STATUT GMINY MIEJSKIEJ
ŚWIERADÓW-ZDRÓJ
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w przepisach Statutu Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój użyte są, bez bliższego określenia następujące sformułowania, należy przez to rozumieć:
1. Gmina – Gminę Miejską Świeradów-Zdrój,
2. Rada – Radę Miasta Świeradów-Zdrój,
3. Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miasta Świeradów-Zdrój,
4. Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Świeradów-Zdrój,
5. sesja – sesję Rady Miasta Świeradów-Zdrój,
6. Komisja – Komisję Rady Miasta Świeradów-Zdrój,
7. radny – radnego Rady Miasta Świeradów-Zdrój,
8. Burmistrz – Burmistrz Miasta Świeradów-Zdrój,
9. Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Świeradów-Zdrój,
10. Urząd – Urząd Miasta w Świeradowie-Zdroju,
11. ustawa gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
12. Statut – Statut
Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój.§ 2
1. Mieszkańcy miasta Świeradów-Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową w rozumieniu art. 1 ustawy gminnej, zwaną dalej Gminą.
2. Gmina pełni służebną rolę wobec mieszkańców Świeradowa-Zdroju.
3. Gmina wykonuje
określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.4. Gmina posiada osobowość prawną.
5. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 2).
§ 3
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim, powiecie lubańskim i obejmuje obszar o powierzchni 20,77 km
2.2. Granice terytorialne Gminy obejmuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
§ 4
1.
– na drugim planie dwa szczyty górskie wyobrażone w postaci dwóch trójkątów w kolorze czerwonym,
– na środku znajduje się symbolicznie przedstawiony świerk, składający się z sześciu trójkątów równoramiennych koloru zielonego, na które nakłada się symboliczne źródło w kolorze błękitnym z granatową obwódką,
– poniżej symbolicznie wyrażona woda mineralna z pęcherzykami powietrza.
Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
2. Herb Gminy jest znakiem prawnie chronionym. Rozpowszechnianie herbu Gminy w celach komercyjnych wymaga zgody Rady, a w innych celach zgody Burmistrza.
Prawo używania herbu mają wszystkie jednostki organizacyjne Gminy.
3. W sprawach własnych i zleconych Gmina używa pieczęci urzędowych, których wzór przedstawia załącznik nr 3 do Statutu.
§ 5
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.
§ 6
1. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym w szczególności w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.
2. W zakresie
ustalonym ustawami Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.3. Gmina może wykonywać także inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie odrębnych porozumień.
4. Zadania publiczne przekraczające możliwości Gminy mogą być wykonywane na zasadzie współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 6).
§ 7
1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze. Zakresy działania jednostek pomocniczych określają ich statuty uchwalone przez Radę.
2. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych określone są postanowieniami szczegółowymi Statutu.
§ 8
1. Gmina może nadawać tytuły honor
owe:1) Honorowy Obywatel Miasta Świeradowa-Zdroju,
2) Zasłużony dla Miasta Świeradowa-Zdroju.
2. Zasady nadawania tytułów honorowych określa uchwała Rady.
3. Rada może uchwalać inne tytuły honorowe.
§ 9
1. Mieszkańcy Gminy bezpośrednio podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory, referendum lub za pośrednictwem jawnie działających organów Gminy: Rady Miasta i Burmistrza.
2. Wybory oraz referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.
3. Odwołanie Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.
4. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych ważnych sprawach dla Gminy mogą być przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami.
5. Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami określa uchwała Rady.
