SESJE RADY
§14
1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Sesje zwyczajne zwoływane są nie rzadziej niż raz na kwartał.
3. Sesja może składać się z kilku posiedzeń.
4. Rada jest władna podejmować prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu osobowego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
5. W sesji uczestniczą z głosem doradczym:
1) Burmistrz lub Zastępca
2) przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
3) Sekretarz i Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw i udzielania wyjaśnień,
4) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Se
sję nadzwyczajną Przewodniczący obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub Burmistrza.7. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie dołączając porządek obrad wraz z projektami uchwał. Sesja nadzwyczajna obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których została zwołana.
§ 15
1. Obrady sesji są jawne o ile jawność nie zostaje wyłączona z mocy prawa.
2. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji co najmniej na 3 dni przed sesją, z wyjątkiem przypadków będących przedmiotem postanowień zawartych w ust. 4.
3. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla publiczności, w którym może ona wyłącznie przebywać wraz z zaproszonymi gośćmi. Publiczność przysłuchuje się obradom.
4. Wyłączenie jawności powoduje, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad, zaś podczas obrad obecne mogą być wyłącznie osoby spoza Rady wyznaczone przez Przewodniczącego.
§ 16
1. Przewod
niczący ustala porządek obrad sesji, termin i miejsce sesji oraz liczbę i listę osób zaproszonych do udziału w sesji.2. W toku przygotowywania sesji Przewodniczący zapewnia w szczególności:
1) udział właściwych organów i jednostek, komisji stałych, radnych, organów jednostek pomocniczych i innych podmiotów, w zależności od przedmiotu obrad sesji,
2) terminowe przekazywanie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał,
3) właściwego powiadomienia wszystkich zainteresowanych, w tym mieszkańców Gminy, o dacie, czasie i miejscu, przedmiocie i jawności obrad.
3. Porządek obrad sesji zwyczajnej winien zawierać:
1) ustalenie porządku obrad sesji,
2) informacje i komunikaty Przewodniczącego,
3) informacje Burmistrza o działaniach w okresie od poprzedniej sesji,
4) uchwały,
5) interpelacje i zapytania,
6) pozostałe komunikaty organów Gminy.
4. Postanowienia powyższe nie dotyczą porządku sesji nadzwyczajnej.
§ 17
1. O zwołaniu sesji radni otrzymują zawiadomienie co najmniej na 5 dni przed terminem. W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz porządek obrad sesji.
2. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i niezbędne materiały, jeżeli nie zostały radnym doręczone wcześniej.
3. Materiały dotyczące planów gospodarczych i finansowych oraz sprawozdanie z wykonania budżetu radni powinni otrzymać 10 dni przed terminem stosownej sesji.
4. Jeżeli przedmiot sesji to uzasadnia, Przewodniczący może odstąpić od obowiązku wskazaneg
o w ust. 2.5. W razie nieuzasadnionego naruszenia powyższych postanowień Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji, nie później jednak niż 14 dni od daty sesji odroczonej.
§ 18
1. Sesję otwiera Przewodniczący wypowiadając formułę “Otwieram sesję Rady Mi
ejskiej w Szczytnej”. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.2. Obrady sesji prowadzi Przewodniczący, a podczas jego nieobecności lub gdy zachodzi inna uzasadniona przyczyna Wiceprzewodniczący.
3. Przed przystąpieniem do obrad Przewodniczący stwierdza liczbę radnych uczestniczących w sesji na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.
4. W przypadku udziału radnych w liczbie poniżej wymaganego quorum Przewodniczący zamyka obrady i wyznacza no
wy termin sesji.§ 19
Na pierwszym posiedzeniu sesji Przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad. Z wnioskami o zmianę porządku obrad może wystąpić radny lub Burmistrz.
§ 20
1. Radny uczestniczący w poprzedniej sesji może wystąpić z wnioskiem o zmianę zapisów zawartych w projekcie protokołu z poprzedniej sesji, wskazując propozycje nowego zapisu.
2. Rada w głosowaniu decyduje o zmianie zapisów zawartych w projekcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. W przypadku niewnies
ienia uwag do treści projektu protokołu w trybie określonym w ust. 2, uważa się protokół za przyjęty i Przewodniczący zobowiązany jest do jego podpisania.§ 21
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.
2. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:
1
) wystąpienie sprawozdawcy lub wnioskodawcy tematu,2) pytania do sprawozdawcy /wnioskodawcy,
3) dyskusja radnych,
4) podjęcie uchwał.
3. Podczas obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu służy radnym. Przewodniczący komisji właściwej ze względu na przedmiot obrad oraz Burmistrz mają prawo głosu poza kolejnością.
4. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy lub sprawozdawcy i przewodniczącego komisji jest nielimitowany. Czas wystąpienia pozostałych mówców w poszczególnych punktach porządku obrad ustala Rada. Oprócz zabrania głosu co do meritum sprawy w tym samym punkcie porządku służy mówcy prawo do jednej repliki o czasie określonym przez Radę.
