R o z d z i a ł V
Tryb pracy rady
1. Sesje rady
§ 25
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy o
raz oceny.3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 26
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
2. Przygotowanie i zwoływanie sesji
§ 27
1. Sesje
przygotowuje przewodniczący.2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porzą
dku obrad z uzasadnieniem.3. Sesje zwołuje przewodniczący rady lub z jego upoważnienia wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w sposób skuteczny.
5
. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie i miejscu ob
rad rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na 3 dni przed terminem sesji.8. Terminy, o jakich mowa w ust. 4 i 5, rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
9.
Przedmiotem obrad mogą być projekty uchwał nieprzedstawione w terminie określonym w ust. 4, w wyjątkowych sytuacjach i za zgodą rady.§ 28
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady, w porozumieniu z burmistrzem ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W
sesjach rady uczestniczą burmistrz, z-ca burmistrza oraz sekretarz i skarbnik gminy.3. W sesjach rady uczestniczą także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych wskazani przez burmistrza.
§ 29
Burmistrz obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomoc
y technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.3. Przebieg sesji
§ 30
1. Obrady sesji rady są jawne.
2. Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego
prawa.§ 31
Publiczność oraz prasa, radio, telewizja obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 32
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić o przerwaniu sesji
i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.
§ 33
Kolejne sesje rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.
§ 34
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 35
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.
2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący rady.
3. Rada na wniosek przewodniczącego rady może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
4. Rada powołuje dla potrzeb sesji spośród radnych komisję wniosków i uchwał.
§ 36
1. Otwar
cie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: “Otwieram ..... sesję Rady Miasta i Gminy Świerzawa”.2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 37
1. Po otwarciu sesji pr
zewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.2. Zmiany porządku obrad mogą być wprowadzone w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
§ 38
Porządek obrad sesji może obejmować:
1) prz
yjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,2) sprawozdanie z działalności burmistrza w okresie międzysesyjnym,
3) sprawozdanie burmistrza z realizacji uchwał w okresach półrocznych,
4) informacje przewodniczącego rady i sprawozdania przewodniczących komis
ji,5) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
6) interpelacje i zapytania radnych,
7) odpowiedzi na interpelacje,
8) wolne wnioski i sprawy różne.
§ 39
1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 38 pkt 2 i 3, składa burmistrz lub wyznaczony przez niego zastępca.
2. Sprawozdania komisji rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 40
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do burmistrza.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej ws
pólnoty o zasadniczym charakterze.3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie ustnej na sesji.
5. Interpelacje miedzy sesjami składa się na piśmie przewodniczącemu rady za pośrednictwem biura rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację burmistrzowi.
6. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub w formie pisemnej, w terminie 21 dni.
7. Odpowiedź na piśmie przekazywana jest radnemu i do wiadomości przewodniczącego rady.
8. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do przewodniczącego rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
9. Odpowiedzi na interpelację udziela pisemnie burmistrz lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez burmistrza.
§ 41
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania składane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie sesji rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela od
powiedzi pisemnej w terminie 21 dni.§ 42
1. Przewodniczący rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
4. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym, w punkcie obrad “sprawy różne”, po uprzednim zgłoszeniu przewodniczącemu rady.
§ 43
1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu glos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 44
Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.
§ 45
1. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ogranicz
enia czasu wystąpienia dyskutantów,4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały lub sprawy do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania porządku obrad
,10) głosowania bez dyskusji,
11) ograniczenia dyskusji do wystąpień w imieniu komisji lub klubów.
2. Wnioski formalne przewodniczący rady, po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłos
zeniu.§ 46
1. Sprawy osobowe radnych rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 47
1. W czasie obrad sesj
i radni prowadzą dyskusję nad projektami uchwał lub innych dokumentów.2. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję.
3. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
4. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
5. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zakończenia głosowania, przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
6. Podejmowanie uchwał przez radę przeprowadza się według procedury określonej w § 58.
7.
Przyjmowanie uchwały budżetowej odbywa się według procedur określonych odrębną uchwałą.§ 48
1. W czasie obrad sesji radni mogą składać wnioski niezwiązane z podejmowanymi uchwałami.
2. Wnioski są rejestrowane przez komisję wymienioną w § 35 ust. 4.
3. Wni
oski mogą być również składane w punkcie “wolne wnioski” w ramach porządku obrad.4. Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w ust. 2 i 3.
5. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja nie budziła wątpliwości wnioskodawcy.