R o z d z i a ł II
Zasady udostępniania i korzystania z dokumentów
§ 10
Zasada jawności działania organów Gminy oraz dostępu do dokumentów zawierających informacje publiczne jest realizowana w trybach określonych w niniejszym rozdziale. Dokumenty dotyczące działania organów Gminy lub zawierające informację publiczną udostępnia Burmistrz Miasta, w szczególności poprzez:
a) gromadzeni
e i udostępnianie radnym i obywatelom aktów normatywnych powszechnie obowiązujących, aktów prawa miejscowego, protokołów z posiedzeń organów Gminy i komisji Rady oraz materiałów informacyjnych o tematyce samorządowej,b) publikowanie aktów prawa miejscowe
go poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych Gminy, których działalności dany akt dotyczy oraz na oficjalnych stronach internetowych Gminy,c) podawanie do publicznej wiadomości rocznego planu pracy Rady i półrocznego planu pracy komisji poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych Gminy, oraz na oficjalnych stronach internetowych Gminy,
d) podawanie do publicznej wiadomości zawiadomienia o zwołaniu sesji Rady wraz z porządkiem obrad oraz wykazem projektowanych uchwał, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i miejskich tablicach ogłoszeń,
e) wydawanie miesięcznika informacyjnego o zasięgu lokalnym,
f) podawanie do publicznej wiadomości informacji o sprzedaży mienia komunalnego poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych Gminy, których działalności dane ogłoszenie dotyczy oraz oficjalnych stronach internetowych Gminy,
g) podawanie do publicznej wiadomości informacji o planowanych zamówieniach oraz rozstrzygnięciach wynikających z prowadzonych postępowań na dostawy, wykonywanie usług i robót budowlanych, opłacanych w całości lub w części ze środków budżetu Gminy wg zasad i trybu określonego w ustawie o zamówie
niach publicznych, poprzez ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych wydawanym przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych Gminy, których działalności dane ogłoszenie dotyczy oraz na oficjalnych stronach internetowych Gminy.R o z d z i a ł III
ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIASTA
§ 11
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 11 ust. 1).
2. Rada składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.
3. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, komisji stałych i doraźnych.
4
. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta zwołuje się w trybie określonym w ustawie gminnej.§ 12
Kompetencje Rady określają ustawy.
§ 13
1. Pracę Rady organizuje jej Przewodniczący.
2. Do zadań Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczącego należy:
1) prowadzenie obrad, a w szczególności:
a) zwoływanie sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,
b) przygotowanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,
c) przewodniczenie sesjom Rady,
d) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,
e) sprawowanie policji sesyjnej,
2) podpisywanie uchwał Rady i protokołów z sesji Rady,
3) przekazywanie spraw komisjom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,
4) przekazywanie w imieniu Rady Burmistr
zowi spraw do opracowania lub załatwienia,5) koordynowanie działalności komisji Rady, przekazywanie Burmistrzowi projektów uchwał, wniosków, opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,
6) udzielanie radnym pomocy w sprawowaniu mandatu,
7)
wydawanie radnym odpowiednich dokumentów potwierdzających ich udział w pracach Rady,8) pełnienie dyżurów w celu przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,
9) zapewnienie ochrony praw radnego,
10) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w st
osunku do Burmistrza,11) reprezentowanie Rady.
§ 14
1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Rada może odbywać sesje uroczyste dla upamiętnienia wydarzeń ważnych dla kraju, regionu i miasta.
3. Porządek obrad sesji powinien zostać wyc
zerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu.Na wniosek Przewodniczącego lub w trybie wniosku formalnego zgłoszonego przez radnego Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
4. Termin
kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia ustnie na posiedzeniu. Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 dni.5. Uchwały Rady zapadają w trybie określonym w ustawie gminnej.
§ 15
1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnyc
2. Połączone Rady ustalają zasady obradowania na wspólnym posiedzeniu.
3. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu każdej
Rady.4. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu każdej Rady.
5. Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują Przewodniczący obu Rad.
§ 16
1. Sesje zwyczajne zwołuje się zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Plan pracy Rada uchwala najpóźniej na drugiej sesji w danym roku.
3. Projekt planu pracy przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącym i Przewodniczącymi komisji stałych i przedstawia do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stałych komisji Rady.
4. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych Gminy, w trybie ustalonym do ich
uchwalenia.5. Plan pracy Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.
§ 17
1. Sesja nadzwyczajna zwoływana jest przez Przewodniczącego zgodnie z przepisami ustawy gminnej w ciągu 7 dni od dnia złożenia przewodniczącemu wniosku w tej sprawie.
2. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie. Wniosek powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada obraduje wyłącznie w tym zakresie.
§ 18
1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności.
3. Rada może postanowić o wyłączeniu jawności części obrad w przypadkach wynikających z ustaw.
§ 19
1. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad sesji.
2. W sesji uczestniczą z prawem zabrania głosu:
1) Burmistrz i jego zastępca,
2) Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
3) Sekreta
rz i Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw, udzielenia wyjaśnień albo odpowiedzi na interpelacje i zapytania,4) zaproszeni przez Przewodniczącego przedstawiciele organów jednostek pomocniczych oraz organizacji społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem obrad sesji, lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw.
