STATUT SOŁECTWA GWIZDANÓW

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Sołectwo Gwizdanów jest jednostką pomocniczą gminy.

2. Sołectwo Gwizdanów obejmuje terytorium o pow. 508 ha.

Dokładny przebieg granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik do statutu.

§ 2

1. Uczestnikami społeczności sołectwa Gwizdanów są jego mieszkańcy oraz osoby fizyczne i osoby prawne, których mienie (grunty, lasy, drogi, budynki i inne obiekty) znajdują się na terenie sołectwa lub których działalność jest na nim prowadzona.

2. Pełnoprawnymi członkami sołectwa Gwizdanów są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach samorządu gminnego.

3. Osoby fizyczne niebędące mieszkańcami sołectwa mogą wejść we wszystkie (poza biernym i czynnym prawem wyborczym) prawa przysługujące mieszkańcom sołectwa, w przypadku wyrażenia woli przez zainteresowanego i uzyskania zgody mieszkańców sołectwa (zebranie wiejskie).

4. Osoby fizyczne wymienione w ust. 1, a niespełniające wymogów określonych w ust. 3, mogą uczestniczyć w działalności organów sołectwa bez prawa głosu.

5. Osoby prawne, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w działalności organów sołectwa poprzez wyznaczonych przedstawicieli w zakresie spraw dotyczących swojego mienia lub swojej działalności na terenie sołectwa. Przedstawicielom nie przysługuje prawo głosu.

II. Zadania i kompetencje sołectwa

§ 3

1. Do zakresu działania samorządu sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, niezastrzeżone przepisami prawa na rzecz innych podmiotów.

2. Do zadań samorządu sołectwa należą w szczególności:

1) działanie na rzecz godzenia interesów uczestników społeczności sołectwa z interesem wspólnym sołectwa, uwzględniając konieczność zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,

2) działanie na rzecz rozwoju sołectwa mając na uwadze potrzebę układu osadniczego, jego funkcji rolniczej, turystyczno-wypoczynkowej i sakralnej oraz poprawy stanu środowiska naturalnego,

3) tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,

4) reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej i jej uczestników względem organów gminy, organów administracji państwowej i innych podmiotów życia publicznego,

5) organizowanie zbiorowej działalności uczestników społeczności sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa, gminy, województwa i kraju.

§ 4

1. Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy zgodnie z zasadami określonymi w statucie gminy.

2. Sołectwo w szczególności:

1) zarządza mieniem sołeckim, w skład którego wchodzą nieruchomości i mienie gminne, przekazywane sołectwu w drodze odrębnej uchwały,

2) prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek, na zasadach określonych w przepisach prawa,

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 4 pkt 2 ppkt 2),

3) dysponuje zgromadzonymi w budżecie gminy środkami przeznaczonymi dla sołectwa określając sposób ich wykorzystania,

4) w ramach ww. środków własnych, w trybie określonym w przepisach prawa, zleca i odbiera wykonywanie robót specjalistycznych, dokonuje zakupów materiałów i sprzętu oraz podejmuje wszelkie czynności prawne określone w prawie cywilnym,

5) sołectwo występuje do Rady Gminy o sfinansowanie szczególnie ważnych przedsięwzięć dla sołectwa,

6) może występować do innych podmiotów i instytucji o dofinansowanie zadań realizowanych przez sołectwo,

7) może tworzyć komitety budowy, odbudowy, remontów, obchodów itp.

§ 5

1. Sołectwo nie może zaciągać zobowiązań przekraczających wysokość posiadanych środków budżetowych i środków sołectwa.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania sołectwa wobec osób trzecich.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 5 pkt 2).

§ 6

1. Sołectwo czynnie uczestniczy w podejmowaniu wszelkich rozstrzygnięć dotyczących sołectwa, a w szczególności opiniuje:

1) plan szczegółowy zagospodarowania wsi, projekt zmian planu przestrzennego zagospodarowania,

2) lokalizacje inwestycji uciążliwych dla otoczenia i środowiska naturalnego,

3) plany, których realizacja może naruszyć stosunki wodne,

4) programy realizacji inwestycji gminnych.

2. Sołectwo jest zobowiązane udzielić opinii i odpowiedzi na kierowane do niego wszystkie zapytania w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma sołtysowi.

3. Niezajęcie stanowiska w terminie określonym w ust. 2 traktowane jest na równi z opinią pozytywną.

III. Organy sołectwa

§ 7

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 7 pkt 1).

2. Zebranie wiejskie tworzą wszyscy stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania (członkowie zebrania).

§ 8

1. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.

2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- -9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 8).

§ 9

1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

2. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego na- leży:

1) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz odwołanie tych organów lub poszczególnych ich członków przed upływem kadencji,

2) opiniowanie planu szczegółowego zagospodarowania wsi,

3) decydowanie o sposobie korzystania z mienia sołeckiego,

4) określanie celów wydatkowania środków budżetowych i własnych sołectwa,

5) decydowanie o podejmowaniu czynów społecznych,

6) opiniowanie propozycji zmian statutu sołectwa,

7) występowanie z wnioskiem w sprawie zmiany statutu sołectwa,

8) uchwalanie planu wydatków sołectwa.

§ 10

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/10 jego członków.

2. W przypadku gdy w wyznaczonym terminie nie uzyskano niezbędnego kworum, przewodniczący zebrania ustala drugi termin zebrania z tym samym porządkiem obrad – w innym dniu niż ten, na którym ustalono drugi termin.

3. Zebranie w drugim terminie jest prawomocne bez względu na ilość obecnych mieszkańców.

4. W sprawach określonych w § 9 ust. 2 pkt 1 niniejszego statutu, uchwały zapadają bezwzględną większością głosów obecnych na zebraniu. W pozostałych sprawach uchwały zapadają zwykłą większością głosów, chyba że statut stanowi inaczej.

