D z i a ł II

Władze Gminy

R o z d z i a ł 1

Rada Miejska

§ 10

1. Rada Miejska składa się z 15 radnych i z zastrzeżeniem § 8 jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem swoich komisji,

3. Zasady i tryb wyboru Rady określa ustawa – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

4. Wyłączną właściwość Rady określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (8 radnych) w głosowaniu tajnym.

2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad.

3. Pod nieobecność Przewodniczącego właściwe dla niego czynności wykonuje Wiceprzewodniczący.

4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady (4 radnych) w trybie określonym w ust. 1.

§ 12

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu przez Państwową Komisję Wyborczą, zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju.

3. Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać nadzwyczajną sesję Rady na wniosek Burmistrza lub co najmniej 4 radnych, w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 13

1. Zwołując sesje Rady Przewodniczący dołącza do zawiadomienia porządek obrad, określa ich miejsce i termin, doręcza radnym projekty uchwał.

2. Zawiadomienia o sesji wysyła Biuro Rady za pośrednictwem poczty lub przez gońca z niezbędnym, przynajmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.

3. W obradach Rady uczestniczą radni, Burmistrz, zaproszeni goście oraz wyznaczeni przez Burmistrza pracownicy.

4. Ogłoszenia o sesjach podaje Biuro Rady do wiadomości publicznej, na tablicach ogłoszeń, co najmniej z trzydniowym wyprzedzeniem.

§ 14

Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednak Rada może postanowić o jej przerwaniu i kontynuowaniu na kolejnym posiedzeniu w innym terminie ogłoszonym niezwłocznie. O przerwaniu sesji można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania lub konieczność rozszerzenia porządku obrad, potrzebę uzyskania dodatkowych istotnych dla wyjaśnienia spraw materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie skuteczne obradowanie.

§ 15

1. Posiedzenia Rady są jawne.

2. Ograniczenie jawności obrad może wynikać wyłącznie z ustaw.

W przypadku wyłączenia jawności Rada określa, które osoby spoza Rady mogą pozostać na sali obrad.

§ 16

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, Przewodniczący podejmuje decyzje o przerwaniu sesji i wyznacza nowy termin jej posiedzenia. Fakt przerwania obrad i nazwiska radnych którzy je opuścili odnotowuje się w protokole.

§ 17

1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2. Po otwarciu obrad formułą “Otwieram (numer) sesję Rady Miejskiej w Międzylesiu”, Przewodniczący ustala na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje odpowiednio § 16 ust. 2.

3. Przewodniczący prowadzi obrady według porządku obrad.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić każdy radny oraz Burmistrz.

5. Porządek obrad każdej zwyczajnej sesji powinien zawierać:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;

2) sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie pomiędzy sesjami;

3) wykaz projektów uchwał;

4) zapytania i wolne wnioski.

6. Na wniosek złożony przez Burmistrza, Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

7. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamyka sesję formułą “Zamykam (numer) sesję Rady Miejskiej w Międzylesiu”.

§ 18

1. Odpowiedzi na zapytania radnych udziela Burmistrz lub wskazana przez Burmistrza osoba, ustnie na sesji, a w sprawach bardziej złożonych pisemnie najpóźniej w ciągu 14 dni.

2. Radnym przysługuje prawo zgłaszania wniosków. W sprawach tych stosuje się przepisy k.p.a.

Przyjęcie do realizacji wniosku wywołującego skutki finansowe dla budżetu Gminy wymaga wskazania źródła finansowania i głosowania Rady.

3. Rozstrzygnięcie Rady w zakresie skargi na działalność Burmistrza lub kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, następuje w formie uchwały.

§ 19

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwięzłością i czasem wypowiedzi radnych i innych osób, udziela głosu w kolejności zgłoszeń, a poza kolejnością w kwestiach formalnych, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum;

2) zakończenie dyskusji;

3) ograniczenie czasu przemówień;

4) żądanie przedstawienia opinii prawnika;

5) głosowanie bez dyskusji;

6) przeliczenie głosów;

7) ogłoszenie przerwy w obradach;

8) odesłanie wniosku lub dokumentu do komisji;

9) utajnienie obrad sesji lub jej części.

2. Przyjęcie wniosku formalnego następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

3. Przewodniczący udziela głosu Burmistrzowi, a za zgodą Rady może udzielić również innym osobom spoza jej składu.

4. Przewodniczący po bezskutecznym upomnieniu, może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby, które swoim zachowaniem naruszają porządek lub zakłócają powagę sesji.

