1292

UCHWAŁA RADY MIASTA I GMINY PROCHOWICE

z dnia 26 marca 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Prochowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, 1591 z późn. zm.) Rada Miasta i Gminy Prochowice uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta i Gminy Prochowice w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Prochowice.

§ 3

Traci moc uchwała nr XVIII/102/96 Rady Miasta i Gminy Prochowice z dnia 14 marca 1996 r. zmieniona uchwałami: nr XX/115/96 z dnia 30 kwietnia 1996 r., nr X/26/99 z dnia 28 stycznia 1999 r., nr XIV/71/99 z 29 czerwca 1999 r., nr XVI/88/99 z dnia 25 listopada 1999 r., nr XXI/147/00 z dnia 5 września 2000 r., nr XXXIII/232/01 z dnia 28 września 2002 r. i nr I/5/02 z dnia 14 listopada 2002 r.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego

Przewodnicząca

Rady Miasta i Gminy

Alicja Sielicka

Załącznik do uchwały Rady Miasta i Gminy Prochowice z dnia 26 marca 2003 r. (poz. 1292)

 

 

 

STATUT MIASTA I GMINY PROCHOWICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Miasta i Gminy Prochowice,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miasta i Gminy, komisji Rady Miasta i Gminy,

4) tryb pracy Burmistrza Miasta i Gminy,

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miasta i Gminy,

6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza Miasta i Gminy oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć miasto i gminę Prochowice,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miasta i Gminy Prochowice,

3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miasta i Gminy Prochowice,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miasta i Gminy Prochowice,

5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Prochowice,

6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Prochowice,

7) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Prochowice.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Gmina Prochowice jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum, wyborach oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina położona jest w powiecie legnickim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 103 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:60 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

§ 6

1. Herb Gminy ukazuje w górnym białym polu złotą głowę i tułów zająca, w dolnym niebieskim polu zając posiada rybi ogon. Wzór herbu określa załącznik nr 3 do Statutu.

2. Barwy Gminy określa jej flaga, koloru białego i niebieskiego. Wzór flagi określa załącznik nr 4 do Statutu.

§ 7

Siedzibą organów Gminy jest miasto Prochowice.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji w budżecie Gminy, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Działalność jednostek pomocniczych Gminy kontroluje Rada i powołana w tym celu Komisja Rewizyjna.

§ 11

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach Rady.

2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

§ 12

Wykaz jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 5 do Statutu

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VII

Zasady działania klubów radnych

§ 105

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 106

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 107

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 108

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych zwykłą większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 4.

§ 109

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 110

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 111

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 112

Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł VIII

Tryb pracy Burmistrza

§ 113

Burmistrz wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 114

Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady.

§ 115

Komisje Rady mogą żądać przybycia Burmistrza na ich posiedzenia.

R o z d z i a ł IX

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza

§ 116

1. Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

2. Dokumenty określone w ust. 1 udostępnia się na wniosek strony złożony ustnie lub pisemnie, określający rodzaj dokumentu i sprawę, której dotyczy.

§ 117

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 118

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji Rady udostępnia się w Referacie Organizacyjno-Prawnym Urzędu zajmującym się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu i godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz Urzędu udostępniane są w Referacie Organizacyjno- -Prawnym Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3. Burmistrz może określić inne referaty, które zobowiązane będą do udostępniania dokumentów.

4. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 119

Realizacja uprawnień określonych w § 117 i 118 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

§ 120

Uprawnienia określone w § 117 i 118 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności.

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł X

Pracownicy samorządowi

§ 121

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie mianowania są kierownicy referatów w Urzędzie Miasta i Gminy.

2. Burmistrz może mianować także pracownika samorządowego zatrudnionego w Urzędzie na stanowisku inspektora przez okres co najmniej 5 lat na podstawie umowy o pracę. Procedurę mianowania wszczyna się na wniosek pracownika. Przed mianowaniem pracownik podlega ocenie kwalifikacyjnej dokonywanej przez Burmistrza.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-1/13/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 121 ust. 2).

R o z d z i a ł XI

Postanowienia końcowe

§ 122

Dla zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta i Gminy Prochowice (poz. 1292)

SKALA PRZYBLIŻONA 1:60 000

Załącznik nr 2 do Statutu Miasta i Gminy Prochowice (poz. 1292)

WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

Lp.

Nazwa jednostki

Status prawny

1.

Urząd Miasta i Gminy w Prochowicach jednostka budżetowa

2.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Prochowicach jednostka budżetowa

3.

Gimnazjum w Prochowicach jednostka budżetowa

4.

Szkoła Podstawowa w Prochowicach jednostka budżetowa

5.

Szkoła Podstawowa w Dąbiu jednostka budżetowa

6.

Prochowicki Ośrodek Kultury i Sportu w Prochowicach instytucja kultury

7.

Przedszkole Miejskie w Prochowicach zakład budżetowy

8.

Przychodnia Rejonowa w Prochowicach osoba prawna

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Prochowice (poz. 1292)

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Prochowice (poz. 1292)

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta i Gminy Prochowice (poz. 1292)

WYKAZ JEDNOSTEK POMOCNICZYCH GMINY

1) Cichobórz

2) Dąbie

3) Golanka Dolna

4) Gromadzyń

5) Kawice

6) Kwiatkowice

7) Lisowice

8) Mierzowice

9) Motyczyn

10) Rogów

11) Szczedrzykowice

12) Szczedrzykowice Stacja