3. Przewodniczący może udzielić głosu innym uczestnikom sesji.
4. Przewodniczący zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.
5. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać:
1) zatwierdzenie porządku obrad sesji,
2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
3) informacje Burmistrza lub wyznaczon
ej przez niego osoby o działaniach Burmistrza między sesjami oraz o wykonaniu uchwał Rady,4) sprawy samorządowe jednostek pomocniczych,
5) uchwały,
6) informacje i komunikaty Przewodniczącego,
7) wolne wnioski,
8) interpelacje i zapytania.
6. W porządku obrad sesji zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się sprawozdanie Burmistrza z wykonania uchwał Rady za półrocze oraz sprawozdania komisji stałych Rady z pracy w minionym półroczu.
7. Porządek obrad sesji której przedmiotem jest uchwalenie budżetu lub absolutorium dla Burmistrza, a także sesji nadzwyczajnej i uroczystej, nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.
§ 20
1. Radni otrzymują zawiadomienie o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego, co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem.
W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku obrad sesji.
2. Do zawiadomienia dołącza się porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne materiały.
3. Materiały dotyczące uchwalenia budżetu Gminy radni powinni otrzymać 14 dni przed terminem sesji.
§ 21
1. Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady.
2. Przed otwa
rciem obrad sesji Przewodniczący ustala liczbę radnych na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.3. W przypadku stwierdzenia nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodnicząc
y wyznacza nowy termin sesji.4. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając formułę “Otwieram sesję Rady Miasta Świeradowa-Zdroju”.
5. Przewodniczący może przekazać w trakcie sesji prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu.
6. W przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący nie przerywa posiedzenia, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
§ 22
1. Po przedstawieniu projektu obrad przez Przewodnic
2. Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić radny, Burmistrz.
3. Sesja prowadzona jest według ustalonego porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.
4. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:
1) wystąpienie wnioskodawcy,
2) pytania do wnioskodawcy,
3) dyskusja radnych,
4) podjęcie uchwały albo zajęcie stanowiska.
§ 23
1. Podczas obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu przysługuje radnym – przewodniczącym komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad. Burmistrz oraz jego Zastępca mają prawo do głosu poza kolejnością.
2. W każdym punkcie porządku obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania gł
osu i jednej repliki.3. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy, przewodniczącego komisji nie powinien przekraczać 30 minut. Czas wystąpienia pozostałych mówców nie powinien przekroczyć pięciu minut.
§ 24
1. Dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad przebiegu sesji, Przewodniczący obrad sprawuje policję sesyjną. Przewodniczący obrad może w szczególności:
a) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,
b) odebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.
2. Uprawnienia Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, również niebędących radnymi. W przypadku prób zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób zakłócających spokój.
3. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.
§ 25
1. Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności o:
1) sprawdzenie quorum,
2) sprawdzenie listy obecności,
3) ograniczenie czasu wystąpienia,
4) zakończenie dyskusji,
5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
6) reasumpcję uchwały,
7) przejście do porządku obrad,
8) zarządzenie przerwy,
9
) przeprowadzenie tajnego głosowania w przypadkach przewidzianych ustawami,10) przeliczenie głosów.
2. Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami radnych w sprawie wniosku.
3. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.
§ 26
1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski". Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem s
esji) i krótko uzasadniony.2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
3. Wnioski podlegają głosowaniu.
§ 27
1. W porządku sesji zwyczajnej winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wni
oskom, interpelacjom i zapytaniom radnych.2. Interpelacje składa radny w sprawach zasadniczych dla Gminy na piśmie między sesjami lub na sesji. Adresatem interpelacji jest Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedst
awienie stanu faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.3. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w termi
nie 30 dni.4. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o stanie faktycznym. Zapytanie składa się na piśmie między sesjami lub w trakcie sesji w punkcie “interpelacje i zapytania".
5. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.
6. Przewodniczący informuje o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziac
h.§ 28
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny oraz Burmistrz.
2. Projekt uchwały przygotowany przez wnioskodawcę powinien być przedłożony Przewodniczącemu zgodnie z obowiązującymi przepisami w terminie umożliwiającym jej rozpatrzenie na najbliższej sesji Rady.
3. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać:
1) część nagłówkową zawierającą nazwę aktu, propozycję daty podjęcia, nazwę organu, który go firmuje i przedmiot unormowani
2) podstawę prawną, zgodnie, z którą organ upoważniony jest do podjęcia uchwały,
3) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:
– przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych w uchwale),
– przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),
– przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, dotyczące uchylenia dotychczas obowiązujących przepisów, a także sposobu ogłoszenia uchwały i inne),
– termin wejścia w życie, względnie obowiązywania,
4) do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię
Skarbnika Gminy.4. Przewodniczący przedstawia projekty uchwał do zaopiniowania komisjom.
