1365

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ MIEROSZOWA

z dnia 27 marca 2003 r.

w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej – Sołectwo Sokołowsko

oraz Statutu Sołectwa Sokołowsko

Na podstawie art. 5 ust. 2, art. 18 ust. 2 pkt 7 oraz art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska Mieroszowa uchwala, co następuje:

§ 1

Po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami:

1) tworzy jednostkę pomocniczą – Sołectwo Sokołowsko w granicach administracyjnych miejscowości Sokołowsko,

2) określa organizację i zakres działania jednostki pomocniczej w Statucie Sołectwa Sokołowsko, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mieroszowa.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dania jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

WIESŁAW MĄKA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Mieroszowa z dnia 27 marca 2003 r. (poz. 1365) 

Statut Sołectwa Sokołowsko

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

Nazwa i obszar jednostki pomocniczej

§ 1

1. Sołectwo Sokołowsko, zwane dalej sołectwem, jest jednostką pomocniczą Gminy Mieroszów i nie posiada osobowości prawnej.

2. Sołectwo Sokołowsko, obejmuje terytorium o powierzchni 766 ha.

3. Położenie sołectwa w gminie oraz przebieg granic sołectwa określa mapa stanowiąca załącznik do niniejszego statutu.

§ 2

Organy sołectwa działają na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

2) Statutu Gminy Mieroszów – uchwalonego uchwałą nr XXXI/194/01 Rady Miejskiej Mieroszowa z dnia 30 marca 2001 r. ze zm.,

3) niniejszego statutu.

§ 3

1. Uczestnikami społeczności sołectwa są jego mieszkańcy oraz osoby fizyczne, instytucje publiczne i osoby prawne, których mienie (grunty, lasy, drogi, budynki i inne obiekty) znajduje się na terenie sołectwa lub których działalność jest na nim prowadzona.

2. Pełnoprawnymi uczestnikami społeczności samorządowej sołectwa są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy.

3. Instytucje publiczne i osoby prawne, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w działalności organów sołectwa poprzez wyznaczonych przez siebie przedstawicieli.

§ 4

1. Do zakresu działania sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, niezastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Miejskiej na rzecz innych podmiotów.

2. Do zadań sołectwa należy:

1) działanie na rzecz godzenia interesów własnych z interesem wspólnym i konieczności zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,

2) działanie na rzecz rozwoju sołectwa, mając na uwadze jego potrzeby, funkcję rolniczą, turystyczną i sakralną oraz poprawę stanu środowiska naturalnego,

3) tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,

4) reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej i jej uczestników względem organów gminnych,

5) organizowanie zbiorowej działalności uczestników sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa i gminy, a na rzecz powiatu, województwa i kraju – pod nadzorem gminy.

3. Sołectwo posiada zdolność sądową i procesową w sprawach, które z mocy ustawy lub statutu należą do właściwości sołectwa.

R o z d z i a ł II

Organizacja i zadania organów sołectwa

§ 5

1. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie – organ uchwałodawczy,

2) sołtys – organ wykonawczy.

2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

3. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.

§ 6

1. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy uczestnicy społeczności sołectwa.

2. Prawo do udziału w głosowaniu przy podejmowaniu uchwał zebrania wiejskiego mają stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

§ 7

Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy z zakresu działania sołectwa istotne dla jego społeczności.

Do zebrania wiejskiego należy w szczególności:

1) uchwalanie najpóźniej do 15 września każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia ich przez Radę Miejską i ewentualnego ich uwzględnienia w budżecie gminy Mieroszów na następny rok,

2) podejmowanie uchwał w sprawie dysponowania mieniem sołectwa, w tym również środkami pieniężnymi przyznanymi sołectwu w budżecie gminy,

3) wydawanie opinii – w części dotyczącej sołectwa przedstawionych do konsultacji przez Radę Miejską projektów uchwał w sprawach planu zagospodarowania przestrzennego, planu budżetu na dany rok i innych uchwał Rady Miejskiej,

4) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej (art. 5 ust. 1–3 ustawy o samorządzie gminnym), w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu gminy w zakresie regulacji dotyczącej jednostek pomocniczych, zmiana statutu sołectwa,

5) organizowanie przez mieszkańców sołectw wspólnych prac społecznie użytecznych,

6) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

7) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz odwoływanie tych organów.

§ 8

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/5 jego członków posiadających czynne prawo wyborcze do rad gmin.

2. Jeżeli w wyznaczonym terminie w zebraniu wiejskim nie uczestniczy 1/5 uprawnionych do głosowania, zwołujący zebranie wiejskie może zarządzić odbycie następnego po upływie 30 minut od pierwszego terminu zebrania bez względu na liczbę osób uczestniczących.

3. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów.

4. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Wyłączenie jawności może nastąpić tylko w przypadkach określonych przepisami prawa.

§ 9

Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na wniosek rady sołeckiej,

3) na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do udziału w zebraniu,

4) na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza Mieroszowa w terminie przez nie ustalonym.

§ 10

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.

§ 11

1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys lub przewodniczący rady sołeckiej, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisują: przewodniczący zebrania i protokolant.