6. W przypadku wniosków w sprawie wyboru osób, przewodniczący obrad zapytuje o zgodę na kandydowanie.
§ 49
1. Po wyczerpaniu porządku przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam .... sesję Rady Miasta i Gminy Świerzawa”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 50
1. Rada
jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek
.§ 51
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 52
1. Pracownik Urzędu Miasta i Gminy, wyznaczony przez burmistrza w uzgodnieniu z przewodniczącym rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu przez radę.
§ 53
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posie
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych lub uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień lub wniosków,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych
,8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
3. Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady.
§ 54
1. Na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 55
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
2. Uchwały przewodniczący rady doręcza burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
§ 56
1. Obsługę biurową sesji sprawuje pracownik urzędu w uzgodnieniu z przewodniczącym rady.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, podlega w sprawach merytorycznych przewodniczącemu rady.
4. Uchwały
§ 57
1. Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 58
Bezpośrednie podjęcie uchwały winno być poprzedzone:
1) odczytaniem projektu uchwały przez przewodniczącego obrad lub wskazanego radnego,
2) przedstawieniem uzasadnienia przez wnioskodawcę uchwały,
3) wnoszeniem uwag, zapytań, wniosków przez radnych, przedstawieniem opinii komisji,
4) wyjaśnieniami do wniesionych uwag i wniosków,
5) głosowaniem wniosków wg procedury określonej w § 65,
6) głosowaniem nad projektem uchwały.
§ 59
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
1) burmistrz,
2) każdy z radnych,
3) komisje rady,
4) stu stałych mieszkańców gminy.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały,
7) wnioskodawcę.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony przewodniczącemu rady wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutka
ch finansowych jej realizacji.4. Projekt uchwały winien być przedłożony przewodniczącemu rady w terminie na co najmniej 30 dni przed terminem najbliższej sesji.
5. Projekty uchwał muszą być opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego wnio
skodawcy.6. Projekt złożony przez wnioskodawców wymienionych w ust. 1 pkt 2, 3, 4 przewodniczący rady przekazuje burmistrzowi celem wydania opinii.
7. Burmistrz ma prawo wystąpić do inicjatora uchwały o dodatkowe uzupełnienie wyjaśnień na piśmie.
8. Opini
ę, o której mowa w ust. 6, burmistrz przedstawia na sesji rady.§ 60
Projekty uchwał rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.
§ 61
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy
z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały rady, sporządzony przez burmistrza.§ 62
1. Uchwały rady podpisuje przewodniczący rady.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 63
1.
Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady.2. Burmistrz przekazuje odpisy uchwał właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 64
1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” głosowanie należy powtórzyć.
3. W przypadku nierozstrzygnięcia w drugim głosowaniu, głosowanie zarządza się po przerwie lub przenosi się na następną sesję rady.
§ 65
1. Wnioski radnych składane do projektów uchwał podlegają głosowaniu.
2. W pierwszej kolejności rada głosuje nad wnioskami o odrzucenie projektu uchwały.
3. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności.
4. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
5. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
6. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 3.
7. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwał
y.8. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem projektu uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
9. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 66
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 67
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisji skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż
radnych obecnych na sesji.4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 68
1. Głosowanie jawne imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem oraz głośnym oświadczeniem o sposobie głosowania odnotowanym w protokole. Lista osób głosujących “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaz
naczeniem, do którego punktu obrad się odnosi.2. Głosowanie przeprowadza komisji skrutacyjna.
§ 69
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 70
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady.
6. Komisje rady
§ 71
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy komisji rewizyjnej rady.
§ 72
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w plan
ie pracy stosownych zmian.§ 73
1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je radzie.
4. Na podstawie upoważnienia rady, przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady, koordynujący prace komisji rady, mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie radzie sp
rawozdania.§ 74
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 75
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach komisji rewizyjnej określonych w
rozdziale VI niniejszego statutu.§ 76
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji rady sprawozdania z działalności komisji.
§ 77
Opinie i wnioski komi
sji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.7. Radni
§ 78
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.
§ 79
1. Radni powinni odbywać spotkania z wyborcami.
2. Radni mogą przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.
§ 80
1. W przypadku notoryczn
ego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, przewodniczący rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1, rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba że okaże się to niemożliwe.
§ 81
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 82
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem prze
z nich funkcji radnego.8. Wspólne sesje z radami innych jednostek
samorządu terytorialnego
§ 83
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 84
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.