§ 29
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona lub znowelizowana w tym samym trybie w jakim została uchwalona.
2. Uchwały podpisuje Przewodniczący.
3. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Burmistrza. W przypadku, gdy wymagają tego przepisy ustawowe Burmistrz przekazuje uchwałę do opublikowania w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
4. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe w ogłoszonych uchwałach.
5. Jednolity tekst uchwały w formie obwieszczenia ogłasza Przewodniczący Rady.?
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 29 ust. 4 i 5).
6. Biuro Rady prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem aktów prawa miejscowego.
§ 30
1 Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.
2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali quorum bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.
3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 8, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 10, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 4 radnych.
5. Przewodniczący odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 31
1 Rada podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911- -13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 31 ust. 1).
2. Głosowanie imienne lub tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana przez Radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.
3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności: “za”, “przeciw”, “wstrzymujący się”.
4. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym, za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonym przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.
5. Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie oraz w przypadkach określonych w ustawach.
6. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem radnego z listy radnych obecnych na sesji. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym wraz ze sposobem głosowania załączona jest do protokołu sesji.
7 Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników głosowania i sporządzeniu protokołu z tych czynności.
8. Wyniki głosowania zapisywane są w protokole z sesji.
§ 32
1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:
1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,
2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji oraz zaproponowanych na sesji,
3) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
2. Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami.
3. W przypadku wniosków przeciwnych poddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie “za”, według kolejności zgłaszania wniosków.
§ 33
1. W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwę:
1) z własnej inicjatywy nie częściej, niż co dwie godziny,
2) na przegłosowany wniosek radnego.
2. Po wyczerpaniu porządku obrad sesji Przewodniczący kończy obrady wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miasta Świeradowa-Zdroju”.
§ 34
1. Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 14 dni roboczych protokół, który stanowi urzędowe odzwierciedlenie rzeczywistego przebiegu obrad.
2. Protokół z sesji winien zawierać:
1)
numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych, osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4) ustalenie porządku obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,
6) czas trwania posiedzenia,
7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta.
3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.
4. Radni mają prawo wglądu do protokołu, w każdym czasie. Mieszkańcy Gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem części obrad objętych tajnością.
§ 35
1. Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu.
3. Projekt protokołu z sesji zwyczajnej wysyła się Radnym wraz z materiałami na siedem dni przed terminem kolejnej sesji.
4. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
5. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 4 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady. Sprzeciw ten, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawany jest głosowaniu.
6. Odpis protokołu przekazywany jest Burmistrzowi, natomiast wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje wskazanym jednostkom organizacyjnym Gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.
R o z d z i a ł IV
KOMISJE RADY MIASTA
§ 36
1. Do pomocy przy wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje ze swego grona komisje stałe i doraźne.
2. Komisje podlegają Radzie.
§ 37
1. Do zadań i zakresu działania komisji Budżetu i Finansów w szczególności należą sprawy:
1) budżetu i planów finansowych,
2) podatków i opłat lokalnych,
3) wydawanie opin
ii planowanego dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy polegających na:a) zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
b) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,
c) zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.
2. Do zadań i zakresu działania komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Rodziny i Spraw Socjalnych należą w szczególności sprawy:
1) z zakresu funkcjonowania przedszkoli i szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym,
2) inspirowanie instytucji społeczno-kulturalnych działających na terenie gminy do działalności twórczej,
3) wyrażanie opinii w sprawach działalności i realizacji zadań statutowych placówek kultury i oświaty,
4) wyrażanie opinii w sprawach umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji, imprez, tworzenie i likwidacja placówek kulturalnych,
5) wyrażanie opinii w sprawach imprez kulturalnych na terenie gminy,
6) opiniowanie spraw z zakresu kultury i oświaty,
7) podejmowanie
inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,8) współpraca z innymi gminami, instytucjami, związkami, stowarzyszeniami i fundacjami,
9) współpraca i utrzymanie bieżących kontaktów z jednostkami działającymi na rzecz zwalcza
nia barier architektonicznych i pomocy inwalidom,10) wspierania działań w zakresie opieki społecznej,
11) współpraca z organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym,
12) wyrażenie opinii w sprawach funkcjonowania pomocy społecznej, realizowanej przez administrację rządową i samorządową, w zakresie określonym ustawami,
13) wyrażenie opinii w sprawach prawidłowego realizowania pomocy społecznej,
14) wspierania działań Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Probl
emów Alkoholowych.3. Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Uzdrowiskowych Promocji Gminy, Sportu i Turystyki należą w szczególności sprawy:
1) inspirowanie działalności promocyjnej gminy,
2) współpraca z instytucjami profesjonalnie zajmującymi się promocją, turystyką i sportem,
3) wyrażanie opinii w sprawach organizacji oraz osób zajmujących się promocją, sportem i turystyką,
4) opiniowanie spraw z zakresu sportu, turystyki i promocji Gminy,
5) wyrażanie opinii w sprawach organizacji imprez sportowych
i turystycznych na terenie Gminy,6) opiniowanie umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji imprez sportowych i turystycznych,
7) inspirowanie podejmowania działań w kierunku upowszechniania masowych dyscyplin sportowych na terenie Gminy.
4. Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska należą w szczególności:
1) współpracy z Policją i Strażą Pożarną w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego,
2) wypra
cowania zasad funkcjonowania Straży Miejskiej i bieżąca kontrola nad funkcjonowaniem tej Straży,3) opiniowania zmian w Regulaminie Organizacyjnym Straży Miejskiej,
4) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
5) oceny stanu bezpieczeństwa i porzą
dku publicznego, opiniowanie nazewnictwa ulic i placów,6) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz ochrony środowiska,
7) inspirowanie opracowania perspektywicznego zagospodarowania odpadów, odprowadzania ścieków, właściwego zaopatrzenia w wodę i ciepło w gminie, poszukiwanie rozwiązań ekologicznych,
8) wspieranie działań mających na celu uzyskanie środków i funduszy na realizację projektów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
9) opiniowanie podejmowania środków zaradczych związanych z walką z chorobami, szkodnikami i chwastami,
10) wnioskowanie do Rady o określenie lub zmianę kierunków polityki społecznej i gospodarczej przy wykorzystaniu środków budżetowych,
11) wyrażenie opinii w sprawach projektów planu społeczno-gospodarczego i budżetu oraz półrocznych sprawozdań z jego wykonania,
12) przygotowanie opinii w sprawach miejscowych i perspektywicznych wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego i dokonywanie okresowych ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynik
ających z realizacji planu miejscowego oraz ocen aktualności planów,13) opiniowanie organizacji ruchu drogowego,
14) opiniowanie stanu analiz rozwoju miasta, potrzeb społecznych i możliwości ich zaspokajania,
15) współpraca z Burmistrzem w zakresie kształ
towania polityki inwestycyjnej i lokalizacyjnej,16) ocena efektywności funkcjonowania spółek z udziałem Gminy,
17) opiniowanie oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie inwestycji, drogownictwa, budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej, gazyfik
acji, przemysłu i innych,18) opiniowanie spraw związanych z gospodarką ściekami, utrzymanie czystości, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,
19) rozpatrywanie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem cmentarzy komunalny
ch,20) opiniowanie spraw związanych z gospodarką zasobami lokali użytkowych i mieszkalnych na terenie gminy,
21) opiniowanie działań z zakresu porządku publicznego,
22) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,
23) rozpa
trywanie spraw z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,24) wydawanie opinii w sprawie zagospodarowania terenów przyjmujących od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,
25) opiniowanie spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączni
e gruntów z produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,26) opiniowanie projektów uchwał.
§ 38
1. Do zadań stałych komisji wymienionych w § 37 należy:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Burmistrz może przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,
3) monitorowanie wykonania uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,
4) współdziałanie z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,
5) współdziałanie z jednostkami pomocniczymi,
6) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,
7)
przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji,8) wyrażanie opinii na podstawie odrębnych przepisów.
2. Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę w drodze uchwały.
§ 39
1. Postanowienia o komisjach stałych Rady, zawarte w Statucie, stosuje się również do komisji doraźnych.
2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.
§ 40
1. Rada powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatów.
2.
Rada dokonuje wyboru członków komisji, którzy wyrazili chęć pracy w danej komisji, spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów.§ 41
1. Przewodniczącego komisji wybiera Rada na wniosek komisji, spośród członków wchodzących w jej skład.
2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja, spośród członków danej komisji.
3. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu komisji.