§ 20

1. Najpóźniej do 10 dnia po terminie sesji pracownik Biura Rady sporządza protokół zawierający w szczególności:

1) numer, datę, miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia;

2) stwierdzenie prawomocności obrad;

3) nazwisko i imię przewodniczącego obrad;

4) nazwiska i imiona nieobecnych radnych;

5) przyjęty porządek obrad;

6) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

7) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień, treść wniosków i zapytań;

8) przebieg i wyniki głosowań;

9) podpis protokolanta.

2. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych;

2) listę zaproszonych gości;

3) teksty podjętych uchwał;

4) teksty pisemnych wystąpień i wniosków.

3. Protokoły oznacza się kolejnymi numerami rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w kadencji i oznaczeniem roku podjęcia uchwały.

4. Protokół podlega przyjęciu na następnej sesji. Przyjęcie następuje w ten sposób, że po zapytaniu Przewodniczącego “Czy radni wnoszą uwagi do treści protokołu z poprzedniej sesji” każdy radny oraz Burmistrz ma prawo wnieść własne uwagi. W przypadku wniesienia uwag, po odczytaniu stosownej części zapisu i dyskusji, Rada ustala prawidłowe brzmienie protokołu i przyjmuje je w głosowaniu, w formie załącznika zawierającego sprostowanie. Uwagi można złożyć również w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady przed terminem sesji.

§ 21

1. Rada rozstrzyga sprawy podejmując uchwały.

2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Burmistrzowi, komisjom Rady oraz radnym w liczbie co najmniej trzech.

3. Inicjatywa uchwałodawcza niepochodząca od Burmistrza wymaga formy pisemnej, jasnego sformułowania celu, oraz wskazania źródła finansowania, jeśli z uchwały miałyby wynikać skutki finansowe.

4. Burmistrz na sesjach informuje Radę o inicjatywie uchwałodawczej radnych i komisji oraz o toku związanych z tym prac.

5. Projekty uchwał przygotowuje Burmistrz i przedkłada je Przewodniczącemu Rady celem skierowania na komisje Rady a następnie na sesję.

§ 22

1. Uchwała Rady powinna zawierać:

1) tytuł:

a) rodzaj aktu – uchwała;

b) numer (kolejny w kadencji rzymski numer sesji/kolejny w kadencji arabski numer uchwały/oznaczenie roku podjęcia uchwały);

c) oznaczenie Rady;

d) datę podjęcia uchwały;

e) ogólne określenie przedmiotu;

2) podstawę prawną;

3) treść merytoryczną;

4) przepisy końcowe.

2. Uchwała może zawierać uzasadnienie. Uzasadnienie wyjaśnia cel uchwały, w uchwałach zmieniających wskazuje różnice stanów prawnych, określa ewentualne wynikające z uchwały skutki finansowe.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący obrad.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje pracownik Biura Rady.

§ 23

1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

3. Przeliczenia głosów dokonuje protokolant, a wynik głosowania ustala i oznajmia Przewodniczący obrad.

4. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym Rada każdorazowo określa szczegółowo sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza trzyosobowa wybrana spośród radnych komisja skrutacyjna, która wybiera ze swego składu przewodniczącego, ustala wyniki głosowania, sporządza i odczytuje protokół.

5. Przygotowanych kart do głosowania nie może być więcej niż obecnych radnych, a karty i protokół z głosowania dołącza się do protokołu z sesji.

6. W przypadku równiej liczby głosów, głosowanie na tej samej sesji ponawia się tylko raz.

7. Radny nie może brać udziału w głosowaniu jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 24

1. Za wykonanie uchwał odpowiada Burmistrz.

2. Burmistrz w terminie 7 dni od dnia sesji przekazuje Wojewodzie komplet uchwał wraz z dotyczącym głosowania wyciągiem z protokołu.

3. W tym samym terminie Burmistrz przekazuje Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały w sprawie budżetu, absolutorium oraz inne objęte zakresem nadzoru Izby.

4. Burmistrz ogłasza uchwały na tablicach ogłoszeń w Gminie, a stanowiące prawo miejscowe przesyła do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 25

1. Przewodniczący Rady:

1) zwołuje sesje Rady;

2) zarządza i przeprowadza głosowanie oraz podpisuje uchwały;

3) nadzoruje obsługę kancelaryjną Rady i jej komisji;

4) nadaje bieg i zapewnia rozpatrzenie skarg dla których jest właściwa Rada.

2. Przewodniczący Rady ponadto:

1) reprezentuje Radę na zewnątrz;

2) koordynuje prace komisji;

3) powołuje ekspertów w sprawach wymagających ekspertyz;

4) rozstrzyga spory kompetencyjne w Radzie.

