REGULAMIN RADY GMINY RUDNA

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania rady, sposób prowadzenia obrad na sesjach, podejmowanie uchwał oraz tryb działania komisji rady.

§ 2

1. Rada obraduje na sesjach rady.

2. Wójt gminy i komisje rady składają sprawozdania ze swojej działalności radzie gminy.

3. Rada może żądać od wójta i kierowników jednostek organizacyjnych gminy sprawozdań i wyjaśnień.

§ 3

Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał oraz zajmuje stanowiska w formie zapisu do protokołu we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji określonych w ustawie o samorządzie gminnym i innych przepisach.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914–9/9/03 z dnia 6 maja 2002 r. na § 3).

§ 4

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek komisji lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3. W przypadku niezwołania sesji przez przewodniczącego w terminie jak w ust. 2, czynność tę wykonuje w terminie 7 dni wiceprzewodniczący, licząc od daty, w której winna się odbyć sesja niezwołana przez przewodniczącego rady.

4. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju.

5. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 4 ust. 1, 4 i 5).

§ 5

1. Na ostatniej sesji w roku kalendarzowym rada na wniosek przewodniczącego rady uchwala ramowy plan pracy na rok następny i sposób jego realizacji.

2. Rada może dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust. 1, w trakcie roku kalendarzowego.

II. Przygotowanie sesji

§ 6

1. Sesje zwołuje i prowadzi przewodniczący rady, proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia obrad.

2. Projekt porządku obrad przygotowuje przewodniczący rady w oparciu o plan pracy rady, wnioski wójta i komisji rady.

3. O terminie i miejscu sesji przewodniczący powiadamia radnych i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych, najpóźniej na 4 dni przed dniem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad i załączyć projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad i wymaga przyjęcia lub odrzucenia przez radę.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji powinno być podane do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach na 4 dni przed terminem sesji.

7. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady, wszystkie obowiązki związane z przygotowaniem sesji wykonuje jego zastępca.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 6 ust. 7).

§ 7

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem, ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2. W obradach sesji winni uczestniczyć wójt, zastępca wójta, sekretarz, skarbnik gminy i radca prawny.

§ 8

Obsługę rady prowadzą pracownicy biura rady, wchodzącego w skład Urzędu Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914–9/9/03 z dnia 6 maja 2002 r. na § 8).

III. Obrady sesji

§ 9

Sesje rady są jawne.

§ 10

Jeżeli przedmiotem obrad sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914–9/9/03 z dnia 6 maja 2002 r. na § 10).

§ 11

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (kworum) chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 12

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych posiedzenie może być przerwane i kontynuowane w innym wyznaczonym przez przewodniczącego obrad terminie i miejscu obrad.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

§ 13

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia, a uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 14

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – wiceprzewodniczący rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 14).

§ 15

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły – “Otwieram sesję Rady Gminy Rudna”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum stosuje się przepis § 13.

§ 16

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, wójt lub jego zastępca.

Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie i może on być przyjęty przez radę bezwzględną większością głosów.

3. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez radę protokołu z poprzedniej sesji, który powinien być udostępniony radnym w biurze rady do osobistego zapoznania się przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.

4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1–3 rada uchwala porządek obrad.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 16).

§ 17

1. W porządku obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, interpelacji i zapytań radnych.

2. Wystąpienia, o których mowa w ust. 1, składa się w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej.

3. Interpelacje, wnioski i zapytania powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania, skierowane zgodnie z właściwością adresata.

4. W celu uniknięcia różnic interpretacyjnych, interpelacje, wnioski i zapytania winny być składane na piśmie.

5. W miarę możliwości adresat interpelacji, wniosku i zapytania lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na tym samym posiedzeniu. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji, należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni od złożenia pisemnej interpelacji, wniosku lub zapytania.

W przypadku interpelacji, wniosku lub zapytania złożonego ustnie na sesji, bieg terminu udzielenia odpowiedzi rozpoczyna się od chwili otrzymania przez adresata wyciągu z protokołu sesji zawierającego interpelacje, wnioski i zapytania.

