C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Piechowice zwana dalej “gminą” jest wspólnotą samorządową osób mieszkających na terenie gminy.

§ 2

1. Gmina Piechowice obejmuje obszar o powierzchni 43,29 km2.

2. Dokładny przebieg granicy ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3. Gmina Piechowice znajduje się w zachodniej części Kotliny Jeleniogórskiej nad rzeką Kamienną.

4. Gmina Piechowice graniczy z gminami: Stara Kamienica, Szklarska Poręba, Jelenia Góra i Republiką Czeską.

§ 3

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 3).

§ 4

1. Herbem gminy jest znak przedstawiający na polu ultramarynowym koło młyńskie drewniane o kolorze drewna dębowego z podkreśleniem słoi, na obwodzie znajduje się osiem prostokątnych czerpaków. Nad kołem znajduje się drewniane koryto, z którego spływa strumień wody w kolorze białym. Woda spływa z koryta na koło z lewej strony. Pod kołem w trzech rzędach znajdują się fale wodne w kolorze białym. W pierwszym rzędzie – cztery fale, w drugim – pięć, w trzecim – jedna fala.

2. Barwami gminy Piechowice są: żółty, biały, niebieski.

3. Flaga gminy Piechowice składa się z trzech poziomych części w kolorze żółtym, białym, niebieskim. W centralnej części znajduje się herb Miasta. Wzór flagi stanowi załącznik nr 4.

§ 5

Siedzibą organów gminy jest budynek Urzędu Miasta Piechowice przy ul. Żymierskiego 49.

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/ /12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 6).

§ 7

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

§ 8

Do zakresu działania gminy należą w szczególności następujące sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

10) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechnienia kultury,

11) targowisk,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ludności,

17) polityki pro rodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

18) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

19) promocji gminy,

20) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

21) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 8).

§ 9

1. Gmina realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.

2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 9).

§ 10

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 1).

2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.

§ 11

1. Wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/12/03 z dnia 12 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 11).