STATUT MIASTA SZKLARSKA PORĘBA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój miasta,

2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej i komisji Rady,

3) tryb pracy Burmistrza Miasta,

4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,

5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza Miasta oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) mieście – należy przez to rozumieć miasto Szklarska Poręba,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Szklarskiej Porębie,

3) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie,

4) Wiceprzewodniczącym – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie,

5) radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie,

6) komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady,

7) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady,

8) klubie – należy przez to rozumieć klub radnych Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie,

9) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Szklarska Poręba,

10) Zastępcy Burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Miasta Szklarska Poręba,

11) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Miasta Szklarska Poręba,

12) Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Miasta Szklarska Poręba,

13) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta Szklarska Poręba,

14) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie,

15) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

R o z d z i a ł II

Miasto

§ 3

1. Miasto jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze miasta, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Miasto położone jest w powiecie jeleniogórskim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 75,4 km2.

2. Granice terytorialne miasta określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. Szklarska Poręba jest miejscowością o charakterze turystyczno-sportowo-wypoczynkowym.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań miasto tworzy jednostki organizacyjne, wymienione w załączniku nr 2 do Statutu.

2. Rejestr miejskich jednostek organizacyjnych prowadzi Burmistrz.

§ 6

1. Godłem miasta jest trójdzielny herb, którego wzór określa załącznik nr 3 do Statutu, przedstawiający:

1) w polu górnym białym – kryształowy rubinowy puchar,

2) w lewym polu dolnym niebieskim – brązowy pień,

3) w prawym polu dolnym zielonym – białe gęsie pióro.

2. Godło jest znakiem prawnie chronionym.

3. Flagą miasta jest prostokątny płat tkaniny w poziome, równoległe pasy o kolorach od góry:

1) białym, obejmującym ˝ powierzchni prostokąta,

2) niebieskim oraz zielonym, które obejmują po Ľ powierzchni prostokąta.

W środku prostokąta umieszczony jest herb miasta. Wzór flagi określa załącznik nr 4 do Statutu.

4. Świętem miasta jest pierwszy dzień Dni Szklarskiej Poręby.

5. Rozpowszechnianie nazwy miasta, godła i flagi wymaga zgody Burmistrza.

§ 7

1. Osobom szczególnie zasłużonym dla miasta Rada może nadać tytuł Honorowego Obywatela

2. Zasady nadawania tytułu określa Regulamin stanowiący załącznik nr 5 do Statutu.

§ 8

Organy miasta mają swoją siedzibę w Urzędzie Miejskim w Szklarskiej Porębie przy ul. Buczka 2.

R o z d z i a ł III

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w mieście.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 9 ust. 1).

2. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

§ 10

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza wykonującego jej uchwały.

2. Burmistrz i komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 11

1. Pracę Rady organizuje i prowadzi jej obrady Przewodniczący.

2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem radnemu obecnemu na sesji do czasu wyboru nowego Przewodniczącego Rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 11 ust. 2 pkt 4).

3. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie miasta.

§ 12

Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

4) podpisuje uchwały Rady,

5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 12).

§ 13

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 14

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 12 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.

4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 14).

§ 15

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 15).

§ 16

1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący.

R o z d z i a ł IV

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 17

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

§ 18

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nierzadziej jednak niż raz na kwartał.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 18 ust. 1).

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie sesji

§ 19

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Sesje zwołuje Przewodniczący lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 19 ust. 3).

4. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia sesji.

5. Zawiadomienie winno zawierać:

1) miejsce,

2) dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

3) porządek obrad,

4) projekty uchwał.

6. Do zawiadomienia dołącza się materiały związane z tematyką sesji, z tym że materiały dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

7. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ustępach 4 i 6, Rada może zdecydować o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

8. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, tj. poprzez rozplakatowanie na terenie miasta.

§ 20

1. Przed każdą sesją Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Burmistrz, Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz i Skarbnik Miasta.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 20 ust. 2).

3. Do udziału w sesjach mogą zostać zobowiązani kierownicy miejskich jednostek organizacyjnych.

§ 21

Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 22

1. Obrady Rady są jawne, co oznacza, że podczas sesji na sali może być zgromadzona publiczność, która zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

2. Rada może wyłączyć jawność obrad ze względu na ochronę tajemnicy państwowej, ochronę porządku publicznego i bezpieczeństwa, a także z uwagi na ochronę innych dóbr podlegających ochronie z mocy ustaw szczególnych. Wniosek o wyłączenie jawności musi być przegłosowany.