6. Interpelacje składane poza obradami należy składać na piśmie w biurze rady.

7. Odpowiedzi pisemne na interpelacje radnych sporządza się w 3 egz. po jednym dla radnego, przewodniczącego rady i wójtowi gminy.

§ 18

1. Porządek obrad rady powinien obejmować sprawozdanie z prac wójta gminy i realizacji uchwał rady.

2. Sprawozdanie składa wójt lub osoba wyznaczona. W przypadku sprawozdania komisji rady składa je przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.

§ 19

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela radnym głosu w dyskusji, według kolejności zgłoszeń.

§ 20

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób w niej uczestniczących.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu wystąpień.

3. Jeżeli forma lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze prowadzenia sesji, przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Przewodniczący przeprowadza głosowania jawne i rozstrzyga wątpliwości regulaminowe.

5. Od rozstrzygnięcia przewodniczącego przysługuje sprzeciw, który uwzględniają bądź nie radni zebrani na sesji zwykłą większością głosów.

§ 21

1. Na wniosek radnego, przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienia radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie radę.

2. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

– stwierdzenia kworum,

– zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

– ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

– przeliczenia głosów,

– przestrzegania regulaminu obrad,

– przerwania, zamknięcia lub odroczenia posiedzenia,

– przejścia do porządku obrad,

– odesłanie problemów do komisji celem rozpatrzenia,

– zmiany porządku obrad,

– zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania.

3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie, w którym rozstrzyga się zwykłą większością głosów. Decyduje kolejność ich zgłoszenia, przy czym wnioski najdalej idące głosuje w pierwszej kolejności.

§ 22

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym przepis § 20 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu, przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym obecnym spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

3. W przypadkach uzasadnionych realizacja ust. 2 może nastąpić przy pomocy funkcjonariuszy policji.

§ 23

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę – “Zamykam Sesję Rady Gminy Rudna”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 24

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji, przez przewodniczącego obrad, rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 25

1. Biuro rady z każdej sesji sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 25 ust. 1).

2. Protokół obrad winien być sporządzony w terminie 21 dni po zakończeniu sesji.

3. Obrady mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych.

4. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

5. Kopię protokołu z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie biura rady.

6. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony przez przewodniczącego, wnioskodawca może odwołać się do rady, która wniosek uwzględni bądź nie, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 26

1. Protokół z sesji rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg , a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenia prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień, albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “ za”, “ przeciw” i “wstrzymujących się” oraz liczbę radnych niegłosujących,

8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerami sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

IV. Uchwały

§ 27

Sprawy rozpatrywane na sesjach, rada rozstrzyga odejmując uchwały, względnie przyjmując treść odpowiedniego zapisu do protokołu.

§ 28

Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, wójt oraz komisje rady.

2. Projekty uchwał przedłożone przez wnioskodawców przewodniczącemu rady powinny być wprowadzone bezpośrednio do porządku sesji, jeżeli zostały złożone co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

3. W przypadku propozycji wprowadzenia zmiany do przedłożonego projektu uchwały, która zmienia jej treść merytoryczną, rada podejmuje decyzję o odesłaniu projektu uchwały do wnioskodawcy celem rozpatrzenia uwag lub podejmuje uchwałę z przyjętymi zmianami po uzyskaniu zgody wnioskodawcy.

4. W przypadku niewyrażenia zgody na wprowadzenie zmian w złożonym projekcie, przewodniczący poddaje pod głosowanie przedłożony w materiałach projekt uchwały.

5. Tryb postępowania z projektami uchwał budżetowych reguluje uchwała rady w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 30

Wnioskodawcy projektów uchwał rady powodujących wydatkowanie gminnych środków finansowych zobowiązani są wskazać źródło dochodów, z których będzie finansowana realizacja uchwał.

§ 31

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlając ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania,

6) sposób publikacji.

2. Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 32

Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały (cyfry arabskie) i rok podjęcia uchwały.

§ 33

1. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami z sesji w biurze rady.

2. Odpisy uchwał powinny być w ciągu 5 dni po odbyciu sesji przekazane dla wójta gminy.

3. Odpisy uchwał wójt gminy przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

4. Treść uchwał podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 34

Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 34).

§ 35

Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu uchwały budżetowe, uchwałę w sprawie absolutorium dla wójta gminy oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 35).