4. Komisje mogą wyodrębnić podkomisję oraz odbywać wspólne posiedzenia.
5. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane osoby niebędące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz reprezentan- tów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.
§ 42
1. Wynikiem działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które kieruje się do Przewodniczącego.
2. Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.
3. Komisja podejmuje
rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.4. Burmistrz powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.
5. W przypadku przekaz
ania przez Radę lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.6. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminów lub uchylania się komisji od opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska Przewodniczący może wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.
7. Z posiedzenia komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który podlega przyjęciu na następnym po
siedzeniu komisji.Protokół powinien zawierać:
1) numer i datę oraz numery wniosków komisji,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg posiedzenia,
5) treść
wniosku lub opinii,6) czas trwania posiedzenia,
7) podpis przewodniczącego komisji i protokolanta.
R o z d z i a ł V
KOMISJA REWIZYJNA
§ 43
1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną stanowiącą jej organ kontrolny.
2. Do zadań i zakresu działania Komisji Rewizyjnej należą w szczególności sprawy:
1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielania Burmistrzowi absolutorium z tego tytułu; przed sporządzeniem wniosku w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii w tej kwestii, w terminie wskazanym przez Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego,
2) przygotowanie materiałów do oceny pracy Burmistrza,
3) opiniowanie wniosków
w sprawie przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza,4) przeprowadzanie kontroli działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz jednostek pomocniczych gminy z wykonania zadań w oparciu o kryteria: legalności, celowości, rzetelności i gospodarności,
5) na wniosek Rady przygotowanie oceny pracy Burmistrza uwzględniając w szczególności:
a) sprawozdanie Burmistrza z wykonania zadań Gminy oraz z wykonania uchwał Rady,
b) opinie komisji o wykon
aniu przez Burmistrza zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli, interpelacji i wniosków radnych,c) wyniki kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych,
6) kontrola wykonywania przez Burmist
rza uchwał Rady,7) kontrola skarg i wniosków rozpatrywanych przez Burmistrza,
8) kontrola realizacji interpelacji i wniosków radnych,
9) kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
10) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Burmistrza,
11) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
12) wnioskowanie o przekazanie spraw do organów ścigania,
13) wnioskowanie o zmianę sposobu gospodarowania mieniem gminnym.
§ 44
1.
2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić:
a) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady,
b) małżonek, krewny lub powinowaty Burmistrza, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Ko
3. Rada nie powinna powoływać do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w jednostkach organizacyjnych gminy.
§ 45
1. Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
3. K
omisja Rewizyjna za zgodą Rady może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.4. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
§ 46
1. Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
Powyższe wyłączenie dotyczy również spraw związanych z uczestnictwem ww. osób w udzieleniu zamówienia publicznego objętego kontrolą.
2
. Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna, a o wyłączeniu przewodniczącego komisji rozstrzyga Rada.
§ 47
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę w drodze uchwały, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.
2. Kontrole przeprowadzane są według następujących zasa
d:1) o zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, określając zakres i termin kontroli,
2) przed przystąpieniem do czynności kontrolnych Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego zastępca wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie Przewodniczącego do przeprowadzenia kontroli,
3) zespół kontrolujący ma prawo wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki, do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także do zasobów informacji zgromadzonych w systemach informatycznych Gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,
4) dokumenty niezbędne do przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie. Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes Gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki org
anizacyjnej oraz oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nie ujawniania tych wiadomości lub dokumentów osobom nieupoważnionym,5) czynności kontrolne prowadzone są przez członków komisji w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby prz
ez niego wyznaczonej.3. Komisja Rewizyjna może powoływać biegłych do uczestnictwa w pracach zespołu kontrolnego.
4. Po zakończeniu kontroli w terminie 7 dni zespół kontrolny sporządza protokół kontroli, który podpisują wszyscy członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
5. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.
6. Uwierzytelnione przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są niezwłocznie Przewodniczącemu Rady, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.
7. W przypadku
stwierdzenia nieprawidłowości Komisja Rewizyjna na podstawie protokołu kontroli sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do Burmistrza wystąpienie pokontrolne zawierające w szczególności:1) nazwę kontrolowanej jednostki i skład zespołu kontrolującego,
2) czas trwania i przedmiot kontroli,
3) wykaz skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,
4) opis stanu faktycznego,
5) wykaz ustalonych nieprawidłowości z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,
6) wniosk
i i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.8. Kierownik kontrolowanej jednostki w terminie 3 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
9. Komisja Rewizyjna
przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, wyników kontroli wykonania budżetu oraz realizacji rocznego planu kontroli.10. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli, okresowo raz na kwartał.