5. Zwykła większość głosów oznacza, że przechodzi wniosek, uchwała lub kandydat, który uzyskał największą ilość głosów.

6. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wniosek, uchwała lub kandydat przechodzą wtedy, gdy otrzymają 50%+1 głosów obecnych na sali mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

§ 11

1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przewodniczący rady sołeckiej.

2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy, na wniosek rady sołeckiej oraz na pisemny wniosek co najmniej 1/10 członków zebrania.

3. Sołtys jest zobowiązany zwołać zebranie wiejskie na wniosek organów gminy w terminie przez nie ustalonym.

Organ wnioskujący zwołanie zebrania jest zobowiązany podać temat na 7 dni przed terminem zebrania.

4. Zebranie wiejskie w sprawie wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz w sytuacji, gdy sołtys lub przewodniczący rady sołeckiej nie zwoła zebrania, na wniosek organów gminy – zwołuje Wójt.

5. O zwołaniu zebrania sołtys lub Wójt powiadamia radnego z danego okręgu wyborczego.

§ 12

1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys albo przewodniczący rady sołeckiej, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisują: sołtys, przewodniczący zebrania i protokolant.

§ 13

Sołtys ogłasza uchwały przez rozplakatowanie.

§ 14

1. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Radzie Gminy i Wójtowi w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.

2. Uchwały zebrania sprzeczne z prawem, statutem gminy i statutem sołectwa są nieważne.

3. Nieważność uchwał stwierdza Rada Gminy i powiadamia o tym sołectwo, podając równocześnie treść rozstrzygnięcia Rady do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie sołectwa.

§ 15

Sołtys i rada sołecka są wybierani w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- -9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 15).

§ 16

1. Kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej zgłaszają osoby uprawnione do głosowania bezpośrednio w trakcie obrad zebrania wyborczego ustnie albo przed zebraniem na piśmie pod warunkiem poparcia kandydatury przez 10 osób uprawnionych do głosowania.

2. Prawo kandydowania przysługuje osobie mającej prawo wybierania do organów sołectwa.

3. Kandydatury przyjmuje komisja skrutacyjna wyłoniona spośród członków zebrania.

4. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydata wyrażona ustnie w czasie obrad zebrania lub na piśmie w razie nieobecności kandydata.

5. Zgłaszający kandydata jest zobowiązany uzasadnić swoją propozycję.

6. Komisja skrutacyjna przed przeprowadzeniem głosowania wyjaśnia sposób głosowania.

§ 17

Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej oraz poszczególnych jej członków może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego podjętej bezwzględną większością głosów obecnych na zebraniu.

§ 18

1. Wygaśnięcie mandatu sołtysa i członków rady sołeckiej następuje wskutek:

1) pisemnego zrzeczenia się pełnienia funkcji,

2) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

3) prawomocnego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo umyślne,

4) śmierci.

2. Wygaśnięcie mandatu sołtysa i członków rady sołeckiej stwierdza zebranie wiejskie w drodze uchwały.

3. W przypadkach określonych w § 17 i § 18 ust. 1 przeprowadza się wybory uzupełniające.

4. Kadencja organów i ich członków wybranych w trybie określonym w ust. 3 upływa z dniem zakończenia kadencji organów wybranych w wyborach zarządzonych z trybie § 22.

§ 19

1. Do zadań sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami sołectwa, realizacja uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.

2. W szczególności sołtys:

– wykonuje zadania z zakresu administracji określone w ustawach i statucie gminy,

– utrzymuje stały kontakt z organami gminy i radnym z okręgu wyborczego,

– kieruje akcją pomocy w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych,

– wykonuje bieżący zarząd mieniem gminnym, przekazanym sołectwu na podstawie uchwały Rady Gminy,

– reprezentuje sołectwo w stosunkach cywilnoprawnych i w sprawach publicznych.

3. Wydawanie środków oraz zaciągania zobowiązań o wartości przekraczającej 10% środków budżetowych sołectwa wymaga akceptacji rady sołeckiej.

4. Umowy w imieniu sołectwa podpisują sołtys i przewodniczący rady sołeckiej.

§ 20

1. Rada sołecka składa się z 3 do 5 członków.

2. Rada sołecka wybiera ze swojego grona przewodniczącego.

§ 21

Do zadań rady sołeckiej należy pełnienie funkcji pomocniczo-doradczych sołtysa oraz stanowienie w sprawach zarządu mieniem gminnym, a ponadto:

inicjowanie czynów społecznych,

– organizacja imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku,

– decydowanie o najmie, dzierżawie i innych formach prowadzenia obiektów stanowiących mienie gminne,

– opiniowanie sposobu korzystania z lokali użytkowych stanowiących mienie komunalne.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- -9/7/03 z 24 kwietnia 2003 r. na § 21 uchwały w zakresie w jakim stanowi on, iż do zadań rady sołeckiej należy stanowienie w sprawach zarządu mieniem gminnym, a ponadto inicjowanie czynów społecznych, organizacja imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku, decydowanie o najmie, dzierżawienie i innych formach prowadzenia obiektów stanowiących mienie gminne, opiniowanie sposobu korzystania z lokali użytkowych stanowiących mienie komunalne).

IV. Postanowienia końcowe

§ 22

1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.

2. Po zakończeniu kadencji, sołtys i rada sołecka swoje obowiązki pełnią do chwili wyboru nowych organów.

3. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa, rady sołeckiej nowej kadencji zarządza Wójt, określając miejsce, godzinę i datę zebrania.

Załącznik do Statutu Sołectwa Gwizdanów (poz. 1298)