STATUT GMINY RUDNA

D Z I A Ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Rudna, zwana dalej w statucie “gminą”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne przez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie radę gminy, zwaną dalej w statucie “rada”, oraz wójta gminy.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 216,6 km2.

2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

3. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla oraz stosownie do potrzeb bądź tradycji – inne jednostki pomocnicze.

4. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic tej jednostki powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

5. W gminie funkcjonują następujące jednostki pomocnicze – sołectwa:

1) Brodowice

2) Brodów

3) Bytków

4) Chełm

5) Chobienia

6) Ciechłowice

7) Gawronki

8) Gawrony

9) Górzyn

10) Gwizdanów

11) Juszowice

12) Kębłów

13) Kliszów

14) Koźlice

15) Miłogoszcz

16) Mleczno

17) Naroczyce

18) Nieszczyce

19) Olszany

20) Orsk

21) Radomiłów

22) Radoszyce

23) Rudna

24) Rynarcice

25) Stara Rudna

26) Studzionki

27) Toszowice

28) Wądroże

29) Wysokie

30) Osiedle Leśna

6. Szczegółową organizację oraz zakres działania jednostki pomocniczej określa statut tej jednostki ustanowiony przez radę.

§ 3

1. Herbem gminy jest wizerunek Świętej Katarzyny. Barwy i wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2. Zasady używania herbu gminy w zakresie nieustalonym przepisami określa rada.

§ 4

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Rudna.

§ 5

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 6

1. Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,

3) uchwały rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnych ustawach.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 6 ust. 2).

§ 7

1. Gmina wykonuje swoje zadania:

1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

2) poprzez gminne jednostki organizacyjne,

3) poprzez działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek.

3. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 7 ust. 3)

2) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3) gminnych dróg, ulic, mostów i placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych i miejsc pamięci narodowej,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może przystąpić do związku z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez radę.

3. Gmina może zawierać porozumienia z innymi gminami w celu powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 8 ust. 3)

D Z I A Ł II

Radny

§ 9

1. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.

2. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 9 ust. 1 i 2).

3. Do obowiązków radnego w szczególności należą:

a) reprezentowanie wyborców,

b) informowanie wyborców o założeniach budżetu gminy,

c) utrzymywanie systematycznej i stałej więzi z mieszkańcami poprzez:

– uczestniczenie w zebraniach wiejskich,

– branie udziału w uroczystościach i imprezach organizowanych przez sołectwo,

d) przyjmowanie od mieszkańców zgłoszonych postulatów i przestawianie ich organom gminy do rozpatrzenia oraz informowanie o dalszych działaniach związanych z ich realizacją,

e) uczestniczenie w pracach co najmniej jednej komisji stałej rady,

f) branie udziału w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których radny został wybrany lub desygnowany,

g) złożenie ślubowania,

h) składanie oświadczeń o swoim stanie majątkowym.

4. Prawa radnego to w szczególności:

a) ochrona prawna przysługująca funkcjonariuszom publicznym,

b) uzyskiwanie wyjaśnień i informacji dot. zadań własnych i zleconych gminy w ramach interpelacji i zapytań radnych,

c) ochrona stosunku pracy,

d) prawo do pobierania diet i zwrotu kosztów delegacji służbowych na zasadach ustalonych przez radę,

e) korzystanie z samochodu służbowego gminy w przypadkach załatwiania jej spraw, do załatwienia których udzielono mu pełnomocnictwa. W przypadku korzystania z samochodu prywatnego, przysługuje zwrot kosztów przejazdu na zasadach ogólnych, jak dla pracowników korzystających z samochodu prywatnego do celów służbowych,

f) przyjmowanie mieszkańców w ramach dyżurów radnych – na zasadach określonych w uchwale rady,

g) możliwość uczestniczenia radnych niebędących członkami komisji w posiedzeniach komisji. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

5. Radni, w liczbie co najmniej 1/3 ustawowego składu rady, mogą utworzyć klub radnych, którego działalność określa regulamin klubu, przyjęty przez założycieli klubu. Regulamin ten, określający nazwę klubu, jego władze oraz zasady funkcjonowania winien być przedstawiony do wiadomości radzie.