R o z d z i a ł VI
RADNI
§ 48
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i wnioski, przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 48).
§ 49
1. Radny sk
2.
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno Radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz Radni, którzy uz
yskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 49).
§ 50
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 50 ust. 1).
2. Radny może być członkiem 2 komisji stałych.
§ 51
1. Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.
2. W przypadku braku możliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji Radny pisemnie usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 52
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, z wyjątkiem sytuacji do której odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Rad
nego mandatu.3. Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 52).
R o z d z i a ł VII
Organ wykonawczy Gminy
§ 53
1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
2. Zasady wyboru Burmistrza określają przepisy odrębne.
§ 54
1. Zdawanie i przyjmowanie obowiązków Burmistrza następuje protokolarnie.
2. Protokół przekazania powinien zawierać w szczególności:
1) wyszczególnienie spraw bieżących będących w toku załatwiania,
2) informację o sytuacji finansowej Gminy, w tym:
a) stan kasy,
b) wysokość środków finansowych na rachunku bieżącym,
c) wysokość środków finansowych na rachunkach terminowych,
d) akcje, obligacje i inne,
3) informację o wierzytelności i zobowiązania Gminy,
4) informację o toczących się sprawach sądowych, w których uczestniczy Gmina.
§ 55
1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
2)
określenie sposobu wykonywania uchwał Rady,3) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a zwłaszcza:
a) zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów nieprzekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,
b) zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych nieprzekraczających sumy ustalonej corocznie przez Radę,
4) wykonywanie budżetu,
5) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżet i wykorzystania środków budżetowych i kierunkach polityki społeczno- -gospodarczej,
6) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz o zawarciu ugody sądowej, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej,
7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
8) udzielanie kierow
nikom jednostek organizacyjnych Gminy, które nie posiadają osobowości prawnej, pełnomocnictwa do gospodarowania mieniem tych jednostek,9) prowadzenie rejestru składników mienia komunalnego oraz rejestru podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami
tego mienia,10) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy,
11) nadawanie Urzędowi regulaminu organizacyjnego.
(
Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 55 ust. 1 pkt 1–4, pkt 7, pkt 11).§ 56
Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 56).
§ 57
Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 57).
§ 58
1. Burmistrz podejmuje rozstrzygnięcia w formie zarządzeń, decyzji i postanowień.
2. Projekty zarządzeń Burmistrza opracowywane są zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady Miasta.
3. Szczegółowy tryb składania dokumentów i przedstawiania ich Burmistrzowi określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta.
4. Burmistrz podpisuje wydane przez siebie zarządzenia, decyzje i postanowie
nia.§ 59
Na sesjach Rady Miejskiej Burmistrz lub z upoważnienia Burmistrza Zastępca Burmistrza, Skarbnik i Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji, przedstawiają:
1) projekty uchwał Rady Miejskiej,
2) stanowisko Burmistrza w sprawie projektów uchw
ał, których Burmistrz nie był inicjatorem,3) okresowe sprawozdania z działalności Burmistrza, w tym sprawozdania półroczne,
4) odpowiedzi na zapytania oraz interpelacje radnych.
§ 60
1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) skreślony,
2)
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,3) kierowanie pracą Urzędu,
4) reprezentowanie Gminy na zewnątrz, a w szczególności w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach i spółdzielniach oraz stowarzyszeniach gmin,
5) współdziałanie z organami jednostek pomocn
iczych,6) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania,
7) wykonywanie wobec pracowników Urzędu Miasta czynności pracodawcy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność §
60 ust. 1 pkt 2 i pkt 4).R o z d z i a ł VIII
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY
§ 61
1. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.
2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
3. Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa odrębny Regulamin Organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 61).
§ 62
1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie (jednostki, zakłady budżetowe, instytucje kultury) oraz komunalne osoby prawne (spółki), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych organizacji gospodarczych lub zawiązywać umowy na zasadach określonych w ustawach.
2. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.
3. Rada uchwala na wniosek Burmistrza statuty gminnych jednostek organizacyjnych.
4. Kierown
icy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, udzielonego im przez Burmistrza.5. Stosunki między Gminą, a komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.
6. Wykaz
jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik nr 3 do Statutu.(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 62 ust. 2 i ust. 4).
