REGULAMIN

KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ W ZŁOTORYI

§ 1

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Złotoryi, zwana dalej “komisją”, została powołana na podstawie art. 18a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy wymienionej w § 1, Statutu Miasta Złotoryja, Regulaminu Rady Miejskiej oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

W skład komisji mogą wchodzić tylko radni Rady Miejskiej w Złotoryi, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.

§ 4

Zadaniem komisji jest kontrola działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych. Komisja ponadto spełnia funkcję opiniodawczą oraz inicjującą.

§ 5

Realizując zadania określone w § 3 komisja zajmuje się w szczególności następującymi sprawami:

1) opiniowaniem wykonania budżetu,

2) występowaniem z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi; wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową,

3) kontroli działalności Burmistrza w zakresie gospodarki finansowej oraz gospodarowaniem mieniem komunalnym,

4) kontrolą Burmistrza w zakresie przestrzegania Statutu Miasta Złotoryja, obowiązujących regulaminów oraz realizacji uchwał podjętych przez Radę,

5) kontrolą gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie wykorzystania środków przekazanych z budżetu Gminy Miejskiej Złotoryja,

6) kontrolą sposobu załatwiania interpelacji i wniosków radnych,

7) kontrolą realizacji zadań własnych Gminy Miejskiej Złotoryja,

8) badaniem pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalności gospodarczej, finansowej i organizacyjno-administracyjnej kontrolowanych jednostek,

9) zbieraniem w różnych formach informacji służących Radzie w doskonaleniu działalności gminy oraz eliminowania występujących nieprawidłowości.

§ 6

1. Komisja podejmuje kontrolę na zlecenie Rady Miejskiej.

2. Komisja wykonuje swoje zadania na podstawie okresowych planów pracy z uwzględnieniem w pilnych sprawach bieżących zleceń i wniosków.

3. Kontrole przeprowadzane przez komisję powinny być organizowane w sposób niezakłócający działalności jednostek kontrolowanych.

§ 7

Pracami komisji kieruje jej Przewodniczący lub jego zastępca bądź też, w razie ich nieobecności, członek komisji wyznaczony przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

§ 8

Plany pracy komisji zatwierdza Rada Miejska.

§ 9

Do przeprowadzenia kontroli uprawnia każdorazowe, imienne upoważnienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.

§ 10

1. Komisja pracuje w zespołach i na posiedzeniach plenarnych.

2. Rada Miejska zleca sporządzenie ekspertyzy na wniosek Komisji Rewizyjnej w uznanym przez siebie zakresie po zarezerwowaniu na ten cel środków w budżecie Miasta.

§ 11

1. W związku z wykonywaną działalnością komisja ma prawo:

– wstępu do pomieszczeń i innych obiektów jednostek kontrolowanych,

– wglądu do ksiąg, rejestrów planów, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów znajdujących się w jednostce kontrolowanej i związanych z jej działalnością,

– zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,

– żądania od wszystkich właściwych w sprawie podmiotów złożenia wyjaśnień i informacji.

2. Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać członkom komisji ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

3. Osoby kontrolujące podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

§ 12

1. O fakcie przystąpienia do kontroli, kierujący zespołem kontrolnym zawiadamia Burmistrza Miasta i kierownika jednostki kontrolującej, najpóźniej 7 dni przed planowaną kontrolą, zapoznając go z tematyką, zakresem oraz terminem jej przeprowadzenia.

2. Po zakończeniu kontroli komisja przedkłada organowi lub kierownikowi jednostki kontrolowanej protokół z kontroli, do którego kontrolowany ma prawo wnieść zastrzeżenia w terminie 14 dni.

§ 13

Komisja przedkłada Radzie Miejskiej sprawozdanie ze zleconych przez Radę kontroli.

§ 14

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z następującymi wnioskami:

– usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

– wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości,

– udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

§ 15

W razie gdy na dowolnym etapie procedury kontrolnej zaistnieje pośród członków zespołu kontrolującego albo Komisji Rewizyjnej podejrzenie o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia w jednostce kontrolowanej, przewodniczący Komisji Rewizyjnej niezwłocznie powiadamia o tym Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej, którzy po zebraniu dowodów przez zespół kontrolny lub Komisję Rewizyjną – przedstawiają sprawę na najbliższej sesji Rady Miejskiej, celem rozstrzygnięcia o przekazaniu tej sprawy właściwym organom ścigania.

§ 16

Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.