D Z I A Ł III

Władze gminy

§ 10

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym.

3. Wójt gminy jest organem wykonawczym gminy.

4. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

5. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

6. Dokumenty, o których mowa w ust. 5, mogą być udostępniane do wglądu na pisemny wniosek obywatela zawierający uzasadnienie. Wniosek o udostępnienie dokumentu do wglądu rozpatruje przewodniczący rady gminy, komisji lub wójt gminy w terminie do 14 dni od jego wpływu do Urzędu Gminy. Dokumenty udostępnia i umożliwia sporządzanie notatek przewodniczący rady gminy, komisji lub wójt gminy albo osoba przez niego pisemnie upoważniona, w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu.

7. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom, w tym radnym, dokumenty, które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, a w szczególności informacje niejawne, dane osobowe, tajemnicę skarbową, tajemnicę handlową lub informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.

8. Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 7 nie mogą obywatelowi, w tym radnemu, zostać udostępnione dokumenty w całości, może zostać udostępniony uwierzytelniony przez przewodniczącego rady gminy, komisji albo wójta gminy lub osobę przez nich upoważnioną wyciąg z dokumentu, zawierający informacje wynikające z wniosku o udostępnienie dokumentu do wglądu.

9. Odmowa udostępnienia obywatelowi dokumentu do wglądu podlega zaskarżeniu w trybie właściwym dla postępowania w sprawie skarg, określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego.

Rada gminy

§ 11

Do właściwości rady należą wszystkie sprawy z zakresu działania gminy określone w ustawach, a w szczególności:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, sekretarza gminy – na wniosek wójta Gminy,

3) uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi gminy z tego tytułu,

4) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

5) uchwalanie programów gospodarczych,

6) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

9) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

11) podejmowanie uchwal w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystąpienia do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placówek publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie odznaczeń i honorowego obywatelstwa gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

16) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 11).

§ 12

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, wójt gminy oraz komisje rady.

3. Rada może zajmować stanowiska w sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje gminy w formie zapisu do protokołu.

4. Rada składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach równych, bezpośrednich, tajnych i powszechnych przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą ordynacją wyborczą.

5. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.

Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

6. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

7. Funkcji określonych w ust. 6 nie można łączyć ze stanowiskiem członka komisji rewizyjnej.

8. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

9. Na zasadach określonych przez radę w odrębnej uchwale, przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdu.

10. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 6.

Wniosek wymaga formy pisemnej wraz z uzasadnieniem oraz podlega zaopiniowaniu przez komisje rady.

11. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

12. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 11, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 12 ust. 3, 5–9, 10 zd. pierwsze, 11 i 12).

§ 13

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego zgodnie z uchwalonym planem pracy lub w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek wójta, komisji stałej lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 13 ust. 1 i 2).

§ 14

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa i Finansów,

3) Oświaty, Kultury , Sportu i Turystyki,

4) Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,

5) Spraw Społecznych, Bezpieczeństwa i Nadzwyczajnych Zagrożeń,

2. W skład komisji wchodzą radni w liczbie co najmniej 4.

Przewodniczący komisji może zapraszać na posiedzenia komisji osoby niezbędne do realizacji planu pracy komisji.

3. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 14 ust. 3).

4. Przewodniczący komisji rewizyjnej, jego zastępca i członkowie są wybierani bezpośrednio przez radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

5. Przewodniczący pozostałych komisji i ich zastępcy są wybierani bezpośrednio przez radę zwykłą większością głosów.

6. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa “Regulamin Komisji Rewizyjnej” stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 15

Szczegółowy tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał przez radę oraz zasady i tryb powoływania oraz działania komisji określa “Regulamin Rady Gminy Rudna” stanowiący załącznik nr 3 do statutu.

