STATUT SOŁECTWA

KOCZURKI

R o z d z i a ł I

Nazwa i teren działania

§ 1

Użyte w Statucie Sołectwa sformułowania oznaczają:

Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Trzebnica,

Samorząd Mieszkańców Wsi – Samorząd Mieszkańców Wsi Sołectwa Koczurki,

Rada Miasta i Gminy – Rada Miasta i Gminy Trzebnica,

Statut – Statut Sołectwa Koczurki.

§ 2

1. Ogół mieszkańców sołectwa Koczurki stanowi samorząd mieszkańców wsi.

2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi sołectwo Koczurki.

3. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Koczurki.

§ 3

1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową miasta i gminy Trzebnica.

2. Samorząd mieszkańców wsi sołectwa Koczurki działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

– ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591),

– uchwały Rady Miasta i Gminy Trzebnica nr XXVI/228/97 z dnia 20 marca 1997 r. w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu Miasta i Gminy Trzebnica

– oraz na podstawie niniejszego Statutu.

3. Sołectwo posiada zdolność sądową.

R o z d z i a ł II

Organizacja i zakres działania

§ 4

1. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie,

2) sołtys,

3) rada sołecka.

2. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa 4 lata i kończy się wyborem nowych organów.

§ 5

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym.

3. Rada sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.

§ 6

Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:

1) kształtowanie zasad współżycia społecznego,

2) organizowania wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,

3) organizowanie pomocy sąsiedzkiej,

4) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych mających wpływ na warunki życia mieszkańców.

§ 7

Zadania określone w § 6 samorząd mieszkańców wsi realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,

3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miasta i Gminy konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miasta i Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,

4) występowanie z wnioskami do Rady Miasta i Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,

5) współpracę z radami z terenu sołectwa, a zwłaszcza w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,

6) ustalanie zadań dla sołtysa, do realizacji między zebraniami wiejskimi.

§ 8

1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje Burmistrzowi.

2. Burmistrz w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji rady.

3. O sposobie załatwienia spraw informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 9

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców wsi nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.

R o z d z i a ł III

Sołtys i rada sołecka

§ 10

1. W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwami a Radą Miasta i Gminy i Burmistrzem, mieszkańcy sołectwa wybierają ze swego grona sołtysa i radę sołecką.

2. Pełnienie funkcji sołtysa ma charakter społeczny. Rada Miasta i Gminy może określić wysokość diety za wykonywanie czynności statutowych w drodze odrębnej uchwały.

§ 11

1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich,

2) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,

3) doręczanie:

– decyzji w sprawie wymiaru podatków,

– upomnień dotyczących zaległości podatkowych,

– inkaso zobowiązań podatkowych oraz przekazywanie ich na rachunek Urzędu Miasta i Gminy,

4) pobudzanie i wykorzystanie aktywności mieszkańców, służącej poprawie gospodarki i warunków życia mieszkańców sołectwa,

5) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miasta i Gminy, Burmistrza,

6) uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza,

7) pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,

8) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.

2. Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informację o swej działalności.

§ 12

1. Sołtys niebędący radnym bierze udział w sesjach Rady Miasta i Gminy bez prawa do głosowania.

2. Sołtys ma prawo zgłaszać do organów gminy wnioski w imieniu mieszkańców wsi.

§ 13

1. Przy wykonywaniu swoich zadań, sołtys trwale współdziała z radą sołecką. Rada sołecka składa się z 3 osób.

2. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

3. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący rady sołeckiej.

4. Na zebraniach wiejskich sołtys lub przewodniczący rady sołeckiej składa informację z działalności rady sołeckiej.

§ 14

1. Zebranie wiejskie może odwołać sołtysa przed upływem kadencji, jeżeli utracił zaufanie mieszkańców sołectwa.

2. Rada Miasta i Gminy może wystąpić do zebrania wiejskiego z wnioskiem o odwołanie sołtysa, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska.

R o z d z i a ł IV

Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał i tryb nadzoru nad podejmowanymi uchwałami.

§ 15

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miasta i Gminy Trzebnica.

§ 16

Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

3) na wniosek rady sołeckiej,

4) na wniosek Rady Miasta i Gminy.

§ 17

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Termin, miejsce i temat zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.

3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miasta i Gminy winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 18

1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.

3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.

4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z radą sołecką.

5. Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miasta i Gminy, Burmistrza lub właściwych pracowników Urzędu Miasta i Gminy.

§ 19

W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań Burmistrz wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu Miasta i Gminy.

§ 20

1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

3. Uchwały zebrania wiejskiego Burmistrz przekazuje do Biura Rady Miasta i Gminy Trzebnica w terminie 7 dni od daty podjęcia.

4. W przypadku podjęcia uchwał niezgodnych z prawem Rada Miasta i Gminy Trzebnica na najbliższej sesji stwierdza ich nieważność.

R o z d z i a ł V

Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej

§ 21

1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej, zwołuje Rada Miasta i Gminy. W tym celu Rada Miasta i Gminy określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania spośród członków rady.

2. Postanowienie Rady Miasta i Gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

3. Wybory sołtysa i rady sołeckiej winny być dokonane w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od wyborów samorządowych.

§ 22

1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa.

2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

3. Dla ważności wyborów niezbędne jest potwierdzenie obecności mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania własnoręcznym podpisem na liście obecności.

§ 23

1. Wybory przeprowadza komisja w składzie co najmniej 3 osób, wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.

2. Do zadań komisji należy:

– przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

– przeprowadzenie głosowania,

– ustalenie wyników wyborów,

– ogłoszenie wyników wyborów,

– sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 24

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.

3. Przewodniczącego rady sołeckiej wybiera rada sołecka ze swego grona.

§ 25

1. Za wybranych do rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

2. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który otrzymał więcej niż połowę ważnych głosów.

3. Jeżeli większości absolutnej nie uzyskał żaden z kandydatów, przeprowadza się ponowne głosowanie. Biorą w nim udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu i nie wycofali swojej kandydatury.

4. Nie przeprowadza się ponownego głosowania, jeżeli na liście pozostał tylko jeden kandydat. W tym przypadku nie ma zastosowania przepis ust. 2, a kandydata uważa się za wybranego na sołtysa.

§ 26

Wyboru sołtysa i wyboru członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

§ 27

1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwały zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

3. Wniosek o zwołanie zebrania wiejskiego, na którym ma być rozpatrywane odwołanie sołtysa lub rady sołeckiej winien być podpisany przez 1/5 mieszkańców sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze.

§ 28

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Rada Miasta i Gminy zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia lub wyboru nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.

R o z d z i a ł VI

Postanowienia końcowe

§ 29

Zmiany statutu dokonuje Rada Miasta i Gminy.