R o z d z i a ł IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i burmistrza
§ 123
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji o działalności organów samorządowych, wstępu na sesję rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z działalności organów gminy i komisji.
3. Osoby zainteresowane, uczestniczące w posiedzeniu, mogą rejestrować przebieg posiedzenia za pomocą dźwięku lub obrazu, jednak przed rozpoczęciem posiedzenia mają obowiązek poinformowania przewodniczącego rady o fakcie rejestracji.
Osoby rejestrujące przebieg posiedzenia nie mogą zakłócać porządku obrad.
4. W celu uzyskania informacji i wglądu do dokumentów organów gminy i jej komisji obywatel składa w sekretariacie urzędu wniosek, w którym należy określić:
a) przedmiot sprawy, której dotyczy uzyskanie informacji,
b) datę odbytego posiedzenia organów gminy lub jej komisji.
5. Udostępnienie do wglądu dokumentów lub uzyskanie informacji następuje na terenie urzędu w godzinach przyjmowania interesantów, w asyście pracownika urzędu wyznaczonego przez burmistrza.
6. W przypadkach korzystania z materiałów archiwalnych udostępnienie dokumentów może nastąpić w terminie 1
4 dni od złożenia wniosku.7. Protokoły z obrad rady i jej komisji udostępniane są do wglądu w biurze rady.
8. Udostępnienie polega na umożliwieniu osobie zainteresowanej przeglądania akt oraz sporządzania z nich notatek i odpisów.
9. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów wymienionych w ust.
7.10. Odmowa udostępnienia informacji lub dokumentu następuje w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny odmowy oraz przepisu prawnego, na podstawie którego dana kategoria informacji lub dokumentu objęta jest ochroną prawną.
§ 124
Uprawnienia określone w § 123 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w o
dniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.