1345

UCHWAŁA RADY MIASTA LUBAŃ

z dnia 25 marca 2003 r.

w sprawie zmiany Statutu Miasta Lubań

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, w związku z art. 22 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz § 30 Statutu Miasta Lubania przyjętego uchwałą Rady Miejskiej w Lubaniu z dnia 15 grudnia 1992 r. nr XLII/239/92 (t.j. z 1998 r. opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Jeleniogórskiego Nr 9, poz. 14) zmienionego uchwałami: LVI/424/98 z 26 maja 1998 r., XXX/250/2001 z 27 marca 2001 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 79, poz. 1010), XXXVI/316/2001 z 25 września 2001 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 143, poz. 1871) Rada Miasta Lubań uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale Rady Miejskiej w Lubaniu nr XLII/239/92 z 15 grudnia 1992 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. Tytuł uchwały otrzymuje brzmienie: “Statut Miasta Lubań”.

2. § 1 otrzymuje brzmienie:

“Użyte w Statucie Miasta Lubań sformułowania oznaczają:

Miasto – Gminę Miejską Lubań,

Burmistrz – Burmistrza Miasta Lubań,

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miasta Lubań,

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Lubań,

Rada – Radę Miasta Lubań,

Radny – radnego Rady Miasta Lubań,

Statut – Statut Miasta Lubań,

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

Lubań – Gminę Miejską Lubań,

Rada Osiedla – Radę Osiedla Gminy Miejskiej Lubań.”.

3. W § 3 skreśla się ustęp 3.

4. W § 4 ust. 3 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”.

5. W § 6 w ust. 3 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”.

6. W § 7 dokonuje się zmian:

a) w ust. 2 po wyrazie “Miasta” dodaje się wyrazy “i Burmistrza”,

b) skreśla się ustęp 6.

7. W § 8 dokonuje się następujących zmian:

a) ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) ustalenie wynagrodzenia Burmistrza stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,

b) w pkt 4 wyraz “Zarządowi” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”,

c) w pkt 9 ppkt a) wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

d) w ppkt c) wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

e) w ppkt g) wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

f) w ppkt i) wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

g) dopisuje się nowy podpunkt j) w brzmieniu:

“j) emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

j) w pkt 10 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

k) dodaje się punkt 18 o brzmieniu:

“18) rozpatrywanie skarg na działalność Burmistrza i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych po zapoznaniu się ze skargą i stanowiskami komisji Rady właściwej do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz zainteresowanego.”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/9/03 z dnia 16 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 7 lit. a oraz g).

8. W § 9 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w ust. 2 skreśla się wyrazy “oraz członków Zarządu”,

c) w ust. 3 pkt 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

d) w ust. 3 pkt 2 wyraz “Zarządowi” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”,

e) w ust. 3 pkt 4 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

f) ust. 9 otrzymuje brzmienie oraz dodaje się ustępy 10 i 11 o brzmieniu:

“9. Na podstawie wyników kontroli komisja formułuje wystąpienia pokontrolne zawierające wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz usprawnienia działalności jednostki kontrolowanej.

10. Komisja kieruje projekt wystąpienia pokontrolnego do Rady Miasta. Po zatwierdzeniu przez Radę wystąpienia pokontrolne kierowane są do Burmistrza lub jednostki kontrolowanej.

11. Kierownicy jednostki są zobowiązani z zachowaniem odpowiednich terminów do powiadomienia komisji o sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.”.

9. W § 10 dokonuje się zmian:

a) w ust. 2 po wyrazie “członka” skreśla się wyrazy “Zarządu i”,

b) w ust. 5 skreśla się pkt 4,

c) w ust. 5 pkt 5 wyraz “pracami” zastępuje się wyrazem “prac”.

10. W § 11 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 na końcu dodaje się zdanie: “Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.”,

b) w ust. 2 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”.

11. W § 12 ust. 1 po wyrazie “uchwały” skreśla się wyrazy “postanowienia porządkowe”.

12. § 13 obejmuje brzmienie:

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń sesji i posiedzeń komisji po ich formalnym przyjęciu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/9/03 z dnia 16 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 12 ust. 1 i 2).

3. Korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2, polega w szczególności na zapoznaniu się z treścią, sporządzeniu notatek, odpisów lub uzyskaniu wyciągu, odpisu bądź kopii w tym kopii elektronicznej.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, udostępniane są na wniosek osoby zainteresowanej. We wniosku osoba zainteresowana określa rodzaj dokumentu lub zakres spraw, które są przedmiotem jej zainteresowania. Wnioski rozpatruje Burmistrz.

5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 2, zawierają informacje, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności, udostępniane są z wyłączeniem tych informacji, jeżeli zapewni to ich ochronę. Odmowa udostępnienia dokumentów następuje w formie decyzji.

6. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, jest nieodpłatne jednakże wydawanie odpisów, wyciągów bądź kopii w tym kopii elektronicznych może być objęte odpłatnością.

7. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, następuje niezwłocznie.

13. W § 14 ust. 3 skreśla się wyrazy “z przyrzeczenia”, a w ich miejsce wpisuje się wyrazy “ze złożonego ślubowania”.

14. W § 15 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 skreśla się wyraz “prezydium”,

b) skreśla się ustęp 2,

c) w ust. 6 skreśla się wyrazy “który nie może być członkiem Zarządu”.

15. W § 16 ust. 1 skreśla się wyrazy “prezydium i”.

16. Skreśla się wyrazy “Rozdział IV Zarząd Miasta” wraz z § 17, 18, 19, 20, 21, 22.

17. § 23 otrzymuje nowe brzmienie:

“Organem wykonawczym miasta jest Burmistrz. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącymi sprawami miasta i reprezentowanie go na zewnątrz,

2) powoływanie i odwoływanie zastępców burmistrza oraz określenie ich liczby,

3) kierowanie pracą Urzędu Miasta oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników samorządowych oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, a w szczególności:

a) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę i mianowanie,

b) czasowe zlecanie pracownikom mianowanym wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania,

c) przenoszenie na inne stanowisko w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku,

d) przeprowadzanie okresowych ocen kwalifikacji pracowników,

e) wyznaczanie spośród mianowanych pracowników samorządowych rzecznika dyscyplinarnego na czas trwania kadencji komisji,

4) nadawanie regulaminu organizacyjnego urzędu, określającego organizację i zasady jego funkcjonowania,

5) wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej oraz upoważnianie swoich zastępców lub innych pracowników urzędu do ich wydawania w jego imieniu,

6) wykonywanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi miasta,

7) udzielanie pełnomocnictw i upoważnień zastępcom burmistrza oraz kierownikom jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,

8) zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

9) pełnienie funkcji zgromadzenia wspólników w spółkach prawa handlowego, w których miasto ma 100% udziałów lub akcji,

10) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta,

11) wykonywanie uchwał Rady Miasta i określanie sposobu ich wykonywania,

12) sporządzanie projektu budżetu i jego wykonywanie,

13) prowadzenie gospodarki finansowej gminy, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

b) emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

c) dokonywanie wydatków budżetowych,

d) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie miasta,

e) dysponowanie rezerwami budżetu miasta,

f) blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą,

g) ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego,

h) informowanie mieszkańców miasta o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

14) gospodarowanie mieniem komunalnym,

15) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem lub upoważnianie, w tym zakresie, swoich zastępców samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną osobą,

16) w zakresie nieuregulowanym w ustawach i innych powszechnie obowiązujących przepisach wydawanie zarządzeń porządkowych w sytuacjach niecierpiących zwłoki, a stanowiących zagrożenie dla życia, zdrowia i mienia mieszkańców miasta oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,

17) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią, ogłaszanie i odwołanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,

18) przedkładanie uchwał Rady Miasta oraz aktów stanowiących przepisy porządkowe organom nadzoru”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/9/03 z dnia 16 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 17 ust. 1, 2, 3, 3e, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13 lit. a–g, 14, 15, 16, 17, 18).

18. W § 24 w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

19. W § 25 dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 1 na końcu dodaje się wyrazy “z wyjątkiem ustalenia wynagrodzenia”,

b) w ust. 2 po wyrazach “skarbnika miasta” skreśla się wyrazy “i wybranych”, w to miejsce wpisuje się wyrazy “oraz powołanych”.

20. W § 26 dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 2 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

b) w ust. 3 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

21. W § 29 dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

b) w ust. 2 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

§ 2

W załączniku nr 3 Statutu Miasta Lubań – Zasady przyznawania medalu “Za Zasługi dla Miasta Lubania” w § 5 ust. 2 skreśla się wyraz “bezwzględną”.

§ 3

W załączniku nr 4 Statutu Miasta Lubań – Regulamin Rady Miasta Lubań wprowadza się następujące zmiany:

1. Tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:

“Regulamin Rady Miasta Lubań”.

2. W § 1 skreśla się wyraz “Lubania”, a w jego miejsce wpisuje się wyraz “Lubań”.

3. W § 2 dokonuje się zmian:

a) w ust. 4 skreśla się wyrazy “i członkom komisji spoza Rady”,

b) w ust. 6 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”.

4. W § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Dla wyjaśnienia okoliczności i uzasadnienia projektu uchwały w sprawie wyrażenia bądź niewyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Przewodniczący może zwołać Komisję Prezydialną w składzie: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Prze-wodniczący komisji stałych. Obligatoryjne jest także zasięgnięcie opinii wszystkich klubów radnych.”.

5. § 4 otrzymuje brzmienie:

“§ 4 Komisja Prezydialna, o której mowa w § 3 ust. 2, może być zwołana przez Przewodniczącego także dla wyrażenia opinii w innych istotnych dla funkcjonowania Rady sprawach. Posiedzenia Komisji Prezydialnej są protokołowane.”.

