KOMISJA REWIZYJNA
§ 41
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i trzech członków.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyj
nej wybiera Rada.3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie Komisji Rewizyjnej.
§ 42
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
§ 43
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczości lub interesowności.
2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Przewodniczący.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania wiadomości o treści tej decyzji.
§ 44
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod wzglę
dem:– legalności,
– gospodarności,
– rzetelności,
– celowości
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 45
Komisja Rewizyjna wykonuje zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwale Rady.
§ 46
Komisja Rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 47
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w
ust. 1.§ 48
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrole problemowe i sprawdzające – nie dłużej niż 2 dni robocze.
§ 49
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzeteln
e ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 42.2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
§ 50
Komisja Rewizyjna przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zobowiązana jest okazać kierownikowi jednostki kontrolowanej pisemne upoważnienie wystawione przez Przewodniczącego Rady, określające kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz skład Komisji Rewizyjnej.
§ 51
W razie powzięcia w czasie kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa Komisja Rewizyjna zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Burmistrza i Przewodniczącego Rady, wskazując jednocześnie dowody uzasadniające podejrzenie.
§ 52
Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest zapewnić warunki prawidłowego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności przedłożyć niezbędne dokumenty, materiały oraz udzielić wyjaśnień.
§ 53
Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
§ 54
1. Z przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół pokontrolny, który powinien zawierać:
– nazwę kontrolowanej jednostki,
– imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki oraz dane osób udzielających wyjaśnienia,
– imiona i nazwiska członków Komisji Rewizyjnej biorących udział w przeprowadzeniu kontroli ze wskazaniem obecności w poszczególnych dniach kontroli,
– określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
– przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli, wskazując na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanej jednostki oraz wskazując dowody potwierdzające ustalenia zawart
– datę i miejsce podpisania protokołu,
– podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.
2. Protokół może zawierać wnioski i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 55
Kierownik kon
trolowanej jednostki w terminie 7 dni od daty zapoznania się z protokołem pokontrolnym może złożyć na ręce Przewodniczącego, informując jednocześnie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.§ 56
Protokół pokontrolny sporządza się w 4 egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, Przewodniczący, Burmistrz i Komisja Rewizyjna.
§ 57
1. Komisja Rewizyjna przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli na pierwszej
sesji Rady po zakończeniu czynności kontrolnych i spełnieni wymogów określonych w § 55.2. Przewodniczący informuje Radę o uwagach kierownika kontrolowanej jednostki dotyczących kontroli i jej wyników.
3. Rada po wysłuchaniu protokołu pokontrolnego i uwag, o których mowa w ust. 2, oraz stanowiska Burmistrza podejmuje decyzje w głosowaniu jawnym o przyjęciu lub też odrzuceniu wniosków pokontrolnych.
§ 58
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem przeprowadzanej kontroli.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wymienionych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i wydatkowanie środków budżetowych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej występuje z odpowiednim wnioskiem na sesji Rady. Rada na wniosek Komisji Rewizyjnej podejmuje uchwałę zobowiązującą Burmistrza do zawarcia stosownej umowy.
§ 59
Postanowienia Statutu dotyczące komisji Rady i Komisji Rewizyjnej w razie potrzeby stosuje się odpowiednio.
§ 60
1. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady i jej organów prowadzi pracownik Urzędu wskazany przez Burmistrza.
2. Urząd gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące i przepisy prawa miejscowego oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej.
3. Urząd gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji i posiedzeń komisji i jest odpowiedzialny za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje i zapytania oraz wnioski, a także protokoły z sesji i posiedzeń komisji.
4. Pracownik Urzędu uczestniczy w każdej sesji i posiedzeniu komisji protokołując jej przebieg.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.II.0911-21/62/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność §
60 pkt 1 i pkt 4).