REGULAMIN

dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

w Mieroszowie

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mieroszowie, zwany dalej Zakładem.

2. Zakład wykonuje swoją działalność w oparciu o uchwałę nr VI/34/94 Rady Miejskiej w Mieroszowie z dnia 17 grudnia 1994 r.

§ 2

1. Ilekroć w regulaminie używa się określenia “ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.).

2. Przez zbiorowe zapatrzenie w wodę rozumie się działalność Zakładu polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.

3. Przez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność Zakładu polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

4. Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy, zwany dalej Odbiorcą.

5. Użyte w regulaminie określenia, a w szczególności:

a) przyłącze kanalizacyjne i wodociągowe,

b) sieć wodociągowa i kanalizacyjna,

c) urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne,

d) urządzenia pomiarowe,

znajdują interpretację w przepisach ustawy.

R o z d z i a ł 2

Obowiązki i prawa Zakładu

§ 3

W zakresie dostarczania wody Zakład ma obowiązek:

1) dostarczać Odbiorcy wodę z sieci wodociągowej na podstawie zawartej z nim umowy, ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem,

2) zapewnić nieprzerwaną dostawę wody z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu,

3) zapewniać dostawę wody:

a) o odpowiednim ciśnieniu określonym przepisami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

b) o odpowiedniej jakości odpowiadającej wymaganiom określonym przez ministra zdrowia, przy czym jakość wody dostarczanej przez Zakład stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem,

4) zapewniać prawidłową eksploatację sieci wodociągowej, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1,

5) zapewniać sprawność techniczną sieci wodociągowych,

6) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej będącej w eksploatacji Zakładu oraz uzgodnić w ciągu 14 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,

7) instalować i utrzymywać (na swój koszt) u Odbiorcy wodomierz główny, z wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania, oraz wodomierzy sprzężonych dla celów przeciwpożarowych,

8) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy głównych:

– z własnej inicjatywy (bez pobierania opłat od odbiorców),

– na żądanie Odbiorcy wody (w przypadku stwierdzenia przez Urząd Miar prawidłowego funkcjonowania wodomierza – na koszt Odbiorcy).

§ 4

W zakresie odbioru ścieków Zakład ma obowiązek:

1) przyjmować do systemu kanalizacyjnego Zakładu ścieki bytowe, komunalne oraz przemysłowe od dostawców ścieków na podstawie zawartej z nimi umowy ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem,

2) zapewniać nieprzerwany odbiór ścieków, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu,

3) zapewniać prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej, z zastrzeżeniem § 19 ust. 2,

4) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej będącej w eksploatacji Zakładu,

5) kontrolować jakość odprowadzanych ścieków pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami ogólnymi oraz podpisaną umową,

6) określić jakość dostarczanych ścieków w ostatniej studzience przed granicą posesji Odbiorcy.

§ 5

W zakresie dostarczania wody Zakład ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez Zakład warunkami technicznymi,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego oraz zobowiązań inwestora do dostarczenia Zakładowi pomiaru geodezyjnego powykonawczego nowego obiektu,

3) za okazaniem pisemnego upoważnienia kontrolować stan techniczny przyłącza w czasie eksploatacji,

4) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług Zakładu, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów oraz przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez Zakład,

5) wejścia na teren posesji (w uzgodnieniu z jej właścicielem) – w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci wodociągowej (po 3 m od osi wodociągu) w celu usunięcia awarii – bez odszkodowania dla właściciela posesji, przy czym uporządkowane do stanu pierwotnego miejsce naprawy powinno być zgłoszone właścicielowi – zarządcy.

§ 6

W zakresie odbioru ścieków Zakład ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez Zakład warunkami technicznymi,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego,

3) obciążać dostawcę ścieków kosztami wykonanych przez siebie kontroli i analiz, jeżeli zostanie stwierdzone nieprawidłowe eksploatowanie instalacji kanalizacyjnej, przekraczające dopuszczalne warunki,

4) w razie stwierdzenia przekroczenia normatywnych ładunków zanieczyszczeń określonych w umowie – naliczać opłatę dodatkową,

5) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług Zakładu, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez Zakład oraz sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,

6) wejścia na teren posesji (w uzgodnieniu z jej właścicielem) – w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci kanalizacyjnej (po 3 m od osi kolektora) w celu usunięcia awarii – bez odszkodowania dla właściciela posesji, przy czym uporządkowane do stanu pierwotnego miejsce naprawy powinno być zgłoszone właścicielowi – zarządcy.

