13

1. Na terenach skanalizowanych istnieje obowiązek przyłączenia nieruchomości do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej na warunkach i zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Na terenach skanalizowanych dopuszczalne jest stosowanie szczelnych zbiorników na ciekłe odpady komunalne na czas określony, w przypadku istnienia przeszkód natury technicznej co do wykonania przyłącza kanalizacyjnego do sieci, bądź nieokreślony, jeśli wykonanie takiego przyłącza nie jest możliwe.

3. Zwolnienie z obowiązku przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci sanitarnej może nastąpić jedynie w trybie postępowania administracyjnego na wniosek zainteresowanej strony zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy.

§ 14

Zastosowane gnojowniki w gospodarstwach rolnych muszą spełniać odpowiednie przepisy prawa budowlanego, a w szczególności powinny posiadać nieprzepuszczalne dno i ściany.

R o z d z i a ł IV

Częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych

§ 15

Jedynym miejscem, na którym mogą być deponowane stałe odpady komunalne nieprzeznaczone do selekcji, jest składowisko odpadów.

§ 16

Jedynym miejscem, na które mogą być usuwane ciekłe odpady komunalne z nieruchomości nieskanalizowanych, jest punkt odbioru tych odpadów na terenie miejskiej oczyszczalni ścieków bądź też inne oczyszczalnie, z którymi jednostki wywozowe mają zwarte umowy.

§ 17

Stałe odpady komunalne przeznaczone do selekcji winny być po uprzednim przesortowaniu odstawione do punktów skupu surowców wtórnych, jak też odbierane przez stosowne podmioty do ponownego wykorzystania.

§ 18

1. Ustala się częstotliwość wywozu stałych odpadów komunalnych w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością jeden raz na tydzień oraz w sposób gwarantujący, że odpady nie będą się znajdowały poza pojemnikami.

2. Dopuszcza się możliwość usuwania stałych odpadów komunalnych z częstotliwością inną niż jeden raz na tydzień lub okresowego zwolnienia z obowiązku wynikającego z ust. 1 w szczególnie uzasadnionych wypadkach, jeżeli istnieje pewność, że nie spowoduje to niekontrolowanego usuwania odpadów w sposób niedozwolony.

3. Wniosek o okresowe zwolnienie lub zmianę częstotliwości wywozu odpadów komunalnych winien być złożony na piśmie z podaniem wiarygodnych przyczyn do odbiorcy odpadów.

4. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością przynajmniej raz na pół roku oraz w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenia powierzchni ziemi oraz wód podziemnych i powierzchniowych.

5. Odpady wielkogabarytowe i nietypowe będą wywożone dwa razy w roku (wiosną i jesienią) – nieodpłatnie. W indywidualnych przypadkach – poza określonymi terminami – odpłatnie.

Terminy wywozu będą wywieszane na tablicach ogłoszeń.

§ 19

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do wyposażenia nieruchomości w odpowiednie urządzenia do gromadzenia odpadów oraz zawarcia umowy na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych z jednostką wywozową, w terminie 7 dni od okoliczności to wymuszających.

2. Właściciel jest zobowiązany do wyposażenia nieruchomości w taką ilość urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych lub urządzeń, o takiej pojemności, aby nie następowało gromadzenie tych odpadów poza tymi urządzeniami lub ich wyciekanie.

3. Odpady inne niż komunalne właściciel nieruchomości jest zobowiązany gromadzić w osobnych urządzeniach, wobec których stawiane są wymagania określone odrębnymi przepisami bądź stanowią zabezpieczenie przed skutkami ich negatywnego oddziaływania na środowisko.

§ 20

1. Na terenach czasowo trudno dostępnych dopuszcza się możliwości okresowego stosowania zbiorczych urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Dla budynków wielolokalowych dopuszcza się stosowanie zbiorczych urządzeń do gromadzenia stałych odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadku sprawującego zarząd nad nieruchomością wspólną odpowiedzialność za utrzymanie należytego stanu sanitarnego, porządku i czystości urządzeń i miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych jest ponoszona solidarnie przez wszystkich właścicieli nieruchomości, którzy podpisali umowę na zbiorcze korzystanie z urządzeń z jednostką wywozową.

