ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE MIASTA I GMINY MIEROSZÓW
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§1
Zasady ustalają:
1) szczegółowe wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie.
§ 2
1. Ilekroć w Zasadach jest mowa o:
1) ustawie u. c. p. – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),
2) ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),
3) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
4) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach, tj. odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstający
5) odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
6) o
dpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,7) firmie wyw
ozowej – należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez Burmistrza Mieroszowa zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.§ 3
Zasady obowiązują:
1) właścicieli nieruchomości,
2) kierowników budów,
3) jednostki użytkujące tereny służą
ce komunikacji publicznej,4) wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.
R o z d z i a ł II
Wymagania w zakresie utrzymaniu czystości i porządku na nieruchomościach oraz terenach użytku publicznego
§ 4
1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na jej terenie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego.
2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek dbania o estetyczny wygląd budynków i otoczenia, między innymi poprzez:
1) pielęgnację zieleni,
2)
usuwanie z elewacji i ogłoszeń, plakatów, napisów itp. umieszczanych bez zezwolenia.3. Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą o u. c. p. mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia ze śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości.
4. Pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętnych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej należy do zarządcy drogi.
5. Obowiązek określony w ust. 2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 5
1. Obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez:
1) odgarnięcie w miejsce niepowodujące zakłóceń ruchu pieszych lub pojazdów,
2) podjecie dzi
ałań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.2. Zanieczyszczenia uprzątniętne z chodników powinny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 14 ust. 1 i 2.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.0911-21/67/03 z dnia 29 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 pkt 2).
3. Zakazuje się zgarniania zanieczyszczeń chodnika na jezdnię.
4. Zabrania się wywożenia i składowania śniegu i lodu uprzętniętnego z nieruchomości i dróg publicznych bezpośrednio przy rzekach i ciekach wodnych.
5. Niezwłoczne usunięcie dostarczonych na teren nieruchomości materiałów (mat. budowlane, kokos, węgiel itp.) utrudniający komunikację.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.0911-21/67/03 z dnia 29 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 pkt 5).
§ 6
1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i opróżniania ich z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.
2. Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym, z
obowiązany jest do:a) wyposażenia miejsca, w którym się ono odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet, jeżeli zgromadzenie trwa dłużej jak trzy godziny,
b) oczyszczanie terenu i wywiezienia odpadów b
ezpośrednio po zakończeniu imprezy, nie później niż w ciągu 16 godzin,c) oczyszczenia terenów przyległych, jeżeli zanieczyszczenie powstało w związku z imprezą.
3. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.
§ 7
Na ni
eruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka itp.:1) mycie samochodów może odbywać się w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez pozostałych użytkowników, miejscach oddalonych od zbiorników i cieków wodnych,
2) doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych, mogą się odbywać tylko w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
§ 8
1. Odpady komunalne p
owstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszych Zasadach, natomiast nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, odrębnych w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm.).2. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.
3. Odpady inne niż wymienione w ust. 1 i 2, powstające na terenie nieruchomości, należy gromadzić oddzielnie, a zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.
§ 9
1. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać:
1) w granicach nieruchomości w miejscu:
a) trwale oznaczonym,
b) posia
dającym równą i utwardzoną nawierzchnię zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota,c) łatwo dostępnym dla ich użytkowników dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego,
2) w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców w nieruchomości lub osób trzecich.
2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać miejsce ustawienia pojemników w czystości i porządku.
3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
§ 10
1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek:
1) zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych oraz wyposażenia nieruchomości wyłącznie w typowe pojemniki, kontenery przeznaczone do tego celu, poprzez zakup, wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym uprawnionym podmiotem,
2) utrzymywać pojemniki w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
2. Normatywny wskaźnik ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez osobę w ciągu roku wynosi 1,6 m
3/rok.(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.0911-21/67/03 z dnia 29 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 pkt 2).
3. Normatywne wskaźniki ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych z 1 m
2 powierzchni niemieszkalnej lokali użytkowych wynosi:1) hotele, pensjonaty itp. 2,19 dm3
na łóżko na osobę,2) szkoły – 0,08 dm
3/m2 na dobę lub 0,25 dm3 nauczania na dobę,3) przedszkola – 0,18 dm3/m2
na dobę lub 0,67 dm3 na dziecko na dobę,4) restauracje, jadłodajnie, bary – 0,45 dm
3/m2 pow. na dobę,5) lokale handlowe:
a) spożywcze – 0,25 dm
3/m3 powierzchni na dobę,b) inne – 0,20 dm3/m2 powierzchni
na dobę,6) zakłady rzemieślnicze, usługowe – 0,20 dm
3/m2 powierzchni na dobę.(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.0911-21/67/03 z dnia 29 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 pkt 3).
4. Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70).
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.0911-21/67/03 z dnia 29 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 pkt 4).