5. Każdy radny ma prawo zgłosić wniosek o zamknięcie dyskusji w danym punkcie porządku obrad, który Przewodniczący ma obowiązek poddać pod głosowanie.
6. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący może udzielić głosu jedynie w sprawie wniosku co do trybu głosowania nad tym punktem porządku obrad.
§ 22
1.
W przypadku sesji zwyczajnej w porządku obrad winien znajdować się punkt poświęcony interpelacjom oraz wolnym wnioskom radnych.2. Interpelacje składa radny pisemnie w okresach między sesjami lub ustnie na sesji.
3. Adresatem interpelacji jest Burmistrz.
Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, który rodzi pytania skierowane do adresata.4. Adresat interpelacji winien udzielać odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego, albo jeżeli przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 14 dni.
5. Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy idzie o ustalenie faktów. Ustęp 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
6. Radny może wnieść pod obrady sesji sprawę nieudzielenia lub niewystarczającej jego zdaniem odpowiedzi na interpelację lub zapytanie.
7. Przewodniczący informuje na sesji o zgłoszonych w okresie między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz otrzymanych odpowiedziach.
8. Urząd prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań wraz z dokładną informacją o sposobie ich załatwienia.
9. Wnioski radnych niezwiązane z dyskusją nad merytorycznymi punktami porządku obrad winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i wskazywać ewentualnego wykonawcę. Wnioski podlegają gło
sowaniu.§ 23
1. Przewodniczący zapewnia ład i powagę sesji.
2. Dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad i sprawnego przebiegu sesji Przewodniczącemu Rady przysługuje prawo:
1) udzielania i odbierania głosu,
2) czynienia uwag odnośnie niestosowności zachowania radnego lub niezgodności treści jego wystąpienia z przedmiotem obrad względnie przekroczenia czasu wystąpienia ponad limit przyjęty przez Radę,
3) wydalenia z sali obrad osób niebędących radnymi, które swoim zachowaniem zakłócają tok obrad lub w inny sposób naruszają ich powagę.
3. Uprawnienia Przewodniczącego z ust. 2 pkt 1 i 2 mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, którym za zgodą Rady udzielono głosu.
4. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole
posiedzenia.5. Na czas niezbędny do zastosowania środka, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, a także w razie innej uzasadnionej potrzeby, Przewodniczący przerywa obrady sesji.
6. Przerwanie obrad sesji może nastąpić także w wyniku przyjęcia przez Radę umotywowanego istotną przyczyną wniosku formalnego złożonego w tym celu w trakcie obrad.
§ 24
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona i znowelizowana w tym samym trybie, w jakim została uchwalona, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.
2. Uchwały podpisuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności względnie z innych uzasadnionych przyczyn Wiceprzewodniczący.
3. Każda uchwała zawiera:
1) tytuł, datę i numer,
2) podstawę prawną,
3) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji oraz organów odpowiedzialnych za wykonanie oraz za nadzór nad wykonaniem,
4) przepisy przejściowe,
5) uzasadnienie,
6) termin wejścia w życie, względnie okres obowiązywania.
4. Niezwłocznie po uchwaleniu uchwałę przekazuje się Burmistrzowi.
5. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Burmistrza. W przypadku, gdy wymagają tego przepisy ustawowe lub uchwała tak stanowi, Burmistrz przekazuje uchwałę do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
6. Przepisy uchwał wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba że przepis ustawowy lub uchwała przewiduje inny termin.
7. W sprawach organizacyjnych Rady i sesji nie podejmuje się uchwał na zasadach powyższych, a jedynie rejestruje się w
protokole treść ustalenia oraz wynik głosowania.§ 25
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący Rady, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny, Burmistrz, przewodniczący jednostk
i pomocniczej.2. Wniosek o podjęcie uchwały kieruje się do Przewodniczącego, który przedstawia go do zaopiniowania właściwej komisji.
3. Projekt uchwały przygotowuje pisemnie wnioskodawca, ostateczną jego wersję po zaopiniowaniu przez właściwą komisje przygotowuje Burmistrz z uwzględnieniem poprawności językowej, zasad techniki legislacyjnej oraz zgodności z prawem.
§ 26
1. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) podstawę prawną (przepis aktu normatywnego, zawierający upoważnienie do podjęcia uchwały),
2) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały, ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:
a) przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnień pojęć użytych w uchwale),
b) przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),
c) przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, o wejściu w życie uchwały, o uchyleniu dotychczas obowiązujących przepisów, o sposobie ogłoszenia uchwały i inne),
d) w prawym gó
rnym rogu nad tytułem oznaczenie “projekt”.2. Uchwała powinna być sformułowana w sposób zrozumiały, zwięzły i logiczny oraz poprawny pod względem językowym.
3. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy prawnego Urzędu, a
w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika.4. Projekty uchwał wnoszone z inicjatywy radnych, komisji i przewodniczącego jednostki pomocniczej opiniuje Burmistrz.