4. Użytkownicy zbiorczych urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych ustalają wewnętrzne zasady rozliczania kosztów wywozu odpadów komunalnych.

§ 21

W przypadku wystąpienia konieczności wywiezienia jednorazowo stałych odpadów komunalnych dopuszcza się zawarcie umowy na jednorazową usługę z jednostką wywozową, z tym że musi to nastąpić z takim wyprzedzeniem, aby możliwe było dostarczenie odpowiednich urządzeń i na takich warunkach, aby nie doszło do składowania odpadów poza tymi urządzeniami i wystąpienia zagrożenia sanitarnego.

§ 22

Nie jest wymagane wyposażenie nieruchomości w odpowiednie urządzenia na dzień ogłoszenia przez gminę lub jednostkę wywozową zbiórki nietypowych i wielkogabarytowych odpadów komunalnych.

§ 23

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek zapewnić pracownikom jednostki wywozowej dostęp do urządzeń, w których gromadzi się odpady komunalne, w dniach i godzinach ustalonych z tą jednostką.

2. W pozostałych dniach pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości, w miejscu do tego przeznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymać w czystości.

R o z d z i a ł V

Szczegółowe zasady rozliczania świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych

§ 24

Ustala się normatywną objętość stałych odpadów komunalnych na jeden tydzień:

1) dla gospodarstwa domowego w budynkach wielolokalowych 30 litrów na osobę,

2) dla gospodarstwa domowego w zabudowie jednorodzinnej 25 litrów na osobę,

3) dla gospodarstwa domowego w zabudowie jednorodzinnej, w których jest prowadzona hodowla zwierząt 50% normatywu dla gospodarstwa domowego w zabudowie jednorodzinnej, tj. 12,5 litrów na osobę,

4) dla internatów, pensjonatów, hoteli i szpitali (bez odpadów medycznych) – 11 litrów na jedno łóżko,

5) dla szkół wszelkiego typu 3 litry na osobę,

6) dla przedszkoli 2 litry na osobę,

7) dla lokali handlowych 5 litrów na każdy m2 lokalu, w którym jest prowadzona działalność,

8) dla lokali gastronomicznych na 10 litrów na każde miejsce konsumpcyjne,

9) dla obiektów małej gastronomii 110 litrów dla punktu,

10) dla pomieszczeń administracyjnych 55 litrów,

11) dla innych rodzajów działalności 5 litrów na każdą zatrudnioną osobę.

§ 25

Ustala się normatywną objętość płynnych odpadów komunalnych na jeden tydzień w przypadku braku przyłącza kanalizacyjnego do budynku:

1) dla nieruchomości podłączonych do sieci wodociągowej na 80% poboru wody według stanu licznika jak na rachunkach płatności,

2) dla budynków niepodłączonych do sieci wodociągowej na 600 litrów na osobę.

§ 26

1. Burmistrz Miasta na bieżąco weryfikuje i uaktualnia normy, o których mowa w § 25.

2. Na wniosek indywidualny lub z urzędu dopuszcza się możliwość obniżenia lub podwyższenia normatywu, jeżeli wskazują na to zaistniałe okoliczności i zebrane dowody, na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

§ 27

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać umowy z jednostką wywozową i jej aneksy oraz dowody opłat za usługi usuwania odpadów komunalnych i dowody wpłat do administratora przez okres jednego roku.

2. Na żądanie Burmistrza lub osoby przez niego upoważnionej, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do okazania umowy i jej aneksów oraz dowodów wpłat za usługi usuwania odpadów komunalnych.