Wójt gminy i pracownicy samorządowi

§ 16

Organem wykonawczym gminy jest wójt gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 16).

§ 17

1. Do zadań wójta należą w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych,

7) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem i zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

8) powoływanie komisji przetargowych do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych ogłoszonych przez gminę,

9) udzielanie pełnomocnictwa kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek,

10) przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

11) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

12) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

13) emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

14) dokonywanie wydatków budżetowych,

15) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy,

16) dysponowanie rezerwami budżetu gminy,

17) blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

2. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

3. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny ustalony przez wójta.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 17 ust. 1 pkt 1–6, 9, 12–17, ust. 2 i 3).

§ 18

Wójt może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta i sekretarzowi gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 18).

§ 19

Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, innych ustaw oraz uchwał rady.

§ 20

1. Wójt przyjmuje interesantów w ustalonych zarządzeniem dniach i godzinach.

2. Organizację pracy Urzędu, prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy Urzędu.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 20 ust. 2).

§ 21

Zastępca wójta i sekretarz gminy prowadzą sprawy gminy w zakresie ustalonym przez wójta w regulaminie organizacyjnym.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 21 ust. 1).

§ 22

1. Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.

2. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy z wyłączeniem ustalenia warunków wynagrodzenia wójta wykonuje przewodniczący rady.

3. Sekretarza gminy i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, powołuje i odwołuje rada na wniosek wójta.

4. Zastępca wójta zatrudniony jest na podstawie powołania przez wójta gminy.

5. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy zastępcy wójta, skarbnika i sekretarza wykonuje wójt gminy.

6. Pozostali pracownicy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę.

7. W zakresie ustalonym przez wójta czynności prawne w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych może wykonywać zastępca wójta, sekretarz gminy lub skarbnik.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 22 ust. 1–7).

D Z I A Ł IV

Mienie komunalne i gospodarka finansowa

§ 23

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 5 do statutu.

2. Mieniem komunalnym gospodaruje wójt.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują jednoosobowo kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.

4. Majątek gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez podmioty określone w § 7.1.

5. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mienia składa wójt lub zastępca w zakresie ustalonym przez wójta.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 23 ust. 1 i 5).

§ 24

1. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika, dokonuje kontrasygnaty, zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty radę i regionalną izbę obrachunkową o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez wójta pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

3. Zasady zarządzania mieniem komunalnym określa odrębna uchwała rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 24 ust. 1 i 2).

§ 25

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Samorządowe jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów i prowadzą działalność finansową w zakresie określonym przez budżet gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 25 ust. 1 i 2).

§ 26

1. Projekt budżetu gminy przygotowuje wójt gminy.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, wójt gminy przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Bez zgody wójta gminy rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 26 ust. 1–3).

§ 27

Rada określa w odrębnej uchwale procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 27).

D Z I A Ł V

Jednostki pomocnicze gminy

§ 28

1. O utworzeniu, połączeniu lub podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały z uwzględnieniem zasad określonych w § 2 ust. 3 i 4 statutu.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 29

Uchwały, o których mowa w § 31 ust. 1, powinny określać w szczególności:

– obszary,

– granice,

– siedzibę władz,

– nazwę jednostki pomocniczej.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 29).

§ 30

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys.

3. Organem doradczym sołtysa jest rada sołecka.

4. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa rada gminy w odrębnych statutach sołectw.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 30).

§ 31

1. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej jednostki.

2. Organem wykonawczym innej niż sołectwo jednostki pomocniczej gminy jest zarząd, na czele którego stoi jego przewodniczący.

3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek nadane przez radę gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 31).

§ 32

Rada gminy w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 32).

§ 33

1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

§ 34

1. Materiały informacyjne służące opracowaniu przez wójta gminy projektu budżetu jednostki pomocnicze gminy przygotowują w terminach i na zasadach określonych w odrębnej uchwale.