§ 27
1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub kwalifikowanej większości głosów.
2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali quorum bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.
3. Większość kwalifikowana może występować jako bezwzględna lub 2/3 głosów. Szczególną postacią większości kwalifikowanej jest kwalifikowana (bezwzględna lub 2/3) większość głosów ustawowego składu Rady. Przy ustalaniu wyniku głosowania w warunkach większości kwali
fikowanej bierze się pod uwagę także liczbę głosów wstrzymujących się.4. Większość bezwzględna oznacza, iż liczba głosów oddanych “za” danym rozstrzygnięciem musi być większa niż połowa ogólnej liczby głosów oddanych w danym głosowaniu przy niezbędnym quorum. W przypadku konieczności zapadnięcia rozstrzygnięcia bezwzględną większością ustawowego składu Rady, liczba głosów “za” musi być większą niż połowa ustawowego składu Rady bez względu na liczbę biorących w głosowaniu radnych.
5. Kwalifikowana większość 2/3 głosów oznacza możność zapadnięcia rozstrzygnięcia w danej sprawie jedynie wtedy, gdy “za” opowie się 2/3 z biorących udział w głosowaniu. W przypadku wymogu uzyskania rozstrzygnięcia taką większością ustawowego składu, oznacza to konieczność uzyskan
ia głosów “za” w liczbie co najmniej równej 2/3 ustawowego składu Rady.6. Ustawowy skład Rady Miejskiej w Szczytnej zgodnie z art. 17 ustawy o samorządzie gminnym wynosi 15 radnych. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 8, większość 2/3 wynosi 10, większość 3/5 wynosi 9, zaś 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 4.
7. Przewodniczący odpowiada za policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 28
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. W głosowaniu jawnym za głosy ważne uznaje się te, które oddane zostały “za”, “przeciw” lub “wstrzymujące”.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady.
4. Za głosy ważne w głosowaniu tajnym uznaje się oddane zgodnie z każdorazowo określoną przez Przewodniczącego instrukcją sposobu dokonywania skreśleń na karcie do głosowania.
5. Głosowanie tajne przeprowadza się przy pomocy komisji skrutacyjnej wyłanianej w odrębnym głosowaniu na każdej sesji.
6. Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza bezzwłocznie po akcie głosowania, wyniki głosowania tajnego ogłasza komisja skrutacyjna po zakończeniu swojej pracy i sporządzeniu protokołu. Wyniki głosowań zapisywane są w protokole sesji Rady.
7. Przy głosowaniu wniosków Przewodniczący poddaje pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowania nad wnioskami pozostałymi. W przypadku wniosków przeciwstawnych, głosuje się każdy z nich oddzielnie, za przyjęty uważa się ten, który uzyskał większą
liczbę głosów “za”.8. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 29
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję formułą: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Szczytnej”.
2. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. W przypadku sesji odbywanej na kilku posiedzeniach Przewodniczący może zarządzić sporządzenie odrębnych protokołów dla każdego z posiedzeń, w szczególności gdy dzieli je większy odstęp czasu.
3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.
4. Protokoły przechowywane są w Urzędzie.
5. Do dnia następnej sesji radny ma prawo zgłaszania uwag i żądania sprostowań, poprawek oraz uzupełnień w treści protokoł
u zgodnie z zapisem zawartym w § 20.6. Protokół z sesji winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce sesji oraz numer uchwał,
2) stwierdzenie quorum, listę obecności radnych i osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję,
3) porządek obrad,
4) przebieg obr
ad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji zakończonych wnioskami oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,5) czas trwania posiedzenia,
6) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.
7. W ciągu kadencji Rady obowiązuje jednolita i ciągła numeracja protokołów. Numer protokołu składa się z liczby porządkowej numeru sesji zapisanej cyframi rzymskimi oraz dwóch końcowych cyfr arabskich roku, w którym odbywała się sesja. Numeracja ta wchodzi w skład numeracji uchwał, gdzie dołączany jest kolejny numer p
orządkowy uchwał w ramach danej kadencji.8. Protokół z sesji sporządza się w terminie 14 dni.
9. Odpis protokołu przekazywany jest Burmistrzowi.
10. Sesje i posiedzenia komisji mogą być nagrywane na kasety magnetofonowe lub magnetowidowe lub za pomocą
innych technik zapisu elektronicznego.§ 30
1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek podziału terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólne z
inną radą gminy, a w szczególności sąsiadującej gminy.2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad, a uczestniczą w jej przygotowaniu komisje tych rad i radni.
3. Na wspólnej sesji rady są władne podejmować prawomocne rozstrzygnięcia, gdy quorum każdej z nich oddzielnie spełnia wymogi ustawowe.
4. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnych głosowaniach radnych każdej rady.
5. Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.
6. Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące terminów, trybu przygotowania, zwoływania
i przebiegu sesji zwyczajnej.