C z ę ś ć III
Regulamin pracy Rady Miejskiej
Zasady ogólne
§ 33
Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.
§ 34
Porządek obrad przygotowuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący.
§ 35
1. Sesje Rady mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
2.
Sesja może być przerwana przez Przewodniczącego lub na podstawie wniosku formalnego złożonego przez członka Rady.3. W przypadku gdy sesja składa się z kilku posiedzeń radnemu przysługuje tylko jedna dieta.
4. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów pisemnego powiadomienia radnych.
5. O sesji Rady, Przewodniczący Rady powiadamia pisemnie jej członków co najmniej 3 dni przed terminem, wskazując miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia: dostarczając radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.
6. W uzasadnionych przypadkach Burmistrz może przedłożyć projekt uchwały w dniu sesji. Rada przez głosowanie, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, może włączyć projekt do porządku obrad.
7. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia.
§ 36
Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.
§ 37
1. W sali obrad należy zapewnić miejsce dla radnych oraz osób zaproszonych, a także dla publiczności.
2. W posiedzeniu Rady powinni uczestniczyć: Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik i Przewodniczący Rady osiedla, w
przypadku jego nieobecności zastępca Przewodniczącego.3. Odpowiedzialnym za przygotowanie sali obrad jest Burmistrz.
§ 38
1. Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę obecności podpisują osoby spoza składu Rady zaproszone na sesję.
2. Radny zobowi
ązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć do końca. W przypadku przybycia radnego po przyjęciu przez Radę porządku obrad, radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoje przybycie.3. Radny jest zobowiązany powiadomić Przewodniczącego Rady lub Biuro Rady o planowanej nieobecności na posiedzeniu.
4. Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku opuszczenia przez radnego posiedzenia przed jego zakończeniem.
5. Powyższe dotyczy także udziału w pracach komisji Rady, przy czym przez Przewodniczącego Rady rozumie się Przewodniczącego komisji.
§ 39
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 39 ust. 1).
2. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:
1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych Burmistrza i radnych,
2) wybór Przewodniczącego Rady.
3. Radny składa na pierwszej sesji następujące ślubowanie: “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich spr
awy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy”.4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady poprzedniej kadencji odczytuje rotę przysięgi i wywołuje kolejno radnych, którzy powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “<Tak mi dopomóż Bóg
>”.§ 40
1. Obrady Rady są jawne. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/ /12/03 z
dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 40 ust. 1).2. Rada może wyłączyć jawność obrad wyłącznie na podstawie ustaw ograniczających jawność.
3. Po ogłoszeniu tajności na sali obrad zostają radni i pracownik obsługi Biura Rady.
4. Osoby uczestniczące w części niejawnej są zobowiązane do zachowania tajności.
5. Część protokołu dotycząca posiedzenie niejawnego winna być zamknięta w kopercie i dostępna zgodnie z przepisami ograniczającymi jawność.
§ 41
1. Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 41 ust. 1).
2. Wszelkie materiały i informacje niezbędne w pracach Rady i jej organów opracowują pracownicy Urzędu Miasta pod nadzorem Burmistrza.
Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie sesji
§ 42
1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół.
2. Obrady sesji są nagrywane na taśmę magnetofonową przez pracownika obsługującego sesję.
3. Taśma z nagraniami przechowywana jest przez okres co najmniej 6 miesięcy. Po tym okresie nagrania będą kasowane.
§ 43
1. Przygo
towanie materiałów na sesję zapewnia Burmistrz. Obsługę organizacyjno-techniczną pełni pracownik Biura Rady.2. Materiały na sesję, w tym projekty uchwał Burmistrz przekazuje do Biura Rady nie później niż 10 dni przed terminem sesji.
3. Projekty uchwał prz
ekazywane do Biura Rady winny być podpisane przez osobę przygotowującą, zaakceptowane przez Burmistrza.4. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.
§ 44
W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje się:
1) zgłoszenie interpelacji, zapytań i wniosków,
2) złożenie przez Burmistrza informacji z realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji,
3) krótkie informacje Przewodniczących komisji i Przewodniczących Rad osiedli z działalności międzysesyjnej,
4) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
5) sprawy różne.
§ 45
1. Sesję otwiera Przewodniczący Rady formułą “otwieram sesję Rady Miasta w Piechowicach”, po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą “zamykam sesję Rady Miasta w Piechowicach”.
2. Po sprawdzeniu prawomocn
ości obrad (quorum) Przewodniczący przedstawia proponowany porządek sesji. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub Burmistrz. Wniosek o uzupełnienie porządku sesji, jego zatwierdzenie lub zdjęcie punktu z porządku obrad zapada bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.§ 46
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem. W uzasadnionych przypadkach przy zapytaniu, czy są
sprzeciwy, może dokonać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, chyba że głos zabierany jest w celu odpowiedzi na zadane pytanie.
3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej r
adnym.§ 47
1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od porządku obrad lub znacznie przekracza dla niego wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ustępu 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.