3. Kontrola wywiązywania się przez właściciela nieruchomości z obowiązku usuwania i unieszkodliwiania odpadów będzie następować w trybie postępowania administracyjnego i Kodeksu cywilnego oraz kontroli bezpośrednio na nieruchomości w obecności i za zgodą właściciela przez pracowników działających z upoważnienia Burmistrza Miasta Szklarska Poręba oraz państwowego terenowego inspektora sanitarnego. Upoważnionymi pracownikami przez Burmistrza Miasta Szklarska Poręba do przeprowadzania kontroli są pracownicy Referatu Architektury i Infrastruktury Miejskiej, Straży Miejskiej i Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Gospodarki Lokalowej, po uprzednim okazaniu legitymacji służbowej.

4. Właściciele nieruchomości są obowiązani do udzielania rzetelnych i wiarygodnych informacji umożliwiających ustalenie faktycznej ilości odpadów podlegającej rozliczeniu na podstawie norm określonych w § 25.

5. Rozliczeniu podlegają odpady komunalne przeznaczone i nieprzeznaczone do selekcji.

6. W przypadku zaistnienia rozbieżności pomiędzy danymi znanymi z urzędu pracownikom prowadzącym kontrolę, a podanymi przez właściciela nieruchomości, organ kontroli jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia prawdziwych danych.

7. Jeśli właściciel nieruchomości odmówi uczestnictwa i ujawnienia dowodów, na podstawie których będzie możliwe ustalenie okoliczności faktycznych, do obliczenia ilości odpadów, które był obowiązany usunąć i unieszkodliwić posłużą dane znane z urzędu.

§ 28

Jeśli dla danej nieruchomości zachodzą dwa lub więcej przypadków zastosowania norm, jako ilość odpadów, które właściciel nieruchomości był zobowiązany usunąć i unieszkodliwić, przyjmuje się sumę ilości dla poszczególnych przypadków.

§ 29

1. Upoważnionym pracownikom organ gminy przysługuje prawo przeprowadzania kontroli szczelności zbiornika na ciekłe odpady komunalne w przypadku wystąpienia znaczących rozbieżności co do poboru wody pitnej i usuniętych ciekłych odpadów komunalnych na podstawie dowodów opłat jednostkom wywozowym lub administracyjnym.

2. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika, koszty wynikłe z kontroli szczelności obciążają właściciela nieruchomości.

§ 30

1. Na podstawie ustaleń kontroli, organ przeprowadzający kontrolę może:

1) wydać zarządzenie pokontrolne do właściciela nieruchomości,

2) wydać decyzję administracyjną,

3) wszcząć egzekucję, jeżeli wynika z mocy prawa lub decyzji administracyjnych.

2. W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje korzystania z usług jednostek wywozowych, gmina może przejąć ten obowiązek pobierając od właściciela opłaty.

3. Przejęcie obowiązku usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych nie wyklucza wszczęcia przeciw właścicielowi nieruchomości postępowania na zasadach określonych w Kodeksie postępowania o wykroczeniach.

R o z d z i a ł VI

Prawa i obowiązki jednostek wywozowych

§ 31

Jedynymi podmiotami mogącymi świadczyć usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych są jednostki wywozowe, które uzyskały stosowne zezwolenie wydane przez Burmistrza Miasta na świadczenie usług na terenie Gminy.

§ 32

Jednostka wywozowa winna wykonywać działalność tak, aby właściciele nieruchomości, z którymi zawarła umowy, mogli sprostać wymaganiom niniejszego Regulaminu.

§ 33

Umowy i aneksy do umów na usuwanie odpadów komunalnych z właścicielami nieruchomości zawierane są w formie pisemnej.

§ 34

1. Pojazdy oraz pojemniki używane do wykonywania działalności winny być widocznie i jednoznacznie oznakowanie.

2. Jednostki wywozowe są obowiązane do rozdzielnego usuwania z nieruchomości odpadów podlegających selekcji pod względem ich rodzaju i niemieszania z odpadami przeznaczonymi do wywozu na składowisko.

3. Jednostki wywozowe są zobowiązane do obniżenia cen usługi za usuwanie z nieruchomości stałych odpadów komunalnych przeznaczonych do selekcji.