§ 11
1. Właściciel nieruchomości jest obwiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 12
1. Odpady zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym, ale z częstotliwością co najmniej:
– odpady komunalne zmieszane – raz na dwa tygodnie.
2. Odpady komunalne mogą być gromadzone w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, a w przypadku utrudnionego dojazdu samochodu specjalistycznego do nieruchomości dopuszczalne jest gromadzenie odpadów w oznakowanych workach i składowane na wyznaczonym terenie.
3. Nieczystości ciekłe winny być odprowadzane do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona nieruchomość powinna być wyposażona w zbiornik nieczystości ciekłych lub też posiadać przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach o
drębnych.4. Nieczystości ciekłe przetrzymywane w zbiornikach szczelnych – bezodpływowych – winny być usuwane z częstotliwością uzgodnioną z zarządcą stacji zlewnej oraz zapobiegającą przepełnieniu zbiornika i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód grun
towych.§ 13
1. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.
§ 14
1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także odpadów roślinnych).
3. Obowiązki określone w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
4. Odpady powstające w gospodarstwach domowych takie jak: gruz budowlany, ziemia, kamienie itp. należy wywieźć na wysypisko komunalne we własnym zakresie lub zlecić jednostce wywozowej.
§ 15
1. Wywóz odpadków komunalnych wielkogabarytowych odbywać się będzie raz na kwartał.
• terminy i sposób odbioru ogłasza się na tablicach ogłoszeń z co naj
• w wyznaczonych dniach odbioru wytwórcy odpadów wystawiają na chodniki lub pobocza odpady wielkogabarytowe, zbędny sprzęt gospodarstwa domowego,
• wystawione odpady wielkogabarytowe nie mogą stwarzać zagrożenia dla przechodzących ludzi.
§ 16
1. Dla potrzeb dobrowolnej nieodpłatnej zbiórki selektywnej odpadów organizuje się centralne punkty odpadów.
2. Centralne punkty zbiórki odpadów wyposażone są w pojemniki:
1) niebieski – do zbiórki czasopism, książki i innej makulatu
2) zielone – na szkło,
3) żółte – na opakowania z PET i innych z tworzywa sztucznego.
§ 17
1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów co najmniej w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu niniejszego rozdziału.
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania, na zasadach określonych w ustawie u. c. p., dowodów usunięcia odpadów.
3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udzielenia przedsiębiorstwu wywozowemu informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymogami określonymi w niniejszych Zasadach.
§ 18
Obowiązkiem właścicieli i zarządców nieruchomości na obszarach zwartej zabudowy mieszkaniowej jest przeprowadzenie dwa razy w roku w miesiącu kwietnia i październiku deratyzacji.
• obowiązkowi deratyzacji wszystkich nieruchomości niezależnie od ich przeznaczenia i sposobu użytkowania,
• o rozpoczęciu i zakończeniu deratyzacji właściciele i zarządcy nieruchomości mają obowiązek powiadomić Urząd Miejski w Mieroszowie.
R o z d z i a ł III
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych
§ 19
1. Osoby będące właścicielami bądź opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.
2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.
§ 20
1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnik
a.3. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki, obiektu).
§ 21
1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki,
skwery, zieleńce itp.2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.
R o z d z i a ł IV
Warunki i wymagania dla utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 22
1. Wprowadza się zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze miasta o zwartej zabudowie.
2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierząt gospodarskich (króliki, kury, krowy, trzody chlewnej, kozy i inne) mogą być utrzymywane w liczbie zapewniającej utrzymanie zasad określonych w ust. 3 i pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszych Zasadach.
3. Prowadzący hodowle zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:
1) gromadzenie i usuwanie powstałych w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgody z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszych Zasad i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne,
3) usuwanie zanieczyszczeń z dróg publicznych powstałych w wyniku przejazdu maszyn rolniczych podczas prac polowych, transportu płodów rolnych, obornika itp. oraz zanieczyszczeń odchodami zwierzęcymi,
4) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
R o z d z i a ł
VZasady postępowania ze zwłokami zwierząt
§ 23
1. Zwłoki zwierzęce lub ich części, jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, należy dostarczyć do wyznaczonego miejsca ich składowania.
2. Miejsce, o którym mowa w ust. 1, wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii w Wałbrzychu, który określa jednocześnie związane z tym warunki.
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ciąży na posiadaczu zwłok, a jeżeli posiadacza takiego nie można ustalić – na jednostce organizacyjnej posiadającej zezwolenie na działalność gospodarczą w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie.
4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanych o chorobę zakaźną należy uzgodnić z właściwymi służbami weterynaryjnymi.
R o z d z i a ł VI
Kary
§ 24
Osoby naruszające przepisy niniejszych Zasad podlegają karom wymierzonym w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie wykroczeń.