R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 16

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 17

1. Rada działa na sesjach poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 18

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 19

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną, która prowadzi kontrole w zakresie:

a) realizacji uchwał Rady,

b) działalności Wójta,

c) działalności podporządkowanych jednostek organizacyjnych Gminy.

2) Budżetową i Mienia Gminy, która działa w zakresie:

a) środków budżetowych i pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw majątkowych,

b) zagospodarowania przestrzennego i programów gospodarczych,

c) podatków i opłat lokalnych,

d) współdziałania z innymi gminami w zakresie związków międzygminnych i innej wspólnej działalności gospodarczej,

e) lokalizacji inwestycji,

f) utrzymania i rozbudowy infrastruktury komunalnej Gminy,

g) działalności instytucji użyteczności publicznej,

h) realizacji gospodarczych inicjatyw społecznych,

i) sprzyjania i analizy przedsięwzięć związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy,

j) gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi,

k) ustalania stawek czynszu za lokale,

l) opłat za usługi komunalne,

m) rozwoju handlu i usług.

3) Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, która działa w zakresie:

a) ochrony i kształtowania środowiska naturalnego,

b) gospodarowania gruntami rolnymi,

c) melioracji,

d) rozwoju infrastruktury wsi, w tym dróg na potrzeby rolnictwa,

e) gospodarki leśnej,

f) wspomagania produkcji rolnej i zwierzęcej,

g) tworzenia warunków do rozwoju agroturystyki,

h) utrzymania porządku i estetyki w Gminie poprzez analizę realizacji uchwały o utrzymaniu porządku i czystości na terenie Gminy Dobromierz,

i) strategii walki z żywiołami i usuwania ich następstw oraz współpracy z OSP,

j) współpracy z ośrodkiem doradztwa rolniczego z zakresu oświaty rolniczej.

4) Socjalną, która działa w zakresie:

a) szkolnictwa i wychowania dzieci i młodzieży,

b) upowszechniania kultury, w tym czytelnictwa i bibliotek,

c) kultury fizycznej i turystyki, w tym klubów sportowych,

d) rozwoju urządzeń rekreacyjnych i sportowych,

e) utrzymania i rozwoju bazy ochrony zdrowia w Gminie,

f) uzależnień społecznych i profilaktyki w tym zakresie,

g) upowszechnianie edukacji w dziedzinie agroturystyki,

h) porządku publicznego, w tym współdziałania z policją,

i) pomocy społecznej,

j) ochrony zabytków.

2. W skład komisji stałych wchodzi nie więcej niż 5 radnych.

3. Radny może być członkiem nie więcej niż w dwóch komisjach stałych.

4. Radny może pełnić funkcję przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

5. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania zadań, określając zakres ich działania i skład.

6. Komisja podejmuje decyzje poprzez głosowanie zwykłą większością głosów.

7. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 20

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

§ 21

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) czuwa nad zachowaniem porządku obrad,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza głosowania nad wnioskami i projektami uchwał, a także w innych sprawach wynikających z obowiązujących przepisów prawa oraz przeprowadza głosowania jawne,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 22

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 23

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 21 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-21/61/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 23 pkt 2).

§ 24

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 25

1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 26

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady Gminy, wchodzące w skład Urzędu Gminy.