3. Po ogłoszeniu tajności na sali obrad pozostają radni, Burmistrz i Zastępca Burmistrza oraz pracownik Biura Rady.

4. Osoby uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody Przewodniczącego ujawnić treści dotyczącej tej części obrad.

5. Część protokołu dotycząca posiedzenia tajnego musi być przechowywana w sposób zapewniający zachowanie tajemnicy i może być dostępna za zgodą Przewodniczącego wyrażoną na piśmie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 22 ust. 2, 4, 5).

§ 23

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2. Na wniosek Przewodniczącego bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu w ramach tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

5. Termin następnego posiedzenia w ramach tej samej sesji ustala Przewodniczący, zawiadamiając o tym ustnie radnych na zakończenie posiedzenia.

§ 24

1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 18 ust. 4.

§ 25

1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności.

3. Radny jest zobowiązany przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w nim do końca. W przypadku przybycia radnego po rozpoczęciu posiedzenia, radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoją obecność.

4. Radny jest zobowiązany powiadomić Przewodniczącego lub Biuro Rady o każdej nieobecności na posiedzeniu.

5. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba obecnych radnych spadnie poniżej połowy ustawowego składu Rady, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 26

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.

2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący.

3. Wiceprzewodniczący, a w czasie jego nieobecności osoba wyznaczona przez Przewodniczącego, zajmuje się prowadzeniem listy mówców, rejestrowaniem zgłoszonych wniosków, obliczaniem wyników głosowania jawnego, sprawdzaniem quorum oraz wykonywaniem innych czynności o podobnym charakterze.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 26 ust. 2, 3).

§ 27

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,

2) przedstawia porządek obrad.

3. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić:

1) radny,

2) komisja,

3) klub radnych,

4) Burmistrz.

4. Zmiany w porządku obrad mogą być wprowadzone bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 28

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) informację o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym,

2) informację o pracach komisji w okresie międzysesyjnym,

3) podjęcie uchwał,

4) wnioski i zapytania mieszkańców Szklarskiej Poręby,

5) przyjęcie interpelacji radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje,

7) wnioski i zapytania radnych.

§ 29

1. Informację, o jakiej mowa w § 28 pkt 1, składa Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.

2. Informację o pracach komisji składają jej przewodniczący lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 30

1. Interpelacje kierowane są do Burmistrza.

2. Interpelacje dotyczą spraw wspólnoty samorządowej o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przekazuje ją adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 14 dni – na ręce Przewodniczącego i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Burmistrza lub Zastępcę Burmistrza.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach punktu “Przyjęcie interpelacji radnych”.

§ 31

1. Wnioski i zapytania składa się w sprawach mniej złożonych i dotyczących aktualnych problemów miasta.

2. Wnioski i zapytania formułowane są pisemnie i kierowane na ręce Przewodniczącego lub ustnie – w trakcie sesji.

3. Do udzielenia odpowiedzi na wnioski i zapytania Burmistrz lub Zastępca Burmistrza może upoważnić właściwe rzeczowo osoby. Jeśli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku bądź zapytania. Paragraf 30 ust. 6 stosuje się odpowiednio.

§ 32

1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.

4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 33

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przemówienia radnych w dyskusji nie mogą trwać dłużej niż 10 minut, z wyjątkiem wystąpień klubowych i przewodniczących komisji, które nie mogą przekraczać jednak 20 minut. Przewodniczący może ustalić inny czas przemówienia i przedstawić do zatwierdzenia Radzie.

3. W dyskusji nad daną sprawą radny może zabierać głos tylko dwa razy, przy czym powtórne przemówienie w tej samej sprawie nie może trwać dłużej niż 5 minut. O przedłużeniu czasu przemówienia decyduje Przewodniczący.

4. Radny zabierający głos powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji, zbędnych komentarzy i polemik.

5. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

6. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

7. Mieszkaniec chcący zabrać głos w punkcie: “Wnioski i zapytania mieszkańców” informuje o tym Przewodniczącego, dokonując czytelnego wpisu na listę zgłoszeń mówców.

8. Lista zgłoszeń wyłożona jest przy wejściu na salę obrad do momentu rozpoczęcia wystąpienia pierwszego mieszkańca.

9. Wystąpienie mieszkańca nie może trwać dłużej niż 5 minut. Mieszkaniec, który już raz skorzystał z prawa do zabrania głosu, może powtórnie to uczynić tylko za zgodą Przewodniczącego, a jego wystąpienie nie może trwać dłużej niż 1 minutę.

