1377

UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA W BOGATYNI

z dnia 4 marca 2003 r.

w sprawie przyjęcia “Wieloletniego programu gospodarowania

mieszkaniowym zasobem Gminy Bogatynia w latach 2003–2008”

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, 40 ust. 1 i 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.) Rada Gminy i Miasta w Bogatyni uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Bogatynia w latach 2003–2008” stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY I MIASTA

HENRYK BORUTA

Załącznik do uchwały Rady Gminy i Miasta w Bogatyni z dnia 4 marca 2003 r. (poz. 1377) 

1. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2003–2008 z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

Wielkość zasobów mieszkaniowych – stan na 31.01.2003 r.

Zasób mieszkaniowy gminy tworzy 1.706 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni ućytkowej 82.709,83 m˛, z czego 809 lokali o powierzchni 40.126,89 m˛ to mieszkania w 295 budynkach stanowiących 100% własność gminy, a pozostałe znajdują się w małych i dużych wspólnotach mieszkaniowych.

W małych wspólnotach mieszkaniowych znajdują siź 434 lokale komunalne o łącznej powierzchni ućytkowej 20.404,96 m˛; stanowi to 224 budynki.

W dużych wspólnotach mieszkaniowych znajdują się 463 mieszkania w 97 budynkach, o łącznej powierzchni użytkowej 22.177,98 m˛, z czego 61 lokali jest we wspólnotach, które powołały własny zarząd.

Istniejące budownictwo komunalne jest zróżnicowane: od budynków jednorodzinnych wolno stojących, poprzez zabudowę szeregową bliźniaczą, aż do budynków wielorodzinnych. Należy zaznaczyć, że większość tych obiektów została wybudowana przed 1945 rokiem, co obrazuje poniżej tabela:

Rok budowy

Ilość budynków

do 1945

529

1946–1959

1

1960–1970

12

1971–1980

40

1981–1990

23

1991–2000

11

razem: 616

W prognozie wielkości zasobów mieszkaniowych uwzględniono sprzedaż lokali komunalnych (około 50 rocznie, przy średniej powierzchni ućytkowej sprzedawanego lokalu 55,00 m˛) oraz powiźkszanie zasobu mieszkaniowego poprzez przejmowanie budynków i mieszkań od innych dysponentów (około 9 lokali), jak również założono budownictwo komunalne na podstawie Strategii rozwoju miasta i gminy w ilości 40 mieszkań w prognozowanym okresie.

Rok

Prognozowana wielkość zasobów mieszkaniowych

 

ogółem, w tym:

socjalnych

 

ilość lokali

powierzchnia użytkowa

(w m2)

ilość lokali

powierzchnia użytkowa

(w m2)

2003

1.706

82.710

18

630

2004

1.664

80.455

14

490

2005

1.623

78.200

16

560

2006

1.602

77.045

11

385

2007

1.581

75.890

14

480

2008

1.540

73.635

10

350

Jednocześnie załoćono, će 83 mieszkania o średniej powierzchni ućytkowej wynoszącej około 35,00 m˛ utraci standard lokalu mieszkalnego i stanie się lokalem socjalnym.

Lista lokali mieszkalnych, które w latach 2003–2008 przeznaczy się na wynajem jako lokale socjalne:

Rok

Adres

Liczba lokali

Razem

2003

Bogatynia, ulica Bojowników 2

2

18

Bojowników 7

3

Bojowników 29

5

Lutogniewice 21

8

2004

Bojowników 39

5

14

Kochanowskiego 7

5

Kościuszki 130

4

2005

Nadbrzeżna 11

3

16

Nadbrzeżna 17

3

Spółdzielcza 4

4

Spółdzielcza 6

3

Strumykowa 1

3

2006

Turowska 5

5

11

Turowska 11

3

Turowska 15

3

2007

Turowska 43

5

14

Turowska 45

2

Turowska 52

4

Turowska 67

3

2008

Turowska 77

2

10

Turowska 93

3

Turowska 95

3

Turowska 97

2

Ogółem: 83

Zastosowanie przekwalifikowania lokali na lokale socjalne będzie możliwe przede wszystkim po opuszczeniu ich przez dotychczasowych najemców, którzy zostaną przekwaterowani do lokali pozyskanych bądź nowo wybudowanych.

2. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na lata 2003–2008

Większość mieszkaniowego zasobu gminy stanowią budynki, których wiek sięga znacznie powyżej 50 lat, a część z nich to tzw. zabudowa łużycka (wiek około 100 lat), dlatego też ich stan techniczny jest w chwili obecnej niezadowalający, co wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych.