§ 48
W porządku obrad przewiduje się składanie interpelacji, zapytań i wniosków ustnie i na piśmie.
§ 49
1. Interpelacja powinna być skierowana na piśmie lub podana ustnie ze szczegółowym określeniem sprawy, wskazaniem adresata i dotyczyć istotnych spraw gminy.
2. Interpelacje można składać w Biurze Rady lub na sesji w punkcie “zgłoszenia interpelacji, zapytań i wniosków”. Biuro Rady przekazuje je do realizacji Burmistrzowi w ciągu dwóch dni.
3. Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 21 dni od dnia jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu i do Biura Rady. Jednocześnie z odpowiedzią należy zapoznać radnych na kolejnej sesji.
4. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadawala, Rada na wniosek składającego interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.
§ 50
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego
Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela od
powiedzi pisemnej w terminie 14 dni.§ 51
1. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski dotyczące:
1) sprawdzenia quorum,
2) uchwaleni
a tajności obrad,3) zgłoszenia autopoprawki do projektów uchwał lub wycofanie projektu,
4) ograniczenia czasu wypowiedzi,
5) ograniczenia czasu dyskusji,
6) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia sesji
,7) głosowania bez dyskusji,
8) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,
9) wyrażenie opinii przez radcę prawnego przed przystąpieniem do głosowania,
10) przeprowadzenie głosowania imiennego,
11) ponowne przeliczenie głosów,
12) odesłanie projektu do komisji lub przekazanie inicjatorom,
13) z
miany w porządku obrad, w tym zmiany kolejności jego punktów,14) zamknięcia listy wniosków,
15) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach,
16) zarządzenia przerwy.
2. Wniosek formalny winien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.
3. Odrzucony w głosowaniu wniosek formalny nie może być zgłoszony ponownie w toku dyskusji nad tą samą sprawą.
4. Rada podejmuje decyzję w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§ 52
1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer, datę, miejsce posiedzenia, czas trwania, numery podjętych uchwał,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,
4) podpis protokolanta i Przewodniczącego prowadzącego obrady.
2. Do protokołu należy załączyć listę obecności radnych i odrębną dla gości zaproszonych.
3. Protokoły numeruje się cyframi arabskimi, rozpoczynając numerację od początku
kadencji.§ 53
1. Odpis protokołu po odbyciu sesji powinien być w ciągu 14 dni przekazany Burmistrzowi, natomiast interpelacje, zapytania i wnioski najpóźniej w ciągu 2 dni.
2. Burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym wyciągi z protokołu.
§ 54
1. Protokół wykłada się do wglądu radnym w Biurze Rady najpóźniej 14 dni po sesji oraz na sali obrad na każdej następnej sesji.
2. Prawo wglądu do protokołu oraz robienia notatek i odpisów z jawnych posiedzeń ma każdy mieszkaniec gminy.
§ 55
1.
Protokół przyjmuje się na następnej sesji.2. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.
3. Poprawki można uwzględniać po przesłuchaniu taśmy z nagraniem oraz wysłuchaniu
protokolanta.4. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym.
Tryb głosowania
§ 56
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 57
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący prowadzący obrady, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad wyznacza pracownika Biura Rady.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 58
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie Przewodniczącym.
2. Kom
isja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 59
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmi
e.§ 60
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych pop
rawkach.3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną
w ust. 2.5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 61
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 62
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie kwalifikowaną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały więcej głosów za od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.09
11-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 62 ust. 2).3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
Uchwały Rady
§ 63
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: Burmistrz, radny, Komisje Rady oraz Przewodniczący Rad Osiedlowych.
2. Zgłaszający zgłasza i samodzielnie opracowuje projekt uchwały oraz przedstawia ją Burmistrzowi oraz radnym.
3. Do projektu uchwały projektodawca:
1) wyjaśnia cel i przewidywane skutki podjęcia uchwały,
2) przedstawia aktualny stan faktyczny i prawny w dziedzinie, której ma dotyczyć uchwała,
3) wskazuje różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
4) wskazuje różnicy finansowania, jeżeli projekt uchwały pociąga za sobą obciążenia budżetu gminy.
4. Projekt uchwały przekazywany jest Przewodniczącemu Rady.
5. Projekt uchwały na sesji przedstawia Przewodniczący w formie skróconej.
§ 64
1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:
1) tytuł, numer, datę,
2) podstawę prawną,
3) ścisłe określenie przedmiotu i organów odpowiedzialnych za nadzór nad ich realizacją,
4) termin wejścia w życie i ewentualny czas ich obowiązywania.
2. Uchwały numeruje się cyframi arabskimi łamanymi przez nr sesji, (rzymskimi) łamanymi przez rok, w którym zostały podjęte. Numerację stosuje się od początku kadencji.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
4. Uchwały są przekazywane Burmistrzowi celem ich wykonania.
5. Podjęte uchwały wywiesza się na tablicy informacyjnej Urzędu Miasta najpóźniej w trzecim dniu od daty ich podjęcia.