R o z d z i a ł 3

Prawa i obowiązki Odbiorców wody

§ 7

Odbiorca wody ma prawo:

1) do dostawy wody:

a) o odpowiednim ciśnieniu określonym przepisami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

b) o odpowiedniej jakości odpowiadającej wymaganiom określonym przez ministra zdrowia, przy czym jakość wody dostarczanej przez Zakład stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem,

2) zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę,

3) żądać od Zakładu (w uzasadnionych przypadkach) przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza,

4) żądać od Zakładu odszkodowania za szkody powstałe z winy Zakładu w związku z dostarczaniem wody,

5) żądać upustów w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości (zgodnie z umową),

6) uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody.

§ 8

Odbiorca wody jest zobowiązany do:

1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

2) odpowiedniego zabezpieczenia wodomierzy i urządzeń pomiarowych przed uszkodzeniami mechanicznymi i skutkami niskich temperatur,

3) prawidłowego utrzymania i zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych studzienek i pomieszczeń, w których zainstalowane są wodomierze i urządzenia pomiarowe,

4) umożliwienia upoważnionym pracownikom Zakładu wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń, w których zainstalowane są wodomierze i urządzenia pomiarowe, w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu (dokonywanie odczytów, kontrola, naprawa, wymiana i inne),

5) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci,

6) natychmiastowego powiadamiania Zakładu o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,

7) powiadamiania Zakładu o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu,

8) powiadamiania Zakładu o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 9

Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

§ 10

Odbiorcy wody zabrania się:

1) używania wody dostarczonej z sieci wodociągowej niezgodnie z umową zawartą z Zakładem,

2) poboru wody z sieci z pominięciem wodomierza,

3) przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,

4) wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych,

5) lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci wodociągowej (po 3 m od osi wodociągu).

R o z d z i a ł 4

Prawa i obowiązki dostawców ścieków

§ 11

Dostawca ścieków ma prawo:

1) do nieprzerwanego odbioru ścieków,

2) do zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości opłat za ścieki.

§ 12

Dostawca ścieków ma obowiązek:

1) użytkowania instalacji kanalizacyjnej zgodnie z umową i ustawą oraz w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

2) wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki za granicą posesji,

3) zapewnienia dostępu upoważnionych pracowników Zakładu do studzienki rewizyjnej w celu kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,

4) umożliwienia upoważnionym pracownikom Zakładu przeprowadzenia kontroli instalacji kanalizacyjnej i urządzeń podczyszczających,

5) poinformowania Zakładu o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,

6) wykonywania uszczelnień oraz zamontowania na swój koszt niezbędnych urządzeń zabezpieczających przed cofnięciem się ścieków do przyłącza kanalizacyjnego,

7) wykorzystywania swojego przyłącza wyłącznie do użytku własnego i tylko do ścieków sanitarnych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,

8) likwidacji na swój koszt instalacji, za pomocą których odprowadzał ścieki do zbiorników bezodpływowych do czasu włączenia do sieci kanalizacyjnej.

§ 13

Dostawcy ścieków zabrania się lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach kanalizacyjnych w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci kanalizacyjnej (po 3 m od osi kanału).

§ 14

1. Dostarczający ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Zakładu o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

2. Jeżeli istnieje zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki, Zakład ma prawo nakazać stosowanie odpowiednich urządzeń podczyszczających, ewentualnie określić odrębne warunki odbioru ścieków. Zakład może również dokonać natychmiastowego odcięcia odpływu ścieków.

R o z d z i a ł 5

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów

z Odbiorcami usług

§ 15

1. Dostarczanie wody i/lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków zawartej między Zakładem a Odbiorca usług.

2. Zakład jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 16

1. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

a) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych i/lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,

b) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

c) praw i obowiązków stron umowy,

d) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

e) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń odbiorcy usług,

f) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 lit e, stanowią: pisemne upoważnienie, które uprawniają do wstępu na teren nieruchomości, m.in. w celu: dokonania odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonania prac konserwacyjno-remontowych oraz kontroli korzystania z usług zgodnie z umową.