V. Komisje Rady

§ 36

1. Rada powołuje komisje stałe i doraźne w celu pomocy w realizacji swoich zadań.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 37

1. W sprawach należących do właściwości dwóch lub więcej komisji, komisje te współdziałają ze sobą, mogą odbywać wspólnie posiedzenia oraz mogą wyłaniać podkomisje i zespoły robocze – § 55 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. Postanowienia ust. 1 dotyczą także współdziałania z komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących oraz powiatu w szczególności w zakresie realizowania zadań wspólnych.

3. Komisje rady mogą podejmować również współpracę z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze gminy.

4. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie wniosków, opinii i stanowisk w sprawach należących do ich właściwości lub przekazanych do rozpatrzenia przez organy gminy.

5. Komisje mogą opiniować sprawy niewymagające uchwał rady i niezastrzeżone do wyłącznej właściwości rady. Opinie komisji w tych sprawach nie są wiążące dla organów gminy.

6. Wnioski zgłoszone przez komisje przekazywane są do rozpatrzenia wójtowi gminy po uprzednim zaopiniowaniu przez przewodniczącego rady.

7. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.

8. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady nadzoruje pracę komisji i w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia komisji dla wydania w określonym terminie opinii lub zajęcia stanowiska w określonej sprawie.

§ 38

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca, przy czym uprawnienia zastępcy dotyczą tylko toku pracy wewnątrz komisji.

2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

3. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywanie posiedzeń, obradowania, powołania podkomisji i zespołów, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działając w oparciu o plan pracy.

4. Z każdego posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza protokół zawierający ustalenia i wnioski, dołączając do nich listę obecności. Dokumenty te przechowywane są w biurze rady.

5. Na wniosek przewodniczącego komisji, przebieg obrad protokołuje pracownik biura rady. Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 38 ust. 5 zdanie pierwsze).

§ 39

Przewodniczący stałych komisji rady oraz komisji doraźnych powoływanych przez radę składają sprawozdanie z działalności co najmniej dwa razy do roku oraz na każde żądanie rady.

§ 40

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

VI. Radni

§ 41

1. Radni winni uczestniczyć w sesjach rady gminy i pracach komisji, do których zostali powołani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami poprzez:

– informowanie wyborców o stanie gminy,

– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady,

– propagowanie zamierzeń i dokonań rady gminy,

– informowanie wyborców o swojej działalności w radzie,

– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców.

§ 42

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach lub posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W przypadku nieobecności na sesji lub posiedzeniu komisji, radny ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność składając w ciągu 7 dni pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

3. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki w pracy w radzie.

§ 43

Przewodniczący rady w uzasadnionych przypadkach może zwracać uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich pracy.

§ 44

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.

§ 45

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania czynności, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez organ gminy.

§ 46

1. Radny uprawniony jest do korzystania z pomocy wójta gminy w realizowaniu swoich uprawnień i w wykonywaniu obowiązków.

2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem mandatu.

VII. Tryb głosowania

§ 47

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 48

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i ogłasza jego wyniki przewodniczący obrad.

3. Głosy przelicza protokolant.

§ 49

Głosowanie tajne stosuje się w przypadku wyboru i odwołania przewodniczącego rady i jego zastępcy.

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

4. Karty z oddanymi głosami i protokoły z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 49 zdanie pierwsze).

§ 50

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną jego treść w taki sposób, aby jego redakcja była zrozumiała, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, czyli taki, który wykluczy potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 51

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, który uzyskał największą ilość głosów “za”.

Głosów wstrzymujących się lub nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

3. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od połowy ustawowego składu rady gminy.

§ 52

Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów decyduje o absolutorium dla wójta gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/9/03 z dnia 6 maja 2003 r. na § 52).

§ 53

Podejmując uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium wójtowi gminy, rada obok sposobu realizacji budżetu bierze pod uwagę opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej i komisji rewizyjnej.

VIII. Wspólne sesje rady gminy

§ 54

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący rad gmin.

§ 55

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli jego uchwalenie nie nastąpi, to stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu rady, na terenie której sesja odbywa się.

IX. Postanowienia końcowe

§ 56

Przewodniczący rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.