Regulamin Komisji Rewizyjnej

I. Zadania komisji rewizyjnej

1. Komisja na bieżąco realizuje funkcję kontrolną rady gminy. Jest powoływana w celu kontrolowania działalności wójta gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

Komisja ponadto spełnia funkcję opiniodawczą oraz inicjującą. Celem jej działalności jest także zbieranie w różnych formach oraz wyjaśnianie (badanie) informacji służących radzie gminy dla doskonalenia działalności gminy.

2. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesu gminy, uwzględniając kryterium sprawności działania, gospodarności oraz zgodności z przepisami.

3. Do zadań komisji w szczególności należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wójtowi gminy absolutorium; opinia ta jest wydawana po zasięgnięciu opinii odpowiednich komisji. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy Wójta, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez wójta uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez wójta skarg oraz odpowiedzi przez wójta na interpelacje i zapytania radnych, kierowane do wójta gminy.

3) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta,

4) rozpatrywanie skarg, przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi, składanych do rady,

5) opiniowanie zamiaru powierzenia przez organ gminy radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, a także opiniowania zamiaru organu gminy udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.

4. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w rocznym planie pracy zatwierdzonym przez radę, a także na zlecenie rady w sprawach nieobjętych tym planem. Kontrole mogą być ponadto przeprowadzone na wniosek:

1) przewodniczącego rady,

2) stałej komisji rady – uzgodniony z przewodniczącym rady,

3) pięciu radnych – uzgodniony z przewodniczącym rady.

5. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni wybrani przez radę, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na pkt I ppkt 5).

II. Przedmiot kontroli

6. Przedmiotem kontroli jest działalność wójta gminy w zakresie przestrzegania statutu gminy, regulaminu pracy Urzędu , uchwał rady gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej, jak również realizacja zadań gminy. Komisja kontroluje jednostki organizacyjne gminy.

7. Komisja rozpatruje:

A) skargi na wójta oraz przygotowuje opinie i wnioski w tej sprawie na sesję – dotyczy to również innych organów rady gminy oraz radnych,

B) wyniki kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej dotyczących jej zakresu działania oraz z zakresu zadań zleconych gminie,

C) wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na pkt II ppkt 7 lit. A i C).

8. Komisja kontroluje:

A) rozpatrywanie (załatwianie) skarg przez wójta,

B) sposób rozpatrywania i załatwiania wniosków radnych i obywateli,

C) protokoły z posiedzeń organów rady,

D) stan realizacji całościowej uchwały rady gminy.

III. Tryb przeprowadzania kontroli:

9. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub zastępca, zaś zespołem wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji.

10. Konkretny termin przeprowadzenia kontroli ustala – w porozumieniu z kierownikiem jednostki kontrolowanej – przewodniczący komisji.

11. Komisja może się zwrócić do specjalistów o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego przypadku (problemu).

12. Do pomocy w czynnościach kontrolnych kierownik Urzędu Gminy wyznacza pracownika Urzędu.

13. Warunki i środki techniczne niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w tym lokalowe, zapewnia kierownik jednostki kontrolowanej. Przy czynnościach kontrolnych winien uczestniczyć przedstawiciel tej jednostki.

14. Komisji przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie (dokumenty, zeznania świadków, przedmioty itp.).

15. Kontrolującego obowiązują przepisy o bhp, sanitarne oraz o postępowaniu z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową i służbową w danej jednostce.

16. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencje organów sprawujących kontrolę służbową.

17. Kontrolujący w miarę potrzeby informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach, wskazując na celowość niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.

18. Z przebiegu kontroli komisja (zespół) sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

19. Protokół ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej roboty.

20. Protokół ponadto powinien zawierać:

– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenia przedmiotu kontroli,

– czas trwania kontroli,

– wykorzystane dowody,

– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienie odmowy podpisu,

– wykaz załączników,

– jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.

21. Sporządzony protokół przekazuje się przewodniczącemu rady gminy.

Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy.

Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić zarządzającemu kontrolę, w ciągu 14 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.