2. Wójt gminy przekazuje jednostkom pomocniczym w terminie określonym w art. 125 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zwanej dalej “ustawą”, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości:

1) dochody – dział, rozdział, paragraf,

2) wydatki, dział, rozdział, grupy wydatków określone w art. 69 ustawy.

3. Na podstawie otrzymanych informacji jednostki pomocnicze gminy opracowują projekty planów finansowych. Projekty planów finansowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.

4. Projekty planów finansowych jednostek pomocniczych gminy, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez organ wykonawczy jednostki pomocniczej są przekazywane wójtowi gminy w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 35

Wójt gminy weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu organ wykonawczy jednostki pomocniczej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 36

Projekty planów finansowych jednostek pomocniczych gminy zweryfikowane przez wójta gminy, w trybie i terminie określonym w § 35, stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.

§ 37

Rada gminy uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 124 ustawy.

§ 38

1. W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej wójt gminy przekazuje jednostkom pomocniczym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek.

2. Jednostki pomocnicze gminy dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

3. Wydatki jednostek pomocniczych określone w planach finansowych, o których mowa w ust. 2, ujmuje się w planie finansowym Urzędu Gminy lub jednostki budżetowej wykonującej obsługę techniczno – biurową jednostki, o którym mowa w przepisach art. 126 ust. 3 ustawy.

4. Wójt Gminy zawiadamia jednostki pomocnicze gminy o zmianach planu dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu.

5. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 4, stanowią podstawę dokonania zmian w planach finansowych jednostek pomocniczych.

§ 39

1. Jednostki pomocnicze mogą, w celu realizacji zadań, podejmować decyzje o wydatkowaniu środków budżetowych do wysokości kwot określonych w planach finansowych i zgodnie z treścią powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.

§ 40

1. Jednostki pomocnicze gminy, które przyjmują dochody gminy do kasy lub za pośrednictwem poczty, obowiązane są do ich przekazywania na rachunek bieżący dochodów budżetu gminy w dniu ich pobrania (wpływu).

2. Środki finansowe, o których mowa w § 33 ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby uprawnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

§ 41

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada informacje w tym zakresie wójtowi gminy.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 41 ust. 2).

D Z I A Ł VI

Akty prawa miejscowego

§ 42

Na podstawie upoważnień ustawowych rada może stanowić akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące na terenie gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 42).

§ 43

1. W zakresie nieuregulowanym odrębnymi ustawami lub innymi przepisami powszechnie obowiązującymi rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 1, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny, wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczenia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 43 ust. 1 i 2).

§ 44

1. Akty prawa miejscowego ustanawia rada w formie uchwały.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydawać wójt w formie uchwały.

3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady.

Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia lub nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.

W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia uchwały lub odmowy zatwierdzenia, rada gminy określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 44).

§ 45

1. Akty prawa miejscowego zawierające przepisy powszechnie obowiązujące wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, chyba że akt normatywny, na podstawie którego zostały wydane, określi termin dłuższy.

2. Przepisy porządkowe, o których mowa w § 43, wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 45 ust. 1 i 2).

3. Akty prawa miejscowego niezawierające przepisów powszechnie obowiązujących wchodzą w życie z dniem podjęcia i podlegają podaniu do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Gmina prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego do powszechnego wglądu.

D Z I A Ł VII

Postanowienia końcowe

§ 46

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Wójt informuje mieszkańców gminy o treści statutu i jego zmianach przez zamieszczanie stosownych komunikatów w prasie lokalnej.

3. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia.

§ 47

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dot. jego uchwalenia.

§ 48

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązujący dotychczasowy statut, uchwalony przez radę uchwałą nr XXXIII/275/2001 z dnia 30 października 2001 roku, zmieniony uchwałami:

– nr XXXVII/340/2002 z dnia 5 marca 2002 r.,

– nr XXXVIII/354/2002 z dnia 10 kwietnia 2002 r.,

– nr IV/26/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r.