R o z d z i a ł 5

Obowiązki i prawa radnego

§ 41

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.

2. Obowiązek określony w ust. 1 może być realizowany w szczególności poprzez:

1) organizowanie spotkań z wyborcami,

2) informowanie mieszkańców o stanie gminy i swojej działalności w Radzie,

3) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

4) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

3. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców. Radny powinien kierować się dobrem gminnej wspólnoty samorządowej.

§ 42

1. Radny jest obowiązany brać aktywny udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany, a w szczególności:

1) zabierać głos w dyskusjach,

2) brać udział w głosowaniu,

3) występować z interpelacjami i zapytaniami,

4) występować z wnioskami.

2. Radny potwierdza swoją obecność podpisem na liście obecności.

3. Nieobecność na sesji lub posiedzeniu Komisji radny powinien usprawiedliwić składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady lub odpowiednio Przewodniczącemu Komisji, przed rozpoczęciem obrad lub nie później niż 7 dni od dnia powstania przeszkody, uniemożliwiającej radnemu udział w posiedzeniu.

4. W przypadku nieobecności radnego na posiedzeniu bez usprawiedliwienia, Przewodniczący obrad na liście obecności umieszcza odpowiednią adnotację.

5. Przewodniczący Rady, na wniosek radnego, może udzielić mu z ważnych przyczyn urlopu od wykonywania obowiązków radnego.

§ 43

1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych na zasadach dobrowolności.

2. Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.

3. Utworzenie Klubu Radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

4. Zgłoszenie utworzenia Klubu Radnych powinno zawierać:

1) imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu,

2) listę członków Klubu,

3) nazwę Klubu – jeżeli Klub ją posiada,

4) podpis Przewodniczącego Klubu,

5) podpisy członków Klubu.

5. Wystąpienie radnego z Klubu Radnych wymaga każdorazowego pisemnego zawiadomienia o tym fakcie Przewodniczącego Rady.

6. W przypadku zmniejszenia się, wymaganej w ust. 2, liczby członków Klubu Radnych Klub ulega samoistnemu rozwiązaniu, o czym członkowie Klubu pisemnie powiadamiają Przewodniczącego Rady.

§ 44

1. Kluby Radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin Klubu nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem Miasta.

2. Przewodniczący Klubów Radnych są obowiązani przedłożyć Przewodniczącemu Rady regulaminy Klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.

3. Za udział w działalności Klubu jego członkom nie przysługują diety.

4. Przedstawiciele Klubów mogą przedstawiać stanowiska Klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.