Regulamin Komisji Rewizyjnej
I. Zadania komisji rewizyjnej
1. Komisja na bieżąco realizuje funkcję kontrolną rady gminy. Jest powoływana w celu kontrolowania działalności wójta gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
Komisja ponadto spełnia funkcję opiniodawczą oraz inicjującą. Celem jej działalności jest także zbieranie w różnych formach oraz wyjaśnianie (badanie) informacji służących radzie gminy dla doskonalenia działalności gminy.
2. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesu gminy, uwzględniając kryterium sprawności działania, gospodarności oraz zgodności z przepisami.
3. Do zadań komisji w szczególności należy:
1)
opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wójtowi gminy absolutorium; opinia ta jest wydawana po zasięgnięciu opinii odpowiednich komisji. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,2) przygotowanie corocznej oceny pracy Wójta, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez wójta uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez wójta skarg oraz odpowiedzi przez wójta na inter
pelacje i zapytania radnych, kierowane do wójta gminy.3) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta,
4) rozpatrywanie skarg, przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi, składanych do rady,
5) opiniowanie zamiaru powierzenia przez organ gminy radnemu w
ykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, a także opiniowania zamiaru organu gminy udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.4. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie
ustalonym w rocznym planie pracy zatwierdzonym przez radę, a także na zlecenie rady w sprawach nieobjętych tym planem. Kontrole mogą być ponadto przeprowadzone na wniosek:1) przewodniczącego rady,
2) stałej komisji rady – uzgodniony z przewodniczącym ra
3) pięciu radnych – uzgodniony z przewodniczącym rady.
5. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni wybrani przez radę, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0
914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na pkt I ppkt 5).II. Przedmiot kontroli
6. Przedmiotem kontroli jest działalność wójta gminy w zakresie przestrzegania statutu gminy, regulaminu pracy Urzędu , uchwał rady gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej, jak również realizacja zadań gminy. Komisja kontroluje jednostki organizacyjne gminy.
7. Komisja rozpatruje:
A) skargi na wójta oraz przygotowuje opinie i wnioski w tej sprawie na sesję – dotyczy to również
innych organów rady gminy oraz radnych,B) wyniki kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej dotyczących jej zakresu działania oraz z zakresu zadań zleconych gminie,
C) wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.
(Skarga Woje
wody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na pkt II ppkt 7 lit. A i C).8. Komisja kontroluje:
A) rozpatrywanie (załatwianie) skarg przez wójta,
B) sposób rozpatrywania i załatwiania wniosków radnych i obywateli,
C) protokoły z posiedzeń organów rady,
D) stan realizacji całościowej uchwały rady gminy.
III. Tryb przeprowadzania kontroli:
9. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub zastępca, zaś zespołem wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji.
10. Konkretny termin p
rzeprowadzenia kontroli ustala – w porozumieniu z kierownikiem jednostki kontrolowanej – przewodniczący komisji.11. Komisja może się zwrócić do specjalistów o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego przypadku (problemu).
12. Do pomocy w czynnościach kontrolnych kierownik Urzędu Gminy wyznacza pracownika Urzędu.
13. Warunki i środki techniczne niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w tym lokalowe, zapewnia kierownik jednostki kontrolowanej. Przy czynnościach kontrolnych winien uczestniczyć przedstawiciel t
ej jednostki.14. Komisji przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie (dokumenty, zeznania świadków, przedmioty itp.).
15. Kontrolującego obowiązują przepisy o bhp, sanitarne oraz o postępowaniu z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową i służbową w danej jednostce.
16. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencje organów sprawujących kontrolę służbową.
17. Kontrolujący w miarę potrzeby informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach, wskazując na celowość niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.
18. Z przebiegu kontroli komisja (zespół) sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik j
ednostki kontrolowanej.19. Protokół ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej roboty.
20. Protokół ponadto powinien zawierać:
– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
– imiona i nazwiska osób kontrolujących,
– określenia przedmiotu kontroli,
– czas trwania kontroli,
– wykorzystane dowody,
– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienie odmowy podpisu,
– wykaz załączników,
– jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.
21. Sporządzony protokół przekazuje się przewodniczącemu rady gminy.
Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy.
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić zarządzającemu kontrolę, w ciągu 14 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.