VI. ZASADY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI MIESZKANIOWYMI GMINY

 

Zarządzanie zasobami mieszkaniowymi gminy sprawuje Zakład Usług Komunalnych Gminy Mysłakowice.

Prowadzi on zarazem zarządzanie budynkami stanowiącymi własność wspólną osób fizycznych i gminy (wspólnoty z udziałem gminy), jak również i budynkami komunalnymi ze 100% udziałem gminy.

Ponadto zarządzaniem budynkami stanowiącymi własność osób fizycznych i gminy (wspólnotami) zajmują się także osoby fizyczne wyłonione spośród współwłaścicieli danych nieruchomości, jak również profesjonalna firma z zewnątrz.

Obecny model zarządzania mieszkaniowym zasobem nakłada na gminę (poprzez zakład zarządzający) szereg zadań z zakresu bieżącego utrzymania tych zasobów, co siłą rzeczy przesłania funkcje strategiczne, jakimi powinna zajmować się gmina, również w odniesieniu do zasobów mieszkaniowych.

Docelowo zakłada się, iż zadaniem zarządzania zasobami komunalnymi gminy będzie zajmował się zakład odpowiedzialny tylko za komunalny zasób mieszkaniowy, natomiast funkcję zarządzania budynkami wspólnot mieszkaniowych, w tym również z udziałem gminy przejmą profesjonalni zarządcy posiadający licencję zawodową.

Zakłada się, iż taki model zarządzania zasobami mieszkaniowymi docelowo przedstawiał się będzie następująco:

• Funkcję właściciela pełnić będzie Gmina Mysłakowice za pośrednictwem Wójta Gminy.

• Funkcję bieżącego zarządzania mieniem komunalnym (w granicach wytyczonych uchwałą Rady Gminy) pełnić będzie Zakład Usług Komunalnych.

• Funkcję zarządzania wspólnotami z udziałem gminy pełnić będą profesjonalni zarządcy.

Wzajemne stosunki pomiędzy gminą (współwłaścicielem) a zarządcą (administratorem) regulować będą umowy o zarządzaniu.

Oparcie relacji właściciel (gmina) – zarządca (administrator) spowoduje konieczność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na tą działalność, w tym również na prowadzenie prac remontowych.