§ 17

1. Umowa może być zawarta z właścicielem lub zarządcą nieruchomości wspólnej, posiadającym tytuł prawny do władania nieruchomością (do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki) albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

2. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 18

1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Zakład zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:

a) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z Zakładem,

b) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z Zakładem odnośnie ich typu,

c) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,

d) wnioskodawca ustalił sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co powinien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów,

e) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw wody w pozostałych lokalach.

2. Zakład może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1.

§ 19

1. Miejscem dostarczenia wody przez Zakład (czyli miejscem wydania rzeczy w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) jak również miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej jest zawór główny za wodomierzem.

2. Miejscem odbioru ścieków przez Zakład jest ostatnia studzienka rewizyjna przed granicą posesji.

§ 20

1. Umowy mogą być zawarte na czas określony lub na czas nieokreślony z możliwością ich wypowiedzenia przez strony z zachowaniem 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uporczywego przekraczania warunków określonych w umowie oraz niepodejmowania przez dostawcę ścieków działań na rzecz poprawy jakości ścieków, Zakładowi przysługuje prawo rozwiązania umowy z 1-miesięcznym wypowiedzeniem.

§ 21

1. Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

2. Umowa winna dopuszczać jej rozwiązanie przez Odbiorcę z wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

3. Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy Zakład zaniecha świadczenia usług (dostawy wody i/lub odbioru ścieków) i może zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody i odbiór ścieków.

§ 22

Treść umowy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków storn, wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz z niniejszego regulaminu.

§ 23

1. W przypadku zmiany Odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym Odbiorcą.

2. Dotychczasowy Odbiorca usług wskazuje Zakładowi następcę prawnego w terminie do 14 dni od daty wygaśnięcia umowy.

§ 24

W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Zakład uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, wydanego na podstawie art. 11 ustawy.

R o z d z i a ł 6

Sposób rozliczeń

§ 25

1. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Zakład z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.

2. Należność za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków ustala się jako iloczyny taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości świadczonych usług.

§ 26

1. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy.

2. W przypadku tymczasowej niesprawności wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala się zgodnie z zawartą umową.

3. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, a w przypadku ich braku – jako równą ilości wody pobranej powiększonej o zużycie wody z własnych ujęć Odbiorcy (jeżeli takie istnieją) lub w innej wysokości określonej w umowie.

4. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego urządzenia pomiarowego lub wodomierza zainstalowanego na koszt Odbiorcy usług.

§ 27

1. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie wyznaczonym przez Zakład.

2. Zgłoszenie przez Odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.

3. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy usług zwraca się ją w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.

§ 28

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty jak również sposób uiszczania opłat.

2. Przy rozliczeniach z Odbiorcami Zakład jest zobowiązany stosować taryfę zatwierdzoną uchwalą Rady Miejskiej Mieroszowa, bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

3. Taryfa wymaga ogłoszenia na tablicy ogłoszeń co najmniej na 7 dni przed wejściem jej w życie.

4. Taryfa obowiązuje 1 rok.

5. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków.

§ 29

Za wodę:

a) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

b) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,

c) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych,

Zakład obciąża właściwą gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

R o z d z i a ł 7

Warunki przyłączenia do sieci

§ 30

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, składa w Zakładzie wniosek o określenie warunków przyłączenia. Wzór wniosku ustala Zakład.

4. W uzasadnionych przypadkach Zakład może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 31

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej zawiera w szczególności:

a) oznaczenie wnioskodawcy,

b) określenie:

– rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,

– charakterystyki zużycia wody,

– rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,

– przeznaczenia wody,

c) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:

– powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe, itp.) w budynkach zasilanych w wodę,

– wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki.

2. Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci – do wniosku o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej – załącza:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

b) aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową w skali 1:500 lub 1:1000, określającą usytuowanie nieruchomości, której dotyczy wniosek, względem istniejących sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu, wydaną przez właściwy terenowy ośrodek dokumentacji geodezyjnej.

§ 32

1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.

3. Warunki przyłączenia określają:

a) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacji Odbiorcy,

b) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,

c) miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków,

d) dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,

e) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 33

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie, po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia określonych przez Zakład.