3. Czuwa nad wykonaniem przez radnych prawa w zakresie składania oświadczeń, o których mowa w art. 24 ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności: przyjmuje i analizuje oświadczenia, przekazuje je właściwym organom oraz składa Radzie do końca października każdego roku informacje w tym zakresie.

4. W przypadku nieobecności, czynności Przewodniczącego wykonuje Zastępca Przewodniczącego.

5. Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego za czynności wynikające z pełnionych funkcji otrzymują miesięczny ryczałt w wysokości określonej w odrębnej uchwale.

§ 26

1. Rada kontroluje działalność Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Rada ze swojego grona powołuje stałe i może powoływać komisje doraźne do określonych zadań, ustala przedmiot ich działania i skład osobowy.

3. Członkami komisji mogą być wyłącznie radni.

4. Komisje powoływane są w trybie:

1) wybór przez Radę przewodniczącego komisji;

2) zgłaszanie akcesu radnych do komisji;

3) głosowanie Rady nad składem osobowym.

5. Radny może zgłosić akces nie więcej niż do dwóch komisji.

6. Komisje podlegają Radzie i zobowiązane są przedkładać jej najpóźniej w lutym każdego roku roczny plan pracy (z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej) i sprawozdanie z działalności za rok poprzedni.

7. Komisje pracują na posiedzeniach na których rozpatrują sprawy w zakresie swej właściwości.

§ 27

Stałymi komisjami Rady są:

1. Komisja Rewizyjna.

2. Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego.

3. Komisja Zdrowia, Oświaty i Kultury.

4. Komisja Spraw Bytowych i Bezpieczeństwa.

5. Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

§ 28

Do wspólnych zadań stałych komisji należy w szczególności:

1 opiniowanie i rozpatrywanie spraw przedłożonych przez Radę lub przez Burmistrza;

2) rozpatrywanie i opiniowanie projektów uchwał;

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą.

§ 29

1. Komisja Rewizyjna działa w zakresie:

1) kontroli działalności Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych;

2) opiniowania wykonania budżetu i występowania z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi;

3) innych zleconych przez Radę zadań kontrolnych.

2. Wykonując czynności kontrolne Komisja Rewizyjna ma prawo:

1) wstępu do obiektów jednostek kontrolowanych;

2) wglądu do dokumentów jednostek;

3) żądania wyjaśnień i informacji w zakresie objętym kontrolą oraz występowania do Przewodniczącego Rady o powołanie eksperta;

4) zwoływania narad z pracownikami kontrolowanej jednostki.

3. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie Przewodniczącego Rady określające również ustalony przez Radę zakres kontroli.

4. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej. Protokół przekazywany jest Przewodniczącemu Rady do dalszego postępowania.

§ 30

Stałe Komisje Rady Miejskiej w szczególności działają w zakresie:

1. Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego:

1) środków budżetowych i pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw majątkowych;

2) zagospodarowania przestrzennego i programów gospodarczych;

3) podatków i opłat lokalnych;

4) tworzenia nowych miejsc pracy;

5) związków miedzykomunalnych i podejmowania innej wspólnej działalności w kierunku rozwoju gospodarczego;

6) lokalizacji inwestycji;

7) utrzymania i rozbudowy infrastruktury komunalnej gminy;

8) działalności instytucji użyteczności publicznej;

9) realizacji gospodarczych inicjatyw społecznych.

2. Komisja Zdrowia Oświaty i Kultury:

1) szkolnictwa i wychowania dzieci i młodzieży;

2) upowszechniania kultury, w tym czytelnictwa i bibliotek;

3) kultury fizycznej i turystyki, w tym klubów sportowych;

4) rozwoju urządzeń rekreacyjnych i sportowych;

5) utrzymania i rozwoju bazy ochrony zdrowia w Gminie;

6) ochrony zabytków;

7) uzależnień społecznych i profilaktyki w tym zakresie;

8) agroturystyki.

3. Komisja Spraw Bytowych i Bezpieczeństwa:

1) gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi;

2) utrzymania porządku i estetyki w Gminie;

3) porządku publicznego, w tym współdziałania z policją;

4) zaopatrzenia w wodę i energię;

5) transportu lokalnego i komunikacji;

6) pomocy społecznej;

7) strategii walki z żywiołami i usuwania ich następstw;

8) rozwoju handlu i usług, w tym targowisk;

9) repatriacji.

4. Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska:

1) ochrony i kształtowania środowiska naturalnego;

2) wysypisk komunalnych;

3) gospodarowania gruntami;

4) melioracji;

5) rozwoju infrastruktury wsi;

6) gospodarki leśnej;

7) wspomagania produkcji rolnej;

8) tworzenia warunków dla rozwoju agroturystyki.