§ 12

Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez przewodniczącego zebrania.

§ 13

1. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Radzie Miejskiej w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.

2. Uchwały zebrania sprzeczne z prawem, statutem gminy i statutem sołectwa są nieważne.

3. Nieważność uchwał stwierdza Rada Miejska i powiadamia o tym sołectwo.

§ 14

1. Do zadań sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami sołectwa, realizacja uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.

2. Do kompetencji sołtysa należy w szczególności:

1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,

2) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,

3) zwoływanie i organizowanie zebrań wiejskich; w tym celu rozwiesza ogłoszenia o zebraniu w takim miejscu i terminie, aby zapewnić jak najszerszy udział mieszkańców sołectwa,

4) realizowanie uchwał Rady Miejskiej dotyczących sołectwa,

5) współpraca z organami gminy,

6) uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym,

7) wykonywanie innych zadań z zakresu obronności i ochrony przeciwpożarowej, zapobieganie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków,

8) udziela pomocy podróżnym i turystom.

§ 15

Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 16

Działalność w organach sołectwa i w radzie sołeckiej ma charakter społeczny.

§ 17

1. Rada sołecka składa się z 3 członków.

2. Rada sołecka wybiera ze swojego grona przewodniczącego i jego zastępcę.

§ 18

1. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

2. Do kompetencji rady sołeckiej należy w szczególności

1) przygotowanie zebrań i sporządzanie projektów uchwał,

2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,

3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,

4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,

5) organizacja imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku.

R o z d z i a ł III

Zasady i tryb wyborów organów sołectwa

§ 19

1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza Burmistrz Mieroszowa tak, by mogły odbyć się nie później niż w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia jego kadencji.

2. Zebranie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza Mieroszowa, który w uzgodnieniu z ustępującym sołtysem ustala godzinę, dzień i miejsce zebrania.

3. Informację o zwołaniu zebrania wiejskiego dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 20

1. Sołtys i rada sołecka wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do rad gmin.

2. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

§ 21

1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, wybrana spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa.

2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenie, czy nie istnieją przeszkody o jakich mowa w § 20,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie i ogłoszenie jego wyników,

4) sporządzanie protokołu o wynikach wyborów (protokół podpisują członkowie komisji).

§ 22

1. Kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej zgłaszają osoby uprawnione do głosowania bezpośrednio w trakcie obrad zebrania wyborczego lub przed zebraniem na piśmie.

2. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydata wyrażona ustnie w czasie obrad zebrania lub na piśmie w razie nieobecności kandydata.

3. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybór sołtysa, a następnie przeprowadza się wybór członków rady sołeckiej.

§ 23

1. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady Miejskiej w Mieroszowie. Karty do głosowania przygotowuje komisja skrutacyjna.

2. Nieważne są głosy na kartach:

1) innych niż ustalone w ust. 1,

2) całkowicie przedartych,

3) które zawierają większą ilość znaków “X” przy nazwiskach kandydatów niż miejsc w organach sołectwa.

3. Sołtysem zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę ważnie oddanych głosów.

4. Członkami rady sołeckiej zostają te osoby, które uzyskały największą ilość ważnie oddanych głosów. W przypadku równej ilości głosów przeprowadza się wybory ponowne (uzupełniające) pomiędzy kandydatami, którzy uzyskali równą ilość głosów.

§ 24

1. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej oraz poszczególnych jej członków może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego.

2. Zebranie wiejskie odwołuje sołtysa lub radę sołecką oraz poszczególnych jej członków w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania uczestników zebrania.

§ 25

1. W razie odwołania sołtysa Burmistrz Mieroszowa zarządza niezwłocznie ponowne wybory.

2. Ponowne wybory do rady sołeckiej zarządza sołtys.

R o z d z i a ł IV

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 26

Sołectwo dysponuje następującymi środkami finansowymi:

1) wszelkie dobrowolne wpłaty ludności na rzecz sołectwa,

2) środki pochodzące z darowizn na rzecz sołectwa,

3) sołectwo nie tworzy własnego budżetu, zakres uprawnień do prowadzenia gospodarki finansowej sołectwa ustala się w ramach budżetu gminy.

§ 27

Rada Miejska może przekazać sołectwu w drodze odrębnej uchwały mienie gminne.

 

R o z d z i a ł V

Zakres i formy kontroli oraz nadzoru Rady Miejskiej nad działalnością sołectwa

§ 28

Kontrolę nad działalnością organów sołectwa w zakresie bieżącego wykonywania zadań statutowych oraz zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym sprawuje Rada Miejska Mieroszowa.

§ 29

Sołtys przedkłada Radzie Miejskiej roczne sprawozdanie z działalności sołectwa za poprzedni rok działalności do końca lutego następnego roku.

§ 30

Rada Miejska ma prawo żądania w każdym czasie wszelkich niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania i organizacji sołectwa.

R o z d z i a ł VI

Postanowienia końcowe

§ 31

Zmian w statucie dokonuje Rada Miejska w Mieroszowie w trybie właściwym dla jego nadania.

Załącznik do Statutu Sołectwa Sokołowsko