R o z d z i a ł III

Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Rady

D z i a ł I

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 10

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) komisje doraźne do określonych zadań.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje radnym.

3. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

4. Do zadań i kompetencji przewodniczącego Rady należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Rady,

2) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,

3) sprawowania policji sesyjnej,

4) podpisywanie uchwał Rady,

5) udzielanie informacji o pracach Rady,

6) reprezentowanie Rady na zewnątrz,

7) koordynowanie prac komisji,

8) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem klubów radnych,

10) wydawanie upoważnień do kontroli wynikających z planów prac komisji stałych.

5. W przypadku rezygnacji lub odwołania Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada na tej samej lub najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

§ 12

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań.

2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,

4) przedkładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.

3. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

§ 13

1. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Budżetu,

2) Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Przestrzegania Prawa,

3) Komisję Rolnictwa, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska,

4) Komisję Rewizyjną.

2. Rada Gminy dokonuje wyboru przewodniczących komisji, a zastępca przewodniczącego wyłaniany jest spośród członków komisji.

§ 14

Obsługę Rady i jej organów zapewnia właściwa komórka organizacyjna Urzędu Gminy.

D z i a ł II

Tryb pracy Rady

§ 15

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz Wójta wykonującego jej uchwały.

2. Wójt i komisje Rady podlegają kontroli Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

3. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, który może w trakcie roku korygować i uzupełniać.

§ 16

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) Wójt,

2) komisje Rady,

3) radni,

4) sołtysi – w zakresie dotyczącym zakresu działania sołectw.

§ 17

1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami nadzwyczajnymi są sesje nieprzewidziane w planie pracy Rady.

§ 18

1. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.

2. Oprócz uchwał merytorycznych Rada może podejmować uchwały dotyczące:

1) postanowień proceduralnych,

2) deklaracji – zawierających zobowiązanie do określonego postępowania,

3) oświadczeń – zawierających stanowisko w określonej sprawie,

4) apeli – wzywających do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

§ 19

1. Porządek obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór Przewodniczącego,

3) wybór Wiceprzewodniczącego,

4) informacja Wójta o stanie Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem stanu budżetu,

5) złożenie ślubowania przez Wójta.

2. Porządek obrad kolejnych sesji obejmuje w szczególności:

1) komunikaty Przewodniczącego,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) interpelacje i wolne wnioski,

4) sprawozdanie Wójta ze swojej działalności,

5) sprawozdania przewodniczących komisji o działalności komisji w okresie międzysesyjnym,

6) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

7) inne sprawy wynikające z rocznego planu pracy,

8) odpowiedzi na interpelacje i wnioski.

§ 20

1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący.

2. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad. O zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego.

3. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, sekretarz i skarbnik gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez Przewodniczącego Rady.

4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców Gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów na tablicach ogłoszeń w sołectwach co najmniej na 3 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie obrad może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do zatwierdzenia porządku obrad.

§ 21

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uniemożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 22

1. Posiedzenie Rady otwiera, prowadzi obrady i zamyka Przewodniczący.

2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).

3. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 23

1. Przed przystąpieniem do obrad Przewodniczący stwierdza prawomocność obrad na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku kworum wyznacza się nowy termin posiedzenia.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Żórawina”.

3. Po otwarciu obrad Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Wójt lub osoba przez niego upoważniona.

§ 24

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu:

1) Wójtowi lub osobie przez niego wskazanej,

2) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

3) innej kompetentnej osobie, w celu wyjaśnienia wątpliwości w danej sprawie.

3. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:

1) stwierdzenie kworum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień,

4) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

5) zarządzenia przerwy,

6) odesłania projektu uchwały do komisji,

7) przestrzegania regulaminu Rady.

4. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciw” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie spoza Rady.

§ 25

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnych w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 26

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 27

1. Interpelacje (zapytania) i wnioski kierowane są do Wójta lub Przewodniczącego Rady w zależności od treści.

2. Interpelacje i wnioski składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom czy ochrony własności.

5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają osoby merytorycznie odpowiedzialne za prowadzony zakres spraw objętych interpelacją, upoważnione do tego przez Wójta.

6. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosków określa rozdział VII Kodeksu postępowania administracyjnego.

7. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować o udzielenie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej sesji Rady.

8. Przewodniczący informuje Radę na najbliższej sesji o odpowiedziach na interpelacje i wnioski składane przez Radę.

§ 28

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam ... sesję Rady Gminy Żórawina”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż jedno posiedzenie.

§ 29

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer protokołu, datę i miejsce posiedzenia, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta oraz wskazywać numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skierowanie do odpowiednich adresatów,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnego rozpatruje przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenia istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.

§ 30

1. Kopie protokołu wraz z uchwałami przekazuje się Wójtowi w ciągu 7 dni od odbycia sesji.

2. Wyciągi z protokołu oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednostkom organizacyjnym.

3. Protokół udostępniany jest do wglądu w biurze Rady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.

4. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem części protokołu (sporządzonej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad Rady.

§ 31

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 32

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

§ 33

W okresie 6 miesięcy od wyborów Rada uchwala program rozwoju społeczno-gospodarczego “Program Kadencyjny” stanowiący podstawę do opracowywania rocznych planów budżetowych.

D z i a ł III

Uchwały Rady

§ 34

1. Uchwały, o których mowa w § 17 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 17 ust. 3, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych odnotowywanych w protokole z sesji.

§ 35

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

2. Projekt uchwały powinien zawierać co najmniej:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) treść merytoryczną,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie.

3. Przepisy ust. 1 i 2 nie uchybiają przepisom szczególnym dotyczącym tworzenia aktów prawa miejscowego.

4. Do projektu wskazane jest załączenie uzasadnienia, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych jej realizacji.