§ 31

1. Komisje podejmują działania:

1) na zlecenie Rady;

2) na wniosek Burmistrza;

3) z własnej inicjatywy – zgodnie z planem pracy.

2. Komisje pracują na posiedzeniach.

3. Zajęcie stanowiska przez komisję następuje po przeprowadzeniu głosowania.

4. Posiedzenia komisji protokołuje pracownik Biura Rady, chyba że komisja wyznaczy do tej czynności osobę ze swego składu.

§ 32

Przewodniczący komisji:

1) ustala termin posiedzenia komisji i listę zaproszonych osób;

2) przygotowuje szczegółowy porządek posiedzeń;

3) określa rodzaj i szczegółowość materiałów w sprawach mających być przedmiotem obrad, a w przypadku gdy uzna przygotowany przez Biuro Rady materiał za niewystarczający wskazuje zakres uzupełnienia;

4) przewodniczy posiedzeniom, zarządza głosowanie, ustala jego wynik oraz formułuje wnioski;

5) prezentuje stanowisko komisji na sesjach;

6) przygotowuje sprawozdania z prac komisji.

§ 33

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje z nimi stałą więź, przyjmuje zgłoszone wnioski i przedstawia je organom Gminy.

2. W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych i gospodarczych w swoim okręgu wyborczym i na terenie Gminy. Powinni także inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów realizowanych przez Radę.

§ 34

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Radnemu przysługuje zwolnienie z pracy w celu wykonywania mandatu.

3. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady.

§ 35

1. Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za wyniki swej pracy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--21/69/03 z dnia 29 maja 2003 r. stwierdzono nieważność § 35 ust. 1).

2. W zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zajmowania stanowisk radni podlegają ograniczeniom określonym w ustawie o samorządzie gminnym.

R o z d z i a ł 2

Burmistrz Miasta i Gminy

§ 36

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz wybierany na podstawie ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

§ 37

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Burmistrza w szczególności należy:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady;

2) określanie sposobu wykonywania uchwał;

3) gospodarowanie mieniem komunalnym;

4) wykonywanie budżetu i przedkładanie go Radzie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, a także przesyłanie projektu Regionalnej Izbie Obrachunkowej do zaopiniowania;

5) wykonywanie budżetu, odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową Gminy i korzystanie w tym zakresie z przysługujących wyłącznych uprawnień ustawowych;

6) zapewnianie ogłaszania uchwały budżetowej i sprawozdania z wykonania budżetu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego;

7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

8) składanie jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu Gminy lub udzielanie w tym zakresie stosownych upoważnień;

9) udzielanie upoważnień do jednoosobowego działania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy nieposiadającym osobowości prawnej;

10) w sprawach niecierpiących zwłoki wydawanie zarządzeń porządkowych.

3. Ponadto Burmistrz:

1) nadaje w drodze zarządzenia Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Międzylesiu;

2) powołuje Zastępcę Burmistrza;

3) składa Radzie sprawozdanie ze swej działalności w okresie pomiędzy sesjami;

4) kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz;

5) decyduje w granicach ustawy o trybie udzielenia zamówienia publicznego i powołuje komisje przetargowe;

6) opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią, ogłasza i odwołuje alarm przeciwpowodziowy;

7) ogłasza uchwały Rady, a stanowiące prawo miejscowe – w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego;

8) może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Miasta i Gminy,

9) jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

10) wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej i może udzielać w tym zakresie upoważnień pracownikom;

11) decyduje o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustala dopuszczalne warunki zawarcia ugody;

12) uczestniczy w pracach związków międzygminnych, chyba że na wniosek Burmistrza Rada powierzy reprezentowanie Gminy w zgromadzeniu związku Zastępcy Burmistrza bądź radnemu;

13) dba o nawiązywanie i utrzymywanie partnerskich kontaktów międzynarodowych.

§ 38

1. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się od dnia rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru przez Radę, i kończy się z dniem upływu kadencji Rady.

2. Burmistrz obejmuje swoje obowiązki z chwilą złożenia ślubowania na sesji Rady, i wykonuje je do czasu złożenia ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza.

3. Mandat Burmistrza wygasa w okolicznościach wymienionych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

4. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada Miejska w drodze uchwały podjętej na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej trzech radnych. Inne czynności z zakresu prawa pracy dotyczące Burmistrza wykonuje Przewodniczący Rady, dotyczy to w szczególności udzielania urlopów pracowniczych oraz delegacji służbowych. Przewodniczący zawiera również z Burmistrzem umowę cywilnoprawną dotyczącą używania samochodu niebędącego własnością pracodawcy do celów służbowych.