R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

Na terenie Gminy działają sołectwa jako jednostki pomocnicze Gminy. Wykaz sołectw istniejących na terenie Gminy zawiera załącznik nr 4 do Statutu.

§ 9

1. Sołectwo tworzy się w Gminie w drodze uchwały Rady.

2. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa poprzedzone jest konsultacją z mieszkańcami Gminy.

3. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa, wyłożonego przez okres 14 dni w siedzibie Biura Rady Gminy i u sołtysa wsi.

§ 10

1. Łączenie, znoszenie lub podział sołectwa może nastąpić w drodze uchwały Rady, na wniosek prawomocnego zebrania wiejskiego podjęty w formie uchwały.

2. Przebieg granic sołectwa powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne i komunikacyjne, więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.

§ 11

1. Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Statut sołectwa określa w szczególności:

1) nazwę i obszar sołectwa,

2) zasady i tryb wyborów organów sołectwa,

3) organizacje i zadania sołectwa,

4) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez sołectwo w zakresie przysługującego mu mienia,

5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Gminy nad działalnością sołectw.

§ 12

1. Rada odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia należącego do Gminy.

2. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w Statucie.

§ 13

Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe pozostają nienaruszone.

§ 14

1. Rada Sołecka i radni w terminach i na zasadach określonych przez Radę w odrębnej uchwale dotyczącej procedury uchwalania budżetu składają wnioski do projektu budżetu.

2. Rada w projekcie budżetu i w uchwale budżetowej określa wysokość środków przeznaczonych do dyspozycji poszczególnych jednostek pomocniczych i wskazuje na określone zadania mające być z tych środków zrealizowane.

3. Wójt informuje poszczególne Rady Sołeckie o wysokości przyznanych środków i ich przeznaczeniu.

4. Rady Sołeckie na najbliższym zebraniu wiejskim informują mieszkańców o wysokości przyznanych środków i zadaniach, które z tych środków będą realizowane, powierzając ich wykonanie sołtysowi, który współpracuje w tym celu z merytorycznym pracownikiem Urzędu.

5. Sołtys odpowiada przed Radą Sołecką za prawidłowe wykorzystanie środków przyznanych jednostce pomocniczej.

6. Rada Sołecka na zebraniu wiejskim składa sprawozdanie z wykorzystania otrzymanych środków.

7. Obsługę finansowo-księgową jednostek pomocniczych prowadzi Urząd Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-21/61/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 14 pkt 1, 4, 5, 6, 7).

§ 15

1. Sołtys uczestniczy w sesjach Rady.

2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić sołtysowi uczestnictwo w sesjach.

3. Sołtys może zabierać głos na sesjach w sprawach dotyczących sołectwa, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-21/61/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 15).