2. Umowa o przyłączenie określa:

a) strony zawierające umowę,

b) zakres prac projektowych i budowlano- -montażowych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych,

c) sposób prowadzenia kontroli wykonywanych prac i spełnienie wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

c) terminy zakończenia budowy przyłącza, przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych oraz przeprowadzenia prób i odbioru końcowego przyłącza,

e) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

f) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie,

g) podmiot zarządzający przyłączeniem po wykonaniu.

§ 34

1. Dostarczenie wody dla Odbiorcy następuje maksymalnie w ciągu dwóch dni roboczych od dnia podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza lub zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy.

2. Odbiór ścieków następuje w dniu dostarczenia (dostawy) wody dla Odbiorcy (zgodnie z ust. 1).

3. Dokumentacja techniczna nowego przyłącza wymaga uzgodnienia z Zakładem.

4. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru następuje dostarczenie wody i/lub odbiór ścieków na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

5. Po zakończeniu prac wykonawca jest zobowiązany dostarczyć do Zakładu pomiar geodezyjny powykonawczy.

§ 35

Realizację budowy przyłącza oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego jak również urządzeń pomiarowych odprowadzanych ścieków zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej.

§ 36

1. Jeżeli umowa o dostarczeniu wody i/lub odprowadzeniu ścieków nie stanowi inaczej, Odbiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych i/lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

2. Wodomierze, poza wodomierzem głównym, są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

3. Odbiorca jest zobowiązany do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu. Jeżeli tego nie uczyni, Zakład może usunąć awarię we własnym zakresie, a kosztami obciążyć Odbiorcę (wykonanie zastępcze).

R o z d z i a ł 8

Przerwy i ograniczenia ciągłości świadczonych usług wodociągowych i kanalizacyjnych, wstrzymanie

realizacji usług

§ 37

Zakład jest zobowiązany na życzenie Odbiorców lub z własnej inicjatywy do udzielania informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

§ 38

1. Wystąpienie przerwy w dostawie wody i odbiorze ścieków może mieć miejsce w przypadku:

a) awarii,

b) planowanych prac konserwacyjno-remontowych,

c) braku wody na ujęciu,

d) wydania decyzji organu Inspekcji Sanitarnej o wstrzymaniu dostawy wody,

e) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych lub wystąpienia siły wyższej.

2. W czasie trwania klęski Zakład ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po uprzednim zawiadomieniu Odbiorców usług o tych ograniczeniach.

§ 39

1. O planowanych przerwach w dostawie wody i odbiorze ścieków Zakład powinien zawiadomić Odbiorcę usług najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem, w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Zakład powinien zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorców usług o miejscu jego lokalizacji w sposób zwyczajowo przyjęty.

3. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców może nastąpić w przypadkach, gdy:

a) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

b) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

4. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 3, Zakład niezwłocznie informuje Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 40

1. Zakład może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:

a) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

b) Odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymaniu upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty ponowne włączenie może nastąpić dopiero po przedłożeniu przez Odbiorcę dowodu uregulowania zaległości oraz uregulowania należności za dokonanie wyłączenia i ponownego włączenia,

c) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,

d) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzenie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.

2. W przypadku odcięcia przez Zakład dostawy wody, Zakład jest zobowiązany do udostępnienia zastępczego punktu poboru wody i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

R o z d z i a l 9

Standardy obsługi Odbiorców

§ 41

Zakład zobowiązuje się zapewnić Odbiorcom usług należyty poziom usługi.

§ 42

Do prawidłowej obsługi Odbiorców Zakład zapewnia wyodrębnione stanowiska pracy do spraw obsługi klienta.

§ 43

Zakład zobowiązuje się udzielać, na życzenie Odbiorcy, informacji dotyczącej realizacji usług, a w szczególności dotyczącej stosowanych przez Zakład opłat za wodę, ścieki i pozostałe usługi oraz dotyczącej jakości dostarczanej Odbiorcom wody.

§ 44

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Zakładu, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Kierownika Zakładu.

3. Zakład zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 30 dni od daty wpływu, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych w terminie 60 dni od daty wpływu.

R o z d z i a ł 10

Postanowienia końcowe

§ 45

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy.

§ 46

Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

§ 47

Niniejszy regulamin został zatwierdzony uchwałą nr IX/55/03 z dnia 23 kwietnia 2003 r. Rady Miejskiej Mieroszowa.