5. Projekty uchwał przygotowane przez Wójta opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję członek komisji.

6. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady, Wójt wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Wójta przedstawia Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

7. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego pod względem zgodności z prawem.

§ 36

1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

§ 37

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 38

1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane wraz z protokołami w Biurze Rady.

2. Kopie uchwał przekazywane są Wójtowi i kierownikom właściwych jednostek organizacyjnych Gminy.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał Wójt przedkłada Radzie co najmniej raz w roku.

D z i a ł IV

Głosowanie

§ 39

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

§ 40

1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w ustawach.

2. Głosowanie tajne przeprowadza 3 osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią Rady i zawierają:

1) w przypadku głosowania nad wyborem osób – na karcie do głosowania umieszcza się imiona i nazwiska osób, miejsce po stronie prawej nazwiska na postawienie znaku “X” oraz możliwość zaznaczenia: “za”, “przeciw”, “wstrzymał się”,

2) w przypadku innego głosowania – na karcie do głosowania umieszcza się dokładnie określony przedmiot głosowania oraz miejsce na postawienie znaku “X” oraz możliwość zaznaczenia: “za”, “przeciw”, “wstrzymał się”.

4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

7. W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.

§ 41

Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nieuzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydaniu opinii negatywnej.

§ 42

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów i zarządza wybory. Przepis nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

4. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

§ 43

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały większą ilość głosów “za” niż “przeciw”.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

3. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

D z i a ł V

Komisje

§ 44

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

3. Komisjom przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.

4. Przeprowadzenie kontroli wymaga wpisania kontroli do planu pracy komisji lub odrębnego upoważnienia Rady.

§ 45

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę.

2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu.

4. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą większością głosów.

5. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 46

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany.

2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje wszystkim mieszkańcom gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji lub Biura Rady (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.

§ 47

1. Komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne, w szczególności w sprawach opiniowania materiałów na sesje Rady. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.

2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 48

1. Przewodniczący komisji stałych informują Radę o działalności komisji.

2. Informacje o działalności komisji przekazywane są na bieżąco na sesjach Rady ze szczególnym uwzględnieniem informacji o wnioskach komisji i sposobie rozpatrzenia ich przez Wójta.

D z i a ł VI

Komisja Rewizyjna

§ 49

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

§ 50

1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Posiedzenia mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego,

2) nie mniej niż 5 radnych,

3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

4. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/19/03 z dnia 13 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 50 ust. 4).

5. § 45 ust. 2–5 stosuje się odpowiednio.

6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 51

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 52

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

§ 53

Komisja, przedstawia Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej przybliżone terminy kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 54

1. Komisja realizuje swoje zadania kontrolne według kryteriów:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości,

5) oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

3. Komisja bada na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy dokonywanych przez inne podmioty, również zewnętrzne.

4. Komisja przeprowadza kontrolę wynikającą z zatwierdzonego planu pracy oraz wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady i w zakresie określonym przez Radę.

§ 55

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment w jego działalności,

2) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

2. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole problemowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

3. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole sprawdzające w zależności od potrzeb.

§ 56

Kontrola problemowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrola sprawdzająca – dłużej niż 2 dni robocze.

§ 57

1. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

4. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli problemowych jak i kontroli sprawdzających.

§ 58

1. Komisja Rewizyjna w każdym czasie może przeprowadzić kontrolę bez upoważnienia Rady, jeżeli zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa, lub gdy okoliczności wskazują, że przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia obywateli lub dla porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest zobowiązany przedstawić na najbliższej sesji informacje dotyczące okoliczności wszczęcia kontroli, o której mowa w ust. 1, oraz uzyskać zgodę Rady na kontynuowanie tej kontroli lub zatwierdzenie jej przeprowadzenia.

3. W przypadku nieprzedstawienia Radzie wniosku lub nieuzyskania zgody lub zatwierdzenia Komisja jest zobowiązana do odstąpienia od czynności kontrolnych oraz zniszczenia wszystkich materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności kontrolnych.

§ 59

1. Kontrolę przeprowadza komisja na podstawie upoważnienia wystawionego przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, z podaniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.

2. Kontroli problemowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

4. Kontrole sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 1, oraz dowody osobiste.

§ 60

1. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący Komisji Rewizyjnej informuje Wójta i kierownika kontrolowanej jednostki na 3 dni przed zamierzoną kontrolą.

2. Kontrolę przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki.

4. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.

§ 61

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3

§ 62

Na wniosek Komisji Rewizyjnej Przewodniczący, po zawiadomieniu Wójta, może zlecić opracowanie opinii czy ekspertyzy osobie posiadającej wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.

§ 63

1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół pokontrolny, zawierający:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) uwagi, wnioski i zalecenia pokontrolne,

9) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół sporządza się w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli.

3. Protokół przekazuje się Wójtowi, kierownikowi kontrolowanej jednostki i Przewodniczącemu Rady.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od otrzymania protokołu złożyć zastrzeżenia skierowane do Wójta i komisji.

5. Wójt rozpatruje i stwierdza zasadność wydanych zaleceń, przekazując je do realizacji kierownikom jednostek kontrolowanych.

6. Wójt informuje na piśmie Przewodniczącego Rady i Komisję Rewizyjną o podjętych i planowanych przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie do 30 dni od otrzymania protokołu.

§ 64

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności.

2. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

3. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdanie ze swojej bieżącej działalności na najbliższej, po terminie kontroli, sesji Rady.

4. Sprawozdanie winno zawierać ocenę kontrolowanej jednostki, wskazywać uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności oraz o podjętych przez Wójta przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.

§ 65

Przepisy dotyczące kontroli prowadzonych przez Komisje Rewizyjną stosuje się odpowiednio do kontroli prowadzonych przez komisje.