Przy ocenie stanu technicznego istniejącej substancji mieszkaniowej uwzględniono przede wszystkim konstrukcje budynków, dachy, kominy, piece grzewcze, stolarkę okienną i drzwiową, instalacje i przyłącza elektryczne oraz podłączenia kanalizacyjne.

Na 295 budynków komunalnych 51 wymaga przeprowadzenia remontów kapitalnych, których szacunkowy koszt wyniesie około 8.000.000,00 zł, ponadto w wielu tych budynkach należy przewidzieć remonty o różnym zakresie w zależności od stanu elementów wskazanych wyżej, jako podstawę do oceny stanu technicznego; szacunkowy koszt takich napraw wyniesie około 6.266.000 zł – obrazuje to tabela poniżej.

Rodzaj zadania

Ilość budynków

Ilość

w sztukach

Szacunkowy koszt zadania

remonty dachów

166

166

700.000

remonty kominów

410

820

4.000.000

remonty pieców kaflowych

100

200

500.000

wymiana stolarki okiennej

110

650

450.000

wymiana stolarki drzwiowej

70

93

80.000

instalacje i przyłącza elektryczne

130

130

286.000

podłączenia kanalizacyjne

50

50

250.000

Ogółem: 6.266.000

W oparciu o przedstawioną analizę potrzeb należy przede wszystkim w latach 2003–2008 w ramach środków przeznaczonych na bieżącą eksploatację uwzględnić potrzeby wskazane w tabeli powyżej, a w ramach środków planowanych na remonty i modernizacje przeprowadzić 21 remontów kapitalnych budynków.

Poniżej przedstawia się plan remontów kapitalnych w latach 2003–2008.

Rok

Adres

Szacunkowy koszt zadania

2003

Bogatynia ulica Nowotki 8

105.000

Nadbrzeżna 12

105.000

Waryńskiego 25, 25a

200.000

Młodych Energetyków 23

95.000

2004

Bogatynia ulica Kościuszki 22

320.000

Turowska 29

280.000

Turowska 67

180.000

Opolno Zdrój ulica Kasztanowa 61

220.000

2005

Bogatynia ulica Bojowników 39

190.000

Dobra 5

155.000

Kościuszki 36

125.000

Młodych Energetyków 46

135.000

2006

Bogatynia ulica Główna 40

72.000

Listopadowa 13

125.000

Górna 7

83.000

Sieniawka ulica Rolnicza 6

185.000

2007

Bogatynia ulica Puszkina 9

72.000

Partyzantów 1

124.000

Wyspiańskiego 13

82.000

Opolno Zdrój ulica Kasztanowa 59

175.000

2008

Bogatynia ulica Młodych Energetyków 18

93.000

Ogółem: 3.121.000

Przy uwzględnieniu wykazanych napraw i remontów kapitalnych, poprawa stanu technicznego budynków wymaga corocznie angażowania znacznych środków finansowych, co z kolei zapewni utrzymanie zadawalającego stanu obiektów przeznaczonych do stałego zamieszkania.

W przypadku lokali komunalnych wchodzących w skład małych i dużych wspólnot mieszkaniowych, remonty i modernizacje uzależnione są od planów wspólnot, które ustalają je na bazie podjętych uchwał i – o ile w przypadku budynków stanowiących 100% własność gminy wieloletnie potrzeby w tym zakresie są zdiagnozowane – to w przypadku budynków wspólnot znane są przeważnie plany remontowe na dany rok kalendarzowy, ponieważ niewiele wspólnot uchwaliło wieloletnie plany gospodarcze uwzględniające wykaz niezbędnych prac remontowo-modernizacyjnych na kolejne lata.

3. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2003–2008

Sprzedaż budynków i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy odbywa się w oparciu o ustawę o własności lokali i uchwałę nr VIII/103/99 Rady Gminy i Miasta z dnia 29 czerwca 1999 roku w sprawie zasad sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych z zasobów mienia komunalnego.

Zgodnie z przyjętymi zasadami w latach 2003–2008 planuje się sprzedać około 250 lokali, po 50 w każdym roku. Lokale zbywane są najemcom na zasadach preferencyjnych zachęcających do całkowitego wykupu lokali w poszczególnych budynkach.

Gmina będzie dążyć do posiadania takich zasobów mieszkaniowych, które zabezpieczać będę niezbędną ilość lokali socjalnych i lokali przeznaczonych do wynajmowania zgodnie z zasadami określonymi w uchwale Rady Gminy i Miasta w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Ponadto należy dążyć do zbywania pojedynczych mieszkań w małych i dużych wspólnotach mieszkaniowych, gdzie gmina ma niewielkie udziały.

4. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania zasobem gminy w latach 2003–2008

Obecnie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy administruje Gminny Zarząd Mienia Komunalnego Sp. z o.o. w Bogatyni, która to została utworzona przez gminę z myślą o prowadzeniu takiej działalności. Z uwagi na występujące w mieszkaniowym zasobie gminy lokale wchodzące w skład nieruchomości, których właściciele utworzyli wspólnoty mieszkaniowe, zarządzanie tymi wspólnotami odbywa się przez inne uprawnione podmioty określone uchwałami tych wspólnot.

Powierzenie GZMK Sp. z o.o. wykonywania czynności zwykłego zarządu wraz z dokonywaniem bieżących i koniecznych napraw oraz remontów budynków i lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy odbyło się zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

Zasady zarządzania zasobem zostały szczegółowo określone w umowie zawartej pomiędzy gminą a spółką w dniu 15 grudnia 2000 roku i obejmują między innymi:

– zawieranie umów najmu lokali,

– zawieranie umów o dostawę:

– energii cieplnej,

– zimnej wody i odbioru ścieków kanalizacyjnych,

– wywozu nieczystości stałych i płynnych,

– zawieranie umów dotyczących zbiorczych anten telewizyjnych,

– sprawowanie kontroli wykonywania warunków tych umów przez dystrybutorów,

– ubezpieczanie budynków komunalnych będących przedmiotem umowy,

– naliczanie, inkasowanie i windykowanie czynszów i opłat niezależnych od właściciela,

– współdziałanie z najemcami w zakresie przebudowy pomieszczeń mieszkalnych, domów, rozbudowy bądź nadbudowy budynków, zagospodarowania terenu wokół budynków i wykonywania innych prac z udziałem najemców.

Umowa została zawarta na czas określony, to znaczy do 15 grudnia 2003 roku, w związku z powyższym gmina winna, w oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych i ustawę o gospodarce nieruchomościami dokonać ponownie wyboru zarządcy pod koniec tego roku.

5. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2003–2008

Przyjmuje się zasadę samofinansowania gospodarki mieszkaniowej w zakresie bieżącego utrzymania mieszkaniowego zasobu gminy.

Koszty utrzymania zasobu, w tym koszty bieżącej eksploatacji, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, koszty remontów bieżących powinny być pokrywane z opłat czynszowych za lokale mieszkalne.

Koszty modernizacji i remontów kapitalnych będą pokrywane częściowo z należności czynszowych i częściowo mogą być pokrywane z budżetu gminy.

Koszty wydatków inwestycyjnych pokrywane będą częściowo z budżetu gminy i zaciągniętych przez gminę pożyczek.

Koszty wynikające z zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy pokrywane są z budżetu gminy.

6. Wysokość wydatków w latach 2003–2008 z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji budynków i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne

Rodzaj wydatków

2003

2004

2005

2006

2007

2008

koszty bieżącej eksploatacji

2.528.890

2.471.578

2.402.304

2.366.822

2.331.341

2.262.067

koszty remontów i modernizacji

1.124.049

1.127.350

1.124.816

1.141.805

1.156.549

1.147.441

koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

850.633

806.004

764.160

724.441

686.966

651.696

wydatki inwestycyjne gminy

3.581.000

3.500.000

3.500.000

3.5000.000

3.500.000

3.500.000

Ogółem:

8.084.572

7.904.932

7.791.280

7.733.068

7.674.856

7.561.204

Przy planowaniu wydatków w poszczególnych latach uwzględniono:

– prognozowaną wielkość zasobów mieszkaniowych,

– utrzymanie kosztów bieżącej eksploatacji na dotychczasowym poziomie,

– budownictwo komunalne w 2006 i 2007 roku,

– systematyczne zmniejszanie kosztów zarządu nieruchomościami wspólnymi w związku z planowaną sprzedażą lokali komunalnych,

– remonty w budynkach wspólnot mieszkaniowych w ramach kosztów remontu i modernizacji.

7. Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

Gmina realizując opracowany program będzie przede wszystkim dążyła do:

– systematycznej poprawy stanu technicznego budynków,

– powiększania istniejącego zasobu poprzez adaptacje powierzchni niemieszkalnych lub części wspólnych budynku na lokale i budownictwo komunalne,

– dokonywanie zamian lokali:

– na czas oznaczony z uwagi na planowane remonty budynków i lokali,

– na czas nieoznaczony w przypadku sprzedaży pojedynczych mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych,

– na mniejszy lokal w przypadku braku możliwości utrzymania go przez aktualnego lokatora,

z osobami zajmującymi lokale przewidziane w programie do przekwalifikowania na lokale socjalne.