C z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
Gmina Piechowice zwana dalej “gminą” jest wspólnotą samorządową osób mieszkających na terenie gminy.
§ 2
1. Gmina Piechowice obejmuje obszar o powierzchni 43,29 km2.
2. Dokładny przebieg granicy ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
3. Gmina Piechowice znajduje się w zachodniej części Kotliny Jeleniogórskiej nad rzeką Kamienną.
4. Gmina Piechowice graniczy z gminami: Sta
ra Kamienica, Szklarska Poręba, Jelenia Góra i Republiką Czeską.§ 3
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność §
3).§ 4
1. Herbem gminy jest znak przedstawiający na polu ultramarynowym koło młyńskie drewniane o kolorze drewna dębowego
z podkreśleniem słoi, na obwodzie znajduje się osiem prostokątnych czerpaków. Nad kołem znajduje się drewniane koryto, z którego spływa strumień wody w kolorze białym. Woda spływa z koryta na koło z lewej strony. Pod kołem w trzech rzędach znajdują się fale wodne w kolorze białym. W pierwszym rzędzie – cztery fale, w drugim – pięć, w trzecim – jedna fala.2. Barwami gminy Piechowice są: żółty, biały, niebieski.
3. Flaga gminy Piechowice składa się z trzech poziomych części w kolorze żółtym, białym, niebieskim. W centralnej części znajduje się herb Miasta. Wzór flagi stanowi załącznik nr 4.
§ 5
Siedzibą organów gminy jest budynek Urzędu Miasta Piechowice przy ul. Żymierskiego 49.
Zakres działania i zadania gminy
§ 6
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne
o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/ /12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 6).§ 7
1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
§ 8
Do zakresu działania gminy należą w szczególności następujące sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
10) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechnienia kultury,
11) targowisk,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych o
biektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,16) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ludności,
17) polityki pro rodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
18) wspierania i upowszechn
iania idei samorządowej,19) promocji gminy,
20) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
21) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność §
8).§ 9
1. Gmina realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu te
rytorialnego.(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 9).
§ 10
1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 1).
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.
§ 11
1
. Wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność §
11).