C z ę ś ć II

Władze gminy

§ 12

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i referendum, a także pośrednio poprzez organy gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum, określają odrębne ustawy.

3. Organami gminy są:

– Rada Miasta, zwana dalej “Radą”.

– Burmistrz.

4. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

5. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady Miasta i posiedzeń jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miasta.

6. Protokoły sesji, uchwały Rady Miasta oraz protokoły komisji dotyczące wykonywania zadań publicznych dostępne są w biurze Rady Miasta w godzinach urzędowania.

7. Wszelkie dokumenty w części dotyczącej zadań publicznych są udostępniane za pośrednictwem sekretarza gminy w godzinach pracy Urzędu Miasta.

8. Zainteresowani mogą wykonywać notatki, kserokopie, wyciągi dokumentów wymienionych w ust. 6 i 7.

9. Kserokopie dokumentów są wykonywane w siedzibie urzędu odpłatnie na koszt zainteresowanego.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 12 ust. 1, 3–5).

§ 13

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 13 ust. 1).

2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza.

2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

Do wewnętrznych organów Rady należą:

Przewodniczący,

Wiceprzewodniczący,

komisje stałe,

doraźne komisje do określonych zadań.

§ 16

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

Komisja Rewizyjna

Komisja Budżetu, Rozwoju i Zagospodarowania Miasta.

Komisja Prawa, Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Komunalnej, Usług i Handlu.

Komisja Oświaty, Kultury, Młodzieży, Turystyki i Sportu.

2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3. W czasie trwania kadencji Rada może powoływać komisje doraźne.

§ 17

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu Miasta oraz jego zmian,

2) ustalanie wynagrodzeń Burmistrza oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy, na wniosek Burmistrza,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie jego przyjęcia,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) powoływanie kierownika USC i jego zastępców,

17) podejmowania uchwał w sprawie zasad ustalania stypendiów dla uczniów i studentów,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 17 ust. 1).

2. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 18

Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 18).

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez Wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do Rad na obszarze całego kraju.

3. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 19).

§ 20

1. Rada wybiera ze swojego grona w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady, prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.

3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Miasta w trybie określonym w ust. 1.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 20).

§ 21

Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 20 ust. 1 statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

§ 22

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

§ 23

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/ /12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 23).

§ 24

Wiceprzewodniczący koordynuje z ramienia Rady prace komisji Rady.

§ 25

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 5 osób. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 25 ust. 2).

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków z ich podpisami.

4. Burmistrz jest zobligowany zapewnić siedzibę dla spotkań klubu radnych.

5. Klub radnych może wybrać spośród siebie Przewodniczącego klubu.

6. Radni na spotkanie klubu mogą zapraszać swoich wyborców.

7. Za spotkanie klubu radnych nie wypłaca się diet przewidzianych za posiedzenie Rady lub komisji.

Komisje Rady

§ 26

1. Do wykonania swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje odrębną uchwałą stałe i doraźne komisje określając ich przedmiot działania i skład osobowy.

2. Komisje podlegają Radzie i przedkładają jej półroczny plan pracy zatwierdzany przez Przewodniczącego Rady.

3. Komisje przedstawiają Radzie sprawozdania ze swojej działalności co pół roku.

4. Komisje działają według planu pracy, na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego komisji nie rzadziej niż raz na kwartał.

5. Posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy, na wniosek Przewodniczącego Rady lub na wniosek połowy składu komisji, powiadamiając Biuro Rady z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.

6. Z każdego posiedzenia komisja sporządza protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i czas trwania posiedzenia,

2) nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu,

3) informację dotyczącą rozpatrywanych spraw,

4) wnioski lub opinie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 26 ust. 1 i 2).

§ 27

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady lub w jego imieniu Wiceprzewodniczący.

2. Na posiedzeniu tym członkowie komisji z pośród siebie w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów wybierają Przewodniczącego komisji z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej.

3. Wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej dokonuje Rada.

4. Odwołanie Przewodniczącego komisji może nastąpić na wniosek członka komisji lub Przewodniczącego Rady w trybie określonym w pkt 2 i pkt 3.

§ 28

1. W celu kontrolowania działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Miasta, gminnych jednostek budżetowych, jednostek pomocniczych gminy, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład komisji powołanej celem sprawdzenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

4. Komisja działa zgodnie z regulaminem Komisji Rewizyjnej stanowiącym załącznik nr 3 do statutu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 28 ust. 1, 2).

§ 29

Komisje doraźne powoływane są czasowo do określonych zadań stosując do nich odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałych.

§ 30

1. Komisje opiniują projekty uchwał z zakresu swojej działalności, z wyjątkiem projektów wymienionych w § 35 ust. 5, a opinie są odczytywane przez Przewodniczących komisji na posiedzeniach Rady.

2. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3. Komisja wydaje opinię zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.

4. Radny nie może brać udziału w głosowaniu jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 31

1. Radny jest zobowiązany uczestniczyć w pracach komisji, której jest członkiem.

2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć Radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3. W posiedzeniu komisji mogą brać udział kierownicy referatów Urzędu Miasta lub jednostek gminnych bądź pracownicy tych jednostek, których temat bezpośrednio dotyczy na wniosek Przewodniczącego komisji.

4. Biuro Rady powiadamia te osoby o posiedzeniu informując o temacie posiedzeń.

5. Przewodniczący komisji powiadamia Biuro Rady najpóźniej na 3 dni przed planowanym posiedzeniem o planowanej tematyce.

6. Materiały na posiedzenie komisji winny być dostarczone do Biura Rady na dzień przed posiedzeniem.

Uprawnienia i obowiązki radnego

§ 32

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny ma prawo podjąć interwencję w sprawach mieszkańców gminy.

3. Radny ma prawo uzyskania informacji w zakresie spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

4. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został desygnowany.

5. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

6. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

7. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

8. Na zasadach ustalonych przez Radę Miasta radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

9. Radnemu delegowanemu przez Radę do pracy w organach poza gminnych przysługują diety na zasadach określonych w pkt 8 w przypadku niepobierania diety w tych organach.

10. Radny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 32 ust. 1, 6–8).