R o z d z i a ł 2

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 3

1. Rada Miejska w Boguszowie-Gorcach, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. Rada składa się z radnych, wybranych w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów oraz ilość radnych do Rady określa Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

§ 4

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

3. Prawo zgłaszania kandydatur na funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego.

§ 5

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1) przygotowuje i zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom Rady i czuwa nad ich przebiegiem,

3) sprawuje nadzór nad terminowością prac Rady i jej organów,

4) koordynuje posiedzenia Komisji Rady.

§ 6

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza Miasta, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

3. O sesji Rady zawiadamia się pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, podając miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz porządek obrad. Wraz z zawiadomieniem o sesji radni winni otrzymać komplet materiałów związanych z przedmiotem obrad.

4. Materiały na sesję, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu Miasta oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed sesją.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady podaje się do publicznej wiadomości, co najmniej na 3 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.

6. O sesji nadzwyczajnej zawiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, porządek sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

7. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3, 4, 5 i 6, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej rozpoczęcia. Wniosek o odroczenie sesji, z przyczyn wymienionych w zd. 1, może być zgłoszony tylko na początku obrad.

8. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, sesja Rady może składać się z więcej niż jednego posiedzenia. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w ust. 3, 4, 5 i 6.

§ 7

1. Warunki techniczno-organizacyjne posiedzeń Rady i jej organów zapewnia Burmistrz Miasta. Burmistrz wyznacza pracownika Urzędu do obsługi pracy Rady.

2. W obradach Rady dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi, mogą uczestniczyć Zastępca Burmistrza, Skarbnik oraz inni pracownicy wyznaczeni przez Burmistrza.

3. W obradach mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele instytucji i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.

§ 8

1. Posiedzenia Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Podczas posiedzenia może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu dla niej miejsca.

§ 9

1. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Boguszowie- -Gorcach”.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) Przewodniczący przedstawia porządek obrad. W przypadku stwierdzenia braku kworum Przewodniczący przerywa obrady sesji i wyznacza nowy jej termin.

3. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami,

3) interpelacje i zapytania radnych,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.

§ 10

1. Przewodniczący udziela głosu w sprawach objętych porządkiem obrad, według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielać głosu poza kolejnością.

2. Przewodniczący Komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością, ilekroć tego zażądają. Poza kolejnością mówców Przewodniczący obrad może również udzielić głosu zaproszonym gościom.

3. Oprócz zabrania głosu radny, w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

4. Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę radnemu, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przywołaniem radnego “proszę do rzeczy”. Po dwukrotnym przywołaniu radnego “proszę do rzeczy” Przewodniczący może odebrać przemawiającemu głos.

5. Przewodniczący obrad może podjąć decyzję o skreśleniu z protokołu wypowiedzi radnego, któremu nie udzielił głosu lub który kontynuował przemówienie po odebraniu mu głosu.

6. Przewodniczący może udzielić głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

§ 11

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać radnemu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie także do wystąpień osób spoza Rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 12

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji WNIOSKI FORMALNE, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie kworum

2) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

3) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,

4) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

5) zamknięcie listy mówców,

6) ograniczenie czasu wystąpień do dwóch minut,

7) głosowanie bez dyskusji,

8) ogłoszenie przerwy lub odroczenie posiedzenia,

9) odesłanie projektu uchwały do Komisji,

10) ponownego głosowania, w szczególności:

a) w przypadku wątpliwości co do przebiegu głosowania lub obliczenia jego wyników,

b) w przypadku wprowadzenia radnych w błąd co do sposobu głosowania.

2. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 13

1. WNIOSKI MERYTORYCZNE radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek wraz z krótkim uzasadnieniem należy złożyć Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji).

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 14

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Burmistrz Miasta.

2. Interpelacje składa się ustnie na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania radnych” lub na piśmie w siedzibie Rady Miejskiej.

3. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji w punkcie “Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych”, bądź na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i Przewodniczącemu, który w punkcie “Interpelacje i zapytania radnych” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

4. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie (jeżeli została udzielona na piśmie). Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź i dodatkowe wyjaśnienie ustne na sesji, Rada na wniosek interpelującego, może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 15

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych na piśmie w siedzibie Rady lub ustnie w punkcie “Interpelacje i zapytania radnych”.

2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego. Tryb ten odnosi się także do interpelacji.

3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni w siedzibie Rady.

4. Pracownik obsługujący pracę Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach. Do obowiązków pracownika, o którym mowa w zdaniu 1, należy zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje lub zapytania.

§ 16

1. Rada Miejska rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej właściwości.

2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) 1/4 składu Rady,

2) Komisji Rady,

3) Klubowi Radnych,

4) Burmistrzowi Miasta.