6. W § 5 dokonuje się zmian:

a) ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Radny uczestniczy w pracach komisji, do których został wybrany.”,

b) w ust. 2 po wyrazie “każdej” dodaje się wyraz “innej”,

c) w ust. 3 wyrazy “Członek Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

7. W § 6 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 pkt 2 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w ust. 1 dodaje się podpunkt 4 o brzmieniu:

“4) prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz wyrażanie stanowiska w sprawach skarg na działalność Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych miasta, jeśli przedmiot skargi mieści się w merytorycznym zakresie działania danej komisji.”.

8. W § 8 dokonuje się zmian:

a) w pkt 3 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w pkt 4 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”.

9. W § 9 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 skreśla się pkt 3,

b) w ust. 1 w pkt 7 wyraz “sprawozdanie” zastępuje się wyrazem “protokół”,

c) skreśla się ust. 2,

d) w ustępie 3 wyraz “Lubania” zastępuje się wyrazem “Lubań”.

10. W § 10 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 po wyrazie “Rady” skreśla się wyrazy “(sesje zwyczajne)”, wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza” i skreśla się wyrazy “i Prezydium”,

b) w ust. 3 pkt 1 po wyrazie “zatwierdzenie” dodaje się wyraz “zmian”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. W porządku obrad każdej sesji powinno znajdować się sprawozdanie z działalności Burmistrza między sesjami.”,

d) skreśla się ust. 5,

e) w ust. 6 po wyrazach “wymogów ust. 1” skreśla się wyrazy “(sesje nadzwyczajne)”.

11. W § 11 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “trzy” zastępuje się wyrazem “siedem”,

b) w ust. 3 dodaje się drugie zdanie o treści “Nie dotyczy to Burmistrza”.

12. W § 13 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Lubania” zastępuje się wyrazem “Lubań”, w drugim zdaniu wyraz “wiceprzewodniczącym” zastępuje się wyrazem “wiceprzewodniczącemu”,

b) w ust. 2 w zdaniu pierwszym skreśla się wyraz “projekt”,

c) w ust. 2 zdanie trzecie otrzymuje nowe brzmienie:

“Rada może wprowadzać zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”,

d) skreśla się ust. 3.

13. W § 14 dokonuje się zmian:

a) w ust. 2 wyrazy “Prezydium Rady” zastępuje się wyrazem “Rada”,

b) w ust. 6 skreśla się wyrazy “dotyczących trybu głosowania”.

14. W § 15 dokonuje się zmian:

a) w ust. 2 pkt 3 skreśla się wyrazy “i Zarządu”,

b) w ust. 2 pkt 5 skreśla się wyraz “zatwierdzony”,

c) w ust. 4 po wyrazie “sesji” skreśla się wyraz “zwyczajnej”.

15. W § 16 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Zarządowi” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”,

b) w ust. 2 po wyrazie “protokołu” dodaje się wyrazy “sesji” oraz wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

c) w ust. 3 wyraz “z obrad” zastępuje się wyrazem “sesji”.

16. W § 17 wyraz “Lubania” zastępuje się wyrazem “Lubań”.

17. W § 18 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie”.

18. W § 19 skreśla się ust. 4.

19. W § 20 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 po wyrazach “składa się” dodaje się wyrazy “na piśmie”,

b) w ust. 2 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

20. W § 22 skreśla się ust. 2.

21. W § 23 ust. 4 wyraz “Zarządowi” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”.

22. W § 24 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

b) w ust. 3 wyraz “Zarządowi” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”,

c) w ust. 4 skreśla się wyrazy “Na wniosek Burmistrza” oraz wyrazy “Zarząd Miasta” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

23. Skreśla się § 25.

24. W § 26 ust. 4 wyraz “piętnastu” zastępuje się wyrazem “jedenastu”.

§ 4

W załączniku nr 5 do Statutu Miasta Lubań dokonuje się następujących zmian:

1. Użytą w tym załączniku nazwę “Sąd Koleżeński” w różnych przypadkach zastępuje się nazwą “Komisja Etyki” użytą w odpowiednich przypadkach.

2. W § 1 dokonuje się zmian:

a) w ust. 1 wyraz “Lubania” zastępuje się wyrazem “Lubań”,

b) w ust. 2 wyraz “Lubania” zastępuje się wyrazem “Lubań”.

3. W § 2 po wyrazach “zbadania skarg” dodaje się wyraz “na”, a także po wyrazach “wykonywania mandatu” dodaje się wyrazy “oraz naruszenia przez nich przepisów antykorupcyjnych”.

4. W § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Komisja Etyki jest Komisją doraźną powoływaną przez Radę, w skład której wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów”.

§ 5

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lubań.

§ 6

Zobowiązuje się Burmistrza Miasta Lubań do opracowania w ciągu miesiąca tekstu jednolitego Statutu Miasta Lubań.

§ 7

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄDY RADY

MARIAN KWOLIK