10. Do mieszkańców stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 5 i 6.

11. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 34

Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 35

1. Przewodniczący udziela głosu radnym poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej dotyczących:

1) stwierdzenia kworum,

2) zmiany porządku obrad,

3) przerwania, zamknięcia albo odroczenia posiedzenia lub jego części,

4) wyłączenia jawności posiedzenia lub jego części,

5) ograniczenia czasu wystąpień,

6) zakończenia wystąpień,

7) zamknięcia listy mówców,

8) zakończenia dyskusji i podjęcia głosowania nad uchwałą,

9) odesłania projektu uchwały do komisji,

10) ponownego przeliczenia głosów,

11) głosowania imiennego,

12) zarządzenia przerwy w obradach,

13) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym, bez poddawania ich pod dyskusję.

§ 36

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 37

1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 38

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 39

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 40

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.

§ 41

Przebieg sesji nagrywa się na taśmy magnetofonowe, które przechowuje się w Biurze Rady do czasu zakończenia kadencji Rady.

§ 42

1. Osoby zainteresowane uczestniczące w posiedzeniu Rady mogą rejestrować przebieg posiedzenia za pomocą dźwięku lub obrazu, jednak przed rozpoczęciem posiedzenia mają obowiązek poinformować Przewodniczącego o fakcie rejestracji.

2. Osoby rejestrujące przebieg posiedzenia nie mogą zakłócać porządku obrad.

§ 43

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad,

3) stwierdzenie prawomocności obrad,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) opis przebiegu obrad obejmujący skrót wystąpień, przebieg dyskusji, treść złożonych interpelacji, wniosków i zapytań, wynik przeprowadzonych głosowań,

7) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

§ 44

1. Do protokołu dołącza się listę obecnych radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, teksty przyjętych uchwał oraz wniesione w trakcie posiedzenia wystąpienia, interpelacje, wnioski, zapytania, a także inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

2. W terminie 5 dni od dnia zakończenia posiedzenia Przewodniczący doręcza kopie uchwał Burmistrzowi oraz kierownikom tych jednostek organizacyjnych, które są zobowiązane do określonych działań wynikających z uchwał.

§ 45

1. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w Biurze Rady najpóźniej na 5 dni przed terminem następnego posiedzenia, z pominięciem zapisów lub ich części których jawność została wyłączona.

2. Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu w okresie międzysesyjnym, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu posiedzenia.

3. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym.

§ 46

1. Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady.

2. Nadzór merytoryczny nad Biurem Rady sprawuje Przewodniczący.

3. Materiały i informacje niezbędne w pracach Rady opracowuje i przygotowuje Urząd.

3. Uchwały

§ 47

Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał, które są odrębnymi dokumentami.

§ 48

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: Burmistrz, komisje stałe oraz każdy z radnych, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) wskazanie źródła finansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) termin obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo przez innego prawnika.

§ 49

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.

§ 50

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi – numer uchwały oraz dwiema ostatnimi cyframi – rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym uchwała została podjęta.

2. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

4. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady w Biurze Rady.

4. Procedura głosowania

§ 51

1. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący przystępuje do przeprowadzenia aktu głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

2. W głosowaniu udział biorą wyłącznie radni.

§ 52

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący i nakazuje ich odnotowanie w protokole z sesji.

§ 53

1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach do głosowania, opatrzonych pieczęcią Rady. Karta do głosowania winna zawierać zwięźle sformułowane pytanie oraz możliwość udzielenia odpowiedzi – “tak”, “nie” lub “wstrzymuję się od głosu”.

2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Radę spośród radnych. Komisja Skrutacyjna wybiera przewodniczącego Komisji.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia zasady głosowania.

4. Komisja Skrutacyjna przeprowadza głosowanie, wyczytując kolejno z listy obecności nazwiska radnych.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

6. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po ustaleniu wyników głosowania odczytuje protokół Komisji i podaje rezultat głosowania.

7. W przypadku równej ilości głosów “tak” i “nie” głosowanie tajne powtarza się.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 53 ust. 7).

8. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 54

Rada może postanowić o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, wówczas stosuje się § 53, z tym że na kartach do głosowania umieszcza się imię i nazwisko radnego.

§ 55

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 56

1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały zostanie zgłoszony wniosek o jej odrzucenie, Rada w pierwszej kolejności głosuje nad wnioskiem o odrzucenie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 55 ust. 2.

5. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. W ostatniej kolejności Przewodniczący zarządza głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości wraz ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 57

1. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe z osobna.

2. Głosowanie odbywa się kolejno nad każdą osobą lub wnioskiem, przy czym każdy głosuje tylko raz.

5. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 58

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 59

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych każdej z rad.

2. W drodze głosowania, spośród przewodniczących rad biorących udział we wspólnej sesji, wybiera się przewodniczącego obrad.

3. Przebieg obrad może być ustanowiony wspólnym regulaminem opracowanym przez przewodniczących każdej z rad.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 59 ust. 2, 3).

§ 60

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

6. Komisje Rady

§ 61

1. Rada w drodze odrębnych uchwał powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ustala ich skład osobowy oraz przedmiot działania.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 61 ust. 1).

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

§ 62

1. Propozycje składu osobowego komisji przedstawia Przewodniczący na wniosek zainteresowanych radnych, klubów lub komisji.

2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca powoływani przez Radę, przy czym uprawnienia zastępcy dotyczą tylko toku wewnętrznego pracy komisji.

3. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą tylko jednej komisji stałej.

4. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

§ 63

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 64

1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisje opracowują opinie oraz wnioski, które przedkładają Radzie lub Burmistrzowi.

4. Opinie i wnioski komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 65

1. Posiedzenia komisji są jawne, a wyłączenie jawności jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

2. Obecność na posiedzeniu komisji obywatel zgłasza przewodniczącemu komisji.

7. Radni

§ 66

Radny winien zachowywać się godnie i zgodnie z prawem. Przez takie zachowanie należy rozumieć m.in. niewykorzystywanie funkcji radnego dla osiągania korzyści majątkowych, kulturalne zachowanie się w stosunku do innych radnych, pracowników samorządowych i pozostałych mieszkańców.

§ 67

1. Radny reprezentuje wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmując zgłaszane postulaty i przedstawiając je organom miasta do rozpatrzenia.

2. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całego miasta, nie jest on jednak związany instrukcjami wyborców.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 67 ust. 1 i 2).

3. Radny obowiązany jest składać wyborcom sprawozdania ze swojej działalności w organach miasta na spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców Szklarskiej Poręby.

4. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

§ 68

1. Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Rady oraz komisji, do których został powołany.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 68 ust. 1).

2. Radny potwierdza swą obecność na sesji oraz na posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Rady lub komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub komisji.

§ 69

1. Radny ma prawo wglądu do dokumentów miasta w sprawach przez siebie prowadzonych w ramach prac komisji.

2. Dostęp radnego do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową określają przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych.

3. Radny jest obowiązany do złożenia pisemnego zobowiązania zachowania tajemnicy. Zachowanie tajemnicy obowiązuje radnego w czasie trwania mandatu, jak i po jego wygaśnięciu.

§ 70

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy lub jej odmowa następuje po zapoznaniu się z opinią komisji doraźnej powołanej do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

3. Rada odmówi zgody, o której mowa w ust 2, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 70 ust. 1, 2, 3).

4. Przewodniczący powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

R o z d z i a ł V

Zasady działania klubów radnych

§ 71

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 71 ust. 2).

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia, które winno zawierać:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 72

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Rejestr klubów prowadzi Biuro Rady.

§ 73

1. Pracę klubu organizuje jego przewodniczący, wybierany przez członków klubu.

2. Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz.

§ 74

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 75

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 76

Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

§ 77

Funkcjonowanie klubów nie może być finansowane z budżetu miasta.

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 78

1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej “Komisją”, składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz pozostałych członków w liczbie od 1 do 2.

2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada.

3. Zastępcę przewodniczącego Komisji wybiera sama Komisja, na wniosek jej przewodniczącego.

§ 79

Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.

§ 80

1. Osoby powołane w skład Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji decyduje Rada, a o wyłączeniu pozostałych członków – przewodniczący Komisji.

3. Osoba wyłączona od udziału w pracach Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 3 dni od dnia powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

2. Zasady kontroli

§ 81

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu miasta.

§ 82

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 82).

§ 83

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 84

1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

§ 85

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 40 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – nie dłużej niż 10 dni roboczych.

§ 86

1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać Komisji zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 87

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 81 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3. Tryb kontroli

§ 88

1. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Przewodniczącego Rady.

2. O terminie kontroli oraz jej zakresie przewodniczący Komisji pisemnie powiadamia kierownika kontrolowanego podmiotu, nie później jednak niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli.

3. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 1.

§ 89

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanego podmiotu i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 90

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o jakich mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

§ 91

Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 92

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolujących,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 93

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 7 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienie, o jakim mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego Komisji.

§ 94

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o jakich mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 95

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują:

1) Przewodniczący Rady,

2) przewodniczący Komisji Rewizyjnej,

3) kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 96

1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 97

1. Komisja składa Radzie – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) ilość, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 98

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, za pośrednictwem Biura Rady.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Komisji, a także na pisemny umotywowany wniosek złożony przez:

1) Przewodniczącego Rady,

2) nie mniej niż 5 radnych spoza Komisji,

3) nie mniej niż 2 członków Komisji.

4. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami Komisji,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. Z posiedzenia Komisji należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 99

Opinie i wnioski Komisji przyjmuje się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 100

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetu miasta, przewodniczący Komisji przedstawia sprawę do akceptacji przez Burmistrza.

§ 101

1. Komisja może na zlecenie Rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 102

Komisja może występować do organów miasta w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

R o z d z i a ł VII

Burmistrz

§ 103

Burmistrz jest organem wykonawczym miasta.

§ 104

Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań swojego Zastępcy z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.

R o z d z i a ł VIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza

§ 105

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) rejestr uchwał Rady,

4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

5) rejestr interpelacji, wniosków i zapytań radnych,

6) rejestr zarządzeń Burmistrza.

2. Protokoły, o jakich mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszego Statutu.

§ 106

1. Dokumenty udostępniane są na pisemny wniosek osoby zainteresowanej.

2. Wnioski o udostępnienie dokumentów rozpatruje w terminie 14-dniowym Burmistrz, który:

1) wyraża zgodę na wydanie zainteresowanym obywatelom kserokopii uchwał Rady,

2) odmawia udostępnienia dokumentów objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej, handlowej, skarbowej i ochroną danych osobowych lub w innych przypadkach wynikających z ustaw, wskazując podstawę prawną odmowy.

§ 107

1. Udostępnienie dokumentów na wniosek, o jakim mowa w § 106 ust. 1, następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, jakimi dysponuje Urząd, uniemożliwiają realizację wniosku.

2. Jeżeli dokumenty nie mogą być udostępnione w sposób lub w formie określonych we wniosku, należy powiadomić pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia dokumentów i wskazać, w jaki sposób lub w jakiej formie dokumenty mogą być udostępnione niezwłocznie. W takim przypadku wnioskodawca winien w terminie 14 dni od dnia powiadomienia sprecyzować nowy wniosek.

§ 108

1. Z dokumentów wymienionych § 105 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować oraz żądać ich uwierzytelnienia.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.

§ 109

Jeżeli w wyniku udostępniania dokumentów poniesione zostaną dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem lub formą ich udostępnienia, od wnioskodawcy pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

§ 110

1. Dokumenty z zakresu:

1) działania Rady i jej komisji udostępnia się w Biurze Rady,

2) działania Burmistrza udostępnia się w Sekretariacie Urzędu.

2. Dokumenty, o jakich mowa w ust. 1, są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 111

Uprawnienia określone w § 105–110 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę lub komisję uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł IX

Pracownicy samorządowi

§ 112

Stosunek pracy z pracownikami samorządowymi:

1) Burmistrzem,

2) oraz powoływanymi przez Radę, tj. Sekretarzem, Skarbnikiem, Kierownikiem i Zastępcą Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego

nawiązywany jest na podstawie uchwały Rady, stwierdzającej fakt wyboru lub powołania.

§ 113

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

1) wobec Burmistrza – Przewodniczący Rady na podstawie upoważnienia Rady wydanego w formie uchwały określającej zakres tych czynności,

2) wobec pozostałych pracowników samorządowych – Burmistrz.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 113).

§ 114

1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi jest stosowana wobec kierowników referatów Urzędu i może być stosowana wobec ich zastępców.

2. Prawo mianowania, o jakim mowa w ust. 1, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Burmistrza.

3. Mianowanie pracownika może być poprzedzone zawarciem umowy o pracę na okres nieprzekraczający 1 roku.

§ 115

1. Burmistrz nawiązuje stosunek pracy z kierownikami miejskich jednostek organizacyjnych oraz wykonuje inne czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec tych osób.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 115).

§ 116

Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/10/03 z dnia 17 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 116).

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 117

Zmiana niniejszego Statutu może nastąpić uchwałą Rady, podjętą zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.