3. Podmiotom, o których mowa w ust. 2, służy prawo sporządzenia projektu uchwały.

4. Prace związane z wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej koordynuje Burmistrz Miasta, podejmując w tym celu działania niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu uchwały, a zwłaszcza zapewnia zaopiniowanie go przez właściwą Komisję Rady oraz przedstawia Radzie wraz z uzasadnieniem co do skutków, jakie ona wywoła.

5. Projekty uchwał wymagają zaopiniowania przez radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.

§ 17

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) numer uchwały,

2) wskazanie organu podejmującego uchwałę,

3) datę podjęcia uchwały,

4) tytuł uchwały,

5) podstawę prawną uchwały,

6) postanowienia merytoryczne,

7) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

8) określenie terminu wejścia uchwały w życie i (ewentualnie) czasu obowiązywania,

9) sposób publikacji,

10) uzasadnienie do uchwały.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

§ 18

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały.

2. W przypadku uchwały podjętej na sesji trwającej dłużej niż jeden dzień, za datę podjęcia uchwały uważa się dzień zamknięcia sesji.

3. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

4. Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Uchwały stanowiące przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują terminu późniejszego.

6. Urząd Miejski prowadzi zbiór uchwał Rady dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 19

1. Głosowanie nad projektem uchwały obejmuje następujące etapy:

1) głosowanie poprawek zgłoszonych przez radnych, w tym w pierwszej kolejności głosowanie “poprawek najdalej idących”, tzn. takich, których przyjęcie wyklucza potrzebę głosowania nad innymi poprawkami,

2) głosowanie nad projektem uchwały uwzględniającym autopoprawki – które nie podlegają odrębnemu głosowaniu – i przyjęte przez Radę poprawki.

2. Głosowanie nad poprawkami i projektem uchwały może być poprzedzone rozpatrzeniem wniosków o:

1) odrzucenie uchwały,

2) zwrot projektu wnioskodawcy w celu dokonania uzupełnień i poprawek,

3) odesłanie projektu do Komisji,

4) przesunięcie rozpatrywania uchwały na inny określony termin,

5) zasięgnięcie opinii ekspertów przed podjęciem uchwały.

3. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie nad całością uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Do momentu przyjęcia projektu uchwały (w całości) wnioskodawca może wycofać wniesiony przez siebie projekt.

§ 20

1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Warunek kworum, o którym mowa w ust. 1, będzie spełniony w razie faktycznej obecności radnych obecnych w chwili głosowania.

3. “Zwykła większość głosów” – to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”. Głosów “wstrzymujących się” nie bierze się przy tym pod uwagę.

4. “Bezwzględna większość głosów” oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 21

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przy pomocy Wiceprzewodniczących.

3. Na sesji głosują tylko radni.

4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

§ 22

1. Głosowanie imienne przeprowadza się w wypadkach wskazanych w ustawie.

2. Głosowanie imienne odbywa się przez wywoływanie nazwisk radnych według kolejności alfabetycznej i odnotowanie w protokole, czy radny oddał głos “za”, “przeciw”, czy “wstrzymał się od głosu”.

§ 23

1. Głosowanie tajne Rada przeprowadza w wypadkach wskazanych w ustawie.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.

Głosowanie tajne odbywa się przy wykorzystaniu przygotowanej w tym celu urny. Radni kolejno, w porządku alfabetycznym wrzucają swoje karty do urny.

3. Głosowanie tajne przeprowadza 3-osobowa Komisja Skrutacyjna wybrana spośród Radnych. Komisja Skrutacyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego Komisji.

4. Opieczętowanych kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Komisja Skrutacyjna dokonuje otwarcia urny oraz obliczenia głosów.

6. Z przebiegu głosowania tajnego Komisja sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.

7. Wyniki głosowania tajnego ogłasza Przewodniczący obrad na podstawie protokołu przedstawionego przez Komisję Skrutacyjną dokonującą obliczenia głosów.

§ 24

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję formułą: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji. Postanowienie to dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 25

1. Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) krótki zapis przebiegu obrad, a w szczególności streszczenie przemówień i dyskusji oraz treść zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania i jego wyniki,

8) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejno cyframi rzymskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

3. Do protokołu załącza się w szczególności: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, sprawozdanie z prac Burmistrza Miasta między sesjami, inne sprawozdania, podjęte uchwały, wnioski, interpelacje, oświadczenia, protokoły Komisji Skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania, usprawiedliwienia nieobecności radnych oraz inne materiały rozpatrywane przez Radę.

4. Protokół wraz z załącznikami, udostępniany jest radnym w terminie 14 dni po posiedzeniu sesji Rady.

5. Protokół jest do wglądu radnych w siedzibie Rady Miejskiej oraz na każdej następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu podejmuje decyzję Przewodniczący obrad. Radni, których wniosków nieuwzględniono przedkładają je na sesji z uzasadnieniem.

§ 26

1. Wyciągi z protokołu przekazuje się zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

2. Protokoły obrad przechowuje się w siedzibie Rady Miejskiej.

3. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem niejawnej części obrad.