KOMISJA REWIZYJNA

§ 41

1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i trzech członków.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie Komisji Rewizyjnej.

§ 42

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca.

§ 43

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczości lub interesowności.

2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Przewodniczący.

4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania wiadomości o treści tej decyzji.

§ 44

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

– legalności,

– gospodarności,

– rzetelności,

– celowości

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 45

Komisja Rewizyjna wykonuje zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwale Rady.

§ 46

Komisja Rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 47

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

§ 48

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrole problemowe i sprawdzające – nie dłużej niż 2 dni robocze.

§ 49

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 42.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 50

Komisja Rewizyjna przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zobowiązana jest okazać kierownikowi jednostki kontrolowanej pisemne upoważnienie wystawione przez Przewodniczącego Rady, określające kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz skład Komisji Rewizyjnej.

§ 51

W razie powzięcia w czasie kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa Komisja Rewizyjna zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Burmistrza i Przewodniczącego Rady, wskazując jednocześnie dowody uzasadniające podejrzenie.

§ 52

Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest zapewnić warunki prawidłowego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności przedłożyć niezbędne dokumenty, materiały oraz udzielić wyjaśnień.

§ 53

Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

§ 54

1. Z przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół pokontrolny, który powinien zawierać:

– nazwę kontrolowanej jednostki,

– imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki oraz dane osób udzielających wyjaśnienia,

– imiona i nazwiska członków Komisji Rewizyjnej biorących udział w przeprowadzeniu kontroli ze wskazaniem obecności w poszczególnych dniach kontroli,

– określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

– przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli, wskazując na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanej jednostki oraz wskazując dowody potwierdzające ustalenia zawarte w protokole,

– datę i miejsce podpisania protokołu,

– podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.

2. Protokół może zawierać wnioski i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 55

Kierownik kontrolowanej jednostki w terminie 7 dni od daty zapoznania się z protokołem pokontrolnym może złożyć na ręce Przewodniczącego, informując jednocześnie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

§ 56

Protokół pokontrolny sporządza się w 4 egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, Przewodniczący, Burmistrz i Komisja Rewizyjna.

§ 57

1. Komisja Rewizyjna przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli na pierwszej sesji Rady po zakończeniu czynności kontrolnych i spełnieni wymogów określonych w § 55.

2. Przewodniczący informuje Radę o uwagach kierownika kontrolowanej jednostki dotyczących kontroli i jej wyników.

3. Rada po wysłuchaniu protokołu pokontrolnego i uwag, o których mowa w ust. 2, oraz stanowiska Burmistrza podejmuje decyzje w głosowaniu jawnym o przyjęciu lub też odrzuceniu wniosków pokontrolnych.

§ 58

1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem przeprowadzanej kontroli.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wymienionych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i wydatkowanie środków budżetowych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej występuje z odpowiednim wnioskiem na sesji Rady. Rada na wniosek Komisji Rewizyjnej podejmuje uchwałę zobowiązującą Burmistrza do zawarcia stosownej umowy.

§ 59

Postanowienia Statutu dotyczące komisji Rady i Komisji Rewizyjnej w razie potrzeby stosuje się odpowiednio.

§ 60

1. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady i jej organów prowadzi pracownik Urzędu wskazany przez Burmistrza.

2. Urząd gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące i przepisy prawa miejscowego oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej.

3. Urząd gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji i posiedzeń komisji i jest odpowiedzialny za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje i zapytania oraz wnioski, a także protokoły z sesji i posiedzeń komisji.

4. Pracownik Urzędu uczestniczy w każdej sesji i posiedzeniu komisji protokołując jej przebieg.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego P.N.II.0911-21/62/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 60 pkt 1 i pkt 4).