R o z d z i a ł IX
STOSUNKI PRACY PRACOWNIKÓW S
AMORZĄDOWYCH§ 63
1. Pracownikami samorządowymi z wyboru jest w Gminie Burmistrz.
2. Nawiązanie stosunku pracy z Burmistrzem następuje z chwilą wyboru.
3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady, ustala w drodze uchwały wynagrodzenie Burmistrza.
§ 64
1.
Pracownikami samorządowymi z powołania są:a) Sekretarz,
b) Skarbnik Gminy,
c) Zastępca Burmistrza.
2. Skarbnik, Sekretarz Gminy i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego są zatrudniani i zwalniani przez Radę w drodze uchwały na wniosek Burmistrza.
3. Kierownicy
gminnych jednostek organizacyjnych są zatrudniani i zwalniani przez Burmistrza w drodze zarządzenia.4. W razie odwołania pracowników, o których mowa w ust. 1, przysługują im świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.
§ 65
1. Pracownicy Urzędu niewymienieni w § 63–64 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.
2. Umowy o pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, nawiązuje Burmistrz.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność rozdziału IX).
R o z d z i a ł X
MIENIE KOMUNALNE
§ 66
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy, związków komunalnych, do których ona należy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.
Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określa Rada Miasta.
2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 66).
§ 67
1. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy bądź inne podmioty mienia komunalnego.
2. Podmioty mienia komunalnego, posiadające osobowość prawną, samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, w zakresie określonym w aktach o ich powołaniu oraz innych przepisach prawa.
3. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez Burmistrza.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 67 ust. 2 i ust. 3).
§ 68
Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest jego ochrona oraz zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.
§ 69
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 69).
§ 70
Informację dotyczącą stanu mienia komunalnego, zawierającą pełną ocenę wielkości i wartości skomunalizowanego mienia, przedstawia Radzie corocznie Burmistrz wraz z projektem budżetu.
R o z d z i a ł XI
GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
§ 71
Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu Gminy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 71).
§ 72
1. Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego.
3. Do czasu uchwalenia budżetu podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie.
4. Burmistrz jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej łącznie z projektem uchwały budżetowej.
§ 73
Dochodami Gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody Gminy,
2) dochody z majątku Gminy,
3) subwencje z budżetu państwa,
4) inne dochody i wpływy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 73).
§ 74
1. Planowane wydatki budżetu mogą przekroczyć dochody, ze wskazaniem źródła pokrycia niedo
boru.2. Uchwały organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostają pokryte.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego skł
adu Rady.§ 75
1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.
2. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
1) jawność debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu Gminy poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i gminnych jednostkach organizacyjnych, miesięczniku informacyjnym o zasięgu lokalnym na oficjalnych stronach internetowych Gminy,
3) przedstawienie pełnego wykazu dotacji celowych udzielanych z budżetu Gminy poprzez wywiesze-nie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta, miesięczniku informacyjnym o zasięgu lokalnym oraz na oficjalnych stronach internetowych Gminy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/25/03 z dnia 20 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 75 ust. 1 i ust. 2 – tylko odnośnie zapisu – “gospodarka finansowa Gminy jest jawna”).
§ 76
1. Po zakończeniu roku budżetowego Burmistrz przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.
2. Spra
wozdanie analizowane jest przez komisje Rady oraz szczegółowo badane przez Komisję Rewizyjną.3. Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem w sprawie absolutorium do Rady. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.
4. Na s
esji absolutoryjnej Rada rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie obraduje nad wnioskiem w sprawie udzielenia bądź nieudzielania Burmistrzowi absolutorium z tego tytułu.R o z d z i a ł XII
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 77
1. Jednostki pomocnicze może tworzyć Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy określa uchwała Rady.
3. Projekt podziału obszaru Gminy na jednostki pomocnicze Rada przedstawia do publicznej konsultacji, według zasad ustalonych odrębną uchwałą. Podział ten powinien uwzględniać zdolność wykonywania zadań publicznych przez tworzone jednostki.
4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady albo na wnioski zainteresowanych rad jednostek pomocniczych.
§ 78
Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa odrębny statut, który Rada nadaje jednostkom pomocniczym niezwłocznie po ich utworzeniu.
R o z d z i a ł XIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 79
1. Uchwalanie Statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Zmiany Statutu nast
ępują w drodze jego nowelizacji w trybie określonym w ust. 1.§ 80
W sprawach, których nie reguluje Statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.
§ 81
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.