4. Jednostki wywozowe są obowiązane do bieżącej kontroli rodzaju wywożonych odpadów z nieruchomości i w przypadku stwierdzenia wywozu odpadów niebezpiecznych wymagających specjalnego unieszkodliwiania, do podjęcia kroków interwencyjno-prewencyjnych określonych prawem, w tym powiadomienia odpowiednich służb.

5. Zasadne koszty i opłaty wynikłe z zastosowania ust. 4 obciążają właściciela nieruchomości.

6. Jednostkom wywozowym przysługuje prawo odmowy wywozu z nieruchomości odpadów niebezpiecznych wymagających specjalnego unieszkodliwiania.

7. Pracownicy firmy wywozowej są zobowiązani do usunięcia odpadów, które wypadły przy ładowaniu bądź przesuwaniu pojemników.

8. Jednostka wywozowa zobowiązana jest ściśle i zgodnie z ustalonym (harmonogramem) odbierać odpady, a jeżeli ten dzień przypada na dzień świąteczny, odebrać w przeddzień lub w najbliższy dzień roboczy.

9. Jednostka wywozowa ma obowiązek dezynfekować pojemniki nie rzadziej niż jeden raz w kwartale.

§ 35

1. Wszelakie zaniedbania, niewłaściwe wykonywanie obowiązków lub naruszenie postanowień niniejszego Regulaminu przez pracowników jednostki wywozowej obciążają tę jednostkę i mogą pociągnąć za sobą skutki prawne.

2. Jednostka wywozowa jest zobowiązana do informowania właścicieli nieruchomości o prawach i obowiązkach wynikających z postanowień niniejszego Regulaminu oraz decyzji administracyjnej zezwalającej na prowadzenie działalności.

3. Jednostka wywozowa jest obowiązana do udzielania informacji o prowadzonej działalności i wglądu w dokumentację pracownikom do tego upoważnionym przez Burmistrza Miasta Szklarska Poręba .

4. Osoby korzystające z prawa określonego w ust. 4 są zobowiązane do ochrony tych informacji jako poufnych.

5. Organ gminny może narzucić dodatkowe obowiązki i wymagania dotyczące usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, jeśli uzasadniają to względy i dobro społeczne.

§ 36

Transport odpadów komunalnych na terenie miasta Szklarska Poręba przez podmioty inne niż jednostki wywozowe może odbywać się na zasadach określonych przez Burmistrza Miasta Szklarska Poręba.

R o z d z i a ł VII

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 37

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe powinny zapewniać ochronę przed zagrożeniem i ich uciążliwością dla ludzi, a w szczególności:

1. Przestrzegać obowiązku wyprowadzania psów na smyczy, a szczególnie groźnych na smyczy i w kagańcu.

2. Usuwać odchody zwierzęce powstałe podczas przebywania zwierzęcia z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

3. Oznakować i rejestrować psy.

4. Przestrzegać obowiązku szczepień ochronnych psów przeciw wściekliźnie określonego w odrębnych przepisach.

5. Sprawować dozór nad zwierzętami domowymi i nie dopuszczać do zakłóceń ciszy i spokoju przez te zwierzęta.

6. Zwalniać psy ze smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

7. Bezpańskie zwierzęta będą umieszczane w schronisku dla zwierząt.

R o z d z i a ł VIII

Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 38

Wprowadza się na obszarze miasta Szklarska Poręba obowiązek corocznej deratyzacji nieruchomości, a w szczególności piwnic, strychów, śmietników, budynków gospodarczych, magazynów, zapleczy, węzłów cieplnych, w terminach:

– od dnia 20 marca do 20 kwietnia – termin wiosenny,

– od dnia 15 października do 15 listopada – termin jesienny.

R o z d z i a ł IX

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej

§ 39

1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu, i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, uciążliwości takich jak hałas, odory i podobne,

3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

3. Powożący zaprzęgiem konnym obowiązany jest do usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez konie bez zbędnej zwłoki.

R o z d z i a ł X

Sankcje i kary

Wobec uchylających się od przestrzegania przepisów zawartych w niniejszym Regulaminie stosowane będą kary zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, bądź kierowane wnioski o ukaranie do Sądu Grodzkiego w Jeleniej Górze.